johnsilver johnsilver skrev:
Ska inte alla som bor hemma hjälpa till det är föräldrar som bestämmer tills dom är 18 sen kan dom flytta hemifrån om det inte passar
Det här var för att bli av med en dörrförsäljare som ville sälja en magisk manick för biltvätt !
Har man en son som vill köra bil för att träffa tjejer så har man en bra förhandlingsposition !

Dagobert Krikelin ... vem är det ? Blondie !!
Pojken heter Alexander Krikelin !
Och upphovsmannen : Chic Young (Chic skämtade om hur man gör för att bli av med eländiga dörrförsäljare.)
 
Klippte halva avenbokshäcken idag. Som vanligt cirka fyra timmars arbete för 35 m 2,3 m hög häck.

Fyra 240 liters sopsäckar fyllde jag vilket är i underkant av vad det brukar bli. Jag brukar fylla 8-12 240 liters säckar för hela 70 m häcken beroende på hur hårt jag klipper. Mulcha ner I gräsmattan... vilket skämt.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
T
N Niq skrev:
Bor 18 åring hemma hos föräldrar så kan man ju säga något om hyra o mat. Byta lösenord på wifi, Netflix eller annat passligt och säga något om att lösenordstomtarna kanske blir glada av en klippt häck eller annan lämplig uppgift.
Det är nog den bästa lösningen.
Byte av lösenord på alla streamingtjänster varje sommar och nytt lösenord förmedlas efter klippdagen är avklarad.
 
  • Gilla
skaraborgsfakir och 1 till
  • Laddar…
johnsilver johnsilver skrev:
Ska inte alla som bor hemma hjälpa till det är föräldrar som bestämmer tills dom är 18 sen kan dom flytta hemifrån om det inte passar
helt rätt, tycker helt som dig.
I höst tänker jag sätta min halvt år gamla dotter på att ansa häcken! Lite ironi här...

kanske inte är helt vettigt att sätta ett bensindriven häcksax i ett barns händer... den vägar ju as och skulle tippa på farlig i vissa hänseenden
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Hur mycket arbete är det egentligen med en häck? Vi testade att klippa en 22 meter lång ligusterhäck och en 22 meter lång bokhäck och jämförde tidsåtgång och arbetsmängd för att få svaret svart på vitt.

Du kan läsa artikeln här: Hur lång tid tar det att klippa häcken?
Mina häckar av ligister och snöbär måste putsas en gång i veckan för att se prydliga ut. Och jag gör det manuellt som experterna i historiska parker och trädgårdar.
Bror
 
Bror Irgens Bror Irgens skrev:
Mina häckar av ligister och snöbär måste putsas en gång i veckan för att se prydliga ut. Och jag gör det manuellt som experterna i historiska parker och trädgårdar.
Bror
Har du ligister i häcken är det väl en polissak? :crysmile:
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Har du ligister i häcken är det väl en polissak? :crysmile:
Nä att klippa till ligister själv är nog olagligt även om man kan få lust att göra det.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
helt rätt, tycker helt som dig.
I höst tänker jag sätta min halvt år gamla dotter på att ansa häcken! Lite ironi här...

kanske inte är helt vettigt att sätta ett bensindriven häcksax i ett barns händer... den vägar ju as och skulle tippa på farlig i vissa hänseenden
Vänta till hon växt till sig vi skal lära våra barn och få lite hjälp när det behövs och inte bara ge dom björntjänster
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
galento
Vi har en häck av amerikansk hagtorn på ett ställe som vi tidigare klippt
själva men ifjol lät vi en firma klippa den ca 180-190 cm hög. Det var värt
varenda öre och med rut avdrag blev det ett bra pris.
 
johnsilver johnsilver skrev:
Vänta till hon växt till sig vi skal lära våra barn och få lite hjälp när det behövs och inte bara ge dom björntjänster
Vänta några år sen kan hon hjälpa till kratta efter sen kan hon klippa efter 15 års åldern
 
För mig tog det längre tid i år. När jag kommit halvvägs sa det poff i häcksaxen, 40 års tjänst var över.
Grannen kom till räddning med en batteridriven utan laddat batteri av billigaste möjliga modell. Jag fick rulla tummarna en och en halv timme innan den lös grönt. Trött och värdelös tingest, men det blev klart till slut.
Nu går jag och funderar på vad jag ska köpa till nästa klippning, har bara 10 meter och nära eluttag, så nån med batteri behöver jag inte, utan en som är stark som den gamla Boschen.
 
galento
Vi använder en Partner B300 Trio till häckklippning annars , vi hade 230 v häcksax
i början men tröttnade på skarvsladdar då vi har + 75m till längsta stället. Men den
bensindrivna Partnern har varit suveränt bra i alla år.
 
Isakare Isakare skrev:
För mig tog det längre tid i år. När jag kommit halvvägs sa det poff i häcksaxen, 40 års tjänst var över.
Grannen kom till räddning med en batteridriven utan laddat batteri av billigaste möjliga modell. Jag fick rulla tummarna en och en halv timme innan den lös grönt. Trött och värdelös tingest, men det blev klart till slut.
Nu går jag och funderar på vad jag ska köpa till nästa klippning, har bara 10 meter och nära eluttag, så nån med batteri behöver jag inte, utan en som är stark som den gamla Boschen.
Isakare Isakare skrev:
För mig tog det längre tid i år. När jag kommit halvvägs sa det poff i häcksaxen, 40 års tjänst var över.
Grannen kom till räddning med en batteridriven utan laddat batteri av billigaste möjliga modell. Jag fick rulla tummarna en och en halv timme innan den lös grönt. Trött och värdelös tingest, men det blev klart till slut.
Nu går jag och funderar på vad jag ska köpa till nästa klippning, har bara 10 meter och nära eluttag, så nån med batteri behöver jag inte, utan en som är stark som den gamla Boschen.
Har en Sthil köpte den för 4 år sen väger lite men klipper bra har klippt många häckar med den så den kan jag rekommendera går ganska tyst
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Hur mycket arbete är det egentligen med en häck? Vi testade att klippa en 22 meter lång ligusterhäck och en 22 meter lång bokhäck och jämförde tidsåtgång och arbetsmängd för att få svaret svart på vitt.

Du kan läsa artikeln här: Hur lång tid tar det att klippa häcken?
Varför klippa Ligustern 3 ggr per år... Det räcker gott o väl med 2 ggr om året vilket också är rekomendationen. Fruktansvärt onödigt att klippa den 3 ggr per år.
 
Det är nog för att vi tycker att det är snyggare när den är välklippt och att det är flera i familjen som tycker det är ganska kul att klippa liguster.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.