A
Huddingebo Huddingebo skrev:
90% köper en begagnad bil och de nya köps knappast av låginkomsttagare.
Nu har Tyskland stängt sina sista kärnkraftverk och vi hade en ovanligt mild vinter, men du tror ändå att vi får billigare el kommande vinter?
Förmodligen inte. Men elpriserna drivs till stor del upp av kriget i Ukraina och en fred skulle driva ned priserna rejält.

Att priserna är höga på vintern hjälper solceller inte ett smack mot iom att de levererar noll då i princip.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Nissens
Clarken37 skrev:
Grattis. Du är nog en av 1000
Du vet inte hur de bor. :rofl:
 
Clarken37 skrev:
Förmodligen inte. Men elpriserna drivs till stor del upp av kriget i Ukraina och en fred skulle driva ned priserna rejält.

Att priserna är höga på vintern hjälper solceller inte ett smack mot iom att de levererar noll då i princip.
Kanske, kanske inte. Tänk på att rysk gas och ev. olja kommer vara ute ur bilden framöver. Hur påverkar det priserna på el?
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
A
T Tomasmexitegel skrev:
Intressant fråga du ställer.
Nedan kommer lite info från min anläggning.
Investering 260.000kr, (jag vet det finns billigare, men jag vill åka bekvämt dvs långa garantier, svensk arbetskraft vid montaget och panelerna tillverkade i Tyskland).
Jag producerat ca 21000kwh.
Av dessa säljer jag ca 13.000kwh och egenförbrukar 8000kwh. Nedan gäller 2022.
Jag fick betalt ca 33.000kr för det jag sålde samt 60öre från staten för varje kWh jag säljer dvs 4200kr. Jag har sluppit köpa 8000kwh, vilket i sig har ett värde på snittet man får betala+överföringsavgift, moms etc. Detta är nog värt säg 1,5x8000= 12.000kr totalt får jag ihop det till 49.200kr på ett år. Hur framtiden ser ut vet jag inte, priset på el kan gå ner, men det mest troliga är att priset går upp. Jag har inte köpt el för lika mycket som jag sålt, så jag har just nu ca 7000kr innestående där som jag tänkte ta ut vid något tillfälle. Så med andra ord blir avräkningstiden ganska kort, därefter kommer anläggningen producera el för mig gratis under resten av mitt liv, +30/40år. Som grädde på moset kommer det elstöd till alla,,även mig som solfarmare.
Du verkar ha en helt makalös produktion som inte någon kalkyl av någon solcellstillverkare hänvisar till för ett hus i Sverige.
 
  • Älska
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske, kanske inte. Tänk på att rysk gas och ev. olja kommer vara ute ur bilden framöver. Hur påverkar det priserna på el?
Svårt att säga. På kort sikt kommer nuvarande priser nog bestå. På längre sikt +5 år, ingen aning. Europa ställer om rejält nu.

Det tillverkarna räknar med i sina kalkyler verkar vara betydligt mer negativa än vad solcellsförespeåkarna i denna tråd förutsätter (och alla verkar konstigt nog producera mer än vad tillverkarna räknar med)
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Garanterat stämmer det. Den överlägset största majoriteten köper en begagnad bil. Medianbilen kostar kring 100kkr. Till och med är det så att hälften av nya bilar länge har varit tjänstebilar.

Såklart vill ingen ha elbrist kommande vinter men vad ska den nya elen komma ifrån?
Och om det blir en normalkall vinter med ännu högre elbehov?
Nej dom flesta som var i bilhallen såg mer ut som lite äldre och dom flesta I min bekantskapskrets är inga höginkomsttagare men du får komma ihåg att många lite äldre som bor i hus på landsbygden har inga lån och utflugna barn Mao bra ekonomi och dom flesta kan lägga undan en rejäl slant i månaden.Hur kan det vara leverans på över 1 år annars?Ännu längre på v90.
 
sunnis
Clarken37 skrev:
Förmodligen inte. Men elpriserna drivs till stor del upp av kriget i Ukraina och en fred skulle driva ned priserna rejält.

Att priserna är höga på vintern hjälper solceller inte ett smack mot iom att de levererar noll då i princip.
Bara för att konflikten skulle ta slut i Ukraina så innebär det inte att Ryssland automatiskt belönas med upphävda sanktioner för sin invasion och illegala annektering.

Någon ”fred” kommer det inte bli. Det finns inget som det går att komma överens om så länge Ryska federationen existerar i sin nuvarande form.
 
  • Gilla
  • Haha
Veronica. och 6 till
  • Laddar…
A
P Pligg85 skrev:
Säkert inte. Nu är det väl inte dagsfärska siffror men rapporter från 2021 så var ju hälften av fastigheterna helt obelånade och bara 20% hade över miljonen i lån.
Det är ju den lilla andel som köpt bostad sista årtiondet som dragit upp priserna och belåningen på marknaden.

Jag känner inte tusentals människor men flera med solceller de sista åren och haft bostaden obelånad sedan Estonia flöt.
Har tittat på hundratals hus men fortfarande inte hittar något som saknar pantbrev. Fast det kanske är vanligt i små orter där jag inte tittar.
 
  • Haha
  • Gilla
Veronica. och 4 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Nej dom flesta som var i bilhallen såg mer ut som lite äldre och dom flesta I min bekantskapskrets är inga höginkomsttagare men du får komma ihåg att många lite äldre som bor i hus på landsbygden har inga lån och utflugna barn Mao bra ekonomi och dom flesta kan lägga undan en rejäl slant i månaden.Hur kan det vara leverans på över 1 år annars?Ännu längre på v90.
Statistik verkar inte vara din starka sida.
En ens nämna en bilhall visar om inte annat på det.
Bara på Blocket säljs offentliga mängder bilar varje år.
Och de dyraste bilarna säljs mest i storstadsregionerna och ofta av företag.
 
Clarken37 skrev:
Har tittat på hundratals hus men fortfarande inte hittar något som saknar pantbrev. Fast det kanske är vanligt i små orter där jag inte tittar.
Att det finns pantbrev uttagna i en fastighet betyder inte att den är belånad.
 
  • Gilla
AMR74 och 17 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Förmodligen inte. Men elpriserna drivs till stor del upp av kriget i Ukraina och en fred skulle driva ned priserna rejält.

Att priserna är höga på vintern hjälper solceller inte ett smack mot iom att de levererar noll då i princip.
Håller med om att priserna på allt skulle sjunka om kriget tog slut.

Glöm inte att solcellsel producerad på sommaren får kvittas mot den du förbrukar under övriga året. Iaf har det varit så.
 
  • Gilla
ettan47
  • Laddar…
M
Clarken37 skrev:
Att amortera 200K sek på sitt lån ger ju också en direkt avkastning. Antar att du menar om man är obelånad och har 200k i madrassen att sätta sprätt på samt att du jämför med avkastning på börsen.
Oavsätt med vilka pengar solcellerna ska betalas så innebär det ju en investering som ska vägas mot alternativkostnaden. T.ex. jag köpte varsin bil till mig och frugan, ca. 500k kontant. Som jag ser det så var det synnerligen dåliga affärer då börsens avkastning kontra låneräntan egentligen hade inneburit en bättre deal att köpa på krita istället och ha kvar kapitalet på börsen.

Och precis som mitt antagande att börsen skulle avkasta mer än låneräntan, samma antagande gör man vid solcellsköp. Man spekulerar i ett högt elpris för avskrivningens antal år. 200,000kr i en anläggning som betalar av sig på 10 år gör ju i praktiken att man kan låna pengarna och ändå gå med vinst från dag ett. Vill man nörda till det så räknar man med räntesubvention på lånet, inflationen osv. så kan man få en fantastisk kalkyl.
 
  • Gilla
Ashadowfalls och 1 till
  • Laddar…
A
sunnis sunnis skrev:
Bara för att konflikten skulle ta slut i Ukraina så innebär det inte att Ryssland automatiskt belönas med upphävda sanktioner för sin invasion och illegala annektering.

Någon ”fred” kommer det inte bli. Det finns inget som det går att komma överens om så länge Ryska federationen existerar i sin nuvarande form.
Räcker med att USA byter president nästa år så kan Ukraina glömma mer stöd från USA. Europa ger en bråkdels stöd till Ukraina mot USA och Ukraina kommer behöva förhandla fram en fred kvickt.
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Håller med om att priserna på allt skulle sjunka om kriget tog slut.

Glöm inte att solcellsel producerad på sommaren får kvittas mot den du förbrukar under övriga året. Iaf har det varit så.
Ok det var mer än jag visste.

Så jag får alltså kvitta el producerad i juli mot el som jag förbrukar i december när priserna är 5-10 gånger högre?

Vem betalar all mellanskillnad? Skattebetalarna?
 
  • Gilla
  • Haha
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Att det finns pantbrev uttagna i en fastighet betyder inte att den är belånad.
Nej men det är sannolikt. Andelen som köper bostad 100% cash är obefintlig. De väldigt lågt belånade bostäderna är i regel bebodda av äldre nära eller över pensionsålder
 
  • Älska
Veronica.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.