Ni har inte funderat över om ni bråkar med/över någons AI-bot-experiment?

Jag var medlem på ett annat (än mera nischat) forum där allt började bli extremt konstigt för några år sen. Många av inläggen kändes som de tagit både ett och tre varv genom Google translate och den "röda tråden" var minst sagt svår att följa. Jag tror det har blivit bättre nu konstigt nog men det är nog bara för att AI-bottarna smälter in bättre.
 
Jag känner mig faktiskt lite träffad, har nog inte alltid gjort klockrena, tydliga, informativa inlägg.

Förlåt, förlåt, ska försöka bättra mig.
 
S Skyscraper skrev:
Ni har inte funderat över om ni bråkar med/över någons AI-bot-experiment?
Jo, det finns en användare som jag flera ggr misstänkt vara en bot. Svaren är ofta korta oneliners och som ofta ifrågasätter användare och hävdar att dom har fel utan att motivera hur. Boten verkar skapad enbart för att reta upp andra med sin överlägsna attityd.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag upplever själv en trötthet i att ens bidra när man redan i inledande inlägg ser att TS har en förvirrad start. Ser man dessutom ser att naturliga frågor relevanta för att faktiskt hjälpa går obesvarade och att TS verkar stämplat ut relativt direkt scrollar jag ofta vidare om inte tråden tar en humoristisk vinkel. Här skulle jag nästan önska att en moderator har möjlighet att låsa tråden till TS klargör relevanta saker.

Min favorit (på ett sarkastiskt sätt) är annars när man ser att en rimligt vettig tråd börjar bombas av inlägg från användare som uppenbart inte har koll och framförallt inte har läst tråden. När inläggen börjar lika facebooks kommentarsfältet är det ofta ett tecken på att tråden pushats till framsidan vilket verkar generera mer ”engagemang” än att långsiktigt bygga forumets trovärdighet
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Visst finns en del att störa sig på hos en del frågor. (Vi kan väl lägga till att man inte ens googlat grundläggande på problemet) Men jag skulle säga att alla forum som uppnått en viss storlek har det problemet. Möjligen med undantag för StackOverflow, men där törs man ju knappt ställa frågor om sådant man inte är expert på för då åker man på däng direkt om man missuppfattat något grundläggande.

Sedan kan jag tycka att folk ibland har lite konstiga krav på TS, typ:
  • Skyldighet att posta bilder (även om det inte behövs för att svara på frågan).
  • "TS tycks ha lämnat tråden, tålde nog inte mothugg" så fort TS inte varit aktiv på något dygn.
  • Om frågan är "är x ett dolt fel" så ingår oftast minst en obligatorisk uppläxning.
 
  • Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Shit.. vart vill du komma? Passa på och lös lite andra världsliga problem.
 
Jag tror vissa är mer intresserade av att ”snacka lite skit” än att lösa problem. Någon gång skrev jag en tråd med tydlig information, bilder etc. Men frågan var ganska komplex vilket krävde en tydlig trådstart med mycket information. Fick nästan inget svar.

Någon vecka efter kom det in någon ny användare med liknande problem som skrev väldigt vag information och då blev det ett stort intresse.

Ibland känns det som att de svåra frågorna inte får något svar. Medans ”kan jag slipa altanen” eller ”min propp går när jag dammsuger” får 3838384 svar. Men det blir väl naturligt på ett forum där svåra frågor kräver expertkunskap och de sitter nog inte här, tex konstruktionsfrågor har tyvärr gått ner sig sedan Justus gick bort.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
N
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag tror vissa är mer intresserade av att ”snacka lite skit” än att lösa problem. Någon gång skrev jag en tråd med tydlig information, bilder etc. Men frågan var ganska komplex vilket krävde en tydlig trådstart med mycket information. Fick nästan inget svar.

Någon vecka efter kom det in någon ny användare med liknande problem som skrev väldigt vag information och då blev det ett stort intresse.

Ibland känns det som att de svåra frågorna inte får något svar. Medans ”kan jag slipa altanen” eller ”min propp går när jag dammsuger” får 3838384 svar. Men det blir väl naturligt på ett forum där svåra frågor kräver expertkunskap och de sitter nog inte här, tex konstruktionsfrågor har tyvärr gått ner sig sedan Justus gick bort.
Om frågan är ställd så att många kan svara på den så blir det väldigt många svar. Frågan är bara om dessa svar
är något att ha? T.ex. på en sådan fråga, vilken färg gillar du?
 
N Noun skrev:
Om frågan är ställd så att många kan svara på den så blir det väldigt många svar. Frågan är bara om dessa svar
är något att ha? T.ex. på en sådan fråga, vilken färg gillar du?
Jo så är det, kvantitet eller kvalitet. Men får tråden inga svar öht så kommer det inte få kvalitativa svar heller.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
N
Många som svarar här tänker logiskt och strukturerat, men allt för många tänker och agerar annorlunda.
Allt för många lever i filterbubblor och matas av innehåll som bekräftar deras bild.

Tänk då när denna person skaffar ett hus och möter t.ex. en värmepump för första gången! :)
Första åtgärden blir att ändra alla inställningar på måfå!
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
N
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jo så är det, kvantitet eller kvalitet. Men får tråden inga svar öht så kommer det inte få kvalitativa svar heller.
Det har du rätt i, men det kan vara så att de som kan svara är inte inloggade just då och din tråd försvinner i mängden efter ett tag.
 
Thomas59
Jag kanske har för höga förväntningar, men som någon tog upp, varför googlar man inte sitt ”problem” först, varför vinnlägger man sig inte om att strukturera sitt inlägg så att det är läsbart, med relevant rubrik (gärna i frågeform) kort bakgrund, problembeskrivning och tydliga frågor samt bilder när det behövs? Betydligt större chans att man får bra svar då.

”Dolt fel” trådarna ska vi inte tala om. Förstår på sätt och vis TS:arna som kanske befinner sig i panikläge och inte tänker riktigt klart. Svårt att vara strukturerad och logisk då.

I dessa trådar är det snarare graden av okunskap hos vissa av de som svarar som förvånar. Orkar sällan kommentera alla konstiga råd, missuppfattningar och rena felaktigheter som dyker upp. Om man inte har koll på juridiken kanske man ska ligga lite lågt vad gäller kommentarer och uttalanden om rättsläget.

Å andra sidan kan jag inte låta bli imponeras över vissas kunskap och klokhet, i allt från frågor om el, fastighetsfrågor till komplicerade byggtekniska frågor. Kudos till Er och att ni också tålmodigt delar med Er av Er klokskap.

Kan slutligen hålla med om att det i trådar ofta dyker upp ”välkända” användare som med självpåtagen besserwisserattityd förpestar tillvaron med sina inlägg utan att tillföra något i sak, eller som kommer med självsäkra, men felaktiga, påståenden och sedan visar en påtaglig svårighet att ta kritik. Men det kanske man får leva med.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Jo, det finns en användare som jag flera ggr misstänkt vara en bot.
Du har fel!
M Myckling skrev:
Svaren är ofta korta oneliners och som ofta ifrågasätter användare och hävdar att dom har fel utan att motivera hur.
Varför tror du det. Du har fel!
M Myckling skrev:
Boten verkar skapad enbart för att reta upp andra med sin överlägsna attityd.
Funkar det?

:rofl::crysmile::p:cool:
 
  • Haha
Myckling och 3 till
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Är det bara jag som reagerar över hur vissa, som vänder sig till BH med frågor och/eller funderingar, helt saknar förmågan att formulera ett vettigt inlägg.

Exempelvis:
*Irrelevant rubrik
*Saknas nödvändig information
*Extremt långa inlägg med 99% onödig info
*Extremt röriga inlägg där ingen förstår vad dom skriver om
*Obegripliga foton ur konstiga vinklar, ofta extrema detaljbilder där man istället borde tagit en bild på lite avstånd
*Skriver inte vad man vill ha hjälp med eller skriver men helt obegripligt
*Bli sura då någon påpekar att info saknas
*Blir sura då någon ändå försöker svara men i brist på info svarar på fel sak

Kan väl inte vara för mycket begärt att man läser igenom sitt eget inlägg innan man postar för att säkerställa att relevant info finns med och att det tydligt framgår vad frågan är samt att foton som bifogas är vettiga?
Det är internet i ett nötskal och det är unika människor med olika åsikter, kunskaper, erfarenheter, netikett och social kompetens.

De kommer aldrig kunna samsas, inte här och inte i samhället.

Trist bara att så många tror att det är "rätt" att bete sig dåligt bara för att de sitter bakom en skärm och klinkar på tangentbordet.

Det. man säger på internet ska man också kunna säga "ansikte mot ansikte" till sin mormor/farmor/mamma brukar jag säga (y)
 
  • Gilla
Davidbagare och 2 till
  • Laddar…
Som en vidarekoppling på Sniglas inlägg så tycker jag att folk har fått svårare för att ha fel.

Ibland måste man ta till storsläggan och ett "sluta omedelbart med det där och börja tänka". Det gäller ens egna vänner och familjemedlemmar lika väl som utomstående.
Jag vet att jag är en usel diplomat men i verkligheten brukar dylika vänliga men bestämda tillsägelser kunna göra nytta. Man får människan att stanna och tänka. Man får igång en diskussion. Ofta slutar det med att de hittar på ett bättre sätt till stor del själva. De flesta människorna som gör idiotiska saker gör det inte för att de är idioter utan för att de glömde bort att tänka.
Numera på internet blir allting till påhopp och folk hoppar på varandre för obetydligheter. Säger man någonting annat än "gilla" blir folk kränkta. Vart försvann begreppet konstruktiv kritik.
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.