Hej,

Sitter och räknar på material till nästa fas i ett garagebygge. Jag har aldrig köpt in såhär mycket material privat förut och funderar på om byggvaruhusen brukar ge någon rabatt vid större inköp. I detta fall skulle de röra sig om ca. 100k om man räknar på listpris på virke, tegel, papp, utegips m.m.

Är det lönt att fråga runt? Är det lönt att höra med någon brädgård?

/Styrman_jansson
 
  • Wow
  • Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
Min erfarenhet är att det är lättare ifall du vänder dig till en brädgård som inte är med i en stor kedja.
 
  • Gilla
Hellwiz och 10 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Min erfarenhet är att det är lättare ifall du vänder dig till en brädgård som inte är med i en stor kedja.
Ja jag misstänkte att det kan vara svårt att få lite rabatt på de större kedjorna. Hittade en sida på nätet som heter virkedirekt.se (Virkedirekt) som hade väldigt bra priser. Frågan är om det är någon kvalite på det och hur det löser sig med leverans.
 
MrJay
Bra rabatter förutsätter firma och mycket inköp eller bra kontakter, tyvärr. Har du någon polare med byggfirma som har konto hos de större grossisterna kan han säkert få bra rabatt du kan ta del av. Win-win.
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Bra rabatter förutsätter firma och mycket inköp eller bra kontakter, tyvärr. Har du någon polare med byggfirma som har konto hos de större grossisterna kan han säkert få bra rabatt du kan ta del av. Win-win.
Jo finns byggare i släkten och jag ska kolla med dem, men finns historik så jag vet inte hur mycket av rabatten jag skulle kunna få ta del av.
 
Davidbagare
Vi har en lokal brädgård/bygghandel i lite mindre ort. Där förhandlar vi om priserna vid större inköp. Men som sagts, det lär bli svårare när det handlar om en kedja där man betalar till en anställd 20-åring.. Men stötta de mindre och leta upp en i ditt område. Min erfarenhet är att de dessutom ofta har finare virke.
 
  • Gilla
TSkoogh och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
mkc och 3 till
  • Laddar…
LoweW
Krauta ger rabatt om man startar ett "projektkonto". Nackdelen är att man måste ansöka om kredit.

Jag har aldrig använt krediten utan bara betalat direkt, får 15% rabatt på hela byggsortimenten inkl reglar, skruv, verktyg etc. Kompisens pappa säger att han får 30 :whistle:

Edit: Jag startade mitt "konto" för fem år sedan, vet inte om de fortfarande erbjuder detta men mitt fungerar fortfarande iallafall.
 
Redigerat:
  • Gilla
Visan i mitt liv och 1 till
  • Laddar…
Heij83
Gör en Excell på det du behöver och kontakta säljare på olika byggvaruhus och fråga vad de kan göra för bra pris, sen går det alltid att pruta. Viktigt att få prata med en försäljare.
Att få frakt kan också vara bra, kolla om du kan få det till att ingå.
 
  • Gilla
PeeWee och 13 till
  • Laddar…
Rickard.
100% ja.

Det finns stora marginaler på väldigt många varor för att rymma rabattavtal till företag. 30-50% är inte ovanligt på reglar, skivprodukter och skruv t ex. Jag köper i princip aldrig för fullpris och det är ofta billigare än byggmax, ibland mycket billigare. Lite lättare för mig kanske pga vad jag jobbar/jobbat med men för stora köp så ska du absolut fråga om pris.

Lördagar och under semestern är inte rätt dagar för sånna här besök.
 
  • Gilla
Ockupanten och 5 till
  • Laddar…
Instämmer, klart värt att kolla runt.
Här blev en av de dyrare billigast och jag handlar där än idag. (y)
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Byggde garage för några år sedan. Räknade på grunden och tänkte beställa från Byggmax, men innan jag gjorde det så stack jag tidigare från jobbet en dag och stack in huvudet på Beijer Bygg och frågade vad de kunde erbjuda (deras list priser är ju galet höga). Fick kontakt med en säljare direkt som bad mig maila över vad jag behövde. Sagt och gjort, fick offert som slog byggmax och dessutom grejer med bättre kvalitet. Vill minnas att jag fick ca 50% rabatt mot deras listpris. Använde dem för nästan alla beställningar för resten av bygget, mycket nöjd.
 
  • Gilla
Gert57 och 4 till
  • Laddar…
Fråga på woody, Beijer xlbygg eller liknande och du kommer få pris något under byggmax. Men med möjlighet att speca längder, bättre kvalitet, lämna tillbaka överskott etc. Kostar inget att begära offert!
 
  • Gilla
Okarlsson och 6 till
  • Laddar…
Precis som andra redan varit inne på finns det absolut möjliga rabatter. Vi har en bygghandlare på byn som är anslutna till K-Bygg och där har jag blivit erbjuden bra rabatt och fri leverans (ca. 2 mil). Enligt uppgift något under Byggmax priser.

Om det sen beror på att det är en liten håla där alla känner alla och man är "stammis" redan andra gången man är inne och köper lite småkrafs ska jag låta vara osagt.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Först får jag be om att få tacka för alla bra svar. Jag kommer definitivt fråga 2-3st byggaffärer samt kolla med byggarn i släkten.

Jag har redan mängder på allt i en excelfil som jag använt för att göra budget. Dock inser jag att jag inte tagit med sådana trivialiteter som "spik" men känns lite svårkalkylerat. Men slänger väl med några lådor så får vi se hur långt det räcker.

Anledningen till att jag undrar om rabatter är att som budget ser ut nu med "listpriser" så är den för hög för att jag ska vilja dra igång arbetet i år. Den skulle behöva komma ner 20-30% för att jag vill köra på. Annars så väntar vi tills nästa år och sparar ihop lite till.
 
  • Gilla
Ingemar O och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.