Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Men något sådant vill ingen göra! ;):rofl:
Jo, det finns en liten minoritet som har som hobby att göra det.
 
  • Gilla
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Är det inte bättre att den alltid dras in vid stark vind? Markisen tål inte mer vind bara för att någon är hemma… så funkar den vanliga markisautomatiken som har funnits sedan väldigt länge…
Typisk funktion som funkar bäst som stand alone…
Hur vet markisen att det kommer att blåsa om låt oss säga en timme, 12 timmar ....?
Hur vet markisen att det blåser över huvud taget utan att man köpt till vind/ regn automatiksensor vilket man inte behöver om den kan styras av annan input ?

Eller varför ska vindmätaren begränsas till att direktstyra bara markisen, det vore väl bättre att det var en sensor som kan tala om för ett överordnat styrsystem att nu blåser det såhär mycket i sekundmeter just här så då behöver man göra vissa åtgärder...och då kan det överordnande systemet utföra andra saker också, typ skicka notiser, öka värmen (för när det blåser blir det kallare i dragiga huset) eller vad man nu kan tänka sig behöva.

Det är det som är skillnaden på smarta och dumma system...och Plejd är inte smart.
 
  • Gilla
djac och 5 till
  • Laddar…
Sittställning
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Så om Plejd gör det så är det najs, men så länge det inte går att göra med Plejd så är det en hobby och för nördar? :thinking:

Edit: Ursäkta, feltolkat av mig.

//Patrik
Exakt :).
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, men enligt Plejd fortsätter Schneider att satsa på sitt egenutvecklade system. Skulle tro att det är tydligare signaler Plejd väntar på. Men det är min tolkning.
Satsar inte Plejd också på sitt egenutvecklade system?
Skillnaden är att Schneiders system pratar Zigbee och kommer att vara Matterkompatibelt inom kort via en enkel mjukvaruuppdatering. Hur ska Plejd lösa sitt matterstöd utan ytterligare hårdvara?
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Är det inte bättre att den alltid dras in vid stark vind? Markisen tål inte mer vind bara för att någon är hemma… så funkar den vanliga markisautomatiken som har funnits sedan väldigt länge…
Typisk funktion som funkar bäst som stand alone…
Det där var väl lite onödigt? Surt sa räven liksom? Om man nu inte har den funktionen inbyggd får man alltså då hellre kassera sin markis för att man som plejdägare är för stolt? Men som automationsnörd/ickeplejd kan man använda vindmätare eller känd vindstyrka från webben hålla liv i en markis ytterligare år? Sedan kan den även dubbla, och tex varna att balkongdörren står öppen om det blåser mycket, eller regnar. Själva finessen är ju att man drar nytta av varje sensor i alla sina installationer, om behovet finns. Finns det inbyggt, så fine. Det förstår du så klart med, men du har ändå behovet att säga emot av princip. Kanske tills Plejd släpper en vindmätare? Det hade väl även varit bättre om din värmepump hade haft en timer standalone med?
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
pdov
D Dilato skrev:
Det är det som är skillnaden på smarta och dumma system...och Plejd är inte smart.
Plejd är kanske inte smart i sig självt men när jag styr mina Plejd-puckar i Homekit är inte Homekit smart och blir inte systemet smart som helhet då?
Z-wave- eller Zigbee-enheter är ju inte heller smarta i sig själva utan behöver en gateway och ett övergripande system som gör dem smarta, må vara HA, Homey eller liknande.
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Typisk funktion som funkar bäst som stand alone…
Ett helt vettlöst påstående som med all önskad tydlighet visar att du verkligen inte har förstått vad som diskuteras i den här och liknande trådar.

Varför funkar det bäst som stand alone?
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Typisk funktion som funkar bäst som stand alone…
Precis. Samma sak gäller t ex värmepumpen som givetvis ska styras via den inbyggda timerfunktionen. Att försöka göra det med någon annan "smart" pryl är helt fel att gå.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Hur vet markisen att det kommer att blåsa om låt oss säga en timme, 12 timmar ....?
Hur vet markisen att det blåser över huvud taget utan att man köpt till vind/ regn automatiksensor vilket man inte behöver om den kan styras av annan input ?

Eller varför ska vindmätaren begränsas till att direktstyra bara markisen, det vore väl bättre att det var en sensor som kan tala om för ett överordnat styrsystem att nu blåser det såhär mycket i sekundmeter just här så då behöver man göra vissa åtgärder...och då kan det överordnande systemet utföra andra saker också, typ skicka notiser, öka värmen (för när det blåser blir det kallare i dragiga huset) eller vad man nu kan tänka sig behöva.

Det är det som är skillnaden på smarta och dumma system...och Plejd är inte smart.
Jösses. Markisen behöver inte veta om det kommer att blåsa senare, eller om det blåste igår. Den behöver dras in när vindarna överstiger ett visst värde just där markiserna är. Prognoser i all ära, men det är sällan de stämmer. Väder och vind blir ofta annat än vad prognoserna säger.

Min granne har mängder med markiser sedan många år som dras in när det blåser för mycket. En vindmätare har koll på vindstyrkan. Och det bara fungerar. Smart eller inte, så gör den jobbet.

Nu var ju det inte det som var frågan, någon skrev att hens HA system drar in markiserna om larmet är aktiverat OCH det blåser. Obegripligt att man tror att markiserna skall tåla mer vind för att någon är hemma…

Hade jag haft automatiserade markiser så hade jag definitivt inte litat på några prognoser. Som gammal seglare vet jag att ibland blåser det mer än vad prognoserna säger, ibland mindre. Att mäta är att veta. :)
 
Nissens
useless useless skrev:
Precis. Samma sak gäller t ex värmepumpen som givetvis ska styras via den inbyggda timerfunktionen. Att försöka göra det med någon annan "smart" pryl är helt fel att gå.
Det är din uppfattning. Kan du tala om för mig var den inbyggda timerfunktionen finns i tex en IVT495Twin som helt stänger av all effektförbrukning?
Och alla begriper att det är bra att kunna styra sin värmepump till lågtaxa om elpriset är högt. Dessutom styr man även varmvattnet till tappvattnet på ett enkelt sätt med en Plejdpuck och en kontaktor.
Man kan då få värmepumpen att dra 0 (noll) Watt när man vill. Som bonus kan man förstås fjärrstyra pumpen var man än befinner sig på planeten. Mycket användbart för oss som reser en del. :)

Så, du får tänka lite utanför boxen helt enkelt.
 
pdov pdov skrev:
Plejd är kanske inte smart i sig självt men när jag styr mina Plejd-puckar i Homekit är inte Homekit smart och blir inte systemet smart som helhet då?
Z-wave- eller Zigbee-enheter är ju inte heller smarta i sig själva utan behöver en gateway och ett övergripande system som gör dem smarta, må vara HA, Homey eller liknande.
Jo men det är väl precis så man ska se på saken...att man med komponenter och undersystem bygger ett system som blir "smart".
Det är därför man bör sträva efter att använda komponenter/undersystem som har generella gränssnitt.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är din uppfattning. Kan du tala om för mig var den inbyggda timerfunktionen finns i tex en IVT495Twin som helt stänger av all effektförbrukning?
Och alla begriper att det är bra att kunna styra sin värmepump till lågtaxa om elpriset är högt. Dessutom styr man även varmvattnet till tappvattnet på ett enkelt sätt med en Plejdpuck och en kontaktor.
Man kan då få värmepumpen att dra 0 (noll) Watt när man vill. Som bonus kan man förstås fjärrstyra pumpen var man än befinner sig på planeten. Mycket användbart för oss som reser en del. :)

Så, du får tänka lite utanför boxen helt enkelt.
IVT495Twin är en frånluftvärmepump. Varför vill man bryta strömmen helt till den och bli utan ventilation? :thinking:
Det finns en ingång man kan använda för att blockera kompressor och/eller tillskott.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Jösses. Markisen behöver inte veta om det kommer att blåsa senare, eller om det blåste igår. Den behöver dras in när vindarna överstiger ett visst värde just där markiserna är. Prognoser i all ära, men det är sällan de stämmer. Väder och vind blir ofta annat än vad prognoserna säger.

Min granne har mängder med markiser sedan många år som dras in när det blåser för mycket. En vindmätare har koll på vindstyrkan. Och det bara fungerar. Smart eller inte, så gör den jobbet.

Nu var ju det inte det som var frågan, någon skrev att hens HA system drar in markiserna om larmet är aktiverat OCH det blåser. Obegripligt att man tror att markiserna skall tåla mer vind för att någon är hemma…

Hade jag haft automatiserade markiser så hade jag definitivt inte litat på några prognoser. Som gammal seglare vet jag att ibland blåser det mer än vad prognoserna säger, ibland mindre. Att mäta är att veta. :)
Jösses tillbaka. Du behöver inte läsa fel med vilje. Ingen har skrivit att hans markis håller bättre när man är hemma. "Road" skrev att hans automation tog in markisen när han larmar på huset, inget annat. Vem säger att han har en vindmätare. "Dilato" inflikade att man kan använda vindmätare separat, om man vill. Om flera personer med liknande åsikt skriver, blir de inte samma person. Man använder alltså den sensor, vetskap om väder eller närvaro som man har för att skademinimera. Det är det som är fördelen med ett öppet system. Man kan blanda hur man vill, se det som ett "avancerat-läge" man kan välja om man vill använda. Tråkig uppfattning att förutsätta att de som skriver är idioter.
 
Redigerat:
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
pdov
jbr jbr skrev:
Det är därför man bör sträva efter att använda komponenter/undersystem som har generella gränssnitt.
Då funkar ju Plejd precis in i det facket då de har stöd för både Homekit och Google Home, vilka måste anses som generella gränssnitt.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
D
pdov pdov skrev:
Då funkar ju Plejd precis in i det facket då de har stöd för både Homekit och Google Home, vilka måste anses som generella gränssnitt.
Absolut, nu är de två styrenheterna ganska begränsade, det upptäcker man ganska snabbt när man börjar använda dem, och då är det ju bra om man enkelt kan flytta in sin hårdvara i det styrsystem som man tycker täcker ens behov, dvs kompatibiliteten är en väldigt central kvalitet i sån här utrustning. Detta förstod du nog så ditt inlägg förvånade mig mycket.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.