RoTe
DennisCA DennisCA skrev:
De bästa däcken hamnar alltid där bak, på framhjulsdriven bil och det har för mig resulterat i ett slitagemönster där de främre alltid är de som behöver bytas först.
Jag roterar alltid hjulen och eftersom jag kör ganska lite så blir skillnaden på en säsong aldrig så stor och efter ca halva säsongen är ju däcken jämnt slitna för att sedan bli sämre fram (på en framhjulsdriven).
 
DennisCA DennisCA skrev:
Synd, hittade en 84ans hilux till bra pris och som såg bra ut. Men problem med vevstakslager fjärde cylindern och kanske vevaxeln själv. Jag kunde dras med det, söker ju en projektbil att jobba på i lugnan ro. Den är 40 mil bort och kan jag inte köra hem bilen går det inte.

L200an jag nämnde tidigare skulle jag köpt men den vart såld. Säljaren var en såndär lat människa som inte tar bort annonserna efter de är sålda.
Hitta släp och dragbil för en sån är väl inte det enklaste heller.
 
Jag tycker nog rådet att ha bra däck bak är bra. Det är för de flesta svårare att häva en bakhjulssladd, speciellt i en framhjulsdriven bil där problemet bara förvärras vid gasuppsläpp som reaktion på sladden, men nyckeln till att få detta att fungera är ju att rotera däcken så att någon skillnad i mönsterdjup inte uppstår.

Kör man många tusen mil per år är det antagligen lämpligt att skifta plats på däcken mitt i säsongen, kör man som jag 1000-1500 mil om året så räcker det med att lägga bästa däcket där det slits mest (var detta är varierar ju lite från bil till bil).

Då är skillnaden mellan däcken så liten att det inte har någon praktisk betydelse och man kan med gott samvete sätta bästa däcken där de slits mest, oavsett var det är. Man får inte konstra till detta i onödan.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Lite skillnad:
Ny bromsskiva bredvid rostig gammal del, balja med batterier, verktygslåda, blå arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2 av 3 bultar som höll resterna på plats, gick av så nu har jag lite att göra:rofl:
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Patrik440 och 8 till
  • Laddar…
Va, ska du inte laga den? :surprised::crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
galento och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Va, ska du inte laga den? :surprised::crysmile:
Till tantens förra bil fick jag faktiskt bygga två bromssköldar. då dom inte fanns att köpa någonstans. dom var lite jävligare, då det var handbromsbackar o vajerfäste med i bilden:cool:
 
Men det där är en nyare Civic va? Intressant att det kan rosta bort så illa....
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Men det där är en nyare Civic va? Intressant att det kan rosta bort så illa....
Ny o ny. 2010. Men resten av bilen är frisk, skölden verkar nästan haft rollen som offeranod.
 
Då var den på plats nästan utan tandagnisslan.
Bil upplyft med domkraft, hjulet av, bromsar reparation eller underhåll, verktyg och delar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då skall jag bara sätta ihop resten, tyvärr har inte dom nya skivorna kommit än, så det blir repris om nån vecka.
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Trodde jag behövde byta bromsklossar men nä det ser ut som det är lagret som ska bytas.

Sen två nya sommardäck, sen ska det väl också va en ny vindruta (går inte genom besiktningen längre) och jag har ingen glasförsäkring.

€180 för däcken
€500 för rutan monterad
Gissar det blir €200 eller mera för lagret, det brukar inte va billigt.

Efter detta blir det glasskydd igen.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Trodde jag behövde byta bromsklossar men nä det ser ut som det är lagret som ska bytas.

Sen två nya sommardäck, sen ska det väl också va en ny vindruta (går inte genom besiktningen längre) och jag har ingen glasförsäkring.

€180 för däcken
€500 för rutan monterad
Gissar det blir €200 eller mera för lagret, det brukar inte va billigt.

Efter detta blir det glasskydd igen.
Har du bytt rutan redan? Om jag inte kommer ihåg fel så har du väl en toyota yaris? Är där någon extrautrustning i vindrutan? Annars så låter 500€ som väldigt dyrt.
 
Nä det är vad jag fick till pris av verkstan och dom brukar inte skinna mig (gått dit över 20 år och mina föräldrar också). Men kan ju fråga om det var billigaste rutan eller nåt högre kvalité. Rutan är inte bytt ännu.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Nä det är vad jag fick till pris av verkstan och dom brukar inte skinna mig (gått dit över 20 år och mina föräldrar också). Men kan ju fråga om det var billigaste rutan eller nåt högre kvalité. Rutan är inte bytt ännu.
Jag skulle nog fråga på några fler ställen 500€ låter dyrt. Men det beror helt på om där är någon extrautrustning i glaset. Är där kamera så är det inte alls dyrt.
 
Om jag antar att 1euro=10kr, 2000:- för ruta, arbete 2000:-, limsats 500:-, ev. div klips eller list 300:- så är priset helt rimligt. Få rutbyten som landat under 5000:-. Vw Caddy ruta på pardörr kanske.
 
Bästa däcken ska sitta baaaaaaak… sådeså!!
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.