Hur gammal är laddaren? Jag hade inte betalt halva priser för en laddare med flera år på nacken.

En ny laddare går ju på ca 5k med bidrag och då har du ju en helt ny laddare istället för att betala hälften för en gammal.

Du kan ju be han ta bort laddaren med lämna kabeln då den tillhör fastigheten.
 
TVn är ju inte fast ansluten även om den är uppskruvad. Jag tänker att en tavla som hänger på väggen inte heller är "fast". Hade det varit ett konstverk målat direkt på väggen (fesk) så hade det ingått. Hatthylla tänker jag ofta är fastskruvad och ibland anpassad till sin plats. Medan jackan som hänger på hatthyllan inte ingår. Inte heller gubben som sitter i en inbyggd bänk. Sitter bänken fast ingår den. Står den löst ingår den inte. Samma med ytterbelysningar, lampor. En lysrörsarmatur ingår. En lampa med plugg och krok ingår inte. För fönster tänker jag att markiser och persienner ingår. Men jag har förstått att i hyreslägenheter så kan det vara så att de inte ingår vid en flytt om tidigare hyresgäst satt upp dem själva.

Routrar, APn, hemautomation mm är intressanta punkter.
 
J JohanLun skrev:
TVn är ju inte fast ansluten även om den är uppskruvad. Jag tänker att en tavla som hänger på väggen inte heller är "fast". Hade det varit ett konstverk målat direkt på väggen (fesk) så hade det ingått. Hatthylla tänker jag ofta är fastskruvad och ibland anpassad till sin plats. Medan jackan som hänger på hatthyllan inte ingår. Inte heller gubben som sitter i en inbyggd bänk. Sitter bänken fast ingår den. Står den löst ingår den inte. Samma med ytterbelysningar, lampor. En lysrörsarmatur ingår. En lampa med plugg och krok ingår inte. För fönster tänker jag att markiser och persienner ingår. Men jag har förstått att i hyreslägenheter så kan det vara så att de inte ingår vid en flytt om tidigare hyresgäst satt upp dem själva.

Routrar, APn, hemautomation mm är intressanta punkter.
Hur tänker du om en tvättmaskin då? Hemma sitter tvn fast mer än tvättmaskinen.
 
  • Gilla
Söder_om_landsvägen och 1 till
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Vill man krångla till det ännu mer kan man fundera på när äganderätten till en fastighet faktiskt övergår från säljare till köpare.
HD's DOM
Bruket av dubbla köpehandlingar vid överlåtelse av fast egendom har lång tradition i Sverige. Redan genom köpekontraktet, som innehåller de fullständiga villkoren för avtalet, är parterna bundna i förhållande till varandra.

Köparen blir civilrättslig ägare till fastigheten och kan i princip förfoga fritt över densamma trots att äganderättens slutgiltiga övergång är villkorad av t ex köpeskillingens erläggande och utfärdande av köpebrev.
https://lagen.nu/dom/nja/1995s178

Svea hovrätt
I och med undertecknandet av (köpe)avtalet övergår den civilrättsliga äganderätten till köparen. Innan köpebrev undertecknats kan denne t.ex. söka vilande lagfart på förvärvet och får även skydd gentemot säljarens borgenärer.
https://lagen.nu/dom/rh/1996:25

Dom av Svea hovrätt (ÖH 9463-08)

Hovrätten uttalade i sin dom att köparen genom ingåendet av köpeavtalet hade blivit behörig att rättsligt förfoga över fastigheten

Mycket bra genomgång finns att läsa här:
https://justly.se/artikelbank/aganderattsovergangen-vid-fastighetsoverlatelse-609
 
G GustH skrev:
Ja, även om prejudikat inte finns uttryckligen för laddbox eller el-lås så tror jag inte är ens är en fråga att laddboxen som ju är en fast elinstallation eller ytterdörrens lås, oavsett el eller inte, alltid är fast egendom och att anse som byggnadstillbehör.
Ta det du med mäklaren så löser det sig garanterat med en gång.
Fastskruvat tillhör huset...
 
W78 W78 skrev:
Fastskruvat tillhör huset...
Nej, det är inte så enkelt. Stringhyllan du har i vardagsrummet tillhör inte huset trots att varje gavel sitter med två skruvar i väggen.
 
  • Gilla
smgustaf och 3 till
  • Laddar…
W78 W78 skrev:
Fastskruvat tillhör huset...
Så en fastskruvad TV på väggen i vardagsrummet tycker du hör till huset och ska ingå vid en fastighetsöverlåtelse? Tänk om, tänk rätt säger jag. ;)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
harry73
krillek krillek skrev:
Nej, det är inte så enkelt. Stringhyllan du har i vardagsrummet tillhör inte huset trots att varje gavel sitter med två skruvar i väggen.
Det är kanske vad alla antar och därför blir det aldrig bråk om det, men ändå är det bra att tydligt lista i en bilaga till köpekontraktet vad som ingår och vad som inte ingår.
För att ta ett annat exempel tillhör en parabolantenn t ex huset, men det betyder också att all utrustning som behövs till parabolen (som satbox) ska ingå i köpet (om man nu inte avtalade bort det)
 
vad jag har läst så ingår parabolen men inte boxen
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G wojda skrev:
Brukar någon plocka ur sitt vanliga lås flytt ? Självklart INTE och därför ingår låset , vad ska ni annars låsa med ?
Jisses vilka typer det finns därute... fråga om dom ska ta med sig gräsmattan också
Riktigt så enkelt är det inte.
Finns inget som säger att om man köpt en dyr Yale så bjuder man på det.
Går utmärkt att ta med det till sitt nya boende, och sen låta en standard låscylinder monteras tillbaka.
 
  • Haha
  • Arg
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
I ItWasntMe skrev:
Riktigt så enkelt är det inte.
Finns inget som säger att om man köpt en dyr Yale så bjuder man på det.
Går utmärkt att ta med det till sitt nya boende, och sen låta en standard låscylinder monteras tillbaka.
Jo så enkelt är det faktiskt. Sitter Yale där på visningen och inget annat avtalats ska det ingå.

/Krille
 
  • Gilla
  • Älska
TobiasStockholm och 5 till
  • Laddar…
harry73
I ItWasntMe skrev:
Riktigt så enkelt är det inte.
Finns inget som säger att om man köpt en dyr Yale så bjuder man på det.
Går utmärkt att ta med det till sitt nya boende, och sen låta en standard låscylinder monteras tillbaka.
Helt rätt. Såklart kan man ta med sin Yale Doorman. Då byter man den till vanlig låscylinder innan visning eller skriver i köpeshandlingarna att Yale Doorman inte ingår och ersätts med standard lås.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 5 till
  • Laddar…
I ItWasntMe skrev:
Går utmärkt att ta med det till sitt nya boende, och sen låta en standard låscylinder monteras tillbaka.
Precis, så är det. I det senaste huset jag sålde tog jag bort Kvänum-köket dagen efter visningen och satte in ett lätt fuktskadat kök jag hittade på IKEAs fyndhörna och satte in istället. Köparna knorrade lite om att ”det var ett sämre kök än det de hade sett på visningen”, men vad fan, varför ska man bjuda på ett fint kök liksom.

:rolleyes:
 
  • Haha
  • Gilla
AndersPS och 8 till
  • Laddar…
Väntar med spänning på svaret från mäklaren, det borde väl TS ha fått vid det här laget ? Ingen uppdatering efter onsdag kväll...
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
I ItWasntMe skrev:
Finns inget som säger att om man köpt en dyr Yale så bjuder man på det.
Dyr?
3000 - 4000 kr nytt, max halva priset begagnad (och det aktuella är begagnat).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.