En kompis byggde hus nyligen och mejlade vitvarulistor (2st olika utföranden/märken) till 30.se och fick 15-25.000kr i rabatt. Den "rabatten" vart jag förvånad över
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
När vi skulle dränera samt putsa om alla källarväggar invändigt med kalkputs kontaktade jag flera olika Byggvaruhus.
Beijer Bygg var den som i särklass kunde ge bäst priser. Jag gick dit och fick träffa en säljare som skrev ett papper med priser på de olika artiklarna jag skulle köpa.
Sen visade jag upp detta papper varje gång jag handlade.
 
Tokslut Tokslut skrev:
En kompis byggde hus nyligen och mejlade vitvarulistor (2st olika utföranden/märken) till 30.se och fick 15-25.000kr i rabatt. Den "rabatten" vart jag förvånad över
Dom har väl inga egna lager utan skickar in beställningen till generalagenten som fixar allt, några mail är enda insatsen man behöver göra så då kan man nog lämna rätt bra rabatt
 
O oddan skrev:
Vilken såg?
Ett stort sågverk knutet till Moelven. "Edanesågen". Men jag har även tidigare köpt något halvt paket med trallvirke från en annan såg i närheten. Minns dock inte vilken i nuläget. Sannolikt ganska ointressant. Men det jag vill säga är att det nog går hos de absolut flesta.
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Ja jag misstänkte att det kan vara svårt att få lite rabatt på de större kedjorna. Hittade en sida på nätet som heter virkedirekt.se (Virkedirekt) som hade väldigt bra priser. Frågan är om det är någon kvalite på det och hur det löser sig med leverans.
Jag har handlat på virkedirekt.se. Om man vill snåla med kostnaderna kan jag absolut rekommendera dem, men på viss bekostnad av kvalitet.
Jag beställde väggpanel och ribbor till innertaken. Ribborna var lite special, så jag kunde välja dimension helt fritt. Beställde också grundmålat resp grund+1 lager vitt - flexibelt! Priset blev lägre än hälften av listpris på de stora varuhusen.
Negativt: Ev hade jag lite otur - de hänvisade till strul med någon maskin som kapade upp virket i längder. Jag fick därför ojämna längder, dessutom med en del kvalitetsbrister. Men i gengäld skickade de med ganska mycket fler lpm än vad jag beställt. Spillet gick ungefär på ett ut med överskottet jag fick. Väggpanelen tog dock slut - då fick jag mer utan extrakostnad, men det tog tid och många samtal, dessutom med en något annorlunda bredd...
Jag antar att risken för sånt strul blir mindre om man beställer omålat standardmaterial.
Man köper helt enkelt av en liten firma som prioriterar lågt pris framför perfekt kvalitet. Men med trevligt och personligt bemötande.
Jag snickrade också själv - men självklart tog byggandet en del längre tid på grund av det här.
De fixade transport till Stockholm, till rimligt pris. De verkade ha leveranser ofta, typ veckovis.

Med rätt förutsättningar (snickra själv och kan vara lite flexibel för att nå lågt pris) skulle jag handla där igen. Maila och kolla vad du får för pris - jag fick lägre pris än på sidan.

Lycka till
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Där jag handlar virket så är det inomhus och under tak, på Byggmax så är det utomhus och visserligen under tak, men det sticker inte långt utanför och på vintern så lägger sig snö som yr in uppe på virket där det sedan smälter vid varmare väder.

Byggmax här har så liten omsättning på de flesta dimensioner att mycket virke börjat svartna en hel del.

Det kan gå handla där om de nyss fyllt på virke i ett fack, under förutsättning att det inte har förvarats under många månader utomhus i en inplastad bunt, utan har levererats nyligen till Byggmax.
Har ibland åkt till Byggmax i en stad två mil bort, det gick inget bra, men när jag åkte till en större stad sex mil bort så fanns det fint virke som jag skulle ha.

Men jag har även fått lasst material från de andra kedjorna, tex gipsskivor av lite mer udda storlek 2,70 långa som var tre år gamla och lär ha förvarats i ett plåtskjul utomhus, det märkte jag när pappen ibland inte satt fast längre i själva gipsen fläckvis på kortsidorna. Gipsskivorna är alltid datumstämplade i kanten så kolla detta när ni köper.
Låter som ett ställe med dålig omsättning.
Om vi väljer Hornbach, har de också dåligt trä och gamla gipsskivor?
Dessa är nämligen billigare än Byggmax på vissa saker....
 
Byggsäljarna på optimera tog ner priserna till nästa byggmax-nivå, men då ingick i praktiken hemkörning och i stort sett varje planka är finsorterad. Värt varje krona. Pris diskuterar man alltid om man köper mer än en kartong skruv. Minst ”snickarkonto” med 10% på allt. Vid storköp via säljarna betydligt mer.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
När K-Rauta i Sundsvall la ner skickade de ut detta erbjudande till de som bodde i "närheten".

Reklam för 10% rabatt, K-Bygg Fresks, med kvinna som spikar upp fönsterfoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


10 procent är väl ingen kanondeal men möjligen skulle 25 procent på färg kunna vara intressant. Jag har själv inte nyttjat erbjudandet och vet inte om det längre gäller men det stod i alla fall inget om tidsbegränsning i utskicket.
 
elpaco elpaco skrev:
Byggsäljarna på optimera tog ner priserna till nästa byggmax-nivå, men då ingick i praktiken hemkörning och i stort sett varje planka är finsorterad. Värt varje krona. Pris diskuterar man alltid om man köper mer än en kartong skruv. Minst ”snickarkonto” med 10% på allt. Vid storköp via säljarna betydligt mer.
finsorterad? vad innebär det?
 
Jag tror att vi vill tro att virket du köper från XL bygg eller Beijer ska vara bättre de är dyrare. De har högre marginaler. Mer folk anställda. kanske kunniga? Det påverkar priset.
Inte kan man direkt anklaga Byggmax för bra och snabb service.

Det kan inte skada att skicka en förfrågan till Hornbach. De försöker slå sig in hos företagen. Förvisso Företagen vill gärna ha låga priser. men framförallt bra service och låga eller inga fraktpriser. Det skulle jag gissa på är viktigare än lågt priset.

Men i jakten på det låga totalpriset så är det inte fel att kolla även med hornbach eller bauhaus. frakt är en viktig kostnad att ta med.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
finsorterad? vad innebär det?
Att virket är rakt och saknar vanprydande/förstörande kvistar. En stor anledning till byggmax svårslagna priser är att de inte har förstahandssortering av virket. Skall du ha ok virke där måste man själv stå och inspektera varje regel. Min erfarenhet är att så mycket som 1/2-2/3 väljs bort beroende på hur noggrann du är (vilket är en bra förklaring till hur det ser ut på deras brädgård) .. Det finns många trådar här där folk som har kunskap om branschen/sågverk intygar just detta. Men handlar man själv så sitter erfarenheten där uppenbart.
 
elpaco elpaco skrev:
Att virket är rakt och saknar vanprydande/förstörande kvistar. En stor anledning till byggmax svårslagna priser är att de inte har förstahandssortering av virket. Skall du ha ok virke där måste man själv stå och inspektera varje regel. Min erfarenhet är att så mycket som 1/2-2/3 väljs bort beroende på hur noggrann du är (vilket är en bra förklaring till hur det ser ut på deras brädgård) .. Det finns många trådar här där folk som har kunskap om branschen/sågverk intygar just detta. Men handlar man själv så sitter erfarenheten där uppenbart.
Det finns så mycket fördomar. Om du tänker till. Tror du att det finns så mycket utskottets virke så det räcker för byggmax behov?
Med största sannolikhet inte. Glöm inte att det ska då även täcka Bauhaus och hornbach behov? Som sagt det handlar om fördomar och säker lite som läcker ut från andra byggvaruhus....
Det handlar om prispolicy. Pressbyrån har dyr läsk, men ingen tror att den är bättre för det.
Däremot tror ändel folk att bregott köpt på willys är sämre. Pressbyrån är dyra det är en del i deras prispolisy. Willys tvärt om. Men villys har så många fler artiklar och större inköp gör att dessa är billigare.
Byggmax Dessa har väldigt lite personal och intressanta lokaler. Men här Kommer det viktigaste. De har väldigt låga marginaler på virket. Du kan säkert hitta en del prylar med minus marginaler.
Bauhaus och Hornbach har samma prisfilosofi Även där har man väldigt låga marginaler. båda dessa har bättre service)nja inte kunskapen kanske) Dessa kedjor har stora butiker där de säljer allt till huset. Då får du in pengar där.
Sen har det alltid varit dåligt virke i en stapel.

Men som sagt det är mycket fördomar. Det är en otrolig konkurrens när det virket. Du har inte råd att sälja dåligt virke om inte de andra gör samma sak. Däremot kan de t.ex Beijer ha tid att plocka mer. men också ge bättre garantier om man har lite dyrare priser
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
Snailman
Bananskalare Bananskalare skrev:
Låter som ett ställe med dålig omsättning.
Om vi väljer Hornbach, har de också dåligt trä och gamla gipsskivor?
Dessa är nämligen billigare än Byggmax på vissa saker....
Fanns inget Hornbach på 12 mil förut när jag byggde det mesta, men nu 6 mil, så var ingen ide kolla virke 12 mil bort liksom.
Men har köpt tex eldosor på Elbitik.se och Hornbach, och även Jafo förhöjningsringar då de lokala bygghandlarna bara har Purrus hemma och jag köpte mesta rörgrejorna från Rinkaby rör oftast hämtade jag i deras butik i Jönköping
 
Diskussionen om kvalité på virke är väl rätt ointressant. Jag ska ha konstruktionsvirke klass C24.
Om det kommer från byggmax, sågen eller k-rauta spelar mindre roll.
 
S Styrman_jansson skrev:
Jag ska ha konstruktionsvirke klass C24.
Fast även klassat virke kan se ut som om det odlats för propellerbranschen... :cry:
 
  • Gilla
robswede88 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.