D
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är på riktigt. Solen är inte uppe mycket över horisonten på vintern. Ju fler som har solpaneler desto större blir problemet. Allt större överproduktion på sommarhalvåret och dyrare el på vinterhalvåret.

Tja, vi som inte gått på det här med solpaneler har kvar pengarna och investerar dem klokare. :)

Pengarna du får är ju ingen vinst, det är lite pengar du får tillbaka av dem du investerat i panelerna. Med ränta tar det typ 15 år innan du får tillbaka dem. Om du har kvar kåken och lever vill säga. :)
Ja, det här har du fått helt om bakfoten men jag vet att du inte kan tillgodogöra dig information så tänker inte argumentera.

För min del anser jag att det ska vara obligatoriskt på ny och ombyggen, att se en livsmedelslada med all dess förbrukning utan solceller gör en bara förbannad, sen ska de gnälla och höja priserna...
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är på riktigt. Solen är inte uppe mycket över horisonten på vintern. Ju fler som har solpaneler desto större blir problemet. Allt större överproduktion på sommarhalvåret och dyrare el på vinterhalvåret.

Tja, vi som inte gått på det här med solpaneler har kvar pengarna och investerar dem klokare. :)

Pengarna du får är ju ingen vinst, det är lite pengar du får tillbaka av dem du investerat i panelerna. Med ränta tar det typ 15 år innan du får tillbaka dem. Om du har kvar kåken och lever vill säga. :)
Solceller är ett bra komplement. Störst nytta gör dom hos alla som har hög elförbrukning när solen skiner. Och det är många. Kanske inte privatpersoner dock, men företag, köpcentrum, kontor, sjukhus osv. Listan kan göras lång. Sen pratar du om överskott. Kolla du hur liten produktion solcellerna ger totalt i Sverige så inser du att det är inte dom som påverkar priserna där solen skiner. Och skulle vi hamna i ett läge i framtiden om dom är kraftigt utbyggda så är det bara att minska vattenkraften dom timmarna. Precis som man gör när det blåser.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tja, vi som inte gått på det här med solpaneler har kvar pengarna och investerar dem klokare. :)
Vi som "gått på" det här tar pengarna vi tjänar på lägre elräkningar och sätter på börsen.

Dina argument är irrelevanta. Särskilt det med att produktionen är låg på vintern, något som redan är självklart och därmed ett svagt argument. Överproduktionen på sommaren hamnar i vattenmagasinen.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Logad Logad skrev:
Vi som "gått på" det här tar pengarna vi tjänar på lägre elräkningar och sätter på börsen.

Dina argument är irrelevanta. Särskilt det med att produktionen är låg på vintern, något som redan är självklart och därmed ett svagt argument. Överproduktionen på sommaren hamnar i vattenmagasinen.
Nja, du kan ju inte både köpa paneler och sätta samma pengar på börsen. Vad du gör med den lilla rännilen med pengar du får tillbaka har liksom inte med investeringen i solpanelerna att göra.

Att köpa solpaneler är samma sak som att köpa en aktie som inte går med vinst förrän tidigast om 10-15 år. Ingen köper en sådan aktie, men kallar man den för solpanel så går en del på det.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nissens
K Kirev skrev:
Solceller är ett bra komplement. Störst nytta gör dom hos alla som har hög elförbrukning när solen skiner. Och det är många. Kanske inte privatpersoner dock, men företag, köpcentrum, kontor, sjukhus osv. Listan kan göras lång. Sen pratar du om överskott. Kolla du hur liten produktion solcellerna ger totalt i Sverige så inser du att det är inte dom som påverkar priserna där solen skiner. Och skulle vi hamna i ett läge i framtiden om dom är kraftigt utbyggda så är det bara att minska vattenkraften dom timmarna. Precis som man gör när det blåser.
Nja, det är nog mest privatpersoner som är med i forumen här. Min poäng var just det att rent ekonomiskt så är solpaneler ingen höjdare direkt. Sedan kan man ju ha andra skäl att sätta upp dem, men just ekonomin som några lyfter fram är inget bra argument. :)

Störst och dyrast elförbrukning har de flesta privatpersoner på vinterhalvåret.
 
Redigerat:
Nissens
D djac skrev:
Ja, det här har du fått helt om bakfoten men jag vet att du inte kan tillgodogöra dig information så tänker inte argumentera.

För min del anser jag att det ska vara obligatoriskt på ny och ombyggen, att se en livsmedelslada med all dess förbrukning utan solceller gör en bara förbannad, sen ska de gnälla och höja priserna...
Personangrepp tar man till när man saknar argument, det vet alla.

Det är ju tur att du inte kan bestämma över ny och tillbyggen, för den idén är ju en ekonomisk katastrof. Låter som att du har personliga intressen i solpaneler.
Vad en ”livsmedelslada” är för något vet nog bara du själv.
 
Nissens Nissens skrev:
Personangrepp tar man till när man saknar argument, det vet alla.

Det är ju tur att du inte kan bestämma över ny och tillbyggen, för den idén är ju en ekonomisk katastrof. Låter som att du har personliga intressen i solpaneler.
Vad en ”livsmedelslada” är för något vet nog bara du själv.
Vad skulle du säga om du kan få en nästintill riskfri placering där kapitalet fördubblas på 8 år? Bra eller an-s?
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, det är nog mest privatpersoner som är med i forumen här. Min poäng var just det att rent ekonomiskt så är solpaneler ingen höjdare direkt. Sedan kan man ju ha andra skäl att sätta upp dem, men just ekonomin som några lyfter fram är inget bra argument. :)

Störst och dyrast elförbrukning har de flesta privatpersoner på vinterhalvåret.
Tur att du inte arbetar som ekonom och sitter och vägleder andra människor om deras ekonomi:)
Att solceller rent ekonomiskt inte skulle vara en höjdare får stå för dig själv!!
Du skriver hela tiden samma sak om och om igen om att detta inte fungerar när det behövs, dom ger ingen eller väldigt liten avkastning osv.
Om du någon gång skulle fråga OCH lyssna på vad alla dom som faktiskt har satt upp solceller har haft för avkastning så tror jag att du skulle bli förvånad:)
Nu har Tyskland stängt sina tre sista kärnkraftverk och i Sverige är det dax för ner stängning för underhåll av ett kärnkraftverk.
Det tajmas perfekt med när alla våra solcellsanläggningar börjar ge som mest.
Jag tror att alla dina maskiner som går på el inte märker någon större skillnad:):)
Det är farligt att tro det bara finns en sak som ska lösa alla problem (du verkar ju till exempel tro att börsen är svaret på allt) utan det finns många olika lösningar som faktiskt kan samverka.
För mycket av en sak blir inte bra oavsett om vi pratar gas i Tyskland och vissa andra länder eller kärnkraft i Frankrike.
Se solceller som ett komplement till allt annat som genererar el under 9-10 månader på året under dagtid när behovet finns.
Här i kommunen har dom till exempel satt upp på många skolor, idrottsanläggningar och andra kommunala fastigheter med mycket verksamhet dagtid.
Blir det ett överskott där så är det ju perfekt att skicka söderut så att deras kolkraftverk kan stå stilla på sommaren.
Hoppas att du får en solig sommar det har även jag nytta av:)
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, du kan ju inte både köpa paneler och sätta samma pengar på börsen. Vad du gör med den lilla rännilen med pengar du får tillbaka har liksom inte med investeringen i solpanelerna att göra.

Att köpa solpaneler är samma sak som att köpa en aktie som inte går med vinst förrän tidigast om 10-15 år. Ingen köper en sådan aktie, men kallar man den för solpanel så går en del på det.
Jodå, jag kan köpa paneler och sätta vinsten på börsen. Panelerna är dessutom betalda av reavinster sedan tidigare.

Förra året betalade jag 24 000 kr mindre för el jämfört med 2021 och då var 2022 ändå ett extremt dyrt år. Panelerna har jag satt på en avskrivningsplan på 12 år, 9300 kr per år. 2000 kr per år avsätts till underhåll. Det som blir över är ren vinst. Även avskrivningen hamnar förstås på börsen. Rännil? Knappast. Totalt har jag dragit in 27% av installationskostnaden sedan de kom igång i februari 2022. Lika mycket blir det nog inte i år men trenden är fortfarande positivt resultat efter avskrivning.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, det är nog mest privatpersoner som är med i forumen här. Min poäng var just det att rent ekonomiskt så är solpaneler ingen höjdare direkt. Sedan kan man ju ha andra skäl att sätta upp dem, men just ekonomin som några lyfter fram är inget bra argument. :)

Störst och dyrast elförbrukning har de flesta privatpersoner på vinterhalvåret.
Ingen höjdare?
Högst elpris 2022 var i augusti om jag inte kommer ihåg fel. Skiner solen då? Vinsterna du gör på sommaren betalar räkningarna på vintern. Så vad spelar det för roll att huset drar mest el då? Om man nu enbart ska kolla ekonomiskt som du verkar vilja göra.
Rent ekonomiskt tror jag inte många investeringar slår solceller just nu. Men visst finns det risker. Ingen vet elpriset i framtiden. Men det lär inte gå ner till gamla priser på många år.
 
  • Gilla
Crank och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad skulle du säga om du kan få en nästintill riskfri placering där kapitalet fördubblas på 8 år? Bra eller an-s?
Om kapitalet är dubblat vet man nog inte förrän huset är sålt och man vet om värdet höjdes, hur mycket eller inte?
Men du får tillbaka pengarna på 8 år och är på samma nivå som när du köpte panelerna.
Då börjar man normalt göra vinst och gör det så länge panelerna är igång. Har man sedan tur gör man en större vinst när huset säljs. Får man tillbaka pengarna då så har man ju gjort vinst från dag ett.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
K Kirev skrev:
Om kapitalet är dubblat vet man nog inte förrän huset är sålt och man vet om värdet höjdes, hur mycket eller inte?
Men du får tillbaka pengarna på 8 år och är på samma nivå som när du köpte panelerna.
Då börjar man normalt göra vinst och gör det så länge panelerna är igång. Har man sedan tur gör man en större vinst när huset säljs. Får man tillbaka pengarna då så har man ju gjort vinst från dag ett.
Det går emot tex byggahus egna kalkyl.

Efter att de gjorde den har subventioneringar minskat och regeringen har sänkt elpriset, dessutom är panelerna dyrare. Allt det påverkar återbetAakningstiden för panelerna.
Värdehöjningen på huset blir enligt byggahus dessutom max det man gav för panelerna.

Säg att pengarna kommit tillbaka efter 10-15 år, då lär solpanelernas värde ha sjunkit, de är gamla och sannolikt även omoderna eftersom solpaneler som säljs då lär ha bättre verkningsgrad.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det går emot tex byggahus egna kalkyl.

Efter att de gjorde den har subventioneringar minskat och regeringen har sänkt elpriset, dessutom är panelerna dyrare. Allt det påverkar återbetAakningstiden för panelerna.
Värdehöjningen på huset blir enligt byggahus dessutom max det man gav för panelerna.

Säg att pengarna kommit tillbaka efter 10-15 år, då lär solpanelernas värde ha sjunkit, de är gamla och sannolikt även omoderna eftersom solpaneler som säljs då lär ha bättre verkningsgrad.
Nu vet jag inte riktigt vart du får dina uppgifter ifrån. Regeringen bestämmer inte elpriset, och subventionerna ökade från 15 till 20% vid årsskiftet. Vet ingen subvention som tagits bort.
Vad värdehöjningen blir vet man inte än. Att renovera köket eller montera bergvärme kan höja priset mer än renoveringen. Beror helt på köparen och budgivningen.
Och får du tillbaka pengarna när du säljer huset gör du vinst direkt.

Verkligheten dom senaste åren visar att anläggningen är betald på ca 8 år. En del har ännu kortare tid medans några har lite längre. 12-15 år kräver elpriser som var för 4-5 år sedan. Visst, några få personer tror nog på så låga priser igen, men dom är lätträknade nu för tiden.
Med så låga elpriser skulle inte många investera men verkligheten visar något helt annat nu och därför är det så många som hoppar på tåget. På samma sätt som du byter ut direktverkande el till bergvärme. Du gör det för att minska räkningarna (elförbrukningen) och samtidigt höjs värdet på huset. Samma med solceller faktiskt.
Men som tur är så är det frivilligt. Några köper ny bil för pengarna, andra investeringar i huset, börsen eller liknande.
Med tanke på att börsen är rätt död gör många smart i att minska sin elförbrukning och därmed spara pengar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Argastesnickaren och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
Det som slår mig i dessa diskussioner är att det verkar som alla beräkningar utgår ifrån något i stil med:
1. Elförbrukning max 20000kWh per år.
2. Man behöver inte göra något åt taket, vare sig initialt pga solcellerna eller under livstiden för solcellerna.
3. Man har alltid god solstrålning under större delen av dagen. Dvs vare sig nämvärd skuggning eller ofördelaktigt vädersträck.
4. Det går alltid att sälja solelen till rimligt pris. (Dvs att man tjänar tillräckligt på något sätt så det är en signifikant del av kostnaden på vintern för elen.) Och att man verkligen får ansluta solelen till det lokala nätet.

Det kanske är rimlig utgångspunkt för många men det är också många det inte stämmer för.
Själv har jag problem med punkterna 2 och 3. Och jag har en förbrukning på ung 65000kWh (2022).
Har inte kontrollerat punkt 4.
 
D
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det som slår mig i dessa diskussioner är att det verkar som alla beräkningar utgår ifrån något i stil med:
1. Elförbrukning max 20000kWh per år.
2. Man behöver inte göra något åt taket, vare sig initialt pga solcellerna eller under livstiden för solcellerna.
3. Man har alltid god solstrålning under större delen av dagen. Dvs vare sig nämvärd skuggning eller ofördelaktigt vädersträck.
4. Det går alltid att sälja solelen till rimligt pris. (Dvs att man tjänar tillräckligt på något sätt så det är en signifikant del av kostnaden på vintern för elen.) Och att man verkligen får ansluta solelen till det lokala nätet.

Det kanske är rimlig utgångspunkt för många men det är också många det inte stämmer för.
Själv har jag problem med punkterna 2 och 3. Och jag har en förbrukning på ung 65000kWh (2022).
Har inte kontrollerat punkt 4.
Det är väl rimliga funderingar, har man så pass stor förbrukning som du så får man väl sätta upp mer, det lär ju göra ekonomin ännu bättre men 20.000 per år är nog en ganska vanlig förbrukning och då blir det enkelt att ta den som exempel. Gällande produktionen så beräknas den ju enligt schabloner, verkar stämma för de flesta i det stora hela, sen kan ju variationer förekomma beroende på väder just det året/perioden men i stort verkar folk får det som prognostiserats. Att gissa framtida elpriser i detalj är nog vanskligt och jag har inte sett någon försöka göra det, de stora dragen är dock ganska väl analyserade, elmarknaden är ju rätt mogen i det avseendet, det tar lång tid att totalförändra produktionen.

Gällande dina tankar om solcellernas påverkan på taket så kan man inte se det som en reparation, har du dåligt tak får du fixa detta, vare sig du sätter upp solceller eller ej, möjligtvis kan man tänka att de skyddar det tak de täcker lite men det bör man nog inte kalkylera med. En lokal installatör bör besvara alla dina funderingar i samband med köp.

Lycka till med dina solcellsplaner!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.