@
K Kallebo skrev:
Ja, laddboxen sitter ju fast och det är ju inget att bråka om. Vill de ta dit en elektriker för att montera ner den kostar det väl nästan lika mycket.

Jag hade inte velat ha någon annans elektroniska lås, så där hade de gärna fått byta ut mot något nytt. Men som skrivits så är det inte speciellt nämnt att sakerna inte ingår ska de göra det!
Du
F fribygg skrev:
"nog"?
Har man installerat den med grönt rotavdrag är det ju helt givet att den tillhör fastigheten
Det gör den oavsett om man skruvat fast den på väggen och det är en fast elinstallation.
 
Den är enkel
Är laddaren kopplad med en gummikabel och stick kontakt på insidan så är det en tillfällig installation. Är det en rolig kabel som är klamrad eller liknande kopplad i kopplings box så är det än fast installation.
Yale är en fast installation pga den är skruvad på insida samt utsidan med säkerhets skruv därav fast installation
Skulle den hänga löst så är den tillfällig.

Tillfällig installation ska kunnas tas bort utan verktyg

sen skulle jag kliva av affären om säljare håller på så där för detta bådar bara mera problem.
 
  • Gilla
39x och 3 till
  • Laddar…
Den vita wifi dosan ingår iinte i köpet av ett Yale doorman och behövs inte heller. Det är bara om du har larm installerat som du har nytta av den. Nyss installerat ett yale doorman som gjordes av en låssmed. Den info jag fick var det jag uppger.

QUOTE="Ossian K Olsson, post: 5210411, member: 527942"]Står det något i prospektet att lås och laddare ej ingår? Annars ska de ingå då båda är fast monterade. Är det ett Yale Doorman L3 ska ni även se till att få med den separata wifi-dosan.

Edit: Samt att de nollställer låset med deras nollställningskod.[/QUOTE]
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Att de plockar bort yale-skräpet ska ni vara tacksamma över, men givetvis kan de inte lämna ett tomt hål i dörren. Originallåskistan och låscylinder måste tillbaka.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
cpalm och 6 till
  • Laddar…
Du hackar på andras svar utan att förstå eller veta själv ? Har du originallåset kvar, så tar det nog 10 min och byta tillbaka
Sedan tycker jag med säljaren har fel, klart det ska ingå och räknas som fast.

QUOTE="Kallebo, post: 5210445, member: 53930"]Ja, laddboxen sitter ju fast och det är ju inget att bråka om. Vill de ta dit en elektriker för att montera ner den kostar det väl nästan lika mycket.

Jag hade inte velat ha någon annans elektroniska lås, så där hade de gärna fått byta ut mot något nytt. Men som skrivits så är det inte speciellt nämnt att sakerna inte ingår ska de göra det![/QUOTE]
B Boende45 skrev:
Det här är ett ganska vanligt förfarande.

Jag har själv varit med om detta vid ett husköp för 20 år sedan.

Vi fick då frågan någon månad före tillträdet hur vi ville göra med flaggstången? Vi kunde få köpa loss den för 10 tkr. Annars skulle säljaren ta med den till nästa hus.

Så denna ”fuling” från säljaren överraskar inte mig.

Däremot blir jag lite överraskad över den något svaga förståelsen bland svaren här. Självklart är det inte så att köparen i det här fallet kommer att skruva ur dörrlåset om köparen tackar nej till erbjudandet.

Det är ett sätt för en girig säljare att få ut några kronor extra om köparen går på bluffen och betalar.
 
De kostar faktiskt en rejäl summa och det är ju inget som normalt ingår i ett husköp. Jag skulle sälja det om de nya ägarna inte vill köpa. De är väldigt eftertraktade kan jag säga. Nyss sålt ett gammalt själv


B Boende45 skrev:
Det här är ett ganska vanligt förfarande.

Jag har själv varit med om detta vid ett husköp för 20 år sedan.

Vi fick då frågan någon månad före tillträdet hur vi ville göra med flaggstången? Vi kunde få köpa loss den för 10 tkr. Annars skulle säljaren ta med den till nästa hus.

Så denna ”fuling” från säljaren överraskar inte mig.

Däremot blir jag lite överraskad över den något svaga förståelsen bland svaren här. Självklart är det inte så att köparen i det här fallet kommer att skruva ur dörrlåset om köparen tackar nej till erbjudandet.

Det är ett sätt för en girig säljare att få ut några kronor extra om köparen går på bluffen och betalar.
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Dano65 och 3 till
  • Laddar…
Tillhör inte ett lås ? Nu tänker du fel.



U ullak40 skrev:
De kostar faktiskt en rejäl summa och det är ju inget som normalt ingår i ett husköp. Jag skulle sälja det om de nya ägarna inte vill köpa. De är väldigt eftertraktade kan jag säga. Nyss sålt ett gammalt själv
 
  • Gilla
Dano65 och 3 till
  • Laddar…
En bekant köpte hus och säljaren var lite speciell.
Han skruvade loss det mesta som gick att skruva loss.
Det fanns inte en glödlampa kvar och de flesta armaturer var borta.
Inte en sån som det lönade sig att bråka med heller.
 
Så är det, inte fick då jag med någon wifi modul till mitt lås.
QUOTE="johnniemalm, post: 5210993, member: 408760"]Tillhör inte ett lås ? Nu tänker du fel.[/QUOTE]
 
  • Gilla
kimmens
  • Laddar…
M amolnar skrev:
Hej!

Om en dryg vecka har vi tillträde till vårt första hus - detta ser vi såklart fram emot men är nu oroliga att säljarna kanske försöker utnyttja vår saknad på erfarenhet kring hus och husköp.

Vid visning var huset utrustat med ett elektroniskt dörrhandtag från Yale samt en elbilsladdare - dessa var stora plus för oss, framförallt laddaren då vi har en elbil.
Nu ca 5 dagar innan tillträde säger säljaren att de kommer ta med sig handtaget samt att vi kan få köpa elbilsladdaren till halva inköpspriset - min fråga är då - räknas dessa inte som fast egendom/byggnadstillbehör?
Har försökt läsa mig till på nätet men då det rör sig om relativt nya produkter så verkar det inte finnas mycket prejudikat kring detta specifikt.

Vad tror ni? Någon som varit med om liknande?
Man bör köpa el bils laddare, robot lawn mower, damm sugare osv från säljaren. De ingår inte i fastigheten. Endast vita varor ingår. Även säljaren har rätt ta med sig om en av kylskåp/frys om det finns 2 st var i fastigheten. Vissa lämnar kod dör lås t.ex. yale doorman då det är bökigt att byta den men det är frivilligt.
 
  • Arg
  • Haha
johnniemalm och 5 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Nja allt som är fastskruvat ingår inte i huset, finns ju många möbler som måste fästas i vägg, och dom ingår ju inte för det.Jag skulle aldrig lämna tavlor tv högtalare träningsutrustning etc etc.
Jag har aldrig varit med om att lämna gardinstänger heller. Däremot finns det en del lite oväntade saker som räknas som fastighetstillbehör och därför måste lämnas. Tex brasgaller, stege och ett fastskruvat skåp i badrum eller toa. Men om skåpet är fastskruvat på väggen i ett vardagsrum eller sovrum ingår det inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
M Molnet9092 skrev:
Hej!

Om en dryg vecka har vi tillträde till vårt första hus - detta ser vi såklart fram emot men är nu oroliga att säljarna kanske försöker utnyttja vår saknad på erfarenhet kring hus och husköp.
Vid visning var huset utrustat med ett elektroniskt dörrhandtag från Yale samt en elbilsladdare - dessa var stora plus för oss, framförallt laddaren då vi har en elbil.
Nu ca 5 dagar innan tillträde säger säljaren att de kommer ta med sig handtaget samt att vi kan få köpa elbilsladdaren till halva inköpspriset - min fråga är då - räknas dessa inte som fast egendom/byggnadstillbehör?
Har försökt läsa mig till på nätet men då det rör sig om relativt nya produkter så verkar det inte finnas mycket prejudikat kring detta specifikt.

Vad tror ni? Någon som varit med om liknande?
Tror inte dom får ta det med sig ! Glömde säga ifrån till mäklaren om en ny frysbox i ett förråd o den fick jag så vackert lämna kvar . Ta det med ansvarig mäklare .
 
  • Gilla
  • Wow
Bangan och 2 till
  • Laddar…
Andrehandymagi
G GustH skrev:
Ja, även om prejudikat inte finns uttryckligen för laddbox eller el-lås så tror jag inte är ens är en fråga att laddboxen som ju är en fast elinstallation eller ytterdörrens lås, oavsett el eller inte, alltid är fast egendom och att anse som byggnadstillbehör.
Ta det du med mäklaren så löser det sig garanterat med en gång.
Dom saker som du nämner går under definitionen byggnadstillbehör som regleras i 2 kap 2 paragrafen Jordabalken. Här avgörs vad som är byggnadstillbehör som exempelvis ledstänger, kranar, eluttag, handfat och med all säkerhet också dörrlås och Elbilsladdare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
M Molnet9092 skrev:
Hej!

Om en dryg vecka har vi tillträde till vårt första hus - detta ser vi såklart fram emot men är nu oroliga att säljarna kanske försöker utnyttja vår saknad på erfarenhet kring hus och husköp.

Vid visning var huset utrustat med ett elektroniskt dörrhandtag från Yale samt en elbilsladdare - dessa var stora plus för oss, framförallt laddaren då vi har en elbil.
Nu ca 5 dagar innan tillträde säger säljaren att de kommer ta med sig handtaget samt att vi kan få köpa elbilsladdaren till halva inköpspriset - min fråga är då - räknas dessa inte som fast egendom/byggnadstillbehör?
Har försökt läsa mig till på nätet men då det rör sig om relativt nya produkter så verkar det inte finnas mycket prejudikat kring detta specifikt.

Vad tror ni? Någon som varit med om liknande?
Mycket märkligt beteende av säljaren och helt felaktigt. Om det inte framgått tydligt i prospektet eller vid kontraktsskrivningen så ska dessa anses tillhöra fastigheten och ingå i köpet. Helt otroligt vad en del försöker. Tänkte de lämna dörren utan handtag och nycklar??
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
S Sunil Kalra skrev:
Man bör köpa el bils laddare, robot lawn mower, damm sugare osv från säljaren. De ingår inte i fastigheten. Endast vita varor ingår. Även säljaren har rätt ta med sig om en av kylskåp/frys om det finns 2 st var i fastigheten. Vissa lämnar kod dör lås t.ex. yale doorman då det är bökigt att byta den men det är frivilligt.
Jag skulle nog säga att du har fel här, i alla delar faktiskt.

Vi hade två tvättmaskiner i förra huset och skulle vi ha med de i prospekt och på visning utan någon information om annat så tillhör de huset.
Vi ville ta med en tvättmaskin då en köpt lägenhet saknade tvättmaskin. Inför fotograferingen av tvättstugan rullade vi ut den maskin som inte skulle ingå i köpet. På visningen stod den i tvättstugan, men inte ansluten och tydliga lappar om att den inte ingick.
 
  • Gilla
TickyNucker och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.