CE-märkning är bara relevant om man "sätter en produkt på marknaden". Enstaka exemplar tillverkade för eget bruk omfattas inte.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ok,jag har bara jobbat med elsäkerhetsprovning och CE-märkning i över 25 år, inklusive jobbat med marknadskontrollprovning åt elsäkerhetsverket för 15-20 år sen, så jag kan säkert ingenting om detta. Vad är dina kvalifikationer?
Här på bygga hus så friar vi hellre än fäller, så du vet säkert något om det... ;)

Och låt oss också ignorera att en enstaka produkt för eget bruk inte "sätts på marknaden".

Sååå, låt mig fråga såhär istället: Behöver en elektriker som just skruvat ihop och driftsatt en vanlig elcentral låta CE-märka den? Om inte varför?

Och vad skiljer pacman42:s "laddare" från ovanstående elcentral? (Se separata trådar där han beskriver konstruktionen i detalj).

Låt oss börja där, så kan vi ta resten pö-om-pö.
 
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Nej, jag har ju skrivit att de inte behöver CE-märkas. Däremot ska de formellt sett uppfylla alla andra krav, annars är de inte minst lika säkra som CE-märkta produkter man köper.

Det är samma sak t.ex. med maskiner som en industri tillverkar för eget bruk eller produkter som ett sjukhus tar fram för användning internt. Det ska inte CE-märkas, men uppfylla alla andra krav.
 
N Nerre skrev:
Nej, jag har ju skrivit att de inte behöver CE-märkas. Däremot ska de formellt sett uppfylla alla andra krav, annars är de inte minst lika säkra som CE-märkta produkter man köper.

Det är samma sak t.ex. med maskiner som en industri tillverkar för eget bruk eller produkter som ett sjukhus tar fram för användning internt. Det ska inte CE-märkas, men uppfylla alla andra krav.
OK, anar jag att du försöker slingra dig?? ;)

Låt oss istället då fråga; hur säkerställer elektrikern ovan med den nybyggda centralen att den "uppfylla alla andra krav"? Dvs byt ut allt om CE-märkning till den dokumentation du hävdar krävs.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Sååå, låt mig fråga såhär istället: Behöver en elektriker som just skruvat ihop och driftsatt en vanlig elcentral låta CE-märka den? Om inte varför?
Det beror på. Skruvas den ihop på firman och sen levereras till kunden och monteras där så räknas den som en såld produkt och då ska den CE-märkas.

Om den byggs på plats behöver den inte CE-märkas, men den ska fortfarande uppfylla alla andra krav.

Och vad skiljer pacman42:s "laddare" från ovanstående elcentral? (Se separata trådar där han beskriver konstruktionen i detalj).
Elcentralen byggs av en behörig elektriker.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Låt oss istället då fråga; hur säkerställer elektrikern ovan med den nybyggda centralen att den "uppfylla alla andra krav"? Dvs byt ut allt om CE-märkning till den dokumentation du hävdar krävs.
Elektrikern följer elsäkerhetsverkets föreskrifter.

Och elektrikern köper antagligen inte komponenterna från Kina.

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/dina-elprodukter/krav-och-markning-pa-elprodukter/

Produkter som importeras för eget bruk måste uppfylla samma säkerhetskrav som gäller för produkter från de företag som importerar för att sälja. Om du importerar för eget bruk måste du alltså själv säkerställa att tillverkaren har fullgjort sina skyldigheter och att produkten uppfyller gällande krav och är säker att använda i Sverige. Om du inte kan säkerställa det här ska du inte själv importera produkter.
 
N Nerre skrev:
Det beror på. Skruvas den ihop på firman och sen levereras till kunden och monteras där så räknas den som en såld produkt och då ska den CE-märkas.

Om den byggs på plats behöver den inte CE-märkas, men den ska fortfarande uppfylla alla andra krav.
Och hur skall elektrikern då dokumentera att den platsbyggda centralen gör det? Måste jag betala per timme för alla de år enligt dig som behöver läggas på att räkna på och dokumentera?

(Nåja, elektrikern är ju iaf lite billigare än ingenjören så man går ju plus...)

N Nerre skrev:
Elcentralen byggs av en behörig elektriker.
Och vad har det öht med något att göra? Det är för det första inget krav (tvärtom är de flesta inte "behöriga"). Och elektrikerutbildningen förbereder en inte för att göra säkerhetsanalyser. Den genomsnittlige elektrikern skulle inte kunna ställa upp en enkel Markovkedjemodell om deras liv så hängde på det. (Och rakt inte redogöra för när den är lämplig att använda, och när dess brister blir för stora.)

CE-märkningen eller dess process nämner fö inte "behöriga" elektriker öht vad jag vet. Men jag blir gärna upplyst!

N Nerre skrev:
Elektrikern följer elsäkerhetsverkets föreskrifter.
På vilket sätt skulle det påverka? Och vad hindrar att vem som helst gör det?

N Nerre skrev:
Och elektrikern köper antagligen inte komponenterna från Kina.
Det är långtifrån säkert som dagens leverantörskedjor ser ut. Och om inte apparaten är från Kina så är komponenterna i den det...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Vad är dina kvalifikationer?
Nja, har en historisk examen Industriell Automatisering, men gick inte vidare med lågspänning utan det blev elektronik/dataområdet inom Ericsson, osv.
Men har hyfsad koll på vad man får konstruera själv för eget bruk.;)
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och hur skall elektrikern då dokumentera att den platsbyggda centralen gör det?
Det är elektrikerns problem, jag pratar om vad lagstiftningen säger.

Det lämpligaste är ju att använda komponenter där tillverkaren av komponenterna tillhandahåller relevant dokumentation. Då handlar det mest om att samla ihop den dokumentationen.

Jag googlade lite snabbt och hittade den här sidan på ett annat forum:
https://www.fluxio.se/forum/foreskr...9-re-ce-markning-av-platsbyggd-elcentral.html

Scrollar man ner lite där så verkar Elsäkerhetsverket publicerat ett PM om detta, men lyckas inte googla fram detta PM.

CE-märkningen eller dess process nämner fö inte "behöriga" elektriker öht vad jag vet. Men jag blir gärna upplyst!
Nu verkar det blandas ihop saker här. CE-märkning en endast relevant för "produkter", då CE-märkningen handlar om produkters fria rörlighet på EUs inre marknad. Installationer omfattas inte av kraven på CE-märkning, eftersom en installation inte har nån rörlighet på marknaden.

Tillverkar man nåt utan avsikt att placera det på marknaden behövs heller inte CE-märkning, däremot ska det uppfylla alla övriga krav när det gäller säkerhet, EMC etc. Främsta skillnaden är som sagt var att man inte sätter CE-märke på det.

Däremot finns det nationell lagstiftning som säger vem som får rota i den fasta installationen.
 
Redigerat:
Om man skruvar ihop centralen på firman och tar med sig har man ju placerat den på marknaden. Jag vet de som faktiskt är seriösa nog att CE-märka sådana centraler. Det finns mig veterligen inget krav på att personen som skruvar ihop den ska vara behörig elektriker. Däremot ska såklart dokumentationen för CE-märkningen finnas.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Om man skruvar ihop centralen på firman och tar med sig har man ju placerat den på marknaden. Jag vet de som faktiskt är seriösa nog att CE-märka sådana centraler. Det finns mig veterligen inget krav på att personen som skruvar ihop den ska vara behörig elektriker. Däremot ska såklart dokumentationen för CE-märkningen finnas.
Nej. Tillverkar man ett exemplar specialanpassat för en specifik plats hos en specifik kund har man inte satt något på marknaden.
Har man en annons på sin hemsida där det står att man tillverkar normcentraler på beställning så sätter man dom på marknaden.
 
  • Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
vad är status med Easee? De har haft försäljningsförbud ett tag nu och frågan är hur länge de överlever utan nya intäckter?
 
R Rolle85 skrev:
vad är status med Easee? De har haft försäljningsförbud ett tag nu och frågan är hur länge de överlever utan nya intäckter?
De har stoppat utbetalningarna.
 
pacman42 pacman42 skrev:
De har stoppat utbetalningarna.
Det finns en artikel i Elinstallatören om varför de stoppat betalningar till vissa leverantörer och om lösningen på boxproblemet.

R Rolle85 skrev:
vad är status med Easee? De har haft försäljningsförbud ett tag nu och frågan är hur länge de överlever utan nya intäckter?
 
Vad står i artikeln?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.