wildeside wildeside skrev:
Fortfarande förvånad över vilken rama skri det blev för att Telldus vill ha betalt för sin tjänst.
Vill inte föra andras talan här, men för mig är det här smarta hem-motsvarigheten till att min bank en dag skulle "behöva ta in lite extra kapital". Då tar jag mina intressen och drar.
Telldus kör som tur är med öppna protokoll, till skillnad från exempelvis Plejd eller Insteon (RIP), så om de vänder buken upp kan vi ju fortfarande nyttja brytare och sensorer via exempelvis HA. Den processen påbörjade jag när mailet från Telldus kom, tänker inte vänta på att deras server släcks ner.

Känner man sig nöjd med Telldus ska man absolut slanta upp den lilla peng det kostar att bli "Premium"-användare. Flyger det så flyger det.
 
  • Gilla
Marninger och 2 till
  • Laddar…
P pxp skrev:
Vill inte föra andras talan här, men för mig är det här smarta hem-motsvarigheten till att min bank en dag skulle "behöva ta in lite extra kapital". Då tar jag mina intressen och drar.
Telldus kör som tur är med öppna protokoll, till skillnad från exempelvis Plejd eller Insteon (RIP), så om de vänder buken upp kan vi ju fortfarande nyttja brytare och sensorer via exempelvis HA. Den processen påbörjade jag när mailet från Telldus kom, tänker inte vänta på att deras server släcks ner.

Känner man sig nöjd med Telldus ska man absolut slanta upp den lilla peng det kostar att bli "Premium"-användare. Flyger det så flyger det.
Ja, du har en poäng i att det är öppna protokoll, och det är lite så jag tänker.
Jag har ju själv påbörjat min migrering mot ett annat system, Futurehome, och kan då återanvända all hårdvara som är Zwave.
Men där känner jag ändå en viss oro eftersom att det inte finns någon månatlig avgift inblandad.
Någon måste betala för drift, utveckling och support.
Så i längden hoppas man ju att dom har någon plan för detta.
I dagläget verkar ju en Norska företag, men även Telia, vara inblandade, så jag gissar att pengarna kommer därifrån.
 
wildeside
P pxp skrev:
Vill inte föra andras talan här, men för mig är det här smarta hem-motsvarigheten till att min bank en dag skulle "behöva ta in lite extra kapital". Då tar jag mina intressen och drar.
Telldus kör som tur är med öppna protokoll, till skillnad från exempelvis Plejd eller Insteon (RIP), så om de vänder buken upp kan vi ju fortfarande nyttja brytare och sensorer via exempelvis HA. Den processen påbörjade jag när mailet från Telldus kom, tänker inte vänta på att deras server släcks ner.

Känner man sig nöjd med Telldus ska man absolut slanta upp den lilla peng det kostar att bli "Premium"-användare. Flyger det så flyger det.
Hmm min bank tar iaf betydligt mer betalt i månaden än vad Telldus vill ha för sina tjänst och bankerna gör väll en hel del vinst redan.
 
  • Gilla
Marninger
  • Laddar…
O olof63 skrev:
Mycket olika åsikter här på forumet :). Jag undrar ju vad ett vettigt altrnqtiv skulle vara för mig som bara kör av/på schema, Jar plejjd i delar av huset, funkar bra men om jag hyter ut typ 20 pluggar är det en kostnad på 4-5 tusen. HA är jag inte bekant med, men en enkel 433 mhz sändare som kan styras från HA eller annan app är ju intrssant,
Tänker att just nu pågår då mycket i kulisserna att det är bäst att bara sitta still i båten. Matter är släppt i v1.0 men knappast någon har hunnit implementera det (t.ex. så skall IKEA's nya hub ha det men det verkar inte aktiverat än). För närvarande fungerar Matter bara med WiFi, Bluetooth och Threads men det kommer chips som verkar som gjorda för att bygga gateways/bryggor till alla möjliga protokoll inklusive Zigbee, Z-wave och till och med gamla 433mhz prylar (som vi väl ändå borde släppa av säkerhetsskäl). Tillverkarna vill säkert inte gå ut med för mycket info innan de har något att sälja, så jag betalar de cirka 250:- för ett års premium . . . Under tiden bör ju en del hinna hända och mycket klarna.
 
wildeside wildeside skrev:
Hmm min bank tar iaf betydligt mer betalt i månaden än vad Telldus vill ha för sina tjänst och bankerna gör väll en hel del vinst redan.
Min bankjämförelse var lite tillspetsad, men poängen är att man börjar skruva på sig när ens tjänsteleverantör formulerar sig så här:

"...vi behöver göra denna förändring för att kunna finnas kvar för er."

Är det då konstigt att man börjar överväga alternativ?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pxp skrev:
Min bankjämförelse var lite tillspetsad, men poängen är att man börjar skruva på sig när ens tjänsteleverantör formulerar sig så här:

"...vi behöver göra denna förändring för att kunna finnas kvar för er."

Är det då konstigt att man börjar överväga alternativ?
Och att man tar ut hela det egna kapitalet i november 2022 och bara lämnar kortsiktigt lån, samt en omsätt ing på miljonen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
wildeside
P pxp skrev:
Min bankjämförelse var lite tillspetsad, men poängen är att man börjar skruva på sig när ens tjänsteleverantör formulerar sig så här:

"...vi behöver göra denna förändring för att kunna finnas kvar för er."

Är det då konstigt att man börjar överväga alternativ?
Nä det är inte konstigt.
Jag börja byta system för några år sen, eftersom jag inte va specielt nöjd med Telldus.
Men hoppas att dom finns kvar ett antal år till eftersom jag har ett gäng brytare och termometrar som fungerar ännu.
Skulle vara intressant att hitta en enkel och relativt billigt sätt att styra/övervaka mina Telldus och Nexa grejor utan Telldus inblandade.
Har inte hunnit fördjupa mig i vad det finns för alternativ, men vem har bråttom det är ju 4 dagar kvar innan mina scheman försvinner:crysmile:
Vet nån här BH hur man enkelt och billigt kan styra/övervaka Grejorna?
 
En work-around för de som vill komma billigare undan är att ha flera Tellstick mot ett och samma betalande konto. Tellstick:erna kan sitta utspritt i världen och behöver ej befinna sig på samma nätverk.
De styrbara enheterna kommer då att samlas i samma enhetslista. Schema och händelser kan göras för samtliga enheter.
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
wildeside
E etompau skrev:
En work-around för de som vill komma billigare undan är att ha flera Tellstick mot ett och samma betalande konto. Tellstick:erna kan sitta utspritt i världen och behöver ej befinna sig på samma nätverk.
De styrbara enheterna kommer då att samlas i samma enhetslista. Schema och händelser kan göras för samtliga enheter.
Kanske skulle starta ett kollektivt BH konto på Telldus:crysmile:
 
wildeside wildeside skrev:
Kanske skulle starta ett kollektivt BH konto på Telldus:crysmile:
E etompau skrev:
En work-around för de som vill komma billigare undan är att ha flera Tellstick mot ett och samma betalande konto. Tellstick:erna kan sitta utspritt i världen och behöver ej befinna sig på samma nätverk.
De styrbara enheterna kommer då att samlas i samma enhetslista. Schema och händelser kan göras för samtliga enheter.
Låter vettigt att jag kommer kunna ändra i dina schema och tända och släcka som jag vill hemma hos dig. ;)
Faktiskt är detta den saken jag ser en stor sak de skulle kunna förbättra. Kunna ha flera användare där Admin sätter vilka saker användaren kan göra.
Då jag har en av "mina" tellstick på ett ställe för att kunna få larm så vore det smidigt att fler kan få larm från denna plats. Och på det gemensamma landet så är vore det inte bara jag som kan kolla vädret och ev slå på värmen.
 
Jag har tidigare i en tråd skrivit om problemen att välja system som står
sig över tid. Det är en annan diskussion,
Känns lite konstigt att folk nuförtiden och en hel del i denna tråden blir förfärade
över att en leverantör tar betalt för tjänster och infrastruktur.
Google och Youtube tex producerar ju inga gratis söktjänster och videos utan de finansieras ju genom reklam.
Får jag välja mellan reklamfinansierade tjänster eller rimligt prissatta tjänster väljer jag det sistnämnda.
De fria luncherna finns inte.
 
  • Gilla
Marninger och 2 till
  • Laddar…
IngemarB IngemarB skrev:
Jag har tidigare i en tråd skrivit om problemen att välja system som står
sig över tid. Det är en annan diskussion,
Känns lite konstigt att folk nuförtiden och en hel del i denna tråden blir förfärade
över att en leverantör tar betalt för tjänster och infrastruktur.
Google och Youtube tex producerar ju inga gratis söktjänster och videos utan de finansieras ju genom reklam.
Får jag välja mellan reklamfinansierade tjänster eller rimligt prissatta tjänster väljer jag det sistnämnda.
De fria luncherna finns inte.
En rimligare jämförelse med fria lunchen är väl i så fall att du kommer till restaurang, du får meny där lunchen kostar 100:- inkl dryck, du slår dig ner och beställer in, när du börjat tugga får du in en ny lapp som upplyser dig om att för att restaurangen inte ska gå omkull kommer de från och med om 1 minut lägga till 20:- i minuten som du sitter kvar i restaurangen och äter.

Du kan ju förstås välja att lämna direkt men då är dina 100:- utslängda. Eller så drar du ballen i grus och betalar några tior till för att äta klart. Lunchen har nu kostat 100 + 300:- istället...

(om man tänker sig att en telldus kostar en tusing, att den håller i 10 år, att du nu får betala 300:- årsvis och att en lunch tar en kvart att tugga i sig så är siffrorna dessutom i skala.)
 
  • Gilla
Tony Gunnemar och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
En rimligare jämförelse med fria lunchen är väl i så fall att du kommer till restaurang, du får meny där lunchen kostar 100:- inkl dryck, du slår dig ner och beställer in, när du börjat tugga får du in en ny lapp som upplyser dig om att för att restaurangen inte ska gå omkull kommer de från och med om 1 minut lägga till 20:- i minuten som du sitter kvar i restaurangen och äter.

Du kan ju förstås välja att lämna direkt men då är dina 100:- utslängda. Eller så drar du ballen i grus och betalar några tior till för att äta klart. Lunchen har nu kostat 100 + 300:- istället...

(om man tänker sig att en telldus kostar en tusing, att den håller i 10 år, att du nu får betala 300:- årsvis och att en lunch tar en kvart att tugga i sig så är siffrorna dessutom i skala.)
Det är alltid roligt med metaforer och liknelser. Vad är ditt koncept för en leverantör som vill finansiera en lösning liknande Telldus?
Eftersom det finns så många med lysande idéer hur man EGENTLIGEN ska lösa detta så är det märkligt att man tillbringar tid på ett forum när det finns så enkla lösningar att kamma hem pengar. Jag är tveksam till att en person med erfarenhet av företagande ser allt så svart och vitt.
 
  • Gilla
wildeside och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
En rimligare jämförelse med fria lunchen är väl i så fall att du kommer till restaurang, du får meny där lunchen kostar 100:- inkl dryck, du slår dig ner och beställer in, när du börjat tugga får du in en ny lapp som upplyser dig om att för att restaurangen inte ska gå omkull kommer de från och med om 1 minut lägga till 20:- i minuten som du sitter kvar i restaurangen och äter.

Du kan ju förstås välja att lämna direkt men då är dina 100:- utslängda. Eller så drar du ballen i grus och betalar några tior till för att äta klart. Lunchen har nu kostat 100 + 300:- istället...

(om man tänker sig att en telldus kostar en tusing, att den håller i 10 år, att du nu får betala 300:- årsvis och att en lunch tar en kvart att tugga i sig så är siffrorna dessutom i skala.)
Då tar du med dig maten i en påse och äter hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.