tveksamt tveksamt skrev:
Hur tänker du om en tvättmaskin då? Hemma sitter tvn fast mer än tvättmaskinen.
Nja, en tvättmaskin är ansluten till vattnet med en fast ansluning, en tv hängs upp på ett väggfäste mer likt en tavla.

För att avgöra huruvida elbilsladdaren hör till fastigheten eller inte så krävs det nog att någon orkar driva frågan till rätten. Jag skulle själva gissa på att det i de flesta fall kommer räknas som att laddaren hör till fastigheten. Bland annat eftersom ladda-hemma stödet kopplades till fastigheten och inte bilen vilket delvis visar hur lagstiftaren tänkt https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivna-transporter/laddbox-stodet/
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Nu är man ju sjukt nyfiken på hur det har gått för TS vid tillträdet idag. Satt grejerna kvar eller tog jönsarna med sig dom?
 
  • Gilla
Manganbangan och 5 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Nja, en tvättmaskin är ansluten till vattnet med en fast ansluning, en tv hängs upp på ett väggfäste mer likt en tavla.

För att avgöra huruvida elbilsladdaren hör till fastigheten eller inte så krävs det nog att någon orkar driva frågan till rätten. Jag skulle själva gissa på att det i de flesta fall kommer räknas som att laddaren hör till fastigheten. Bland annat eftersom ladda-hemma stödet kopplades till fastigheten och inte bilen vilket delvis visar hur lagstiftaren tänkt [länk]
min tvättmaskin sitter inte fast ansluten det tar ju mindre en några sekunder så är den lös
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
S Sunil Kalra skrev:
Det spelar väl ingen roll vad du tycker. Jag har ju berättat enl mina erfarenheter. Det kan variera från säljaren till säljaren. Tumm regeln är att allt som sitter fast tillhör fastigheten. Du kan inte förvänta dig att få t. Ex. 2 kylskåp om säljaren är inte för generöst. Oftast säljaren har ett tydligt språk vad som ingår i fastigheten. Man ska inte vara för girig. Keep your mind and and soul clean, maintain your common sense and follow the rules.
Om 2 kylskåp är placerade och utgör en tydlig del av kökslösningen (Inte ovanligt). Så hade jag varit rätt förvånad om ett var bortplockat. Om en extra kyl ner i källarförrådet etc stod kvar när jag flyttade in, så hade jag nog blivit lika förvånad. men något gladare än i scenario 1.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det brukar vara beskrivet i objektbeskrivningen vad som ingår i exempelvis kök, typ:

"Utrustat med spishäll, ugn, fläkt, diskmaskin,kyl/frys och mikrovågsugn".

"Säkerhetsdörr med kamera och elektroniskt lås som går att låsa upp med en app eller med vanlig nyckel"
 
D Dilato skrev:
Det brukar vara beskrivet i objektbeskrivningen vad som ingår i exempelvis kök, typ:

"Utrustat med spishäll, ugn, fläkt, diskmaskin,kyl/frys och mikrovågsugn".

"Säkerhetsdörr med kamera och elektroniskt lås som går att låsa upp med en app eller med vanlig nyckel"
Problemet är ju inte de saker säljaren själv listar som ett sätt att få objektet mer attraktivt. Utan de produkter som man enligt rätt och praxis skall förvänta sig ingå, och säljaren sen tycker är hans.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Jo ibland retar man sig på 08. Men just när det kommer till sånt här så vill man ibland länsa mer än vad Spanjorer gör (I Spanien ingår 4 väggar i princip, då det inte finns någon norm att ens köksinredningar ska ingå).
Det var intressant, min tidigare kollega (från Spanien) hävdar tvärt om, att det i Spanien är vanligt att allt du ser i lägenheten på visningen ingår dvs. även möbler, gardiner mm.
Svensk fastighetsförmedling säger såhär:
"Oftast ingår möbler, vitvaror och inredning när du köper en lägenhet på andrahandsmarknaden, men om du däremot köper en nyproduktion i Spanien är bostaden för det mesta helt tom."
Så det ger oss väl båda rätt i och för sig.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
M Molnet9092 skrev:
Hej!

Om en dryg vecka har vi tillträde till vårt första hus - detta ser vi såklart fram emot men är nu oroliga att säljarna kanske försöker utnyttja vår saknad på erfarenhet kring hus och husköp.

Vid visning var huset utrustat med ett elektroniskt dörrhandtag från Yale samt en elbilsladdare - dessa var stora plus för oss, framförallt laddaren då vi har en elbil.
Nu ca 5 dagar innan tillträde säger säljaren att de kommer ta med sig handtaget samt att vi kan få köpa elbilsladdaren till halva inköpspriset - min fråga är då - räknas dessa inte som fast egendom/byggnadstillbehör?
Har försökt läsa mig till på nätet men då det rör sig om relativt nya produkter så verkar det inte finnas mycket prejudikat kring detta specifikt.

Vad tror ni? Någon som varit med om liknande?
Om det inte står undantaget i objektbeskrivningen så skulle jag tolka det som om det ingick i köpet.

Ska man ta iväg något som förväntas vara kvar.. så måste man säga det direkt i objektbeskrivningen / på visningen..

Skulle inte acceptera att de petade på dem ens.. (om jag inte blev informerad om det vid visningen / innan köp)
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
tveksamt tveksamt skrev:
Det var intressant, min tidigare kollega (från Spanien) hävdar tvärt om, att det i Spanien är vanligt att allt du ser i lägenheten på visningen ingår dvs. även möbler, gardiner mm.
Svensk fastighetsförmedling säger såhär:
"Oftast ingår möbler, vitvaror och inredning när du köper en lägenhet på andrahandsmarknaden, men om du däremot köper en nyproduktion i Spanien är bostaden för det mesta helt tom."
Så det ger oss väl båda rätt i och för sig.
Det är möjligt det är så också. Har aldrig varit på nån visning däremot intresse köpa nångång.
Men är det inte som då att du då köper färdigmöblerat? Alternativt så tömmer dem allt före visning, men i Sverige har du väl inte ens rätt plocka bort kök om inte det speciellt står att huset saknar kök. Då just kök ingår i standarden (oavsett om det är före eller efter visning så måste sådant stå).

Bra frågor....kanske nån annan vet vad som gäller?
 
Nu är det måndag och TS skulle väl få tillträde idag, väntar med spänning....
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det var intressant, min tidigare kollega (från Spanien) hävdar tvärt om, att det i Spanien är vanligt att allt du ser i lägenheten på visningen ingår dvs. även möbler, gardiner mm.
Svensk fastighetsförmedling säger såhär:
"Oftast ingår möbler, vitvaror och inredning när du köper en lägenhet på andrahandsmarknaden, men om du däremot köper en nyproduktion i Spanien är bostaden för det mesta helt tom."
Så det ger oss väl båda rätt i och för sig.
och i frankrike ingår inget alls fans inte ens spisfläkt kvar när jag köpte här

säljarna gör ofta en lista av alla saker som man kan köpa loss svart om man nu vill det
 
T tergo skrev:
Elbilsladdare och luftvärmepump - lös eller fast egendom? (familjensjurist.se)
Luftvärmepump nämns av juristen!!! Den om något är väl fast installerad och kan knappast tas med vid försäljning. Rör och ledningar är ju fastsatta och anpassade efter behövlig längd. Modellen är vald efter behoven på plats och är en del av husets uppvärmningssystem. Suck!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
S Sunil Kalra skrev:
Det spelar väl ingen roll vad du tycker. Jag har ju berättat enl mina erfarenheter. Det kan variera från säljaren till säljaren. Tumm regeln är att allt som sitter fast tillhör fastigheten. Du kan inte förvänta dig att få t. Ex. 2 kylskåp om säljaren är inte för generöst. Oftast säljaren har ett tydligt språk vad som ingår i fastigheten. Man ska inte vara för girig. Keep your mind and and soul clean, maintain your common sense and follow the rules.
Vi kan vända på det.
Det spelar inte roll vad du tycker.

Nej lagen varierar inte från säljare till säljare.

Om säljaren lämnar kylskåp 2 så är hen alltså generös?

Dina två sista meningen håller jag dock med om. Man ska inte vara för girig (vilket alltså säljaren är) och "follow the rules" vilker säljaren inte gör...
 
  • Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vi kan vända på det.
Det spelar inte roll vad du tycker.

Nej lagen varierar inte från säljare till säljare.

Om säljaren lämnar kylskåp 2 så är hen alltså generös?

Dina två sista meningen håller jag dock med om. Man ska inte vara för girig (vilket alltså säljaren är) och "follow the rules" vilker säljaren inte gör...
Då måste jag få inflika.. :)

Om det står två kylskåp i köket (eller två frysar.. eller två ugnar, två diskmaskiner... inbyggda kaffemaskiner/micros.. ja du fattar) så förutsätter jag att de ingår allihopa.. utan att ens tänka på saken.

I Sverige lämnar vi inte kök "med hål i" som en del av försäljningen normalt..tar heller inte med oss badkar osv

Däremot skulle jag inte förutsätta att en extrafrys ute i garaget ingick, eller en micro/kaffemaskin som står på en bänk. Det känns som personliga tillhörigheter och rörliga inventarier.. (sen kan man ju be dem lämna frysen i förhandlingarna..)

I de fall vi stött på att säljare ska ta med något, så har det alltid stått i objektbeskrivningen samt att mäklaren vidarebefordrat infon på visningen.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
@Molnet9092 hur gick det? Hade dom plockat med grejerna?
 
  • Gilla
Josefineemilia och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.