Du får ju lätt 20-30% rabatt hos buggvaruhandlare, typ Beijer, men jag antar att du vill komma 20% under byggmax priser? Det tror jag är svårt.

Om din budget är stram, så tror jag att du bör tänka på att utöver det du fått med i ditt kalkylblad, så tillkommer en massa prylar som du inte vet att du behöver. räkna med 10 - 20 000 till för olika beslag, syllisolering (glöms lätt i kalkylerna), färg, tätningsmassor, skruvar, elprylar.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du får ju lätt 20-30% rabatt hos buggvaruhandlare, typ Beijer, men jag antar att du vill komma 20% under byggmax priser? Det tror jag är svårt.

Om din budget är stram, så tror jag att du bör tänka på att utöver det du fått med i ditt kalkylblad, så tillkommer en massa prylar som du inte vet att du behöver. räkna med 10 - 20 000 till för olika beslag, syllisolering (glöms lätt i kalkylerna), färg, tätningsmassor, skruvar, elprylar.
Dörrar/fönster samt port är inte med i budget och kommer komma ett år efter resten så det är ingen problem. Budgeten är satt för att få färdiga tak- och väggar.

Som det är nu så är platta gjuten och det är murat upp till 2,4 och jag håller på och slammar utsidan. Virket är till för ett bjälklag, förhöjt väggliv( ska förberedas för övervåning) samt tak .

El- och vvs kommer också utföras vid senare.

Jag bygger själv, med periodvis lite hjälp, så jag försöka bygga "lite lagom" mycket varje i taget för att fortfarande tycka det är kul.
 
  • Gilla
Anders4531 och 3 till
  • Laddar…
Heij83
Skruv och beslag hittar du betydligt billigare på nätet, enkelt att beställa hem.
 
  • Gilla
MrAnte
  • Laddar…
F
Den gång jag bad om offert från en kedja så fick jag byggmaxpriser men mycket bättre kvalité och allt ihopplockat i ett kolli så var bara åka in och hämta. Skickade bara in min materialdepå och det räknade ut längder och allt. Sjukt värt att slippa stå varmaste sommardagen på Byggmax och trängas
 
  • Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
F Freddedan skrev:
Den gång jag bad om offert från en kedja så fick jag byggmaxpriser men mycket bättre kvalité och allt ihopplockat i ett kolli så var bara åka in och hämta. Skickade bara in min materialdepå och det räknade ut längder och allt. Sjukt värt att slippa stå varmaste sommardagen på Byggmax och trängas
Då det bland annat ingår en 9m lång limträbalk 115x630 så lär jag vilja ha allt hemkört. Balken får gärna komma med kranbil så den kan läggas upp på plats. Det är kanske sådant man kan förhandla sig till?
 
  • Gilla
AnnaLundh och 3 till
  • Laddar…
C
S Styrman_jansson skrev:
Balken får gärna komma med kranbil så den kan läggas upp på plats. Det är kanske sådant man kan förhandla sig till?
De flesta bygghandlare levererar med kranbil, men frågan är vad du menar med att den skall "läggas upp på plats"? Det är ingen räckvidd att tala om på de kranarna, och de är nog inte heller så sugna på att bli inblandade i något monteringsarbete, utan de vill lasta av och åka vidare till nästa kund.
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
De flesta bygghandlare levererar med kranbil, men frågan är vad du menar med att den skall "läggas upp på plats"? Det är ingen räckvidd att tala om på de kranarna, och de är nog inte heller så sugna på att bli inblandade i något monteringsarbete, utan de vill lasta av och åka vidare till nästa kund.
Jag skulle vilja att de lade den på upplaget på garaget. Ungefär som när de levererar takstolar.
 
C
S Styrman_jansson skrev:
Jag skulle vilja att de lade den på upplaget på garaget. Ungefär som när de levererar takstolar.
Misstänkte det. Det fixar säkerligen en serviceinriktad handlare, men spontant tror jag inte det är där förhandlingspotentialen finns, även om det aldrig skadar att fråga. Min erfarenhet är att det är lättast att få bra priser på själva materialet, och att du kan få förbluffande bra priser även på mindre partier bara man ber dem räkna på det.
 
C cpalm skrev:
De flesta bygghandlare levererar med kranbil, men frågan är vad du menar med att den skall "läggas upp på plats"? Det är ingen räckvidd att tala om på de kranarna, och de är nog inte heller så sugna på att bli inblandade i något monteringsarbete, utan de vill lasta av och åka vidare till nästa kund.
Vår lokala handlare lyfte en pall gips typ 15m in i trädgården så är bygget så de kan komma intill lär de kunna lyfta upp den på plats!
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
S swirve skrev:
Vår lokala handlare lyfte en pall gips typ 15m in i trädgården så är bygget så de kan komma intill lär de kunna lyfta upp den på plats!
De kan i princip backa upp precis intill kortsidan på garaget.
Vi ska lägga upp två stycken HEB-balkar i helgen för bjälklaget och det löser vi med frontlastare på traktor.
 
Om du har mängdat å kommer med en tydlig förfrågan så lär du kunna få till bra priser just nu om du frågar på en riktig bygghandel. Kolla inte heller runt bland många utan välj 2-3 st som är seriösa. 100k är inte mkt pengar för oss som sitter med sånt här så ska vi nappa så bör det kännas som en enkel snabb affär eller kunna generera betydligt mer omsättning än så.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
H
LoweW LoweW skrev:
Krauta ger rabatt om man startar ett "projektkonto". Nackdelen är att man måste ansöka om kredit.

Jag har aldrig använt krediten utan bara betalat direkt, får 15% rabatt på hela byggsortimenten inkl reglar, skruv, verktyg etc. Kompisens pappa säger att han får 30 :whistle:

Edit: Jag startade mitt "konto" för fem år sedan, vet inte om de fortfarande erbjuder detta men mitt fungerar fortfarande iallafall.
behöver inte söka kredit på k-rauta.
Jag gick in och prata med dom och sa att jag ska bygga garage.
Då satte dom 15 % på alla inköp på mig.
Då jag ville betala varje köp så blev det heller ingen kredit.
Normalt är att ju mer du handlar ju mer kredit och 50000 kr ger 15 %.
Jag fick dock 15 direkt.
Jag passa på att skriva in ett par jag känner som handlar en del så på så sätt klarar jag 50000 summan varje år.
Sen får man ju bonus checkar på allt man handlar också.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
AXS
XL-bygg gav mig precis under Byggmaxpriser men bjöd på frakten. Inköp på runt 100k.

De skickade även med varje sned regel märkt med x gratis och lite extra panel/list/golv med brutna förpackningar.
 
Kan du förvara allt material nånstans så det inte blir dåligt?
 
Kan vara bra att tänka på längder med inte bara priser per meter som ofta anges. Om du kan minska mängden spill så kan du spara mycket där med då de flesta tar betalt per meter. De flesta kan erbjuda färdig kapad stomme och även det kan spara tid och eventuellt pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.