elpaco elpaco skrev:
Jag har beskrivit min egen erfarenhet, och den står jag fast vid. Jag ser hela tiden köpare på byggmax stå och sortera virke, för den är så skev. Att de skulle köpa in sämre sorteringar av samma virkesklass har jag bara läst andra säga, som påstått sig ha god insyn i branschen. Jag kan inte säga om det stämmer, men skulle inte vara förvånad.
Det är bara att testa logiskt tänkande. Byggmax köper in stora mängder virke varje år. Påverkar det priset? Hur ser deras.marginaler ut? Sist men inte minst
Skulle de överleva om de bara köpte in dåligt virke?

Byggmax är liksom många andra lågpriskedjor utsatta för väldigt många fördomar.

Jag avslutar med en klassiker... lyssna igenom hela. Den är inte inspelad igår:rofl:

 
elpaco elpaco skrev:
Jag har beskrivit min egen erfarenhet, och den står jag fast vid. Jag ser hela tiden köpare på byggmax stå och sortera virke, för den är så skev. Att de skulle köpa in sämre sorteringar av samma virkesklass har jag bara läst andra säga, som påstått sig ha god insyn i branschen. Jag kan inte säga om det stämmer, men skulle inte vara förvånad.
Hittar du en "ny" hög så är den inte sämre än på andra ställen. Däremot verkar Byggmax dåliga på att hålla efter, så när hälften av högen är såld så brukar toppen på det som är kvar bestå av krokigt plockepinn som andra ratat.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är bara att testa logiskt tänkande. Byggmax köper in stora mängder virke varje år. Påverkar det priset? Hur ser deras.marginaler ut? Sist men inte minst
Skulle de överleva om de bara köpte in dåligt virke?

Byggmax är liksom många andra lågpriskedjor utsatta för väldigt många fördomar.

Jag avslutar med en klassiker... lyssna igenom hela. Den är inte inspelad igår:rofl:

[media]
Med din logik - varför skulle det inte vara möjligt att köpa in en sämre sortering till mycket bättre pris? Occams rakblad.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag förstår inte heller varför någon tror att Byggmax skulle köpa/sälja virke av sämre kvalitet än någon annan handlare.
Som jag påvisade med mina inlägg #71 och #74 så är inte Byggmax speciellt billiga på virke så det finns ingen anledning att tro att det skulle vara av någon sämre kvalitet.
 
Jag tycker att det är precis så det är.............Allt som går ut till konsumentled i byggvaruhus är nog garanterat "sämre"......Har köpt strövirke ibland och det är ju mer eller mindre alltid krokigt och vint. Köper man däremot mycket virke så det kommer i bunt från såg/lev direkt så är det genast helt annorlunda.
 
elpaco elpaco skrev:
Med din logik - varför skulle det inte vara möjligt att köpa in en sämre sortering till mycket bättre pris? Occams rakblad.
Du har verkligen ingen koll på hur marknaden fungerar? prissättningar? Kunder?
Självklart är det möjligt att köpa in sämre kvalite. Men antingen gör man det seriöst.
Att man säljer det för bad det är. Eller så säger man inget till kunden. Då blir det tufft att överleva. De låga priser man har bygger på låga marginaler och låga kostnader. Det skulle inte förvåna mig om de hade minus marginaler på vissa saker Ja det är vad låter som. inom dagligvaruhandeln är det vanligt med minus marginaler.

Att sälja utskott innebär mycket virke går till spillo. vilket kostar pengar. ordentligt svinn
 
S Stefan1972 skrev:
Jag tycker att det är precis så det är.............Allt som går ut till konsumentled i byggvaruhus är nog garanterat "sämre"......Har köpt strövirke ibland och det är ju mer eller mindre alltid krokigt och vint. Köper man däremot mycket virke så det kommer i bunt från såg/lev direkt så är det genast helt annorlunda.
Hur kan man ha så mycket sämre virke så det räcker till samtliga leverantörer?

Sen för att göra sig besviken problemet med krokiga brädor har funnits i alla år.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du har verkligen ingen koll på hur marknaden fungerar? prissättningar? Kunder?
Självklart är det möjligt att köpa in sämre kvalite. Men antingen gör man det seriöst.
Att man säljer det för bad det är. Eller så säger man inget till kunden. Då blir det tufft att överleva. De låga priser man har bygger på låga marginaler och låga kostnader. Det skulle inte förvåna mig om de hade minus marginaler på vissa saker Ja det är vad låter som. inom dagligvaruhandeln är det vanligt med minus marginaler.

Att sälja utskott innebär mycket virke går till spillo. vilket kostar pengar. ordentligt svinn
Jag tycker jag mest hör en massa blah blah från dig. Inget du säger inger förtroende för att du har koll på marknaden. Du svarar i halva meningar och jag kan inte se att något du säger motbevisar de erfarenheter som många här har om kvaliteten på BM, eller tidigare utsagor från andra om andrahandssortering på virket.

Så länge du inte kommer med något vettigt tänker jag låta bli att svara på med av samma sak.
 
G Gabbe1 skrev:
Min erfarenhet är att Karl Hedin är en bra aktör att fråga hos, men det brukar även gå att få andra lokala aktörer att matcha offerter från KH om man föredrar det.
Exempel på priser jag fått senaste månaden:
45x145 C24 : 24.7 kr/m
45x70: 13.7 kr/m
22x145 dubbelfas fasadpanel: 16.2 kr/m

Alla priser är ink moms.
Låter galet och nästan osannolikt bra.
Har dom sådana marginaler ens?
 
Jag kan köpa virke till samma pris som Byggmax hos lokalt byggvaruhandel, skiljer marginellt lite mera/mindre mellan olika virkesprodukter. Byggmax finns inte på orten men har tre butiker på några mils avstånd.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Låter galet och nästan osannolikt bra.
Har dom sådana marginaler ens?
Jag är ingen stor kund så kan jag få dylika priser så bör även andra kunna få det. Och jag har mycket svårt att tro att de säljer med förlust.
 
  • Gilla
Posselosse
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Jag tycker jag mest hör en massa blah blah från dig. Inget du säger inger förtroende för att du har koll på marknaden. Du svarar i halva meningar och jag kan inte se att något du säger motbevisar de erfarenheter som många här har om kvaliteten på BM, eller tidigare utsagor från andra om andrahandssortering på virket.

Så länge du inte kommer med något vettigt tänker jag låta bli att svara på med av samma sak.
Du hade redan bestämt dig för vad du skulle tro på.
Då är det inte konstigt att du inte tror på mig.
Hade jag sagt rätt så hade du trott på mig.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du hade redan bestämt dig för vad du skulle tro på.
Då är det inte konstigt att du inte tror på mig.
Hade jag sagt rätt så hade du trott på mig.
Och din inställning i diskussionen är tvärt om att lyssna på andra och reflektera över dina egna åsikter? Nej tack. Lägg ord i din egen mun. Att jag inte övertygad av dig kan ju ha att göra med ditt undermåliga sätt att diskutera. Tänkt på det ..?
 
Allt är sagt om rabatter men beakta inflationen.

Har du pengar på kontot är det bättre att köpa nu än att spara nät inflationen ät hög
 
L Lelle - Hyfsat händig skrev:
Allt är sagt om rabatter men beakta inflationen.
Har du pengar på kontot är det bättre att köpa nu än att spara nät inflationen ät hög
Beror nog på när du behöver virket, den höga uppgången för ett år sedan balanseras nu och har ännu inte sett inflationspåverkan ännu. Kan ju skilja regionalt och vart i landet det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.