Clarken37 skrev:
Nu är ju inte strömavbrott något vi har problem med i Sverige. Och får man det är det bara riktigt jobbigt på vintern och då ger solcellerna knappt en KWH ändå.

Resistent mot varierande elpris skulle vara trevligt om man är när huset verkligen brinner el. På vintern. På sommaren är elpriset av förklarliga skäl oftast lågt och energiförbrukningen nästan obefintlig.

Det enda argumentet jag kan hålla med om är om det potentiellt ökar värdet på huset och man räknar med att sälja när systemet fortfarande är hyfsat ungt och fräscht. Hade jag köpt en kåk med 30 år gammalt tak hade jag mest tyckt det var besvärligt med en massa solceller som potentiellt ska monteras ned för att byta tak.
Mja, vi har haft iaf två strömavbrott på >2h förra året i vår stuga. Inte kritiskt på ngt sätt, och en brasa och lite mys i ljuset av stearinljus/fotogenlyktor är inget problem, men ganska skönt att ha täckt upp för en längre förlust (tycker min prepping-sida) - även om det ekonomiskt kanske inte går att "räkna hem" - men det kräver ett batteri förstås - och även på vintern kommer det laddas upp av solen under soliga dagar, även om det tar lite längre tid att återladd om man tömmer det
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Som skrivits tidigare är solpaneler en "försäkring" mot höga elpriser, bättre att ha än att inte ha när elpriset är dyrt. De flesta som investerar i solpaneler förväntar sig höga elpriser på sikt.
Hade köpt det om vi bodde i södra Europa. Men elpriserna är ffa höga (liksom förbrukningen med uppvärmning) i okt-mars. Då genererar solcellerna i princip inte ett smack i alla fall.

Så OK, man utgår helt enkelt från att elpriserna kommer vara betydligt högre än de redan höga senaste 2 åren och ser detta som en försäkring mao. Så kan man ju se det hela. Du lär ju dock spara betydligt mer el på att lägga 200k på andra energisparande åtgärder så då förutsätter det att man i princip har det perfekta energisnåla hemmet redan innan man ger sig på solceller. Samt att man är helt lånefri redan. Kan inte vara många som har de förusättningarna...
 
  • Gilla
  • Älska
Myggvägen och 7 till
  • Laddar…
A
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Mja, vi har haft iaf två strömavbrott på >2h förra året i vår stuga. Inte kritiskt på ngt sätt, och en brasa och lite mys i ljuset av stearinljus/fotogenlyktor är inget problem, men ganska skönt att ha täckt upp för en längre förlust (tycker min prepping-sida) - även om det ekonomiskt kanske inte går att "räkna hem" - men det kräver ett batteri förstås - och även på vintern kommer det laddas upp av solen under soliga dagar, även om det tar lite längre tid att återladd om man tömmer det
Ok. Det enda strömavbrottet jag märkt av i Stockholm som varit längre än typ en timme de senaste 10 åren kan jag räkna på ena handens fingrar.

Men i sommarstugan i skärgården så händer det lite oftare.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Självklart om priset för solceller i framtiden är mycket billigare. Men vad jag kan se så går kostnaden för en anläggning upp snarare än ned sett till de senaste åren.
Tänker lika som dig.Funderade med på skaffa solceller men tror inte priserna på el kommer hamna lika högt som den vinter som har varit.Har inte heller några lån och är inte sugen heller på att skaffa nya lån utan lägger undan i månaden i sparade så jag kan köpa det mesta kontant.Men man skulle vilja kunna ladda el/hybridbil med solceller men som sagt kommer priset på el bli så högt så det kommer löna sig?
 
  • Gilla
VilkenMatte och 2 till
  • Laddar…
Som det ser ut nu skulle då inte jag kunna rekommendera en solcellsanläggning ur ett rent ekonomiskt perspektiv. Det finns många fördelar som vissa faller inom det som nämndes som altruistiska perspektiv tidigare. Man kan ju förstås vilja sprida sina investeringar och risker och då kan ju en solcellsanläggning vara intressant ur ett sådant perspektiv, men så mycket som priserna på materialen gått upp senaste året känns det tveksamt trots ökande elpriser.

För egen del så satte vi upp en anläggning på 6.2 kW för drygt 6 år sedan men då vi gjorde arbetet själva så blev kostnaden ca 11 000 kr/kWp. Det känns fortfarande som att det var en helt ok investering att göra och anläggningen har hittills producerat 35 000 kWh.
 
  • Gilla
AMR74 och 8 till
  • Laddar…
A
V växelventil skrev:
Tänker lika som dig.Funderade med på skaffa solceller men tror inte priserna på el kommer hamna lika högt som den vinter som har varit.Har inte heller några lån och är inte sugen heller på att skaffa nya lån utan lägger undan i månaden i sparade så jag kan köpa det mesta kontant.Men man skulle vilja kunna ladda el/hybridbil med solceller men som sagt kommer priset på el bli så högt så det kommer löna sig?
Jag har tibber och laddar på natten. Min bil går 40-50 mil på en laddning och på sommarhalvåret när solceller producerar något kostar mig en sådan laddning i snitt under 100kr. Ser inte riktigt hur det ska kunna bli stora pengar men missar säkert något.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Hade köpt det om vi bodde i södra Europa. Men elpriserna är ffa höga (liksom förbrukningen med uppvärmning) i okt-mars. Då genererar solcellerna i princip inte ett smack i alla fall.

Så OK, man utgår helt enkelt från att elpriserna kommer vara betydligt högre än de redan höga senaste 2 åren och ser detta som en försäkring mao. Så kan man ju se det hela. Du lär ju dock spara betydligt mer el på att lägga 200k på andra energisparande åtgärder så då förutsätter det att man i princip har det perfekta energisnåla hemmet redan innan man ger sig på solceller. Samt att man är helt lånefri redan. Kan inte vara många som har de förusättningarna...
Många hushåll som investerar i solpaneler (många nybyggen tex) har redan energieffektiviserat sina byggnader. Boenden i södra europa har självklart en helt annan förutsättning, om dom haft samma förbrukning som vi i norra har, men annars allt lika. Om du har ett bra solläge på taket får du ut så bra effekt att det du säljer räcker till en del av höstens/vinterns elräkningar också.
 
  • Gilla
  • Haha
Reklaw och 3 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Jag har tibber och laddar på natten. Min bil går 40-50 mil på en laddning och på sommarhalvåret när solceller producerar något kostar mig en sådan laddning i snitt under 100kr. Ser inte riktigt hur det ska kunna bli stora pengar men missar säkert något.
Likadant förra vecken tittade jag på en ny v60 cross contry pris 545000?Skulle få 170000 i inbyte och tänkte lägga 100000 kontant med skulle få ta lån på reten och betala 5400/mån i 6 år?Är horibelt att vanligt folk har råd med en ny bil med det priset.Om vanligt folk ska ha råd att köpa nya bilar så kommer nog priserna falla.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hans Al och 11 till
  • Laddar…
Nissens
Clarken37 skrev:
Nu är ju inte strömavbrott något vi har problem med i Sverige. Och får man det är det bara riktigt jobbigt på vintern och då ger solcellerna knappt en KWH ändå.

Resistent mot varierande elpris skulle vara trevligt om man är när huset verkligen brinner el. På vintern. På sommaren är elpriset av förklarliga skäl oftast lågt och energiförbrukningen nästan obefintlig.

Det enda argumentet jag kan hålla med om är om det potentiellt ökar värdet på huset och man räknar med att sälja när systemet fortfarande är hyfsat ungt och fräscht. Hade jag köpt en kåk med 30 år gammalt tak hade jag mest tyckt det var besvärligt med en massa solceller som potentiellt ska monteras ned för att byta tak.
Nja, värdeökning på fastighet med solpaneler är också tveksam, åtminstone om man lyssnar på objektiva källor:
https://via.tt.se/pressmeddelande/s...-pa-hus?publisherId=3236046&releaseId=3327239
 
  • Gilla
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
Jag brukar slänga ut ett erbjudande om att få använda mitt tak för en installation av solceller. Du (eller säljaren) står för investering, ägande och skaderiskerna, vi delar på vinsten. Ingen har nappat än, trots att de minuten före lovade guld och gröna skogar. Tycker det är konstigt att solcellsföretagen inte vill tjäna pengar!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Beje.B och 53 till
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Som skrivits tidigare är solpaneler en "försäkring" mot höga elpriser, bättre att ha än att inte ha när elpriset är dyrt. De flesta som investerar i solpaneler förväntar sig höga elpriser på sikt. I sämsta fall får man en stabil investering med ca 5% i avkastning per år.
Det beror väl på hur de gör med subventionerna också, de lär försvinna.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det beror väl på hur de gör med subventionerna också, de lär försvinna.
Det märks ;=)
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Många hushåll som investerar i solpaneler (många nybyggen tex) har redan energieffektiviserat sina byggnader. Boenden i södra europa har självklart en helt annan förutsättning, om dom haft samma förbrukning som vi i norra har, men annars allt lika. Om du har ett bra solläge på taket får du ut så bra effekt att det du säljer räcker till en del av höstens/vinterns elräkningar också.
Tja det ger runt 6k kronor netto per år förutsatt att du lägger 200k och har någon form av lån. Tror inte det finns särskilt många villaägare som 100% lånefria men för dem blir det ju 12k per år.

34 års återbetalningstid om inte priserna ökar kraftigt framgent. För en anläggning som har 30 års livslängd (och förutsätter noll underhåll samt att de ger precis samma effekt år 28 som år ett).

Känns överlag som en investering som enkom kan försvaras rent ekonomiskt av kraftigt höjt elpris.

Sen har vi inte ens pratat om de elprisstöd som betalas ut. De baseras på förbrukning så om du får dessa för sommarhalvåret så göt det kalkylen för solceller ännu sämre
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
Nja, värdeökning på fastighet med solpaneler är också tveksam, åtminstone om man lyssnar på objektiva källor:
[länk]
För egen del tycker jag det ser rent förjävligt ut.
 
  • Gilla
  • Älska
Box of rain och 5 till
  • Laddar…
Nissens
Clarken37 skrev:
För egen del tycker jag det ser rent förjävligt ut.
Ja, håller med helt. Dessutom är de klåpare som monterar, känns lite risky för framtida läckage mm.
 
  • Gilla
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.