Stickan56
F fribygg skrev:
"nog"?
Har man installerat den med grönt rotavdrag är det ju helt givet att den tillhör fastigheten
Det spelar ingen roll när kontraktet är skrivet.

Stickan
 
Många emotionella svar i tråden, typ "herregud ska ingå" osv. Men som juristen skriver i länken som någon delade så behöver det göras upp från fall till fall. Att ett dörrhandtag och lås ingår kan ses som basfunktion men att det just måste vara det Yalelås som sitter där är inte lika självklart.
 
  • Gilla
BlackDragon och 1 till
  • Laddar…
Självklart behöver det inte vara yale-lås MEN då bör man ta bort det innan eller skriva att vi byter till normalt lås

Stefan H Stefan H skrev:
Många emotionella svar i tråden, typ "herregud ska ingå" osv. Men som juristen skriver i länken som någon delade så behöver det göras upp från fall till fall. Att ett dörrhandtag och lås ingår kan ses som basfunktion men att det just måste vara det Yalelås som sitter där är inte lika självklart.
 
  • Gilla
Festlund och 14 till
  • Laddar…
Q Qwertyn skrev:
Kan bara instämma med övriga… är det fastskruvat, inget annat angivet så tillhör det huset.
Mer läsvärt: [länk]
Skulle sätta en peng på att om en säljare är så gniden, så kommer hen också dra av låset i deklarationen (reavinstskatt), kan ju också vara så att laddaren är avdragsgill (men det vet jag inte).
Mäklaren ska vara opartisk och arbeta för er båda, så denna kommer säkert att hjälpa er.
lycka till.
Nja allt som är fastskruvat ingår inte i huset, finns ju många möbler som måste fästas i vägg, och dom ingår ju inte för det.Jag skulle aldrig lämna tavlor tv högtalare träningsutrustning etc etc.
 
  • Gilla
Alfredo och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl inte särskilda regler om en mäklare råkar vara närvarande på visningen? Vart i jordabalkens andra kapitel står det i så fall?
Nä, det är naturligtvis inte mäklaren jag avser.
Huset ÄR förevisat och beskrivet, då gäller det.
 
Baric Baric skrev:
Vi sålde precis ett hus. Vår mäklare sa klart och tydligt att allt som är fast skruvat i huset skall ingå. Typ gardinskenor, skjutdörrar, garderober om det är fastskruvat. Vår yale fick vi också lämna ;)
Ojdå, å jag som hade tven skruvad på väggen å tog med den
 
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Stefan H Stefan H skrev:
Många emotionella svar i tråden, typ "herregud ska ingå" osv. Men som juristen skriver i länken som någon delade så behöver det göras upp från fall till fall. Att ett dörrhandtag och lås ingår kan ses som basfunktion men att det just måste vara det Yalelås som sitter där är inte lika självklart.
Är yale låset i dörren på visning så är det det som ska ingå i köp om inget annat har sagts.
 
  • Gilla
Festlund och 10 till
  • Laddar…
M amolnar skrev:
Hej!

Om en dryg vecka har vi tillträde till vårt första hus - detta ser vi såklart fram emot men är nu oroliga att säljarna kanske försöker utnyttja vår saknad på erfarenhet kring hus och husköp.

Vid visning var huset utrustat med ett elektroniskt dörrhandtag från Yale samt en elbilsladdare - dessa var stora plus för oss, framförallt laddaren då vi har en elbil.
Nu ca 5 dagar innan tillträde säger säljaren att de kommer ta med sig handtaget samt att vi kan få köpa elbilsladdaren till halva inköpspriset - min fråga är då - räknas dessa inte som fast egendom/byggnadstillbehör?
Har försökt läsa mig till på nätet men då det rör sig om relativt nya produkter så verkar det inte finnas mycket prejudikat kring detta specifikt.

Vad tror ni? Någon som varit med om liknande?
Tror att du har helt rätt, detta torde vara byggnadstillbehör
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M amolnar skrev:
Hej!
Nu ca 5 dagar innan tillträde säger säljaren att de kommer ta med sig handtaget samt att vi kan få köpa elbilsladdaren till halva inköpspriset - min fråga är då - räknas dessa inte som fast egendom/byggnadstillbehör?
Har försökt läsa mig till på nätet men då det rör sig om relativt nya produkter så verkar det inte finnas mycket prejudikat kring detta specifikt.

Vad tror ni? Någon som varit med om liknande?
Jag är ingen jurist men tycker det är rätt tydligt i jordabalken att fasta installationer som är avsedda för stadigvarande bruk ingår.

2 § Till byggnad hör fast inredning och annat varmed byggnaden blivit försedd, om det är ägnat till stadigvarande bruk för byggnaden eller del av denna, såsom fast avbalkning, hiss, ledstång, ledning för vatten, värme, ljus eller annat med kranar, kontakter och annan sådan utrustning, värmepanna, element till värmeledning, kamin, kakelugn, innanfönster, markis, brandredskap, civilförsvarsmateriel och nyckel.

I enlighet med vad som sägs i första stycket hör därjämte i regel till byggnad, såvitt angår
1. bostad: badkar och annan sanitetsanläggning, spis, värmeskåp och kylskåp samt maskin för tvätt eller mangling,
2. butikslokal: hylla, disk och skyltfönsteranordning,
3. samlingslokal: estrad och sittplatsanordning,
4. ekonomibyggnad till jordbruk: anordning för utfodring av djur och anläggning för maskinmjölkning,
5. fabrikslokal: kylsystem och fläktmaskineri.

Reservdel och dubblett till föremål som avses i första eller andra stycket hör ej till byggnaden.

Om olika delar av en byggnad hör till skilda fastigheter, hör ett sådant föremål som avses i första eller andra stycket till den del av byggnaden där det finns. Lag (2003:626).
 
  • Gilla
NoiseMaker och 5 till
  • Laddar…
Ska man skala av godsaker så får man ju göra det innan visning. Hur skulle det se ut om man gjorde liknande med bil? Visar upp med fina exraljus, tysta bra däck, men sen när provkörning och handskakningen är gjord åker kinadäck på och extraljusen av..
 
  • Gilla
Johan Ryberg och 14 till
  • Laddar…
Stefan H Stefan H skrev:
Många emotionella svar i tråden, typ "herregud ska ingå" osv. Men som juristen skriver i länken som någon delade så behöver det göras upp från fall till fall. Att ett dörrhandtag och lås ingår kan ses som basfunktion men att det just måste vara det Yalelås som sitter där är inte lika självklart.
Nja. Du kan knappast byta lås till en betydligt enklare modelll och sen hänvisa till att bara basfunktuoner ingår i köpet.

/Krille
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Vad är "kontakter och annan sådan utrustning" i jordabalken?
Om det menas t.ex. väggkontakter så bör även elbilsladdare omfattas.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O
Stefan H Stefan H skrev:
Många emotionella svar i tråden, typ "herregud ska ingå" osv. Men som juristen skriver i länken som någon delade så behöver det göras upp från fall till fall. Att ett dörrhandtag och lås ingår kan ses som basfunktion men att det just måste vara det Yalelås som sitter där är inte lika självklart.
Med det resonemanget kan man ju hyra Miele-vitvaror på visningen och sen sätta in billigt skräp från typ Electrolux vid tillträde! Genialt!
 
  • Gilla
39x och 14 till
  • Laddar…
Stickan56
Vid mitt första husköp fick säljaren bakläxa av mäklaren för att dom tänkte ta med komposttombolan vilket enligt honom skulle följa med fastigheten.

Stickan
 
  • Gilla
Citrona
  • Laddar…
Det tillhör fastegendom då dem inte har påpekat detta under försäljningen.



M amolnar skrev:
Hej!

Om en dryg vecka har vi tillträde till vårt första hus - detta ser vi såklart fram emot men är nu oroliga att säljarna kanske försöker utnyttja vår saknad på erfarenhet kring hus och husköp.

Vid visning var huset utrustat med ett elektroniskt dörrhandtag från Yale samt en elbilsladdare - dessa var stora plus för oss, framförallt laddaren då vi har en elbil.
Nu ca 5 dagar innan tillträde säger säljaren att de kommer ta med sig handtaget samt att vi kan få köpa elbilsladdaren till halva inköpspriset - min fråga är då - räknas dessa inte som fast egendom/byggnadstillbehör?
Har försökt läsa mig till på nätet men då det rör sig om relativt nya produkter så verkar det inte finnas mycket prejudikat kring detta specifikt.

Vad tror ni? Någon som varit med om liknande?
M amolnar skrev:
Hej!

Om en dryg vecka har vi tillträde till vårt första hus - detta ser vi såklart fram emot men är nu oroliga att säljarna kanske försöker utnyttja vår saknad på erfarenhet kring hus och husköp.

Vid visning var huset utrustat med ett elektroniskt dörrhandtag från Yale samt en elbilsladdare - dessa var stora plus för oss, framförallt laddaren då vi har en elbil.
Nu ca 5 dagar innan tillträde säger säljaren att de kommer ta med sig handtaget samt att vi kan få köpa elbilsladdaren till halva inköpspriset - min fråga är då - räknas dessa inte som fast egendom/byggnadstillbehör?
Har försökt läsa mig till på nätet men då det rör sig om relativt nya produkter så verkar det inte finnas mycket prejudikat kring detta specifikt.

Vad tror ni? Någon som varit med om liknande?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.