Det skadar ju inte men för egen del har jag aldrig använt det. Dock har jag pooltak så det blir knappt någon is i poolen här i Stockholm.
 
Köpte ett gäng och satte dit, kan ju bara bli bättre än inget.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jag ska säga att jag har aldrig haft is i poolen som tryckt mot väggar eller trappa. Det har alltid varit vatten närmast väggen, även när det är 4-5cm is i poolen. På senare år är det knappt is alls i poolen.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Jonas Persson
Ett lågt och elegant tak. Men vi valde ett som är lite högre. https://poolstore.se/produkt/pool/poolskydd/pooltak/pooltak-nova-comfort-byggsats/

Vi lever i Sverige och det finns allt för många dagar då man vill bada, men vädret inte är på topp; kalla vindar men sol, regn mm. Detta tak kan man bada under, men även sitta på poolkanten. Vi försköt taket så att det blev en bred hylla vid pooltrappan och bara en decimeter bred kant vid den andra kortsidan. Vet inte hur ert bräddavlopp ser ut, men hos oss finns det på hyllan där man sitter och det går att nå enkelt utan att ta bort pooltaket.
 
Redigerat:
K Krillehus skrev:
8x4 är väl standardmåttet för pool, borde finna många tak som täcker det.

kolla byggmax.
[länk]

Köpte av dem för några år sedan, priset var ok och frakt ingick vilket är ganska dyrt annars
Denna kanske? https://www.byggmax.se/pooltak-i-box-sydney-albixon-p657064
 
  • Gilla
Moana
  • Laddar…
Jonas Persson
4x8 eller 3,5x7, tänk på att taket ska vara tätt, annars smiter mycket av värmen en ut och växthuseffekten uteblir. När taket är på plats tätar en gummilist från en takbåge mot den underliggande mindre bågen. Om ett tak för 8m bara spänner över 7m så kommer listen inte att täta då den hamnar över glaset.

3,5x7 är inte så ovanligt, bla taket jag länkade till finns för de måtten.
 
Det finns plats att ha det stängt då jag har ca 2 m åt sidan där det parkeras, det är sidan där det är när man öppnar som är lite tajtare. Men bäst är ju så klart att rätt mått från början.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Denna kanske? [länk]
jag skulle inte välja den då den i mitt tycke är för låg.
Efter vi skaffade pooltak så badade vi inte bara mycket mer utan majoriteten av våra bad skede med taket stängt. Så se till att du har tillräcklig höjd för att kunna bada under. Behöver inte överdriva men minst 60 cm ovanför pooldäcket iaf.
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Denna kanske? [länk]
Kan tillägga en annan sak också, Albixion är en av Europas största tillverkare av pooltak. Det är många svenska firmor som säljer dem under egna namn till ett mycket dyrare pris än vad du betalar hos tex byggmax. Hur det ligger till är ganska lätt att se om du läser installationsmanualen från poolåterförsäljaren. Här kan du lätt spara 50.000 kr.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
jag skulle inte välja den då den i mitt tycke är för låg.
Efter vi skaffade pooltak så badade vi inte bara mycket mer utan majoriteten av våra bad skede med taket stängt. Så se till att du har tillräcklig höjd för att kunna bada under. Behöver inte överdriva men minst 60 cm ovanför pooldäcket iaf.
K Krillehus skrev:
jag skulle inte välja den då den i mitt tycke är för låg.
Efter vi skaffade pooltak så badade vi inte bara mycket mer utan majoriteten av våra bad skede med taket stängt. Så se till att du har tillräcklig höjd för att kunna bada under. Behöver inte överdriva men minst 60 cm ovanför pooldäcket iaf.

För låg att bada under är den inte alls. Har denna själv och valde den just för att den är låg och smälter in. Glöm inte att ett högre pooltsk kan kräva bygglov i vissa kommuner
 
Jag har kommit fram till att jag får förlänga altanen knappt en meter så jag kan dra bort hela taket från poolen.
Jag tittar på pooltak som kan levereras färdiga i moduler då jag inte orkar sitta i dagar och få ihop det.
Just nu står det mellan dessa. Vi kommer inte bada under tak, och prioriterar låga.
170 437:- inkl frakt och allt.
Modernt hus med terrass och integrerad gångbar glastäckning. Soligt väder med delvis molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.pooltime.se/product/pooltak-icon-3-5x7-med-sarg-klarplast-antracit/
158 669:- inkl frakt och allt.
Utomhuspool med skjutbart tak, omgiven av grönska, trädgårdsmöbler, och stenplattor i ett soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.pooltime.se/product/pooltak-i-box-infinity-4x8/
 
Jag gav 79.000 för mitt 8x4m med klarglas inkl. Frakt.
Vi var två man och monterade den på 6 timmar.
Skulle jag göra det igen får jag nog ihop den på 4 timmar.

Tycker du den bekvämligheten är värd 70-90.0000 så kör på.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Hittar inget motsvarande för 79, vilket tänker du på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.