Alfredo Alfredo skrev:
Så bra!
Exempelvis en fristående kyl i ett kök kan tas bort utan verktyg. Anser du att kylskåp normalt inte ingår i fastighetsaffären? Så helt enkelt är det kanske inte ändå?

Och vad är en "rolig kabel" för typ av kabel? :thinking:;)
roligkabel = kulkabel =kulo

det är kotymt som till och med blivit regler med att man lämnar i Sverige.
många andra länder tar man med sig alla vitvaror samt tvätt mm
I vissa länder ryker till och med hela köket.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Jag är rimlig säker om de inte har angett att laddaren / låset inte ingår i kontraktet, så kommer ni få rätt.
 
  • Gilla
  • Wow
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
klart det går, hur enkelt som helst .


M miks62gbg skrev:
Jag har Yale doorman L3 och så vitt jag känner till går det inte ta bort den från dörren efter installation, själva dörrhandtsgen trycks fast och sittee rejält fast, de går nog inte att lossa.
 
  • Gilla
Söder_om_landsvägen
  • Laddar…
M Molnet9092 skrev:
Hej!

Om en dryg vecka har vi tillträde till vårt första hus - detta ser vi såklart fram emot men är nu oroliga att säljarna kanske försöker utnyttja vår saknad på erfarenhet kring hus och husköp.

Vid visning var huset utrustat med ett elektroniskt dörrhandtag från Yale samt en elbilsladdare - dessa var stora plus för oss, framförallt laddaren då vi har en elbil.
Nu ca 5 dagar innan tillträde säger säljaren att de kommer ta med sig handtaget samt att vi kan få köpa elbilsladdaren till halva inköpspriset - min fråga är då - räknas dessa inte som fast egendom/byggnadstillbehör?
Har försökt läsa mig till på nätet men då det rör sig om relativt nya produkter så verkar det inte finnas mycket prejudikat kring detta specifikt.

Vad tror ni? Någon som varit med om liknande?
För ett många år sen hade vi en sådan situation. På huset satt en väggdekoration i nock i form av ett stort segelskepp i koppar. Det fanns även ett riktigt stort ankare på tomten. Syntes på bilder i prospektet. Lång story kort så monterade säljaren ner skeppet och började försöka svetsa loss ankaret när vi gick förbi. Det fanns även ett inbyggt kassaskåp - som dom iofsig erbjöd sig att sälja till oss.

Var kaos m änkan som sålde och hennes barn som roade sig med att slå in alla strömbrytare på ovanvåningen och lämnade ett stort hål i entrén efter kassaskåpet.

Tja, blev rättegång och dom fick sätta tillbaka fasta prylar och laga hålet efter kassaskåpet samt någon summa typ 60-100.000kr (kommer inte ihåg…).

Riktigt tråkigt då hon var i 40-45 års åldern, nyskild, exmannen hade lurat henne katastrofalt och dog i samma veva i en hjärntumör… Man kände ju sig inte som en hjälte direkt men… Så blev det iallafall.
 
  • Gilla
  • Wow
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Och med det vill du säga? Ja, vaddå???
Att man inte behöver fundera, det är klarlagt.
Vill man krångla till det ännu mer kan man fundera på när äganderätten till en fastighet faktiskt övergår från säljare till köpare.
 
M Molnet9092 skrev:
Hej!

Om en dryg vecka har vi tillträde till vårt första hus - detta ser vi såklart fram emot men är nu oroliga att säljarna kanske försöker utnyttja vår saknad på erfarenhet kring hus och husköp.

Vid visning var huset utrustat med ett elektroniskt dörrhandtag från Yale samt en elbilsladdare - dessa var stora plus för oss, framförallt laddaren då vi har en elbil.
Nu ca 5 dagar innan tillträde säger säljaren att de kommer ta med sig handtaget samt att vi kan få köpa elbilsladdaren till halva inköpspriset - min fråga är då - räknas dessa inte som fast egendom/byggnadstillbehör?
Har försökt läsa mig till på nätet men då det rör sig om relativt nya produkter så verkar det inte finnas mycket prejudikat kring detta specifikt.

Vad tror ni? Någon som varit med om liknande?
Om säljaren ska ta med sig grejor förutom lös egendom ska detta upplysas om vid visningen. Såvitt jag förstår är affären uppgjord och då kan säljaren inte komma efteråt och begära att få ta med sig fasta grejor. Detta var åtminstone regel förr.
Stå på er och sätt er på tvären mot detta ofog. Det skulle ju vara sak samma med t.ex solpaneler, att ägaren tar ner dom innan tillträdet men efter att affäen är uppgjord. Fasta grejor tillhör huset och det kan säljaren inte ändra på efter att kontraktet är skrivet. Hävda kontraktsbrott eftersom kåken inte har den utrustning som fanns vid kontraktskrivningen. Prata med mäklaren och gör klart att ni ska ha rejäl ersättning. Det bästa är ju att kräva lika dana grejor som satt där från början på säljarens bekostnad alltså laddboxoch kodlås.
 
  • Gilla
Sunil Kalra och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag skulle nog säga att du har fel här, i alla delar faktiskt.

Vi hade två tvättmaskiner i förra huset och skulle vi ha med de i prospekt och på visning utan någon information om annat så tillhör de huset.
Vi ville ta med en tvättmaskin då en köpt lägenhet saknade tvättmaskin. Inför fotograferingen av tvättstugan rullade vi ut den maskin som inte skulle ingå i köpet. På visningen stod den i tvättstugan, men inte ansluten och tydliga lappar om att den inte ingick.
Fairlane Fairlane skrev:
Jag skulle nog säga att du har fel här, i alla delar faktiskt.

Vi hade två tvättmaskiner i förra huset och skulle vi ha med de i prospekt och på visning utan någon information om annat så tillhör de huset.
Vi ville ta med en tvättmaskin då en köpt lägenhet saknade tvättmaskin. Inför fotograferingen av tvättstugan rullade vi ut den maskin som inte skulle ingå i köpet. På visningen stod den i tvättstugan, men inte ansluten och tydliga lappar om att den inte ingick.
 
  • Gilla
Bengteric
  • Laddar…
Det spelar väl ingen roll vad du tycker. Jag har ju berättat enl mina erfarenheter. Det kan variera från säljaren till säljaren. Tumm regeln är att allt som sitter fast tillhör fastigheten. Du kan inte förvänta dig att få t. Ex. 2 kylskåp om säljaren är inte för generöst. Oftast säljaren har ett tydligt språk vad som ingår i fastigheten. Man ska inte vara för girig. Keep your mind and and soul clean, maintain your common sense and follow the rules.
 
M Molnet9092 skrev:
Hej!

Om en dryg vecka har vi tillträde till vårt första hus - detta ser vi såklart fram emot men är nu oroliga att säljarna kanske försöker utnyttja vår saknad på erfarenhet kring hus och husköp.

Vid visning var huset utrustat med ett elektroniskt dörrhandtag från Yale samt en elbilsladdare - dessa var stora plus för oss, framförallt laddaren då vi har en elbil.
Nu ca 5 dagar innan tillträde säger säljaren att de kommer ta med sig handtaget samt att vi kan få köpa elbilsladdaren till halva inköpspriset - min fråga är då - räknas dessa inte som fast egendom/byggnadstillbehör?
Har försökt läsa mig till på nätet men då det rör sig om relativt nya produkter så verkar det inte finnas mycket prejudikat kring detta specifikt.

Vad tror ni? Någon som varit med om liknande?
Låter ju inte klokt. Rent spontant tillhör ju låset huset, varje hus måste ju ha ett lås. Laddaren tillhör väl fastigheten om grönt avdrag använts vid inköpet av denna.
M Molnet9092 skrev:
Hej!

Om en dryg vecka har vi tillträde till vårt första hus - detta ser vi såklart fram emot men är nu oroliga att säljarna kanske försöker utnyttja vår saknad på erfarenhet kring hus och husköp.

Vid visning var huset utrustat med ett elektroniskt dörrhandtag från Yale samt en elbilsladdare - dessa var stora plus för oss, framförallt laddaren då vi har en elbil.
Nu ca 5 dagar innan tillträde säger säljaren att de kommer ta med sig handtaget samt att vi kan få köpa elbilsladdaren till halva inköpspriset - min fråga är då - räknas dessa inte som fast egendom/byggnadstillbehör?
Har försökt läsa mig till på nätet men då det rör sig om relativt nya produkter så verkar det inte finnas mycket prejudikat kring detta specifikt.

Vad tror ni? Någon som varit med om liknande?
 
T tergo skrev:
Elbilsladdare och luftvärmepump - lös eller fast egendom? (familjensjurist.se)
Lita aldrig på familjens jurist.
Allmän kända som idioter.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
A
M Matslax skrev:
Lita aldrig på familjens jurist.
Allmän kända som idioter.

Förklara
 
  • Haha
Söder_om_landsvägen
  • Laddar…
maflax skrev:
Förklara
Bara ett råd i all välmening.
Jag advokat med egen byrå och vet hur otroligt dåliga de är.
Än värre är att de aldrig rekomenderar sina klienter att förlikas, även när det vet att de kommer förlora.
Det innebär att de medvetet orsakar sina klienter stora meningslösa kostnader bara för att de ska få debitera timmar.
Fruktansvärt att de gör så och det kostar hemska pengar.
De lurar sina egna klienter.
 
  • Wow
Söder_om_landsvägen
  • Laddar…
A adron skrev:
Vi har en Easee laddbox som vi tog med när vi flyttade. Där finns en backplate som monteras fast och själva laddaren kan klickas ur. Jag var då noga med att klicka ur laddaren redan inför visningen.
du hade inte kunnat skriva på svenska att den har ett bakstycke som laddaren enkelt kan klickas ur?
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Tobias_82 Tobias_82 skrev:
du hade inte kunnat skriva på svenska att den har ett bakstycke som laddaren enkelt kan klickas ur?
Jag började skriva fästplatta på svenska men tyckte inte det var ett tillräckligt bra ord eftersom det även är kopplingsplint och inte bara en metallplåt. Jag kom inte på ett bättre ord där och då. Så då tog jag ordet från produktnamnet istället:

https://www.power.se/gaard-och-frit...r-till-elbil/easee-ready-backplate/p-1162694/

Edit: jag ser nu att det tydligen kallas bakplatta på svenska, men det är inte ett ord jag någonsin hört, utan backplate är det jag läst i manualen.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Att man inte behöver fundera, det är klarlagt.
Det tror du - bra för dig:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.