nu när jag är i solcellsbranchen själv så kan jag bara hålla med föregående om att antingen låna mer , köpa kontant eller panta burkar till nya solceller eftersom det från minut 1 börjar rulla in pengar..

Ang värdering på huset , jag ringde ett samtal till banken och dom la på 500k direkt och därmed så blev ränta /amortering mer än sollån totalkostnad för Panelerna
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
jag fick inte ihop kalkylen med 600 kr/MWh i elpris ens. Så hur du skulle få ihop dagens priser på solceller med historiska elpriser förstår jag inte. Jag vill bara göra dig uppmärksam på att elbehovet har ökat stadigt sedan 1850 och infaltionsjusterat elpris har inte ökat linjärt med behovet. Din slutsats att elpriset går upp kan vara rätt, men inte orsaken.
Kanske har du svarat fel person, men något 600kr/Mwh känner jag inte till. Ja, elbehovet ökar, samtidigt så har dom stängt ner en massa kärnkraftverk I Europa, samt ryssen har visat sitt rätta jag. Iallafall jag tror tiden med billig energi är över. Naturligtvis måste den som investerar i solceller göra sin kalkyl, likväl dom som ibland av ren trots göra sin kalkyl.
 
T Tomasmexitegel skrev:
Kanske har du svarat fel person, men något 600kr/Mwh känner jag inte till. Ja, elbehovet ökar, samtidigt så har dom stängt ner en massa kärnkraftverk I Europa, samt ryssen har visat sitt rätta jag. Iallafall jag tror tiden med billig energi är över. Naturligtvis måste den som investerar i solceller göra sin kalkyl, likväl dom som ibland av ren trots göra sin kalkyl.
600 kr/MWh är ett högt historiskt pris. I min kalkyl räknade jag dessutom på årspris på ca 1500-2000 kr/MWh de första tre åren. Så om kalkylen blir svag under de förutsättningarna förstår jag inte ditt påstående att det är en bra investering.
 
Clarken37 skrev:
Tja det ger runt 6k kronor netto per år förutsatt att du lägger 200k och har någon form av lån. Tror inte det finns särskilt många villaägare som 100% lånefria men för dem blir det ju 12k per år.

34 års återbetalningstid om inte priserna ökar kraftigt framgent. För en anläggning som har 30 års livslängd (och förutsätter noll underhåll samt att de ger precis samma effekt år 28 som år ett).

Känns överlag som en investering som enkom kan försvaras rent ekonomiskt av kraftigt höjt elpris.

Sen har vi inte ens pratat om de elprisstöd som betalas ut. De baseras på förbrukning så om du får dessa för sommarhalvåret så göt det kalkylen för solceller ännu sämre
Du får nog räkna med 3 konverters under solcellernas 30 åriga livstid. Har du dessa inräknade i din kalkyl?
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
nu när jag är i solcellsbranchen själv så kan jag bara hålla med föregående om att antingen låna mer , köpa kontant eller panta burkar till nya solceller eftersom det från minut 1 börjar rulla in pengar..

Ang värdering på huset , jag ringde ett samtal till banken och dom la på 500k direkt och därmed så blev ränta /amortering mer än sollån totalkostnad för Panelerna
Haha

"belåna allt, sälj din fru. Solcellerna kommer genererr GULD. Sa jag att banken kommer höja värdet med mer än det kostar att installera solcellerna?"

Stärker definitivt min bild av att de som säljer solceller riktar in sig på personer utan kritiskt tänkande och analysförmåga med svag impulskontroll - En köptorsk. OBS jag säger inte att alla som installerar solceller stämmer in på denna beskrivning bara väldigt många OBS.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Haha

"belåna allt, sälj din fru. Solcellerna kommer genererr GULD. Sa jag att banken kommer höja värdet med mer än det kostar att installera solcellerna?"

Stärker definitivt min bild av att de som säljer solceller riktar in sig på personer utan kritiskt tänkande och analysförmåga med svag impulskontroll - En köptorsk. OBS jag säger inte att alla som installerar solceller stämmer in på denna beskrivning bara väldigt många OBS.
Jojo, ta i lite mer så blir det brunt där bak också. Och på motsatt sida har vi superanalytikerna som är skeptiska om det är svårt att räkna på något och tycker det är dyrt. Det fanns många som tyckte att bostadsmarknaden i Sthlm var dyr redan 2003 och fortfarande sitter i sin hyresrätt och väntar på att "bubblan" ska spricka...
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
600 kr/MWh är ett högt historiskt pris. I min kalkyl räknade jag dessutom på årspris på ca 1500-2000 kr/MWh de första tre åren. Så om kalkylen blir svag under de förutsättningarna förstår jag inte ditt påstående att det är en bra investering.
Förstår inte varför du ändrar till kr/MWh när vi inte pratat i dom termerna tidigare. Men ok, har du räknat och det inte går ihop för dig så är det ju bara att avstå, ingen tvingar dig. Jag har iallafall en vinstmaskin på taket och är nöjd med det. Livet är fullt av fria val, solceller är ett sådant.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Förvånande att en ganska molnig dag gett 48 kWh. Sålt 32 av dem och kör på batteri fram till natten. Kl 19:32 så driver jag ännu nästan huset från panelerna, brukar dö vid 20.

Illustration av hus med solpaneler, visar energianvändning och lagring i realtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Förvånande att en ganska molnig dag gett 48 kWh. Sålt 32 av dem och kör på batteri fram till natten. Kl 19:32 så driver jag ännu nästan huset från panelerna, brukar dö vid 20.

[bild]
Jag lovar att du säljer och köper samtidigt. Lasten är inte jämn över faserna.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Haha

"belåna allt, sälj din fru. Solcellerna kommer genererr GULD. Sa jag att banken kommer höja värdet med mer än det kostar att installera solcellerna?"

Stärker definitivt min bild av att de som säljer solceller riktar in sig på personer utan kritiskt tänkande och analysförmåga med svag impulskontroll - En köptorsk. OBS jag säger inte att alla som installerar solceller stämmer in på denna beskrivning bara väldigt många OBS.
Likadant när du går till MC Donalds, köper din fisk på ICA, köper din bil. Säljarna, reklamen gör sitt jobb. Nu är det upp till dig att avgöra. Det är liksom spelets natur, inget du kan göra något åt förutom att sålla, bilda dig en egen uppfattning och göra det du kommer fram till.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T Tomasmexitegel skrev:
Förstår inte varför du ändrar till kr/MWh när vi inte pratat i dom termerna tidigare. Men ok, har du räknat och det inte går ihop för dig så är det ju bara att avstå, ingen tvingar dig. Jag har iallafall en vinstmaskin på taket och är nöjd med det. Livet är fullt av fria val, solceller är ett sådant.
jag skrev 600 kr/MWh från början det är detsamma som 60öre/kWh. Vad är problemet ?

Förstår inte varför du behöver poängtera att ingen tvingar mig? Det är ju självklart.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jojo, ta i lite mer så blir det brunt där bak också. Och på motsatt sida har vi superanalytikerna som är skeptiska om det är svårt att räkna på något och tycker det är dyrt. Det fanns många som tyckte att bostadsmarknaden i Sthlm var dyr redan 2003 och fortfarande sitter i sin hyresrätt och väntar på att "bubblan" ska spricka...

förstår att det är svårt att hålla sig till ämnet när det inte går att bevisa sin tes. Överlag pinsam logik, jag hoppas du förstår att ett dåligt beslut som blir bra inte betyder att all dåliga beslut blir bra.
 
T Tomasmexitegel skrev:
Likadant när du går till MC Donalds, köper din fisk på ICA, köper din bil. Säljarna, reklamen gör sitt jobb. Nu är det upp till dig att avgöra. Det är liksom spelets natur, inget du kan göra något åt förutom att sålla, bilda dig en egen uppfattning och göra det du kommer fram till.
precis och det är uppenbart att säljarna av solceller riktar in sig till de som har svårt att bilda sig en uppfattning själva.
 
nikasp nikasp skrev:
Förvånande att en ganska molnig dag gett 48 kWh. Sålt 32 av dem och kör på batteri fram till natten. Kl 19:32 så driver jag ännu nästan huset från panelerna, brukar dö vid 20.

[bild]
Fattar jag det rätt har du bara förbrukat 16kwh?
 
nikasp
pacman42 pacman42 skrev:
Jag lovar att du säljer och köper samtidigt. Lasten är inte jämn över faserna.
Jaha.
V växelventil skrev:
Fattar jag det rätt har du bara förbrukat 16kwh?
Där ser man bättre, from PV är från solceller och grid är från Sollentuna Energi.
Energiövervakningsgränssnitt som visar förbrukning, produktion och nätinmatning av el.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.