K Kurtivan skrev:
Ja, man isolerar inte med mineralull direkt mot råspont utan har luftspalt mellan, men här handlar det om att stänga till lite av ventilationen med kanske 5 cm, så det är väl en helt annan femma?
Nu är jag med i hur du menar, då borde jag helt enkelt kunna ta en borste och peta upp lite av den Paroc stenull som ligger som isolering nu mot luftspaltskivan för att stänga "så mycket som möjligt". Man ser ju på bildera att det gliper lite under skivan. Kanske är ett vettigt första steg?
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, om du kan undersöka att plasten / ångspärren är tät i innertaket mot vinden för det för säkerhets skull. Fuktig luft upp på kallvind är Risky.
Kikade på två ställen, "grävde" ett litet hål i isoleringen ner till innertaket och det var plastat och såg fräscht ut.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
tobo tobo skrev:
Nu är jag med i hur du menar, då borde jag helt enkelt kunna ta en borste och peta upp lite av den Paroc stenull som ligger som isolering nu mot luftspaltskivan för att stänga "så mycket som möjligt". Man ser ju på bildera att det gliper lite under skivan. Kanske är ett vettigt första steg?
Var uppe och kikade precis, det kommer vara "omöjligt" att stänga inifrån med lutningen på 15 grader och husbredden på totalt 8m. Ska kika på vad vi har i gömmorna i form av teleskopskaft, förlängningsskaft och börja peta isolering mot skivorna som ett första steg.

Kan inte direkt hålla mig när jag ändå håller på så blir till att köpa JAPE mögelfri och testa en sektion, vill se hur det lirar med möglet.
 
Var iväg och handlade nya leksaker igår. Fukt- och regeldetektor, svamp med teleskopskaft (2-5m), kvasthuvud till samma, lågtrycksspruta med lans, JAPE mögelfri, skyddsglasögon och andningsmask.

Blir till att experimentera, peta upp lösull, köra mögelfri och skrubba. Gör en liten del först och see hur det blir.

Var uppe och mätte fukt nu på morgonen och överallt där jag mätte var det 7-8% fuktighet, det känns ju bra iaf.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.