J
P PappasHammare skrev:
Hade verkligen varit intressant att veta varför det inte gick. Är det så att arrendet sträcker sig över 99år á la Hongkong kanske och då är det inte mycket att göra.

Sen finns det alltid två sidor av liknande händelser. Och som sagt så bara för man är x-politiker så är det inte så att man med automatik har fel. Båda sidor kan vara lika stora idioter som inte vill den andra väl.
Är du knäpp?

varför skulle det gå?
Vet du vad ett bostadsarrende är för något?

folk har stugor/hus som de köpt för många miljoner vid attraktiva platser. Ska de helt plötsligt få köra huset till tippen?

då borde man väl få slänga ut hyresgäster betydligt enklare kan man tycka.

vi har ett väldigt starkt besittningsskydd i sverige. De flesta jordägare som har många arrendetomter har ju detta som en intäktskälla, så det är inte vanligt att man vill vräka någon.

kan tillägga att en normalfuntad jordägare är nog glad över besittningsskyddet. Annars hade ingen arrendator arrenderat.
 
Redigerat:
  • Gilla
redep och 7 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Det intressanta är att paret sossepamp avböjde att ge sin version
Vad har de att dölja som inte ens överbetalda PR konsulter kan hjälpa dem med?
Så bara för att man väljer att inte dryfta sina privata affärer publikt så betyder det att man har något att dölja?
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
En god vän bodde i många år i ett hus på Mörkö där han arrenderade marken.
Den han arrenderade av höjde enl. min vän arrendet tämligen mycket och ofta, så varför gör inte Perssons detsamma?
 
K Klass0n skrev:
En god vän bodde i många år i ett hus på Mörkö där han arrenderade marken.
Den han arrenderade av höjde enl. min vän arrendet tämligen mycket och ofta, så varför gör inte Perssons detsamma?
Beror säkert på hur avtalet är skrivet
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Som arrendator kan man ta hjälp av hyres- och arrendenämnden om arrendet höjs mer än man anser är rimligt. Så man kan inte göra sig av med en arrendator genom att ta ett orimligt högt arrende.
 
  • Gilla
redep och 8 till
  • Laddar…
Då får jag be om ursäkt för ett dumt inlägg!

Min vän menade nämligen att det var precis det godsägaren höll på med.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Då får jag be om ursäkt för ett dumt inlägg!

Min vän menade nämligen att det var precis det godsägaren höll på med.
Kanske inget fel på varken inlägget eller din kompis, men nu kan du åtminstone tipsa om ett motmedel.
 
  • Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
Han gav upp och flyttade annars hade jag gjort det!
 
P
J Johannes56 skrev:
Är du knäpp?

varför skulle det gå?
Vet du vad ett bostadsarrende är för något?

folk har stugor/hus som de köpt för många miljoner vid attraktiva platser. Ska de helt plötsligt få köra huset till tippen?

då borde man väl få slänga ut hyresgäster betydligt enklare kan man tycka.

vi har ett väldigt starkt besittningsskydd i sverige. De flesta jordägare som har många arrendetomter har ju detta som en intäktskälla, så det är inte vanligt att man vill vräka någon.

kan tillägga att en normalfuntad jordägare är nog glad över besittningsskyddet. Annars hade ingen arrendator arrenderat.
Varför skulle jag vara knäpp bara för jag funderar på arrendet är skrivet?

Ett arrende kan vara både tidsbestämt och evigt. Vi vet ju inte detta.
När man tar och bygger något på eller köper ett hur på ett arrende så bör man också veta att det kan ta slut om nu arrendet är skrivet på det sättet.
Om man bygger något dyrt så är det ju inte en 100% garanti på att man kan ha det evigt.
Visst besittningsskyddet finns men samtidigt så måste man också tänka att jordägaren faktiskt kan ha andra tankar på marken och varför skulle man inte få ha det?
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Tankar får man ha. Men att avhysa en arrendator som betalar sitt arrende är inget man kan göra.
 
  • Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
J
P PappasHammare skrev:
Varför skulle jag vara knäpp bara för jag funderar på arrendet är skrivet?

Ett arrende kan vara både tidsbestämt och evigt. Vi vet ju inte detta.
När man tar och bygger något på eller köper ett hur på ett arrende så bör man också veta att det kan ta slut om nu arrendet är skrivet på det sättet.
Om man bygger något dyrt så är det ju inte en 100% garanti på att man kan ha det evigt.
Visst besittningsskyddet finns men samtidigt så måste man också tänka att jordägaren faktiskt kan ha andra tankar på marken och varför skulle man inte få ha det?
Du far med osanningar.
Spelar ingen roll vilken tid arrendet är skrivet på. När arrendet går ut kan jordägaren omförhandla villkoren, ex avgiften. Det är nästintill omöjligt att bli av med en arrendator.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J
P PappasHammare skrev:
Varför skulle jag vara knäpp bara för jag funderar på arrendet är skrivet?

Ett arrende kan vara både tidsbestämt och evigt. Vi vet ju inte detta.
När man tar och bygger något på eller köper ett hur på ett arrende så bör man också veta att det kan ta slut om nu arrendet är skrivet på det sättet.
Om man bygger något dyrt så är det ju inte en 100% garanti på att man kan ha det evigt.
Visst besittningsskyddet finns men samtidigt så måste man också tänka att jordägaren faktiskt kan ha andra tankar på marken och varför skulle man inte få ha det?
Hittade mer osanningar i din text.

Du skriver att ett arrendeavtal kan vara evigt långt. Fel, det kan vara 5-50 år.
 
J
Hoppas admin tar bort lite inlägg här. Inte bra att skriva saker som är tvärtemot vad som står i jordabalken om andra läser.
 
Det finns väldigt många felaktiga inlägg p forumet. Så fungerar forum. Det är inget problem så länge korrekt information kommer fram i trådarna.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
J Johannes56 skrev:
Hoppas admin tar bort lite inlägg här. Inte bra att skriva saker som är tvärtemot vad som står i jordabalken om andra läser.
Nämen titta. Här har vi en genuin censurist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.