S Segerlund skrev:
lutar nog åt det, vad hamnade du i pris per kbm på betongen? Jag har fått offert på 4100kr/kbm ink moms för enbart betongen
Fick ett uppskattat pris på 15.500 med 3 m3 betong och pumpbil. 28/35 med luft.
 
Plockade formen idag och upptäckte att de inte fått betong hela vägen ner i formen så nu har jag ingen skarp kant nertill. Vad kan jag spackla ut detta med som håller. Betongplatta med ofullständig kant längs trädgårdens sida nära tegelhuset, omgiven av grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Ardex A46
 
B byggolle skrev:
Ardex A46
Tack, har köpt en säck Ardex a46 nu.
 
Hej alla inspiratörer och gjutmästare!

Nu är det så min tur att gjuta en altan på 40m2.

Jag har dock en fundering säkert någon av er kan svara på!

Jag har tagit in offert på betong, där en offert är på SKB betong. Vilket hade vart skönt såklart. Men då det är fall på plattan, är de att rekommendera? Betongfabriken vet om förutsättningarna och tyckte de skulle funka medan en annan fabrik rekommenderar S4 betong.
 
C
Jag tänker att man vill ha lite lutning på plattan, för avrinningen, iaf 1cm/m. Nu är jag inte så erfaren med betong, men räcker det att bygga formen med lutning? Behöver man extra trögflytande betong för att den inte ska bli vågrät av sig själv?
 
C capybara skrev:
Jag tänker att man vill ha lite lutning på plattan, för avrinningen, iaf 1cm/m. Nu är jag inte så erfaren med betong, men räcker det att bygga formen med lutning? Behöver man extra trögflytande betong för att den inte ska bli vågrät av sig själv?
Ja precis. Det är den lutningen på allt nu. Har formen klar. Ska bara bestämma mig för vilken typ av betong :) skillnaden i pris var försumbar.
Det är precis det jag funderar på :) så inget rinner över
 
X xoonix skrev:
Ja precis. Det är den lutningen på allt nu. Har formen klar. Ska bara bestämma mig för vilken typ av betong :) skillnaden i pris var försumbar.
Det är precis det jag funderar på :) så inget rinner över
Ursäkta, min fråga var egentligen inte till dig, de bara råkade vara relaterade :) Så jag har tyvärr inget svar till dig heller.
 
  • Gilla
xoonix
  • Laddar…
jag gjorde det förra sommaren, ca 1 cm per meter i fall och S4 halvflyt, inga bekymmer för mig att få det att stanna där jag ville. Det som är det svåra för en oerfaren som mig (ca 4-500m2) är att inte få några svackor
 
V viktigt skrev:
jag gjorde det förra sommaren, ca 1 cm per meter i fall och S4 halvflyt, inga bekymmer för mig att få det att stanna där jag ville. Det som är det svåra för en oerfaren som mig (ca 4-500m2) är att inte få några svackor
Lutar helt klart mot S4. Tack för input :) jag var med och göt min förra husgrund. Men de är 8 år sen så ska inte påstå jag kommer ihåg allt hehe
 
Måste man vibrera S4?
 
K
Ja, den skall vibbas. Hos mig vibbade dom även S5 fullflyt. På en altan utomhus blir det extra viktigt att inte ha fickor som kan ansamlas vatten, samt omslutande armeringsjärn.
 
  • Gilla
Skepparn86 och 1 till
  • Laddar…
Ska bygga altan på typ 70kvm, funderar på gjuta, problemet jag funderar mest på, bor vid havet i norrland och tjälen är inte att skojja med, gamla altanen vi har lyfts åt alla håll på vintern, kan lyftas typ 20cm under vintern, mycket beror nog på att det är för mycket jord under så direkt tjälen lyfter marken lite tar den med altan, även trappan in i huset lyfter flera centimeter, hur gör man, kan jag gjuta altan, måste jag gräva frostfritt och isolera, tänker ifall det blir stor skillnad i arbete så gör jag hellre en vanlig altan
 
  • Gilla
Skepparn86
  • Laddar…
P PeterS10 skrev:
Tack!
Dagen efter gjutningen sågade vi spår ca 10mm djupt i plattan, det ger den möjlighet att spricka i spåren, dessa är ca var 6e meter.
Klart det går att forma själv, men vi tog in både en konstruktör för att beräkna armeringen och betongkvaliten, samt snickare till formen...
Vad landade kvadratmeterpriset på färdig altan för er?
 
Ca 1000kr/m2 + formbygget

/Peter

C Cuno skrev:
Vad landade kvadratmeterpriset på färdig altan för er?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.