Skumpe Skumpe skrev:
Tack för ditt fantastiska bidrag.


Om man ska slipa trallen behöver man dra i skruvarna och ska man ändå göra det kan man skruva ut dom istället. Lösningen missar räfflorna men kan säkert vara bättre än slipnings-alternativen.
Kul att kunna bidra.
Alla andra verkar ju tycka att det borde bytas ut.
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle göra ett test för att se vad det tål. Testa olika borstar från rotbordste till stålborste på ett hörn och se om det i huvud taget till behandlingen utan att det blir stickigt. Därefter kan du nog se åt vilket håll det lutar åt med tänkbara lösningar. Annars blir det för mycket gissningslek.
 
  • Gilla
mika m
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Hej Byggahus!

Detta trädäck är behandlat med okänd pigmenterad produkt för tio år sedan. Efter det sannolikt bara oljat (eller ingen behandling).

Jag vill inte ha det mörkt, helst träfärgat. Ljust i alla fall.

Plankorna är urspårade vilket jag hade velat bevara om möjligt.

Jag har frågat en erfaren snickare som säger att enda sättet att få den ljus är att slipa den men dels försvinner då dessa spår och dels är det fullt av skruvar i plankorna så att slipa blir svårt/tidsödande.

Har byggahus någon lösning på hur man gör trädäcket ljust igen? Bärbuskar 20cm från trädäcket så eventuella förslag på kemikalier måste ta hänsyn till detta .
Ser att några brädor redan är utbytta till annan slät kvalité utan rillor, kanske ska fortsätta i samma still eller rilla och färga upp dom så att dom passar de äldre brädorna.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
L
Tre tankar:

1:
Jag beundrar faktiskt TS inställning att däcket bör behållas så länge det inte är ruttet eller farligt.
Ytan ser inte ut som ny men det behöver den ju inte heller göra så länge däcket tjänar sin funktion.
Fler behöver tänka på att förlänga livslängden på material och produkter som redan är inköpta och installerade. Och inte ha så förtvivlat bråttom att byta ut allt som visar minsta tecken på tidens tand. Jag vet att det är som att svära i kyrkan för många, men jag vet också att mycket talar för att det är dags för ett omtag och omtänk.

2.
Med denna sunda grundinställning från TS sida så kanske TS t.o.m. borde fundera på om han inte kan lära sig förbise den murriga färgen och helt enkelt fortsätta använda däcket som det är. Det är ju trots allt bara en fråga om tycke och smak. Tids nog behöver det ändå bytas och åren går fort. Pengarna som sparas just nu kan ju användas till något mer överhängande.

3.
Rillorna som TS vill behålla - är ju egentligen inte alls särskilt bra att ha som jag förstår det efter att ha läst på en del om det. De blir lätt fulla av smuts, de gör däcket t.o.m halare i längsgående riktning, och de orsakar fnasigare yta. Om TS tänker igenom saken, så är det alltså egentligen bäst av allt att helt enkelt vända på brädorna - som många redan har föreslagit här.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Har du funderat över att kanske byta trallen?
 
  • Haha
  • Gilla
ErikLtz och 4 till
  • Laddar…
Alla alternativ kräver arbete. även byta trallen är jobbigt. Fördelen med att byta trallen är att det är enkelt och får ny fräsch trall enkelt. Nackdelen är att det är svårt att hitta liknande mönster. Jag antar att största anledningen till att rädda trallen är just mönstret. Det går att beställa brädor med rätt mönster. men det lär bli dyrt och svårt med tryckat.
att ta bort gamla färgen kemiskt sliter minst på trät. Frågan är hur mycket av pigmentet går bort mekanisk bearbetning kommer få bort mest men även slita mest.
Trallen är sliten det kan man inte förneka. all form av bearbetning kommer slita. den kemiska allra minst. Slipa riskerar att ta bort för mycket. och jämna ut golvet för mycket. Vilket innebär att man hamnar i att man lika gärna kunnat byta ut allt från början. Det var inget alternativ. piasavakvast? du får den lösa färgen. maskin med borstar? de kommer slita. men borde behålla mönstret. frågan är hur trät ser ut efteråt? risken är att desto slitnare desto större risk.
jag skulle nog testa piasavakvasten därefter kemisk behandling. du får täcka buskarna ordentligt. så att inget kommer åt mark och buskar. Oavsett det är mycket jobb. testa på.ett litet utrymme som är dolt först...
Du har vårens sysselsättning klar. oavsett val.
 
A Anders_70 skrev:
Har du funderat över att kanske byta trallen?
Har för mig att det var just det han tjatade om.. men alla tjatade om att rädda.......:p
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
raveper raveper skrev:
Kul att kunna bidra.
Alla andra verkar ju tycka att det borde bytas ut.
Det kommer inte bytas ut därför att träet är bra. Att folk vill slänga ett trädäck vars yta är sliten tycker jag är förkastligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
M Mikael Karlsson4999 skrev:
Ser att några brädor redan är utbytta till annan slät kvalité utan rillor, kanske ska fortsätta i samma still eller rilla och färga upp dom så att dom passar de äldre brädorna.
Det finns inga utbytta brädor. Det du ser är slitage.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Skumpe
Bananskalare Bananskalare skrev:
Har för mig att det var just det han tjatade om.. men alla tjatade om att rädda.......:p
Kan vi få 500 inlägg om att byta trallen? Kom igen Byggahus! Femhundra inlägg om att byta trallen nu KÖR VI!
 
Skumpe
L Lärospånet skrev:
Tre tankar:

1:
Jag beundrar faktiskt TS inställning att däcket bör behållas så länge det inte är ruttet eller farligt.
Ytan ser inte ut som ny men det behöver den ju inte heller göra så länge däcket tjänar sin funktion.
Fler behöver tänka på att förlänga livslängden på material och produkter som redan är inköpta och installerade. Och inte ha så förtvivlat bråttom att byta ut allt som visar minsta tecken på tidens tand. Jag vet att det är som att svära i kyrkan för många, men jag vet också att mycket talar för att det är dags för ett omtag och omtänk.

2.
Med denna sunda grundinställning från TS sida så kanske TS t.o.m. borde fundera på om han inte kan lära sig förbise den murriga färgen och helt enkelt fortsätta använda däcket som det är. Det är ju trots allt bara en fråga om tycke och smak. Tids nog behöver det ändå bytas och åren går fort. Pengarna som sparas just nu kan ju användas till något mer överhängande.

3.
Rillorna som TS vill behålla - är ju egentligen inte alls särskilt bra att ha som jag förstår det efter att ha läst på en del om det. De blir lätt fulla av smuts, de gör däcket t.o.m halare i längsgående riktning, och de orsakar fnasigare yta. Om TS tänker igenom saken, så är det alltså egentligen bäst av allt att helt enkelt vända på brädorna - som många redan har föreslagit här.
Ett alternativ är att göra ingenting såklart men det behöver behandlas för att skydda träet. Men jag antar att om man kan leva med färgen är väl ett alternativ att bara tvätta det och lasera det igen. Men lasyren har fallit bort fläckvis och är mörk så man får nog lasera med något ännu mörkare för att det inte ska lysa igenom. Och det är ju motsatsen till vad jag vill åstadkomma. Men tänker man bara på träets hållfasthet kan det säkert vara en av de bättre lösningarna.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Skumpe
Bananskalare Bananskalare skrev:
Alla alternativ kräver arbete. även byta trallen är jobbigt. Fördelen med att byta trallen är att det är enkelt och får ny fräsch trall enkelt. Nackdelen är att det är svårt att hitta liknande mönster. Jag antar att största anledningen till att rädda trallen är just mönstret. Det går att beställa brädor med rätt mönster. men det lär bli dyrt och svårt med tryckat.
att ta bort gamla färgen kemiskt sliter minst på trät. Frågan är hur mycket av pigmentet går bort mekanisk bearbetning kommer få bort mest men även slita mest.
Trallen är sliten det kan man inte förneka. all form av bearbetning kommer slita. den kemiska allra minst. Slipa riskerar att ta bort för mycket. och jämna ut golvet för mycket. Vilket innebär att man hamnar i att man lika gärna kunnat byta ut allt från början. Det var inget alternativ. piasavakvast? du får den lösa färgen. maskin med borstar? de kommer slita. men borde behålla mönstret. frågan är hur trät ser ut efteråt? risken är att desto slitnare desto större risk.
jag skulle nog testa piasavakvasten därefter kemisk behandling. du får täcka buskarna ordentligt. så att inget kommer åt mark och buskar. Oavsett det är mycket jobb. testa på.ett litet utrymme som är dolt först...
Du har vårens sysselsättning klar. oavsett val.
Natriumhydroxid (lut) verkar vara ett garanterat sätt att få bort lasyren och det är såklart farligt att få på sig och det kan reagera med ämnen och ge giftiga gaser etc. Men jag har inte hittat svar på om det är giftigt på det sättet att det förgiftar mark/bärbuskar även i utspätt tillstånd (när man spolar av däcket). Oklart.
 
Skumpe Skumpe skrev:
De har inte spår på baksidan.[/QUOTE
Är det tryckt eller inte?

Det finns golvslipar med diamantklossar att hyra, som gör processen kort .... Var populärt för att fräscha upp trall sade de i alla fall när jag hyrde för att slipa parkett inomhus....
 
Skumpe
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det tryckt eller inte?

Det finns golvslipar med diamantklossar att hyra, som gör processen kort .... Var populärt för att fräscha upp trall sade de i alla fall när jag hyrde för att slipa parkett inomhus....
Om det är tryckimpregnerat? Ingen aning. Jag antar det.
 
Är det tryckimpregnerat behöver du inte göra något för att "skydda träet" ..
 
  • Gilla
ErikLtz och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.