Hej.Har bredband2 idag som leverantör via fiber och även fast telefon hos dem men funderar på att byta.Banhof verkar ha tjänsen men funkar bara med deras router vilket jag egentligen inte vill ha.Finns det andra operatörer som kan leverera fasttelefoni via fiber?
Mvh
 
Skälet till att det bara fungerar med deras router är säkerhet. Det har förekommit att hackers har kapat en router med fast telefoni, och satt igång att piratringa för 10 000 tals kronor mot diverse betaltjänster (som de äger...). Bahnhof vill därför att du har en router där de har full koll på säkerheten.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Det finns andra som har det.
Jag valde Gotanet, bara för fast telefoni och har bredbandet via Telia.
Jag hade Banhof innan och fast telefoni genom dom.
Men när jag bytte vill jag ha en annan router, så då hittade jag Gotanet och det fungerar kanonbra.
https://www.gotanet.se/privat/telefoni/telefoni/
 
namnbyte
H hempularen skrev:
Skälet till att det bara fungerar med deras router är säkerhet. Det har förekommit att hackers har kapat en router med fast telefoni, och satt igång att piratringa för 10 000 tals kronor mot diverse betaltjänster (som de äger...). Bahnhof vill därför att du har en router där de har full koll på säkerheten.
Ja eller för att deras har en intern TA/telefoniadapter som konfigureras från deras håll och inget en standard användare antingen kommer åt eller delges uppgifter hur den ska loggas in mot operatörernas nät. Har själv jobbat med möget för många år sedan, fast hos en annan operatör.

Antar att det med fast telefoni åsyftas bbt i dessa fallen, inte pstn då gatewayn inte spelar någon roll.
 
namnbyte namnbyte skrev:
Ja eller för att deras har en intern TA/telefoniadapter som konfigureras från deras håll och inget en standard användare antingen kommer åt eller delges uppgifter hur den ska loggas in mot operatörernas nät. Har själv jobbat med möget för många år sedan, fast hos en annan operatör.

Antar att det med fast telefoni åsyftas bbt i dessa fallen, inte pstn då gatewayn inte spelar någon roll.
Hej.
Vad betyder bbt och pstn?Fast telefon,jag menar jag har kvar mitt 041x-xxxxx nummer jag vill använda det.
Hittade denna:
https://quicknet.se/telefoni/ip-telefoni/hemtelefoni/
Det verkar inte vara bundet till någon bredbandleverantör bara att plugga in i routern.
 
När Telia/Skanova behagade plocka ned kopparnätet i Umeå – och därmed min fasta telefon – hade jag redan via stads-fibernätet en perfekt fungerande wifi6-mesh-lösning med en ASUS ROG Rapture GT-AX11000 mot WAN och två ASUS ZenWifi XT8 AX6600.

Ja det vill du inte byta bort, förstås, sade Bahnhof tekniksupport, och föreslog att koppla in det fasta numret genom deras egen router HN8255WS, med en fjärrinställning så att den enbart hanterar telefoni och bara är tunnel för internet till ASUS-routern.

Så skedde. Alla funktioner i ASUS-routern är oförändrat bra, och jag har ingen fast kostnad för telefonen, så jag är mycket nöjd.

(Och bbt borde vara bredbandstelefon och pstn public switched telephone net)
 
Av ren nyfikenhet måste jag bara undra vad som driver någon till att alls fundera på att ha någon form av fast telefoni?

I sommarstugan där täckningen på mobilnäten är kass så höll vi krampaktigt fast i koppartråden tills den kapades... Detta skedde i samband med att vägföreningen ordnade så fibern kom till byn, sen dess använder vi bara våra vanliga mobiltelefoner med "VoLTE" eller "WIFI-samtal" aktiverat.

Vad är det jag missar? Vad är poängen med "dedikerad" fast IP-telefoni idag?
 
C
Z zombi skrev:
Hittade denna:
[länk]
Jag har Quicknet och Voicetech sedan många år tillbaka. Båda funkar bra och är obundna till operatör och hårdvara.
Men, man skall ha klart för sig att idag när man är van vid fastpris på mobilen så är det ganska dyrt att ringa över IP-telefoni.
 
K Kasken skrev:
Av ren nyfikenhet måste jag bara undra vad som driver någon till att alls fundera på att ha någon form av fast telefoni?

I sommarstugan där täckningen på mobilnäten är kass så höll vi krampaktigt fast i koppartråden tills den kapades... Detta skedde i samband med att vägföreningen ordnade så fibern kom till byn, sen dess använder vi bara våra vanliga mobiltelefoner med "VoLTE" eller "WIFI-samtal" aktiverat.

Vad är det jag missar? Vad är poängen med "dedikerad" fast IP-telefoni idag?
Jag hade det till det gamla larmet innan jag bytte. Sedan var det minst lika viktigt att behålla numret för min mor och svärmor när de levde. Det var smidigt för dem att vi hade det fasta numret som de kunde ringa till som vanligt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
namnbyte
Z zombi skrev:
Hej.
Vad betyder bbt och pstn?Fast telefon,jag menar jag har kvar mitt 041x-xxxxx nummer jag vill använda det.
Hittade denna:
[länk]
Det verkar inte vara bundet till någon bredbandleverantör bara att plugga in i routern.
Bredbandstelefoni och public switched telephone network, det sistnämnda i folkmun 'vanlig jäkla hemtelefoni' :)

Kul kuriosa! Vet inte om det förändrats senaste åren, men förr kunde man ta med sin gateway och telefon på resan. Koppla in till internet, oberoende av leverantör, och så hade man sitt hemnummer i stugan. Eller i utlandet. Telefoniadaptern åtminstone på den tiden struntade blankt i vad för anslutning, bara den kunde logga in mot sitt system så var den nöjd.
 
hsd
Till, sommaren höjer Telia priset på bredbandstelefoni med 70:- /mån
Riktigt privärt eller va sysslar Telia med
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag hade det till det gamla larmet innan jag bytte. Sedan var det minst lika viktigt att behålla numret för min mor och svärmor när de levde. Det var smidigt för dem att vi hade det fasta numret som de kunde ringa till som vanligt.
Om man bara vill behålla numret så kan detta vara en lösning: https://www.telenor.se/handla/mobilabonnemang/hemtelefoni-via-mobilnatet/
 
R riba skrev:
Ja det vill du inte byta bort, förstås, sade Bahnhof tekniksupport, och föreslog att koppla in det fasta numret genom deras egen router HN8255WS, med en fjärrinställning så att den enbart hanterar telefoni och bara är tunnel för internet till ASUS-routern.

Så skedde. Alla funktioner i ASUS-routern är oförändrat bra, och jag har ingen fast kostnad för telefonen, så jag är mycket nöjd.
Vi har typ samma, men jag har kopplat routrarna tvärt om. Jag har en egen OPNsense router direkt mot fibern, och gör forward till Bahnhofs router på det som telefonin och Bahnhofs router-config behöver.
Det innebär att ingen normal trafik passerar Bahnhofs router. Jag har klonat MAC-adressen från Bahnhofs router till OPNsense-routern för att minimera krångel. Bahnhofs utrustning håller koll på routerns externa MAC-adress.
 
K Kasken skrev:
Av ren nyfikenhet måste jag bara undra vad som driver någon till att alls fundera på att ha någon form av fast telefoni?
1. Kanske har t.ex. ett larm kopplat ?
2. Kanske har gamla anhöriga, som har svårt att lära sig nya telefonnummer ?
3. Kanske har byggt något tekniskt, som är kopplat till en vanlig telefon ?
+ troligen en hel del annat, som man inte vill kosta på ett extra abonnemang till ( min IP-telefon med mitt invanda fasta telefonnummer t.ex. kostar 10:-/mån. inklusive inkommande samtal, men utgående samtal är dyra).
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Kan väl tilläggas att om man bara vill kunna vidarekoppla ett befintligt telefonnummer kan man göra det direkt via hemsidan hos de fristående IP-telefoni-operatörerna. Utan att det behövs någon telefon eller annan utrustning.
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.