trähandtag trähandtag skrev:
Kanske inte riktigt hör ihop, men ett kul begrepp: Petromaskulinitet - ni kanske kan gissa vad det betyder. Ibland finns de även här i sin iver att förminska elfordonen. Detta och denna beskrivning kommer från en artikel i DN av Lars Linder: Ingressen är som följande: Medan världen gör sig redo att ställa om till en fossilfri framtid mobiliseras en motorälskande motoffensiv. Denna tjuriga petromaskulinitet har satt avtryck i kulturkriget, liksom i den svenska regeringens politik.

Ett annat kul citat är: Hela vår idé om framsteg är dränkt i olja....

Ett annat citat är: Den osäkra framtid som hägrar skrämmer petromannen med känslor av utsatthet, kontrollförlust och pessimism, och hans sista försvarslinje blir då förnekelse...
Suck. Ännu ett hipstrigt begrepp inom kategorin "woke" som stinker identitetsaktivism.
Självklart använder man maskulinitet för att stämpla något som negativt. Alla utanför åsiktkorridoren ska dö, "resistance is futile".

Själv tänker jag att inget är så enkelt så att det finns en patentlösning. Elbilar är inte hela lösning utan en del av den.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Suck. Ännu ett hipstrigt begrepp inom kategorin "woke" som stinker identitetsaktivism.
Självklart använder man maskulinitet för att stämpla något som negativt. Alla utanför åsiktkorridoren ska dö, "resistance is futile".

Själv tänker jag att inget är så enkelt så att det finns en patentlösning. Elbilar är inte hela lösning utan en del av den.
Jag är inte så rädd för att det tillkommer nya ord, det händer hela tiden och kommer sig ofta av att man ska mer precis beskriva fenomen och trender. Känner större rädsla för de som omfattas av dessa nya ord och begrepp, klimatförnekare, antivaxxare, incels, valförnekare, osv.
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag är inte så rädd för att det tillkommer nya ord, det händer hela tiden och kommer sig ofta av att man ska mer precis beskriva fenomen och trender. Känner större rädsla för de som omfattas av dessa nya ord och begrepp, klimatförnekare, antivaxxare, incels, valförnekare, osv.
Eller identitetspolitik…
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Kanske inte riktigt hör ihop, men ett kul begrepp: Petromaskulinitet - ni kanske kan gissa vad det betyder. Ibland finns de även här i sin iver att förminska elfordonen. Detta och denna beskrivning kommer från en artikel i DN av Lars Linder: Ingressen är som följande: Medan världen gör sig redo att ställa om till en fossilfri framtid mobiliseras en motorälskande motoffensiv. Denna tjuriga petromaskulinitet har satt avtryck i kulturkriget, liksom i den svenska regeringens politik.

Ett annat kul citat är: Hela vår idé om framsteg är dränkt i olja....

Ett annat citat är: Den osäkra framtid som hägrar skrämmer petromannen med känslor av utsatthet, kontrollförlust och pessimism, och hans sista försvarslinje blir då förnekelse...
Man vinner mer på att söka konvertiter än jaga kättare. Men det senare ger förstås mer klick.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Det är så otroligt tråkigt när man hela tiden landar i svart och vitt och politik och debatter helt landar helt i aktivism och ideologi. Allt ifrågasättande av "sin verklighet" får lämpligt wokigt öknamn och kan sedan effektiv ignoreras med hänvisning till detta. Inga fakta behövs.

Jag tycker det var en rätt bra artikel i Svd på detta häromdagen;
https://www.svd.se/a/8Jjb6d/professorn-farligt-nar-ideologi-styr-energidebatten
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
engs
trähandtag trähandtag skrev:
petromaskulinitet
Har hört om flertalet exempel när frun lessnat på när gubben stökar med krånglande laddare, långsam laddning, köa för att ladda (högtider), fler stopp etc. och krävt återgång till fossilbil. Då handlar det oftast inte om att man saknar ett V8-muller utan man inte har lust att ändra sina vanor. Dvs om det tar längre tid att köra till systern 40mil bort enkel väg pga elbilen, så byts den ut till något man är mer van vid om det är möjligt (Ej upplåst vid tjänstebil, leasingkontrakt etc.).

Bara för att nyansera saken något, jag tror inte denna kategori är lika högljudda på div. forum.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 3 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Har hört om flertalet exempel när frun lessnat på när gubben stökar med krånglande laddare, långsam laddning, köa för att ladda (högtider), fler stopp etc. och krävt återgång till fossilbil. Då handlar det oftast inte om att man saknar ett V8-muller utan man inte har lust att ändra sina vanor. Dvs om det tar längre tid att köra till systern 40mil bort enkel väg pga elbilen, så byts den ut till något man är mer van vid om det är möjligt (Ej upplåst vid tjänstebil, leasingkontrakt etc.).

Bara för att nyansera saken något, jag tror inte denna kategori är lika högljudda på div. forum.
Låter som hemma hos oss. Sambon är inte alls helt övertygad om elbil då hon tycker det är krångligt att ladda och att tanka oftare än 80 mil ;)

Själv gillar jag att bilen alltid är nytankad hemma, möjligheten till att sätta på värme i förväg, typ ingen service m.m.
 
  • Gilla
torbeno och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Själv gillar jag att bilen alltid är nytankad hemma, möjligheten till att sätta på värme i förväg,
Det löser man väl med farmartank och fjärrstyrd dieselvärmare?
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det löser man väl med farmartank och fjärrstyrd dieselvärmare?
Skäms på dig, du stinker av Petromaskulinitet.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Det är så otroligt tråkigt när man hela tiden landar i svart och vitt och politik och debatter helt landar helt i aktivism och ideologi. Allt ifrågasättande av "sin verklighet" får lämpligt wokigt öknamn och kan sedan effektiv ignoreras med hänvisning till detta. Inga fakta behövs.

Jag tycker det var en rätt bra artikel i Svd på detta häromdagen;
[länk]
Haha, ja nu används detta ju ofta om de som verkligen lever i sin egen verklighet, i strid mot befäst vetenskap, det är möjligt att det är god behandlingssed att inte säga emot de som har såna åkommor men i samhället i stort får man nog acceptera att då och då bli korrigerad när man har eller gör fel.

Att förvänta sig att man ska få gå genom ett helt liv utan att få sin stolthet kränkt, när man har eller gör fel, är rätt grandiost.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Kan vi hoppas på att detta projektet inte läggs ner för gott?
NEVS Emily GT. 100 mils räckvidd borde ju dom flesta (om ändå inte alla) va nöjda med.
Röd konceptbil, slank design, modern, profilbild, diffust upplyst, minimalistisk, framtidens transport, aerodynamisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
T Trevlig skrev:
Tänkte bara dela vad bilen mappar upp för rutt inför resan i sommar.

Tycker inte räckvidd är något problem. Blir mer stressad att vi ska hinna äta och barnen på toa innan bilen blir klar.
Det blir i snitt 25 mil mellan stoppen, eller mindre än två timmar i motorvägsfart.
 
D djac skrev:
nu används detta ju ofta om de som verkligen lever i sin egen verklighet, i strid mot befäst vetenskap
Nej, det används mest som här, i slängiga, anekdotbyggda kulturtexter av gamla teaterkritiker. Vetenskaplighet är bara en kappa dessa människor ikläder sig när det passar.
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Körde med små marginaler idag. Ett par–tre km trodde jag med en dryg mil (sista laddstolpen) kvar, men det blev tightare än så med uppförsbacke på slutet. Finns nog dock nån halvmil till under nollan, som det slog över till sista 50 metrarna.

Elbilens instrumentpanel visar 0 km/h, 0% batteri, uppmanar laddning och endast manövrering. "READY" och "AUTO HOLD" aktiverat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
  • Älska
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag skulle aldrig göra annat än att köra långsamt i så fall pga att vi har rådjur precis överallt där jag bor. Och harar. Och älgar. Mest harar och rådjur dock. Normalt sett så ser man ett tiotal djur de sista 5 km hem till mig på kvällstid. Mycket jobbigare med mörklagda gående och cyklister då, då behöver vi varningar för dem också.
För mörklagda personer skulle infrarött funka ypperligt.
Jag lovar dig att reflexväst gör det värre ( i vår by) Jag gjorde ett test när jag löptränade mycket på kvällar. Körde en vecka utan reflexer (stannade såklart alltid vid övergångsställe) och då stannade bilarna för mig.
Med hel jävla reflexväst och reflexer på anklar så stannade ingen.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.