Har en lutande tomt, tänkte bygga en stadig altanyta för att ställa en pool på.

Fick en knasig ide som jag inte kan släppa, kan det att välta? Så länge allt står stilla så tål det krafterna uppifrån och ner. Det har jag beräknat mha svenskt träs websida.

Men om det vrider sig så tappar det direkt stabilitet och då blir det "spännande"... typ korthus.

Funderar på att säkra upp typ 8st av korsen mellan skruvregeln och bärlinan med typ 30cm 90x90och några franska träskruv 10x130mm med rejäla brickor.
Den första bärlinan skall oxå vara fäst i väggen.
Skruvregel är 45x145, bärlinan är 45x170, det vita i bilden är markprofilen som delvis ska grävas bort.
3D-modell av grundplatta och betongpelare med dimensioner på en byggarbetsplats.
Eller överdriver jag (som vanligt)?
 
  • Gilla
Markku Ruokanen
  • Laddar…
Varför inte sänka ner poolen i trädecket? win-win om du frågr mig.
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 11 till
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Varför inte sänka ner poolen i trädecket? win-win om du frågr mig.
Eftersom det lutar så blir det en del gräva, är inte säker på hur grunden till garaget ser ut(det är väggen på bilden)... men det kan vara värt att undersöka.
Skulle iofs spara rätt mycket på resterande konstruktion... så det är en intressant tanke!

Huset ligger höger i bild, garaget till vänster, det är suterräng tomt. Osäker på vad som händer om man gräver bort för mycket av det som stöttar garaget. Sluttningen ansluter till garaget ca 60cm över husets "golv"
 
  • Gilla
Arne Borg och 1 till
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Varför inte sänka ner poolen i trädecket? win-win om du frågr mig.
Barnsäkrare ovan trädäcket.
 
  • Gilla
Carlk och 2 till
  • Laddar…
C Christer Bill skrev:
Har en lutande tomt, tänkte bygga en stadig altanyta för att ställa en pool på.

Fick en knasig ide som jag inte kan släppa, kan det att välta? Så länge allt står stilla så tål det krafterna uppifrån och ner. Det har jag beräknat mha svenskt träs websida.

Men om det vrider sig så tappar det direkt stabilitet och då blir det "spännande"... typ korthus.

Funderar på att säkra upp typ 8st av korsen mellan skruvregeln och bärlinan med typ 30cm 90x90och några franska träskruv 10x130mm med rejäla brickor.
Den första bärlinan skall oxå vara fäst i väggen.
Skruvregel är 45x145, bärlinan är 45x170, det vita i bilden är markprofilen som delvis ska grävas bort.
[bild]
Eller överdriver jag (som vanligt)?
Vad har du för lutning på tomten?
 
  • Älska
Lennart Johnsson
  • Laddar…
Gräv ut och ställ poolen på marken!

En altan med en lite större pool (alltså mer än ett spa-bad) kommer behöva vara rejält stöddig i konstruktionen. De flesta ovanmarkspooler av det slaget som du har på bilden har ett djup på 1,2m. Det gör att de väger 1,2 ton per kvadratmeter. Om du tänkte använda färdiga plintar så ska du notera att Benders säger att maxbelastningen per plint är 400kg. Du måste alltså ha 3 plintar per kvadratmeter under poolen för att klara av belastningen. Det bli så många att du närmar dig att gjuta en solid betong-platta under poolen.

Du behöver ju inte gräva ur så mycket att poolen blir nersänkt i altanen men bara att den står på marken gör allting mycket lättare. Ofta kan det ju se väldigt trevligt ut när poolen sticker upp typ 50 cm så att det blir bekvämt att sitta på sargen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Vad har du för lutning på tomten?
Ca 60cm på 4m där jag tänkt bygga,
om jag räknar rätt så ca 10graders lutning i snitt,
 
Janus82 Janus82 skrev:
Gräv ut och ställ poolen på marken!

En altan med en lite större pool (alltså mer än ett spa-bad) kommer behöva vara rejält stöddig i konstruktionen. De flesta ovanmarkspooler av det slaget som du har på bilden har ett djup på 1,2m. Det gör att de väger 1,2 ton per kvadratmeter. Om du tänkte använda färdiga plintar så ska du notera att Benders säger att maxbelastningen per plint är 400kg. Du måste alltså ha 3 plintar per kvadratmeter under poolen för att klara av belastningen. Det bli så många att du närmar dig att gjuta en solig betong-platta under poolen.

Du behöver ju inte gräva ur så mycket att poolen blir nersänkt i altanen men bara att den står på marken gör allting mycket lättare. Ofta kan det ju se väldigt trevligt ut när poolen sticker upp typ 50 cm så att det blir bekvämt att sitta på sargen.
Japp, det blir tungt, därav CC40 på skruvregeln 45x145 och grova altanplankor 34x145. När jag beräknade på svenskt träs web så skulle det klara sig med 3st bärlina å 45x170 som plintas minst varannan meter. Jag har 5st bärlina. Planerar även plintar med ca 1m avstånd.

Betongplintar, Intressant, har iofs hittat tex plastplintar justerbara på Biltema som tål 800kg enl text... så betongplintar borde tåla betydligt mer. Googlar man på betong så hittar jag att den tar 250kg/cm2 vilket borde resultera i ett typ 100ton per 20x20cm stolpe, naturligtvis är det annat att ta hänsyn till också men 400kg/plint låter lågt... När jag läser vidare så hittar jag att 400kg per plint är när plinten ställs i lera, det är då leran som är den svaga punkten. Man kan ställa den på en 400x400x50 betongplatta och då dubblas bärigheten. https://www.bauhaus.se/media/pdf/Betongplint_Benders_monteringsanvisning.pdf

Ska gräva ett rejält testdike igenom sluttningen för att se om det finns förutsättningar att ställa poolen på marken istället. Det är stenbunden jord/lera så det är rätt drygt att gräva i...
 
  • Gilla
AnnaPannaVattenkanna
  • Laddar…
A
Det där är ingen lek, ska du gå vidare så kontakta en konstruktör.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A
En tanke är att separera poolen från trädäcket.
 
  • Gilla
Martini2 och 1 till
  • Laddar…
Som många är inne på. Ställ för, alltvi världen, INTE poolen på altanen. Risk finns alltid för bör både vältning och ras. Det handlar ändå om vikter på uppemot 2500kg. Det är inget man bygger som lekman. Då krävs det en konstruktör till att räkna på det först. Sedan blir materialet dyrt. Det ska ju inte bara hålla, utan det ska även hålla vid översvämning och storm.
Det bästa är istället att gräva ur och fylla på med sand och grus. Därefter gjuta/mura upp en grund för poolen. Sedan bygger du altanen runt poolen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
12ton snarare... Finns exempel på forumet som har liknande konstruktioner. Vikten är inga konstigheter, jag har beräknat för 25ton och överdimensionerat på dom beräkningarna med nästan det dubbla...

Det är sidokrafterna jag är lite osäker på.
 
  • Gilla
Ronnie_W och 1 till
  • Laddar…
A
C Christer Bill skrev:
12ton snarare... Finns exempel på forumet som har liknande konstruktioner. Vikten är inga konstigheter, jag har beräknat för 25ton och överdimensionerat på dom beräkningarna med nästan det dubbla...

Det är sidokrafterna jag är lite osäker på.
2.5 ton är en stor massa som innebär fara för liv när den sätts i rörelse.

Att det går att bygga konstruktioner som bär betydligt mer är klart och det i alla konstruktionsmaterial jag kan föreställa mig.

Ditt trädäck blir sinnessjukt överdimensionerat när du ställer en pool PÅ det, det är en dum lösning. Ställ poolen på något som vilar marken och bygg decket runt det, är en sundare approach.

En konstruktör kan hjälpa dig ta fram en säker konstruktion.
 
yoloboi skrev:
2.5 ton är en stor massa som innebär fara för liv när den sätts i rörelse.

Att det går att bygga konstruktioner som bär betydligt mer är klart och det i alla konstruktionsmaterial jag kan föreställa mig.

Ditt trädäck blir sinnessjukt överdimensionerat när du ställer en pool PÅ det, det är en dum lösning. Ställ poolen på något som vilar marken och bygg decket runt det, är en sundare approach.

En konstruktör kan hjälpa dig ta fram en säker konstruktion.
Jag förstår inte varför du tjatar om 2.5ton... jag har beräknat med 1ton per m2 och jag har då 64% nytjandegrad. Det betyder att jag kan hantera runt 25ton på den ca25m2 altanen. Sedan använder jag ännu grövre virke i bärlinan.
Byggteknisk illustration; specifikationer och mått för golvsbjälklag enligt europeisk konstruktionsstandard.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
C Christer Bill skrev:
Jag förstår inte varför du tjatar om 2.5ton... jag har beräknat med 1ton per m2 och jag har då 64% nytjandegrad. Det betyder att jag kan hantera runt 25ton på den ca25m2 altanen. Sedan använder jag ännu grövre virke i bärlinan.
[bild]
Jag har missförstått poolens vikt. Vad väger den då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.