Claes Sörmland
Jag tycker domarna är klargörande och kanske kan hjälpa TS.

Inte minst så visar de ju tydligt att man som säljare av ett hus ska vara väldigt försiktig med alla exakta sifferuppgifter för de kan ge upphov till tvister där ingen riktigt vet hur de kan sluta rättsligt. Och samtiden älskar exakta siffror, kanske t o m mer än den fysiska verkligheten, tänk t ex energideklarationer! T ex när man köper in en tjänst från en mäklare eller en säljarbesiktning, eller en energideklaration så utan att reflektera så klipper och klistrar yrkesfolket in boyteuppgifter i annonser och protokoll. Och den som sen står med Svarte Petter är inte dessa klippochklistrare utan du som säljare.

Så rådet måste vara att antingen mät så att du har exakta siffror som inte kan ifrågasätta i någon större grad eller rensa besiktningsprotokoll, annonser och prospekt från dylika gissningssiffror. Lägg till meningar om att alla boyteuppgifter och arealuppgifter av äldre registeruppgifter som inte har verifierats av säljaren och som kräver undersökning för att fastställas av köparen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
r0bertwh r0bertwh skrev:
HovR-dom är rättspraxis
Nej, det är det inte. I alla fall inte om du med praxis menar att så som en dom dömts, så ska andra också dömas. Den prejudicerande kraften har bara domar från Högsta domstolen bland de allmänna domstolarna.

En hovrättsdom kan förvisso vara intressant om det saknas fastlagd praxis från HD på ett område, på så vis att man genom en doms utfall kan anta att en annan domstol skulle komma till samma slutsats som den första, men domen i sig är inte prejudicerande och skapar därmed inte heller praxis.

Finns ingen HD-dom på ett område, men väl en hovrättsdom och därefter ett flertal tingsrätts- och hovrättsdomar som följt den första hovrättsdomen är det förstås svårt att inte erkänna att det i praktiken finns en praxis (och praktik är ju just vad praxis är), men den är i så fall ytterst svag, och skulle kunna ändras om HD kommer till en annan slutsats om de skulle ta upp ett fall.
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det är det inte. I alla fall inte om du med praxis menar att så som en dom dömts, så ska andra också dömas. Den prejudicerande kraften har bara domar från Högsta domstolen bland de allmänna domstolarna.

En hovrättsdom kan förvisso vara intressant om det saknas fastlagd praxis från HD på ett område, på så vis att man genom en doms utfall kan anta att en annan domstol skulle komma till samma slutsats som den första, men domen i sig är inte prejudicerande och skapar därmed inte heller praxis.

Finns ingen HD-dom på ett område, men väl en hovrättsdom och därefter ett flertal tingsrätts- och hovrättsdomar som följt den första hovrättsdomen är det förstås svårt att inte erkänna att det i praktiken finns en praxis (och praktik är ju just vad praxis är), men den är i så fall ytterst svag, och skulle kunna ändras om HD kommer till en annan slutsats om de skulle ta upp ett fall.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det är det inte. I alla fall inte om du med praxis menar att så som en dom dömts, så ska andra också dömas. Den prejudicerande kraften har bara domar från Högsta domstolen bland de allmänna domstolarna.

En hovrättsdom kan förvisso vara intressant om det saknas fastlagd praxis från HD på ett område, på så vis att man genom en doms utfall kan anta att en annan domstol skulle komma till samma slutsats som den första, men domen i sig är inte prejudicerande och skapar därmed inte heller praxis.

Finns ingen HD-dom på ett område, men väl en hovrättsdom och därefter ett flertal tingsrätts- och hovrättsdomar som följt den första hovrättsdomen är det förstås svårt att inte erkänna att det i praktiken finns en praxis (och praktik är ju just vad praxis är), men den är i så fall ytterst svag, och skulle kunna ändras om HD kommer till en annan slutsats om de skulle ta upp ett fall.
Ok, då får jag väl vika mig för besserwisser-gubbarna på forumet.
Innan jag gör det bara, har du lust och kontakta Domstolsverket och förklara för dem eftersom de uppenbart har fått allt om bakfoten. Infogar en bild från databasen med vägledande domar (bl a från Hovrätten för Nedre Norrland) så att du verkligen kan läxa upp dem och konkret visa hur fel myndigheten har. Tack för att du finns och håller ordning. ❤️
Skärmdump, Sveriges Domstolar hemsida, sökresultat för juridiskt ärende, blåvitt färgschema, navigationsalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
r0bertwh r0bertwh skrev:
Ok, då får jag väl vika mig för besserwisser-gubbarna på forumet.
Innan jag gör det bara, har du lust och kontakta Domstolsverket och förklara för dem eftersom de uppenbart har fått allt om bakfoten.
Nej, de har inte per automatik fått något om bakfoten. Det finns ingen bättre praxis på området än ett par hovrättsdomar. Hur du så fullständigt gått i spinn av att bli emotsagd att du inte tog in en enda av mina begränsningar av och egna invändningar mot min första mening förstår jag inte heller. Men du kanske bara inte gillar gråskala.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 7 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag tycker nog att det är ganska högt värde, ofta stoppar det där eftersom båda parter bedömmer att HD inte kommer att ta upp det och därför inte överklagar domen.
Eller tar det stopp trots att en eller båda parter överklagar men HD bedömer prejudikat-värdet som lågt. Det blir ju också en form av praxis...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
r0bertwh r0bertwh skrev:
Infogar en bild från databasen med vägledande domar
Förlåt, men jag börjar bli gammal och ser lite dåligt. Tror du du att du har möjlighet att ringa in ordet prejudikat i din bild?
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Förlåt, men jag börjar bli gammal och ser lite dåligt. Tror du du att du har möjlighet att ringa in ordet prejudikat i din bild?
Det står ”vägledande avgöranden” uppe i vänstra hörnet. Varsågod.
 
Nu blev tråden intressant igen…….
 
r0bertwh r0bertwh skrev:
Det står ”vägledande avgöranden” uppe i vänstra hörnet. Varsågod.
Kanske dags för dig att lösa lite juridik vid något universitet?
Kanhända så vidgas ditt vetande från att inte enbart googla?
 
r0bertwh r0bertwh skrev:
Det står ”vägledande avgöranden” uppe i vänstra hörnet. Varsågod.
Bra. Då föreslår jag att du bläddrar tillbaka i tråden och läser igenom vad ni har diskuterat.

Over and out.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Bra. Då föreslår jag att du bläddrar tillbaka i tråden och läser igenom vad ni har diskuterat.

Over and out.
Vilket då skulle vara?
 
S Sogla skrev:
Vår säljare har ändrat vårt hus kvm storlek med 65kvm (ingen förändring i planlösningen tex utbyggnad eller inredning av vind etc är gjord). vi undrar också vad som krävs för att man skall få kalla ett rum för ett rum i juridisk kontext. Måste inte ett rum ha dagsljus?

Hur mycket el får man koppla själv ? Det ingick tydligen inte i besiktningen (trots att vi köpte en besiktning för 15-20k).
Tidigare var det lönsamt att ha så liten boyta/storlek som möjligt för det gav lägre taxering
Vårt förra hus hade "bara" 117 kvm boyta trots att det eg var närmare 175 kvm boyta. Tidigare ägare hade valt att sätta upp bla hela källaren som biarea trots att en stor del av den var boarea
 
N noone70 skrev:
Tidigare var det lönsamt att ha så liten boyta/storlek som möjligt för det gav lägre taxering
Vårt förra hus hade "bara" 117 kvm boyta trots att det eg var närmare 175 kvm boyta. Tidigare ägare hade valt att sätta upp bla hela källaren som biarea trots att en stor del av den var boarea
Är inte säker men det kan varit så att källare automatiskt räknats som biyta... Det var så när vi köpte hus. Det var 114 BOA i markplan + 114 biyta i källaren ( då var allt utom ca 8 kvm inrett... Så egentligen borde det kanske räknats som 220 kvm BOA? Alla avdelade " rum" hade fullhöjd och flertal fönster/ ljusinsläpp så de uppfyllde nog kriterierna för " rum" BOA.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F
R RalleB skrev:
Tyvärr så funkar 90% av folk som går på visningar så, man går runt och tittar en stund men inte mer.

Jag själv tog min tid och kollade vindar, golvbrunnar, el, panna, tak, fasad etc. när jag köpt mitt nuvarande.
även dubbelkollade de punkter i besiktningsprotokollet som fanns anmärkning på.

När jag sålde mitt gamla så var det inte en enda av de som var där på visning eller de som köpte som var uppe på vinden eller nere i krypgrunden.
De förlitade sig helt på den besiktningen som var beställd av mig.

Man kan ju även fundera på värdet av besiktning när besiktningsmannen inte ens orkar gå upp på vind eller ner i krypgrund.

T ex i huset vi köpte har krypgrund. Hans kommentar var så länge avfuktare körs är det lugnt. När jag kröp ner stod det vatten på ett ställe och avfukaren hade översvämmats. Stopp i slangen som ledde bort kondensvattnet, så den bara gick och gick. Själva fuktighetssensorn visade 30%. Men när när jag kröp ner så hade mössen(?) tuggar av den så mätaren hade fastnat på 30%.
 
  • Gilla
Flamman och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.