Nivån på byggahus har sjunkit men det är knappast forumets fel.

Nivån på hela internet har sjunkit nått otroligt de senaste 10-15åren. Folk är griniga och otrevliga överlag numera, det mesta handlar om att trycka till andra för att må mindre dåligt själv. Sen fylls alla forum med politiskt spam och reklam, mycket verkar AI-genererat idag också.

De två enskilda saker som sänkt internet mest är när 1) seriösa mediehus tog bort kommentarsfunktionen, 2) när man tog bort ogilla knappen.

Först flyttade debatten ut på dåligt modererade sociala medier och skitkastningen började. Sen tog dessa sociala medier bort ogillaknappen för att deras användare blev kränkta av den. Fakta är att de flesta drivs av socialacceptans och så länge som deras inlägg kunde ogillas så försökte de hålla en högre nivå på inläggen.

Idag är det 99% skit på internet, jag tror att nätets storhetstid är över och fler och fler kommer att fasa ut internetanvändningen och återgå till det riktigt livet. Och bra är det om det går så, då kan människor börja må bättre igen.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
M
En stor del av "problemet" är nog storleken, åt hel-ete för många användare och tillåtna inlägg per användare och dag. Vissa verkar ju bo på forumet under hela den vakna tiden på dygnet, har man inga arbeten eller är man forumsberoende? Håller med Finndjävel att det finns nog många som skulle må bra av en begränsning i antal inlägg per dag och vara ute lite mera.

Jag minns när internet var i sin linda, forum fanns knappast utan man hade mailinglistor istället. Det var en helt annan seriositet när man visste att man skickade iväg ett mail till några 100 människor istället för att posta ett inlägg i en tråd där det drunknar och försvinner bland 500 andra svar i samma fråga och där 100 pers har en helt annan vinkling då allt ska dras till sin yttersta spets.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Thomas59
Vill egentligen inte hänga ut enskilda trådskapare, men här är ett bra exempel på vad jag menar:

https://www.byggahus.se/forum/threads/saeljare-har-aendrat-husets-kvm-storlek-precis-foere-foersaeljning.485907/page-4#post-

Citat från trådstarten: ”Vår säljare (är det mäklaren TS syftar på eller har TS köpt en fastighet av ”säljaren”?) har ändrat (ändrat var, i annonsen, prospektet, köpeavtalet, hos skattemyndigheten och större eller mindre?) vårt hus kvm storlek med 65kvm (hur stort var det från början?)(ingen förändring i planlösningen tex utbyggnad eller inredning av vind etc är gjord). vi undrar också (…undrar också…men TS har ännu inte undrat något. Första meningen var bara ett påstående) vad som krävs för att man skall få kalla ett rum för ett rum i juridisk kontext. Måste inte ett rum ha dagsljus? (Sista frågan kan jag iofs förstå vad TS menar även om TS troligen syftar på vad som räknas som boyta resp biyta, så låt gå för den)

Hur mycket el får man koppla själv ? Det (…oklart vad ”man” och ”Det” syftar på. Har TS kopplat själv, eller har ”säljaren”/köparen/någon annan kopplat själv, eller tänker någon koppla själv) ingick tydligen inte trots att vi köpte en besiktning för 15-20k). Slut citat.

Side note: TS får läsa avtalet med besiktningsfirman nästa gång så TS är medveten om vad som ingår. Tyvärr vanligt att köpare missar det.

Av svaren i den tråden framgår det att jag inte är ensam om att ha svårt att begripa vad TS pratar om. Resultatet blev som vanligt vilda spekulationer med oklart värde för TS, som för övrigt inte svarat på inläggen.
 
  • Gilla
Blazermannen och 9 till
  • Laddar…
Fairlane
Rubrik: hjälp!
Text: Min bil låter konstigt, vad är fel?

Sådana trådar? ;)

Alternativt att texten är 1000 ord långt (900 hade räckt om man inte särskrivit), utan punkt, komma eller stor bokstav, med ungefär lika mycket tydlighet som det första inlägget.
Kanske kan man komplettera med några felaktiga enheter "Jag framförde bilen enligt hastighetsgränsen, 110 μm/h" (många är nöjda med bredband på några 100 mbit...)
 
  • Haha
  • Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Idag är det 99% skit på internet, jag tror att nätets storhetstid är över och fler och fler kommer att fasa ut internetanvändningen och återgå till det riktigt livet. Och bra är det om det går så, då kan människor börja må bättre igen.
Önska kan man ju alltid, men det verkar som att du kommer bli besviken.

Stolpdiagram visar ökning av internetanvändare globalt från 2005 till 2022 i miljoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Antagligen beror det på att det egentligen är 1% skit och 99% rätt bra prylar på internet. Allt från media, tv, shopping till sociala medier, ja hela informationssamhället och digitaliseringen.
 
Thomas59 Thomas59 skrev:
Vill egentligen inte hänga ut enskilda trådskapare, men här är ett bra exempel på vad jag menar:

[länk]

Citat från trådstarten: ”Vår säljare (är det mäklaren TS syftar på eller har TS köpt en fastighet av ”säljaren”?) har ändrat (ändrat var, i annonsen, prospektet, köpeavtalet, hos skattemyndigheten och större eller mindre?) vårt hus kvm storlek med 65kvm (hur stort var det från början?)(ingen förändring i planlösningen tex utbyggnad eller inredning av vind etc är gjord). vi undrar också (…undrar också…men TS har ännu inte undrat något. Första meningen var bara ett påstående) vad som krävs för att man skall få kalla ett rum för ett rum i juridisk kontext. Måste inte ett rum ha dagsljus? (Sista frågan kan jag iofs förstå vad TS menar även om TS troligen syftar på vad som räknas som boyta resp biyta, så låt gå för den)

Hur mycket el får man koppla själv ? Det (…oklart vad ”man” och ”Det” syftar på. Har TS kopplat själv, eller har ”säljaren”/köparen/någon annan kopplat själv, eller tänker någon koppla själv) ingick tydligen inte trots att vi köpte en besiktning för 15-20k). Slut citat.

Side note: TS får läsa avtalet med besiktningsfirman nästa gång så TS är medveten om vad som ingår. Tyvärr vanligt att köpare missar det.

Av svaren i den tråden framgår det att jag inte är ensam om att ha svårt att begripa vad TS pratar om. Resultatet blev som vanligt vilda spekulationer med oklart värde för TS, som för övrigt inte svarat på inläggen.
Kunde inte låta bli att tänka på just den trogen tråden när jag läste ditt första inlägg i den här tråden. :oops::geek:
Ett tag trodde jag den blivit raderad då jag inte hittade den.

Ytterligare en nutida klassiker, "ta bort den här tråden, radera allt!" när svaren inte passar TS.
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
A
-Hur snabbt är 45 km?
-Jag skulle gärna hjälpa dig om jag förstod frågan. Vad menar du?
-Jag menar, hur snabbt springer kompisar på 45 km/h?

Ibland gör man bara bäst i att inte engagera sig, om man inte vill få brutal huvudvärk.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Ibland blir jag sugen på att svara som folk gjorde på ett bilforum när folk ställde frågor utan att ange bilmodell/årsmodell, "just på din modell i den årsmodellen brukar det vara kardanförgasarsnöret som är felet". :cool:
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Fotografen och 9 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ibland blir jag sugen på att svara som folk gjorde på ett bilforum när folk ställde frågor utan att ange bilmodell/årsmodell, "just på din modell i den årsmodellen brukar det vara kardanförgasarsnöret som är felet". :cool:
Eller "Hönshuset".
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Thomas59
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Eller "Hönshuset".
Att fråga om grannen möjligen har hönshus funkar alltid när en TS klagar på hög elförbrukning:crysmile:
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Noun och 6 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Thomas59 Thomas59 skrev:
Är det bara jag som reagerar över hur vissa, som vänder sig till BH med frågor och/eller funderingar, helt saknar förmågan att formulera ett vettigt inlägg.

Exempelvis:
*Irrelevant rubrik
*Saknas nödvändig information
*Extremt långa inlägg med 99% onödig info
*Extremt röriga inlägg där ingen förstår vad dom skriver om
*Obegripliga foton ur konstiga vinklar, ofta extrema detaljbilder där man istället borde tagit en bild på lite avstånd
*Skriver inte vad man vill ha hjälp med eller skriver men helt obegripligt
*Bli sura då någon påpekar att info saknas
*Blir sura då någon ändå försöker svara men i brist på info svarar på fel sak

Kan väl inte vara för mycket begärt att man läser igenom sitt eget inlägg innan man postar för att säkerställa att relevant info finns med och att det tydligt framgår vad frågan är samt att foton som bifogas är vettiga?
vad menar du? Saknas en del info innan jag kan avge ett svar, jäkligt långt inlägg du hade.

det bästa är att du ej kommer bli sur pga. All avsaknad info :)

skämtåsido, håller med fullständigt på vad du skriver!
Ofta man skummar igenom TS fråga och börjar läsa bland svar och frågor som kommer i tråd då det ofta är mer intressant.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Thomas59
R Robin Lindberg skrev:
vad menar du? Saknas en del info innan jag kan avge ett svar, jäkligt långt inlägg du hade.

det bästa är att du ej kommer bli sur pga. All avsaknad info :)

skämtåsido, håller med fullständigt på vad du skriver!
Ofta man skummar igenom TS fråga och börjar läsa bland svar och frågor som kommer i tråd då det ofta är mer intressant.
Kan nån moderator ta bort den här tråden. Radera ALLT! Ta bort min användare. Radera alla mina gamla inlägg och trådar. :cool::rolleyes::crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Blazermannen och 6 till
  • Laddar…
Det är troligtvis 1% skit och 99% relevanta inlägg även på Byggahus. Det är bara det att ni ser skiten lättare hur verkliga problem TS (för respekive tråd) än har och i hur stor grad de är halvanalfabeter. Ingen ger busschaffisen beröm för att hen kom fram i tid utan problem.

Jag tycker att redaktionen borde skapa en officiell trollanvändare som skriver fullständigt irrelevanta inlägg med hjälp av GPT-3/4. Något vi kan skratta och kommentera åt så att vi snabbt glömmer de officiella dumhetena.
:cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
MathiasS och 2 till
  • Laddar…
Thomas59
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är troligtvis 1% skit och 99% relevanta inlägg även på Byggahus. Det är bara det att ni ser skiten lättare hur verkliga problem TS (för respekive tråd) än har och i hur stor grad de är halvanalfabeter. Ingen ger busschaffisen beröm för att hen kom fram i tid utan problem.

Jag tycker att redaktionen borde skapa en officiell trollanvändare som skriver fullständigt irrelevanta inlägg med hjälp av GPT-3/4. Något vi kan skratta och kommentera åt så att vi snabbt glömmer de officiella dumhetena.
:cool:
De allra flesta av inläggen här på BH är relevanta. I alla fall för den som skriver dem. Även obegripliga inlägg är med största sannolikhet relevanta, iaf för trådskaparna. De klarar bara inte att författa inläggen på ett sätt som går att förstå, om man nu inte är synsk eller tankeläsare.

För övrigt gjort några av de återkommande frågetävlingarna här på BH genom att låta ChatGPT svara. Brukar bli full pott dvs 10 rätt i de flesta fall. ChatGPT skulle troligen klara att moderera alla delforum live OCH svara på de flesta av frågorna.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ni vet nog vems fel det är.

 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.