Hej gänget,

För någon vecka sedan var vi uppe på vinden och upptäckte svartmögel på råsponten. Har startat ett ärende hos försäkringsbolaget och även kontaktat en firma som var här för inspektion på morgonen. Enligt honom drabbades 75% av kallvindar (utan åtgärder) av problem med mögel i dagens klimat.

Mörkt utrymme under golvbjälkar, isolering synlig, mögelväxt, fuktproblem, oisolerad golvdel, krypgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolar med mögel, trämöte, metallbleck. Konstruktionsbyggnadsdetalj, fuktskador, renoveringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krypgrund med isolering, träbjälkar, ventilation och marktäcke. Byggmaterial och strukturella komponenter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Facit: påtaglig påväxt, trät torrt för tillfället.
Orsak: överventilerat, tjock lösull (500mm), fuktigare klimat.
Åtgärd: Sanera, stänga vinden, avfuktare.

Ovanstående åtgärder skulle jag få offert på men i runda slängar 100k var det mellan tummen och pekfingret. Då är vinden 18m lång, 8m bred och taklutning på 15 grader (orkar inte göra matten för råsponten för stunden). Han så även att försäkringsbolagen aldrig tog dessa skador pga yttre fukt, varken på vind eller krypgrund.

Försökt läsa igenom de inlägg jag har hittat kring mögel på vind där folk sanerar själva osv men blir ändå inte riktigt klok om det har varit samma problem osv som hos oss. Därav några frågor:

1. Är slutsatserna rimliga?
2. Är åtgärderna rimliga/nödvändiga?
3. Finns det några alternativ?
4. Känns priset under omständigheterna rimligt?
5. Andra tankar, tips eller frågor?

Må väl,
tobo
 
Fast över hur lång tid? Är det torrt nu och det bara blir i extrema tillfällen så kanske naturen har full koll på det ändå. Att det blir lite svart som dör ut och är torrt påverkar inget och är bara kosmetiskt. Eller tråkigt för ögat om man så säger. Är ju skillnad om det växer konstant och det verkligen ÄR fuktigt......
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast över hur lång tid? Är det torrt nu och det bara blir i extrema tillfällen så kanske naturen har full koll på det ändå. Att det blir lite svart som dör ut och är torrt påverkar inget och är bara kosmetiskt. Eller tråkigt för ögat om man så säger. Är ju skillnad om det växer konstant och det verkligen ÄR fuktigt......
Jo precis, vet inte hur mycket han var "säljare" i det hela och hur mycket det är sanning. Vi har inte sett det tidigare men enligt honom är det antagligen över tid med tanke på mängden. Hur vet man vad som är mycket undrar ju en lekman.

Skall invänta offert och se hur försäkringsbolaget ställer sig till det hela. Skall vi stå för hela kostnaden funderar jag på att avvakta, speciellt eftersom trät är torrt som du är inne på. Man kan ju köra en enklare sanering själv nu också och se om det blir värre nästa säsong.
 
Du behöver inte sanera om det är torrt.....Det är dött och bara kosmetiskt och ser fult ut. Bortkastade pengar att gno bort det där.......Det du får hålla koll på är ju om det kan tänkas växa mer. Ta nå foton och håll koll över tid. Mögelsporer finns i luften omkring oss konstant ändå så att "sanera" det där gör varken till eller från.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Du behöver inte sanera om det är torrt.....Det är dött och bara kosmetiskt och ser fult ut. Bortkastade pengar att gno bort det där.......Det du får hålla koll på är ju om det kan tänkas växa mer. Ta nå foton och håll koll över tid. Mögelsporer finns i luften omkring oss konstant ändå så att "sanera" det där gör varken till eller från.
Gillar dina svar mer och mer, låter för bra för att vara sant :rofl: Kan jag testa om det är dött, dvs typ torrborsta en liten yta? Eller är det som du säger bara att ta bilder och kika över tid som gäller? Är det inte ens värt att köpa JAPE-mögelfri och dra på med en enkel spruta, ingen större kostnad/insats om det ger lite extra skydd eller något sådant?

Sorry för alla frågor/förtydliganden men på alla ställen förutom byggahus är det ju FARA OCH FÄRDE så fort man ser svartmögel.
 
Är det ett relativt nybyggt hus med plast i innertaken? Vad har ni för ventilation?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det ett relativt nybyggt hus med plast i innertaken? Vad har ni för ventilation?
Färdigställt maj 2012. 95% säker på plast i innertaket, kan kika under isoleringen lite senare under dagen för att bekräfta. FTX-ventilation.
 
Ok, om du kan undersöka att plasten / ångspärren är tät i innertaket mot vinden för det för säkerhets skull. Fuktig luft upp på kallvind är Risky.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, om du kan undersöka att plasten / ångspärren är tät i innertaket mot vinden för det för säkerhets skull. Fuktig luft upp på kallvind är Risky.
Absolut, iaf punktkolla så klart. Funderade även på att köra en OVK på FTX men vet inte om det behövs eller är overkill, tänkte på om det blivit övertryck eller liknande med tiden. Har inte koll på kostnad för detta heller då det var 10 år sedan sist.
 
det första du kan göra är att begränsa ventilation genom att stänga av några takfotventiler där det är som svartast.
Jag hade samma fenomen och vågade mej på att täppa till takfotventiler och lämnade bara 2 st fack öppna på södra sidan av taket. Det blev otrolig förbättring och unken lukt försvann. Tillväxt av svart mögel avstannat direkt. Kom på det när jag sett rimfrost på undertaket en vintermorgon. Rimfrost tinnade upp och fuktade träytan och mögel trivdes där, luktade unket.
Du kan prova minska ventilation stegvis och observera vad som händer under perioder med kalla nätter. Finns det is på en ute parkerat bil så kan det finnas rimfrost på undertaket ....
 
  • Gilla
tobo
  • Laddar…
G gaia skrev:
det första du kan göra är att begränsa ventilation genom att stänga av några takfotventiler där det är som svartast.
Jag hade samma fenomen och vågade mej på att täppa till takfotventiler och lämnade bara 2 st fack öppna på södra sidan av taket. Det blev otrolig förbättring och unken lukt försvann. Tillväxt av svart mögel avstannat direkt. Kom på det när jag sett rimfrost på undertaket en vintermorgon. Rimfrost tinnade upp och fuktade träytan och mögel trivdes där, luktade unket.
Du kan prova minska ventilation stegvis och observera vad som händer under perioder med kalla nätter. Finns det is på en ute parkerat bil så kan det finnas rimfrost på undertaket ....
Tack för inspel, har fungerat i liknande banor då även besiktningsmannen pratade om det (dock total stängning). Hur gjorde du denna stängning?

För min del så är fasaden av betong, ovanför råspont med luftspaltskiva (tror det syns rätt bra på bilderna ovan). Det är svårt att komma åt utifrån utan dyra kranmaskiner, framförallt på ena sidan, så inifrån vore verkligen att föredra även om det är omysigt att klättra runt i vindsutrymmen.
 
tobo tobo skrev:
Tack för inspel, har fungerat i liknande banor då även besiktningsmannen pratade om det (dock total stängning). Hur gjorde du denna stängning?

För min del så är fasaden av betong, ovanför råspont med luftspaltskiva (tror det syns rätt bra på bilderna ovan). Det är svårt att komma åt utifrån utan dyra kranmaskiner, framförallt på ena sidan, så inifrån vore verkligen att föredra även om det är omysigt att klättra runt i vindsutrymmen.
Min senaste fundering är att kolla hur lätt det är att stänga en av spalterna. Tänkte mig en plyfa mellan stolarna att ligga på och sedan planka mellan stolarna och mot spalten, fästa genom att skråa eller beslag.

I samma öppning funderade jag även på att sanera själv så det är lättare att se om det kommer tillbaka. Känns som en rimlig insats för att få lite mer kött på benen.
 
tobo tobo skrev:
Min senaste fundering är att kolla hur lätt det är att stänga en av spalterna. Tänkte mig en plyfa mellan stolarna att ligga på och sedan planka mellan stolarna och mot spalten, fästa genom att skråa eller beslag.

I samma öppning funderade jag även på att sanera själv så det är lättare att se om det kommer tillbaka. Känns som en rimlig insats för att få lite mer kött på benen.
Tryck igen spalten med RockWool t ex så behöver du inte snickra något
 
K Kurtivan skrev:
Tryck igen spalten med RockWool t ex så behöver du inte snickra något
Satt precis och funderade kring hur jag skulle lösa detta på bästa sätt. Läst att luftspaltskivan delvis satt där för ventilation, delvis för att isoleringen inte skall ligga mot råsponten oavsett ventilation.

Hittade bland annat denna som verkar styrka detta påstående:
https://www.byggahus.se/forum/threads/loesull-direkt-mot-rasponten.177060/page-2
 
tobo tobo skrev:
Satt precis och funderade kring hur jag skulle lösa detta på bästa sätt. Läst att luftspaltskivan delvis satt där för ventilation, delvis för att isoleringen inte skall ligga mot råsponten oavsett ventilation.

Hittade bland annat denna som verkar styrka detta påstående:
[länk]
Ja, man isolerar inte med mineralull direkt mot råspont utan har luftspalt mellan, men här handlar det om att stänga till lite av ventilationen med kanske 5 cm, så det är väl en helt annan femma?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.