Har ett hus från 1975 med direktverkande el på 150 m2. 1,5-plansvilla. Har en luftluft. Fönstena är från 75. Taket är betongplattor från 75. 2 badrum och kök är helt ok, men skulle väl behöva renoveras också i framtiden någon gång. Kamin är på väg in i huset inom kort.

Hur ska jag tänka för att inte vara dum och göra saker i fel ordning? Ska man fokusera på att behålla värmen från direktverkande el och lägga nytt tak och sedan solceller? Eller ska man sätta in ett vattenburet system med luftvattenvärmepump?

Hur viktigt är det då med fönster? Skulle det vara mer lönsamt att behålla luftluften och elradiatorer men byta alla fönster i huset till PVC-fönster med 1,1 i U-värde?

Min tanke var att sätta in vattenburet system först och även kamin och vänta med att lägga nytt tak och solceller.

Förslag 1. Vattenburet system (luftvatten) - Kamin
Förslag 2. Nytt tak - Solceller och behålla direktverkande el.

Tankar? Vad ska man prioritera i vilken ordning?
 
  • Gilla
HabanLaban
  • Laddar…
Läcker taket? Är fönstren helt slut?
Kanske håller de länge till, i så fall är det ju onödigt att göra något nu.
Om du inte har problem med ovan skulle jag, som du själv är inne på, börja med att titta på uppvärmning. Om din luft-luft inte räcker finns ju även alternativet att sätta in en till.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Läcker taket? Är fönstren helt slut?
Kanske håller de länge till, i så fall är det ju onödigt att göra något nu.
Om du inte har problem med ovan skulle jag, som du själv är inne på, börja med att titta på uppvärmning. Om din luft-luft inte räcker finns ju även alternativet att sätta in en till.
Taket läcker inte. Fönstrena är inte slut. Luftluften är ok, men det är väldigt kallt i vissa delar i huset. Bland annat på ovanvåningen. Då kan man behöva stötta upp med lite el från elementen. De flesta elementen är inte ens på.

Känner bara att det hade varit gött att få in behagligt fördelad värme i huset med ett vattenburet system. Men fönstrena är 2-glas från 1975. De har ett u-värde på över 3 (enligt en gissning från en kille från en fönsterfirma), så värme borde ju försvinna ut ur fönstena?
 
M Förstagångsköparen skrev:
Men fönstrena är 2-glas från 1975. De har ett u-värde på över 3 (enligt en gissning från en kille från en fönsterfirma), så värme borde ju försvinna ut ur fönstena?
Jo, värme försvinner säkert ut, men rimligen inte alls i den omfattningen att du sparar mer på att byta fönster än att fixa värmen.
Absolut, vattenburen värme är bra, så har du möjlighet att fixa det så skulle jag börja med det.
 
  • Gilla
linneac och 8 till
  • Laddar…
Fönsterförsäljare pratar mer än lovligt om dessa värden........Sen att många köper fönster som ledigt skulle matcha supertäta hus byggda idag har ingen betydelse.......Superfönster i äldre hus med tunna väggar ger liksom inga jättefördelar...Om det nu inte är så att rutor är urslagna då och det blåser rakt in....
 
  • Gilla
L.I och 8 till
  • Laddar…
Fönstersäljare är (oftast) blodsugare.
Ofta trillar man dit på deras säljsnack och blir ivrig att byta för att spara värme.
Det man missar är att fula tjocka PVC-fönster ofta förstör husets utseende fullständigt.
Om nuvarande fönster inte är sopslut kan man överväga att lämna in dem på en uppfräschning och eventuellt sätta i mer energieffektiva glas. Så behåller man ändå orginalbågen och karmen.

Det är min plan i alla fall, men än så länge har jag kvar orginalfönstren, 2-glas från 1968, trots fönstersäljarnas tjat. Jag har fjärrvärme, som hållit sig rätt stabil i pris trots världsläget, så mig har det inte gått nån nöd på.

Eftersom du har direktverkande el så skulle jag nog ha prioriterat att se över andra alternativ på värmekällor
 
  • Gilla
heimlaga och 8 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Fönstersäljare är (oftast) blodsugare.
Ofta trillar man dit på deras säljsnack och blir ivrig att byta för att spara värme.
Det man missar är att fula tjocka PVC-fönster ofta förstör husets utseende fullständigt.
Om nuvarande fönster inte är sopslut kan man överväga att lämna in dem på en uppfräschning och eventuellt sätta i mer energieffektiva glas. Så behåller man ändå orginalbågen och karmen.

Det är min plan i alla fall, men än så länge har jag kvar orginalfönstren, 2-glas från 1968, trots fönstersäljarnas tjat. Jag har fjärrvärme, som hållit sig rätt stabil i pris trots världsläget, så mig har det inte gått nån nöd på.

Eftersom du har direktverkande el så skulle jag nog ha prioriterat att se över andra alternativ på värmekällor
Ok fönstrena är trä och helt ok. Men fönstrna är bruna. Det passar inte alls in med resten av huset. Det är ett jävla jobb att måla. Men kanske är bra att sätta in vattenburet system med luftvattenvärmepump då..

Frågan är om det verkligen gör så stor skillnad från dagens läge. Vi har luftluften som nästan kör själv. Med bara lite stöttning av elradiatorer vissa tider på dygnet ibland.
 
Kan vara skönt med fönster som öppnar och stänger utan att behöva trilskas med dom. Så allt är ju inte bara pengar med att spara in på förbrukningen.
Men med det sagt så skulle jag inte vilja sätta in pvc fönster
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Börja med att bo in er i huset ett år, samtidigt kolla runt vad som är ekonomiskt bäst.

Böja med en LLVP på övre våningen, men fundera på placeringen för luftströmmar.

Testa med en stora bordsfläkt för att flytta uppvärmd luft eller kall luft till ett varmt rum, mycket effektivt utan någon kostnad.

Har du frånluftdon som alltid går på Max?
Är man inte hemma eller lagar mat / duschar så behövs den inte gå på fullt utan kan gå på reduserad fart eller helt avstängd.

Glöm fönstren, men lossa foder runt om och kolla om det är drevat enligt konstens alla regler! Mät med IR-termometer efter köldbryggor.

Jag bytte fönster på ovanvåningen, det var MOCKFJÄRDS och efteråt blev det kall i rummen, det var bara 11-12° på alla träytor runt fönstret, man hade inte drevat rätt och efter en lång tvist med oberoende besiktning konsult fick MOCKFJÄRDS göra om jobbet, senare har jag själv gjort om all drevning enligt byggnormen.:mad::geek:
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Skulle säga att bankkontot, framtidsplaner och husets värdering är viktiga att titta på.

1. Vill ni bo kvar länge och/eller läget gör att huset stiger fint i värde så kan stora investeringar vara värt. Tyvärr finns det många som lagt stora pengar på hus där de inte kan få tillbaka pengarna när skilsmässan eller arbetslösheten kommer.

2. Ska det skaffas barn i närtid ? Då kan det vara en idé att prioritera saker så att huset när barnen kommer är beboeligt. Tänk några sovrum, kök, badrum, tvätt osv. Är detta klart är det inga problem att renovera några rum, andra badrummet, tak, fönster osv i efterhand men det är skitjobbigt att fixa enda badrummet om man bor 4 pers varav 2 småbarn. Om man inte lejer ut allt jobb förstås, och firman verkligen får det gjort snabbt och lätt...

3. Ekonomin. Finns pengar till investeringar i värmesystem exempelvis så är det ju något som i längden betalar sig. Finns det inte just nu kan det vara bättre att stå ut med befintlig luft-luft och invänta att man kan belåna för denna investering.
 
L Leif i Skåne skrev:
Börja med att bo in er i huset ett år, samtidigt kolla runt vad som är ekonomiskt bäst.

Böja med en LLVP på övre våningen, men fundera på placeringen för luftströmmar.

Testa med en stora bordsfläkt för att flytta uppvärmd luft eller kall luft till ett varmt rum, mycket effektivt utan någon kostnad.

Har du frånluftdon som alltid går på Max?
Är man inte hemma eller lagar mat / duschar så behövs den inte gå på fullt utan kan gå på reduserad fart eller helt avstängd.

Glöm fönstren, men lossa foder runt om och kolla om det är drevat enligt konstens alla regler! Mät med IR-termometer efter köldbryggor.

Jag bytte fönster på ovanvåningen, det var MOCKFJÄRDS och efteråt blev det kall i rummen, det var bara 11-12° på alla träytor runt fönstret, man hade inte drevat rätt och efter en lång tvist med oberoende besiktning konsult fick MOCKFJÄRDS göra om jobbet, senare har jag själv gjort om all drevning enligt byggnormen.:mad::geek:
Fyran vad tråkigt att höra. Har hört mycket skit om mockfjärds.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag skulle, som andra redan skrivit, prioriterat vattenburen värme men också behållt LLVP iom att den kan kyla också, vilket åtminstone jag tycket är guld värt när det är som det är som varmast.
Fönsterförsäljares snack tar man med en mycket stor nypa salt. Skaffa värmekamera och kolla fakta först, kolla också hur ljusinsläppet skulle ändras om ni byter fönster. Det går att både montera isolerglas på befintliga fönster eller lägga i en lös ruta som förbättrar u-värdet. Beakta också att uppgivet u-värde på ett fönster inte gäller det faktiska fönstrets storlek, utan ett fönster med specifika mått.
 
O
M Förstagångsköparen skrev:
Har ett hus från 1975 med direktverkande el på 150 m2. 1,5-plansvilla. Har en luftluft. Fönstena är från 75. Taket är betongplattor från 75. 2 badrum och kök är helt ok, men skulle väl behöva renoveras också i framtiden någon gång. Kamin är på väg in i huset inom kort.

Hur ska jag tänka för att inte vara dum och göra saker i fel ordning? Ska man fokusera på att behålla värmen från direktverkande el och lägga nytt tak och sedan solceller? Eller ska man sätta in ett vattenburet system med luftvattenvärmepump?

Hur viktigt är det då med fönster? Skulle det vara mer lönsamt att behålla luftluften och elradiatorer men byta alla fönster i huset till PVC-fönster med 1,1 i U-värde?

Min tanke var att sätta in vattenburet system först och även kamin och vänta med att lägga nytt tak och solceller.

Förslag 1. Vattenburet system (luftvatten) - Kamin
Förslag 2. Nytt tak - Solceller och behålla direktverkande el.

Tankar? Vad ska man prioritera i vilken ordning?
Hur länge har du bott i huset? Vi flyttade in för ett år sedan och vi har prioriterat om flera gånger. Främst fönster då vårt hus (60-tal med utbyggnad 70-tal) ändå bara har väggar tunna som innerväggar.. Så bo in er!

Sen tips från Linnea Wikblad som typ är det bästa tipset någonsin.
Nattbild med hand, ölglas och cigarett vid uteservering; ironisk text jämför platsen med Paris; McDonald's skylt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
linneac och 6 till
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Ok fönstrena är trä och helt ok. Men fönstrna är bruna. Det passar inte alls in med resten av huset. Det är ett jävla jobb att måla. Men kanske är bra att sätta in vattenburet system med luftvattenvärmepump då..

Frågan är om det verkligen gör så stor skillnad från dagens läge. Vi har luftluften som nästan kör själv. Med bara lite stöttning av elradiatorer vissa tider på dygnet ibland.
Hyr in några lågprisgubbar för målning av dina fönster.
Var extremt noga med att både instruktioner och löpande kontroll.
 
Hade solklart börjat med vattenburen värme och värmepump!
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.