Annika

Tack för ditt svar. Hoppas att ert bygge går som det ska sen.
 
Annika skrev:
Sen kan vi också välja bort en del av deras inredning och få tillbaks alla våra pengar. Tillexempel väljer vi annan badrumsinredning. Och köket var det väldigt nära att vi bytte ut. Tibrokök är APdyra, tycker vi, och inte riktigt med den service jag förväntar mig om man köper något för över 100 000kr (jag var så där jobbig att jag ville kunna SE luckorna, men icke !!!:mad:). (Trivselshus kökspeng är växelpengar för Tibrokök). Bänkskivor köper vi på annat håll.
Vi har också den dealen att vi får möjlighet att påverka tillexempel elritningar. Jätteviktigt för oss!
Hoppas de här raderna gav något och lycka med husplanerna!
Hej Annika,

Kul att ni fått bygglov! Vi håller också på att bygga med TH och har också valt att köpa badrumsinredningen själva. Det var för att deras design inte var det vi ville ha, När det gäller köket är jag dock helnöjd med att vi behöll
det som ingick i avtalet med TH - Kvänumkök. De har tydligen bytt tillbaka till Tibrokök igen. När vi fick reda på vad vi skulle få tillbaka om vi valde bort Kvänumköket, så stod det inte i paritet med det verkliga priset för köket, dvs vi fcik inte ut tillräckligt mycket i mellanskillnad för att byta ut det. Jag skulle inte ha köpt ett Kvänumkök själv pga kostnaden, men är helnöjd över att nu ha "fått " detta exklusiva kök (lådor helt i trä och alla lager är av bästa sort). Vi fick åka till Kvänum och träffa en köksinredare. hon var mycket lyhörd för våra önskemål och duktig. Jag tror säkert ni kommer att få träffa Tibrokök och rita upp ert kök ihop med dem. Det är dock inget man gör i början när man håller på och skriver kontraktet, utan det kommer efter ett par månader.

Vi har valt att köpa bänskivor av granit av en lokal leverantör. Det var fört dyrt att ta genom köksleverantören.
Så kolla vilka lokala stenhuggerier som finns där du bor, priset är säkert en bråkdel av vad Tibrokök vill ha.

MVH/ Kurage
 
Hej Kurage
Det stämmer, vi har träffat Tibrokök och ritat upp köket tillsammans med dem. Och vi har valt att behålla dem som köksleverantör för att vi hoppas på att vi får något vi blir nöjda med. Men utan den deal vi får för att vi köper via TH hade det varit lång över vår budget. Vi har funderat både hit och dit men nu har vi bestämt oss för att det BLIR bra! :)
Och badrumsinredningen åkte också ut på grund av design (och inte priset) av oss.
Tack för bänkskivetipset!
//Annika
 
hej hej

Vi har en annan fråga ang Trivselhus som jag hoppas att någon kan svara på. Det gäller innerväggarna, när man köper"nyckelfärdigt" ingår tapeter eller är det bara vitmålade (typ väv) väggar?
Vad gäller vid fönstersmygarna? Är det gips eller MDF?
 
Utflyttarna,

När det gäller tapeter/målade väggar så ingick det från början målning/tapetsering med standardtapeter (kommer inte ihåg kvm-priset) upp till 240 i takhöjd. Vi lade dock till ca 15.000:- för att få släta innertak och väggar med målad microlitväv. Fönstersmygarna är gips, men då kan man välja massiva fönsterbänkar i olika träslag. Om man väljer i MDF så tror jag även fönsterbänken är i målad MDF.
 
Vi bygger också med TH och samma säljare som Smuts, ovan. Vi har precis samma erfarenhet att vi får jaga säljaren ibland. Det bekräftade även hans refenser men att de alla var nöjda i slutändan. Att alla har mycket att göra i byggbranschen är nog ingen överdrift när vi pratade med våra blivande grannar.

Vi har ritat ett "eget hus" i två-plan drygt 210kvm, soutterräng med kök och vardagsrum i det sk källaplanet med deras hjälp. Stort tålamod har de haft med oss, måste jag säga, med tanke på alla ändringar vi har kommit med.
 
...en sak till. TH levererar fn hus med kartongklädd gips i våtrum, trots att en ny lag trädde i kraft i somras som kräver ett fukttåligare material på gipsen i våtutrymmen (ytterväggar).

De hänvisar till övergångsregler. Lagen är inte tvingande förrän 1/7 2008.

Något för er som ligger i "pappersskedet" i affären att se till att de fixar.

Smuts
 
Vi har byggt ett TH och varit mycket nöjda med standarden. Vi ritade huset själva exeriört och planlösning sedan fick TH räkna på vad det skulle kosta med THstandard i övrigt. Vi tyckte att det blev bra pris och den standard vi ville ha och jag upplevde inte att det blev dyrare än ett kataloghus.

Det var inga problem för THs arkitekter att rita om huset så att det blir konstruktionsritningar.

Sedan som många nämnt är det otroligt viktigt att ha en bra byggfirma som sätter upp huset och samordnar de övriga. Detta var ett tungt argument för oss när vi stod och valde i slutändan. Man har ju inte så mycket med TH att göra när man väl har bestämt vad huset skall innehålla.
 
Hej
Vi är nya här, är också på väg att bygga ett TH i Mälardalen, Green Line 732. Det är ju hur mycket som helst att sätta sig in och det verkar kunna ge mycket att "hänga" lite här på forumet.

Imported_Elin, du skriver om att pruta osv. På vad lyckades ni pruta och hur mycket är rimligt? Vill gärna förstå lite bättre kring det där så man inte blir blåst i onödan!
 
Hej P&U

Vi har tittat en hel del på TH, får man fråga vad ni har fått för pris på Green Line 732? Har ni lagt på extra tillval, vad i så fall?
 
Utflyttarna
Ärligt talat kommer jag inte ihåg exakt vad prisbilden var för husleveransen, siffran 2,4 ploppar upp, där nånstans tror jag. Visst har vi planerat göra olika extra tillval, det är nog sällan man känner sig nöjd med standard rakt av. Vi ändrar en del i planlösningen, ska lägga till extra fönster, ev förlänga husets 1-plansdel, ev bygga ut i hallen, ha liggande träpanel istället för stående, sätta in badkar, dubbla handfat i badrummet, inte välja standard-dusch osv. Troligen blir det också en hel del tillval i köket, inte vad gäller vitvarorna men det övriga där vi vill ha stora lådvarianter istället för skåp etc.
 
Ang kartongklädd gips i våtrum.
Trivselhus har mot en kostnad på 180 kr/kvm Aquapanel indoor som tillval för att möta de nya våtrumskraven. Den lösningen tror jag blir bra. Vi tänkte i alla fall köra på det. Fast jag håller med, borde vara standard.
 
Jag har lästa här i forumet att man skulle pruta. Vi var inte vana husbyggare men vi märkte när vi väl kom till kontaktsskrivningsmötet med tillvalen osv att det finns möjligheter till prutning. Vissa standardprylar som man vill ta bort kanske det inte finns ett korrekt pris på och andra saker som ni vill ha som tillval finns det heller inte pris på. Ni kanske har kollen- även där behöver man vara påläst; vad kostar det egentligen ute i handeln? Mötet drar ut på tiden och säljaren vill ha allt undertecknat. Ni har väl varit på banken någon gång och försökt förhandla räntan?
 
Det finns speciella takskivor, 18 mm i storlekar 600 x 2400 eller 1200 x 2400. Ersätter råspont. Den sistnämnda kostar 186 Kr/st. Tror det blir billigare än råspont samt att det går mycket snabbare att lägga.
/Mats
 
Vi bygger med TH (nr 936), och har slutbesiktning i nästa vecka. Resan har varit minst sagt skumpig!
Från början fick vi väldigt gott intryck av TH, vår säljare och kontakt (i Malmö) var jättebra att ha att göra med - lite svår att få tag på ibland, men ändå en vettig och serviceminded person. Men efter skrivet kontrakt så var det slut med det. Byggteknikern som skulle ta över hörde aldrig av sig och var omöjlig att få tag på. Senare fick vi veta att han slutat, så han var väl inte så intresserad den tid han var kvar.

Som så många skriver så handlar det mycket om vilken byggentreprenör man bygger med, och nere i Malmö där vi bor är det BMK som har byggentreprenaden. Dessvärre. För det har inte varit någon riktig höjdare. Huset restes i somras, precis när det föll enorma mängder regn. Givetvis blev både plattan och husmaterialet blött. Vi och vår KA kom upprepade gånger med önskemål om åtgärder för att torka ut huset, vilket man struntade högaktningsfullt i att ens kommentera, och vad vår KA hade för åsikter i frågan, det "sket man i". Utöver detta har det varit en massa smågrejer som för snabb fakturering för saker som inte varit utförda, felplacerad takstol, plattan fick gjutas om med lägre takhöjd som resultat mm mm mm. Vi har ställt en del krav på kompensation för dessa brister, men får INGEN respons alls från vare sig BMK eller Trivselhus. Vi har vid vårt senaste samtal meddelat att om vi inte får någon lösning på detta nu så kommer vi att bli tvungna att gå vidare till annan instans, och då blir det både tråkigare och dyrare för alla parter. Händer det något då? Nej, inte. Tystnad. Det hela är mycket märkligt, och väldigt tråkigt. Det är utan tvekan det sämsta after sales-bemötande jag varit med om, vilket ju är ironiskt när man gör sitt livs största och dyraste affär...

Så - min kommentar är att Trivselhus har jättefina hus (så även vårt, det blir hur fint som helst till slut), men se till att gardera er upp över öronen med avtal etc. och om möjligt se till att få referenser från byggentreprenören. Och håll tummarna för att det inte är något som går allvarligt fel, för då hade inte jag velat vara i diskussion med de här parterna... :mad:


(ps. vad gäller badrum så är ett tillägg till aquapanel absolut att rekommendera. det gäller även fasad för de av er som tänkt bygga ett putsat hus. se dessutom till att få luftspalt under! märkligt att de inte lagt till detta som standard än, vi fick betala till en hel del, trots de nya rekommendationerna".)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.