S
L Lusbunken skrev:
932 kWh förbrukade dom i mars. Tycker du det är rimligt att vi förbrukar 701 kWh mer än dom, som har 3 barn hemma också, samt en fet belysning på altan kring huset på året om?
Du skrev att vad dom betalade var relevant. Skillnad på förbrukning och kostnad.
Men ok, då är det ju bara mätaren det är fel på, allt annat vet du ju enligt egen utsago inte ändrats. Jag förstår inte varför du ställer frågan här, ring ut servicepersonalen då, vad är problemet?
 
  • Gilla
Mekplatsen och 23 till
  • Laddar…
S
L Lusbunken skrev:
... samt en fet belysning på altan kring huset på året om?
Belysning kan man bortse från, så litet i sammanhanget
 
  • Gilla
udihow och 3 till
  • Laddar…
Läs av effekten på elmätaren och slå av säkring för säkring tills du hittar var lasten finns. För något tycks det ju vara. Jag ser det fortfarande som klart troligare att du har någon last du missat än att mätaren mäter fel.
Sedan vet vi ju att det kan vara väldigt olika saker. Hönshus, cannabisodlingar, bygglampor, infrafvämare, läckande varmvatten, spa, grannens element. Bara för att nämna några exempel som förekommit. Jag säger inte att något av dessa exempel gäller för dig. Men statistiskt är okända förbrukare klart vanligare än mätfel.
 
  • Gilla
fribygg och 16 till
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
Du skrev att vad dom betalade var relevant. Skillnad på förbrukning och kostnad.
Men ok, då är det ju bara mätaren det är fel på, allt annat vet du ju enligt egen utsago inte ändrats. Jag förstår inte varför du ställer frågan här, ring ut servicepersonalen då, vad är problemet?
För jag har 0 tillit till sevab och deras vidriga personal. Jag tror inte du förstår hur jävla mycket skit det varit om dessa typer, och hur många gånger de varit med i tidningen.

Tänker inte betala 4200 för att en snubbe ska komma och säga att det inte är något fel, vilket han skulle göra oavsett.

Ska få hit gubben som tittar på pannan och så får vi se om det är den som tjuvar. Förmodligen inte, då vi ligger på 565 kWh hittills i april, 20 dagar in.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Läs av effekten på elmätaren och slå av säkring för säkring tills du hittar var lasten finns. För något tycks det ju vara. Jag ser det fortfarande som klart troligare att du har någon last du missat än att mätaren mäter fel.
Sedan vet vi ju att det kan vara väldigt olika saker. Hönshus, cannabisodlingar, bygglampor, infrafvämare, läckande varmvatten, spa, grannens element. Bara för att nämna några exempel som förekommit. Jag säger inte att något av dessa exempel gäller för dig. Men statistiskt är okända förbrukare klart vanligare än mätfel.
Förbrukningen hittills i april ligger på 565 kWh, 20 dagar in, så antingen tjuva någon el i mars eller så är pannan helt schizofen. Inget läckage, inget hönshus, inge cannabis, bygglampor eller spa. Ingenting alls.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
L Lusbunken skrev:
Har iallafall kontaktat föreningen och bett de skicka tekniker som ska titta på vår 20 år gamla ivo-panna. Jag kan aldrig tänka mig att det är.något annat.
ivo? Menar du IVT? Frånluftsvärmepump?
Felet kan i så fall ligga där om den inte går som den skall
 
  • Gilla
  • Haha
kwasibengt och 3 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
ivo? Menar du IVT? Frånluftsvärmepump?
Felet kan i så fall ligga där om den inte går som den skall
IVT ja.

Tänker också det men förbrukningen hittills i april är 565 kWh och det är väl ändå hyfsat..
 
Finns det elektrisk golvvärme i något utrymme?
 
  • Gilla
L55
  • Laddar…
L Lusbunken skrev:
Dom bor i ett identiskt hus, 15 meter bort, med samma panna och är 2 vuxna och 3 barn. Vi är 2 vuxna med varannan vecka. Jag tror det är väldigt relevant.
Har ni exakt samma temp inne, öppnar ni kylen lika många gånger per dag, har ni identiska vitvaror? Det kan skilja sig en hel del mellan hushåll så att jämföra erat hushåll med ett annat och tro att ni ska ha exakt samma siffror är kanske lite dumt
 
L Låset skrev:
Finns det elektrisk golvvärme i något utrymme?
Svar nej
 
L Lusbunken skrev:
IVT ja.

Tänker också det men förbrukningen hittills i april är 565 kWh och det är väl ändå hyfsat..
Det händer ibland att ett elsteg hänger sig på dessa, men då brukar man oftast få extra varmt varmvatten och ev löser maxtermostaten ut.
Har ni rengjort/bytt ventilatonsfilter nyligen?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Har ni exakt samma temp inne, öppnar ni kylen lika många gånger per dag, har ni identiska vitvaror? Det kan skilja sig en hel del mellan hushåll så att jämföra erat hushåll med ett annat och tro att ni ska ha exakt samma siffror är kanske lite dumt
Pannan har stått på lägsta sen snart 2 år tillbaka. Ny kyl frys från ett och ett halvt tillbaka, samma vitvaror etc vi haft sen 3 år tillbaka.

Att jämföra i det här fallet är extremt relevant då två markant större hushåll, i identiska hus, med samma värmepanna, får 927 respektive 932 och vi som inte gjort något öht, får 1633. Verkar vara svårt för folk att ta in informationen som postats i tråden angående historiskt snitt som går tillbaka till 2019, extremt jämnt, för att sen hoppa nu i mars till orimliga nivåer.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det händer ibland att ett elsteg hänger sig på dessa, men då brukar man oftast få extra varmt varmvatten och ev löser maxtermostaten ut.
Har ni rengjort/bytt ventilatonsfilter nyligen?
Filtret är relativt nytt och fräscht, gör rent det när pannan larmar om det, inget vattenläckage eller dylikt heller
 
S
L Lusbunken skrev:
Pannan har stått på lägsta sen snart 2 år tillbaka. Ny kyl frys från ett och ett halvt tillbaka, samma vitvaror etc vi haft sen 3 år tillbaka.

Att jämföra i det här fallet är extremt relevant då två markant större hushåll, i identiska hus, med samma värmepanna, får 927 respektive 932 och vi som inte gjort något öht, får 1633. Verkar vara svårt för folk att ta in informationen som postats i tråden angående historiskt snitt som går tillbaka till 2019, extremt jämnt, för att sen hoppa nu i mars till orimliga nivåer.
Du är själv väldigt otydlig. Ibland pratar du om kostnaden, ibland förbrukning. Du får en massa förslag om vad som kan vara fel, men viftar bort det med kommentarer om att ni inte gjort något. Men något kan ju ha gått sönder i hemmet. Tagga ner.
Något är fel, men det vi säger är att det sannolikt är något i ditt eget hem. Men det kan så klart vara mätaren.
 
  • Gilla
Matiost och 44 till
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
Du är själv väldigt otydlig. Ibland pratar du om kostnaden, ibland förbrukning. Du får en massa förslag om vad som kan vara fel, men viftar bort det med kommentarer om att ni inte gjort något. Men något kan ju ha gått sönder i hemmet. Tagga ner.
Något är fel, men det vi säger är att det sannolikt är något i ditt eget hem. Men det kan så klart vara mätaren.
Generell konsensus är att jag glömt en lampa på, eller att det inte är orimlig förbrukning. Just det, mars var kall också.

Mätaren som sevab satt upp står på 15.757 kWh och sattes upp i november 2021.

Det ger ett snitt på 926 kWh per månad på den mätaren åtminstone..
 
  • Gilla
Tyskar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.