T Tummenmittihanden79 skrev:
Hej!

Vill varna er för att köpa en anläggning från Svea Solar…
Dom får ju bra omdömen i alla fall,kanske bara en stor otur för er
 
  • Mobilskärmdump av en webbsida med kundomdömen, femstjärniga betyg och positiv recension för solcellstjänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tummenmittihanden79 skrev:
Hej!

Vill varna er för att köpa en anläggning från Svea Solar.

Jag beställde en 6.5 kwp stor anläggning i juni 2022. Jättebra kontakt med säljaren. Påbörjades installation jan 2023 i göteborgsområdet:

Börjar med att en underentreprenör skickar Mail om att installation ska påbörjas jan 2023. Inget händer på ett par veckor - efter att jag kontaktar Svea Solar kundtjänst ringer underentreprenör och säger att de haft fel tel.nr. Dag för installation bokas.

Vid dag för installation ringer engelsktalande montör och undrar var jag bor - har haft fel namn, adress och tel.nr. Påbörjar montage av paneler som blir klart på 3 dar. Klara när jag är på jobbet - och lämnar en bunt med dokument. Har sagt att elektriker ska komma och göra klart det sista inom två veckor.

Jag väntar två veckor - ingen har hört av sig. Ringer Svea Solar kundtjänst - dagen efter ringer en elektriker och bokar in ett installationsdatum i feb. Är här en dag när jag jobbar - ingen återkoppling. Jag ringer dagen efter och får reda på att jag ska kontakta mitt elbolag för att få godkänt för påsättning - installationen ska vara klar. Det dimper även ner en faktura från Svea Solar på installationskostnaden.

Ringer elbolag - de säger att allt är klart och jag kan slå på anläggningen. Ägnar en dag åt manualer mm - då jag inte fått någon muntlig info eller genomgång från montörer - elektriker eller Svea Solar. Slår på anläggningen och märker att ingen el verkar produceras trots solljus. Ägnar helgen åt felsökning genom internet och annat.

Ringer Svea Solar veckan efter. Får vänta länge i telefonkö. De felsöker och jag får testa olika grejor som de skickar instruktioner om. De ber mig återkomma på Mail om det inte funkar. Det funkar inte och skickar på Mail som överenskommet. Får dagen efter Mail om att de ska skicka hit tekniker - men har lång väntetid för detta.

Jag ringer dagen efter återigen Svea då min faktura har slutdatum - vill inte betala innan anläggningen fungerar. Får återigen vänta länge i telefonkö. Får uppskov två veckor.

Det går två veckor - vi är nu i mars. Jag ringer Svea - frågar var teknikerna håller hus och att de ska skjuta på mitt slutdatum för fakturan. De lovar kontakta teknikerna och ger mig en n vecka till på fakturan.

Dagen efter ringer tekniker - engelsktalande. Säger att de är ett annat team och ska komma om tre dagar. Jag jobbar tyvärr aktuell dag. Teamet ringer mig aktuell dag och frågar var jag bor - de har fått fel namn och adress. De hamnar rätt och grejar vid huset hela dagen enligt min fru. På kvällen blir jag uppringd av teknikern - säger att de nu fixat det. Han säger också att de fixat andra saker - elkablar hade legat oisolerade under mina takpannor, jordkabel fattades mellan solpaneler och växelriktare samt mellan växelriktare och elskåp. Helt livsfarligt enligt teknikern. Han säger att de fixat allt utan jordkabeln mellan växelriktare och elskåp - detta måste elektrikern göra. Jag frågar om jag nu kan slå på anläggningen - vilket han säger att jag kan. Jag slår på anläggningen - dagen efter är det strålande sol - men ingen produktion.

Ringer Svea - inget svar - de har stängt kundtjänst två dagar pga hård belastning säger en telefonsvarare. Mailar - har gjort detta tidigare i mina ärenden - aldrig fått svar! Skriver i mailet att elektrikern måste komma och fixa jordkabeln.

Åker på semester en vecka. När jag kommer hem har jag inte fått svar från Svea. Ringer men går inte att komma fram till kundtjänst - inget svar eller kösystem. Ringer till slut gammalt nummer jag har kvar till underentreprenör. Dessa återkommer och säger att de ska skicka ut tekniker.

Ringer en tekniker dagen efter och bokar in besök. Han dyker upp och kollar på anläggningen - har inte varit här tidigare. Han säger att han inte vet varför anläggningen inte fungerar. Angående jordkablarna vet han inte om man måste ha dom - ska tydligen gå att få igång anläggningen utan dom - med en särskild inställning. Han ska undersöka och återkomma till mig.

Samma dag får jag en påminnelse på min faktura från Svea. Försöker omedelbart ringa kundtjänst. Inget svar och går inte komma fram - trots att de enligt öppettiderna är igång. Skickar Mail och vädjar att de ska ringa upp mig.

Dagen efter, idag, har kundtjänst stängt när jag ringer. Skickar nytt Mail då jag inte fått svar från dom.

Varnar er verkligen för Svea Solar - känns som ett korthus som när som helst faller ihop. Har ni gjort en installation med dom - se till att besikta installationen!

Olika underentreprenörer för varje moment i installationen. Ingen projektledare som man kan kontakta. Oerhört svårt - om ens möjligt - att nå kundtjänst. De svarar t.ex. inte på mail. Man får själv jaga - jaga - jaga för att komma framåt i processen.

Dom har ju bra omdömen om man googlar lite
 
Jag kan köpa att man har otur och får hit slarviga underentreprenörer - men jag tycker det är riktigt dåligt när det inte går att få tag i en representant för Svea Solar.

17 mars var tekniker från underentreprenör här och felsökte. Dömde ut installationen som livsfarlig och sa att bl.a. jordkabel saknas till växelriktaren.

Jag har mailat och försökt nå kundtjänst via telefon. Går inte få tag i dom. Svarar vare sig i telefon eller på Mail. Får sedan en påminnelse på fakturan - att i det läget inte kunna nå kundtjänst kan säkert vem som helst förstå är frustrerande. Jag har bestridit fakturan via mail - som vanligt inget svar.

Jag har en vän som fått ett montage via Svea Solar i januari. En besiktningsman var där och hade flera anmärkningar. Svea Solar säger att de kommer åtgärda dessa saker - men har inte gjort något än. Vännen har varit påstridig och börjar ringa chefer och dylikt. Senaste svaret han fick var att besiktningsmannen överdriver och inte gjort en korrekt besiktning.

Efter att ha ringt underentreprenör på nytt hade jag hit en ny tekniker som felsökte 30 mars (varför man inte skickade hit elektriker efter utlåtandet 17 mars förstår jag inte..). Denna visste inte vad som var fel - inte heller om växelriktaren behöver en jordkabel eller inte Han lovade återkomma när han talat med sin chef. Jag ringer dagen efter på eftermiddagen - han lovar återkomma. Inte hört av sig - slutat svara när jag ringer.

Jag ringde igår koordinatorn hos underleverantören - denna lovade kolla upp vad som hänt. Återkommer och säger att de från underentreprenörens sida gjort sitt - troligtvis växelriktaren som är trasig - elektriker behöver komma till plats och felsöka. Hon lovar ringa Svea Solar om detta. Jag ber henne säga åt Svea Solar att ringa mig - då jag inte kan få kontakt med dom. Hon svarar att hon ska göra det - men att hon tidigare fått som svar att man ska ringa kundtjänst. Hon återkommer senare och säger att hon fått tag i Svea Solar och elektriker komma nästa vecka.

Är det verkligen rimligt att jag som beställare vid en totalentreprenad ska behöva jaga på detta sättet? Och inte heller kunna få tag i en representant för Svea Solar?

Jag kommer självklart göra en besiktning av min anläggning - men vad är chansen att Svea Solar kommer bry sig om resultatet av besiktningen?
 
  • Ledsen
kashieda
  • Laddar…
Du har installationsgaranti. Borde stå i kontraktet. Jag har inte upplevd sådan behandling av kundtjänst på Svea, dock var jag tvugen att jaga lite att få till snabbare elektrikerbesök.
 
  • Gilla
Enestigen
  • Laddar…
De flesta solcellsbolag har säkert samma problem med 5 % av kunderna. Det jag inte förstår är varför man inte som försäljande bolag inte har egna anställda montörer istället för underentreprenörer?
 
När man läser detta så är man glad att jag tackade nej till solcellsofferterna i den överhettade marknaden, skämmande läsning att man skall behöva lägga så mycket tid och energi för att få fungerande anläggning.

Tyvärr känns det som väldigt många av dom större bara prioriterar kränga väg så mycket som möjligt.

Jag fick intrycket att det spårade ut helt i höstas från dom stora och att kvalité och kundnöjdheten blev lågprioriterade, det säljer mer än de hinner med så de bryr sig inte att några kommer i kläm.
Tråkig utveckling när man hör de som fick installerat för >2år sedan är väldigt nöjda.

Att de slarvar med montering/kablage skulle jag gissa är en tickande bomb och tur är att de såg det i tid, vem får betala om det måste dras om efter 5-10år?.
Kalkylen man räknar är att anläggningen tickar på i 25år och med ett växelriktarbyte.

Hoppas att det löser sig och att anläggningen blir stabil.
 
Redigerat:
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
H
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
De flesta solcellsbolag har säkert samma problem med 5 % av kunderna. Det jag inte förstår är varför man inte som försäljande bolag inte har egna anställda montörer istället för underentreprenörer?
Det har dom.
 
Med stigande elpriser vill alla se över sin situation och inte bara elpriset har gått upp utan även priset på ved och pellets har fördubblats. Kan man få gratis el samtidigt som du säljer överskottet vill ju alla ha det och dessutom så fort som möjligt när det samtidigt subventioneras.

Många solcellsföretag konkurrerar om kunderna då det ploppar upp nya hela tiden och många samtidigt kursar. Skulle tippa på att de som säljer solceller idag inte finns kvar om 20 år för då har de redan gjort sig en hacka och kvar står kunderna som de en gång hade med sina solcellsanläggningar som vid installation i bästa fall producerade 90% av den el de blev lovade. 25 år senare producerar de 15 % och ingen längre vill ha dom.

Om man istället för att subventionera solcellsanläggningar satsat pengarna på att bygga ut kärnkraften istället för att avreglera den hade vi idag haft låga elpriser.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Med stigande elpriser vill alla se över sin situation och inte bara elpriset har gått upp utan även priset på ved och pellets har fördubblats. Kan man få gratis el samtidigt som du säljer överskottet vill ju alla ha det och dessutom så fort som möjligt när det samtidigt subventioneras.


Många solcellsföretag konkurrerar om kunderna då det ploppar upp nya hela tiden och många samtidigt kursar. Skulle tippa på att de som säljer solceller idag inte finns kvar om 20 år för då har de redan gjort sig en hacka och kvar står kunderna som de en gång hade med sina solcellsanläggningar som vid installation i bästa fall producerade 90% av den el de blev lovade. 25 år senare producerar de 15 % och ingen längre vill ha dom.

Om man istället för att subventionera solcellsanläggningar satsat pengarna på att bygga ut kärnkraften istället för att avreglera den hade vi idag haft låga elpriser.
På vilket sätt har kärnkraften blivit avreglerad?
 
H Hus-i-Sörmland skrev:
Det har dom.
De stora har inte det
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Med stigande elpriser vill alla se över sin situation och inte bara elpriset har gått upp utan även priset på ved och pellets har fördubblats. Kan man få gratis el samtidigt som du säljer överskottet vill ju alla ha det och dessutom så fort som möjligt när det samtidigt subventioneras.

Många solcellsföretag konkurrerar om kunderna då det ploppar upp nya hela tiden och många samtidigt kursar. Skulle tippa på att de som säljer solceller idag inte finns kvar om 20 år för då har de redan gjort sig en hacka och kvar står kunderna som de en gång hade med sina solcellsanläggningar som vid installation i bästa fall producerade 90% av den el de blev lovade. 25 år senare producerar de 15 % och ingen längre vill ha dom.

Om man istället för att subventionera solcellsanläggningar satsat pengarna på att bygga ut kärnkraften istället för att avreglera den hade vi idag haft låga elpriser.
Men på vilket sätt har det kostat skattebetalarna att subventionera installationer av solpaneler?
 
Då funkar äntligen anläggningen. Svea Solars elektriker var här halva dagen igår - uppdaterade mjukvaran då det strulade mellan växelriktaren och optimerarna samt drog en jordkabel mellan växelriktaren och elskåpet.

Påtalade problemet med kundtjänst - vilket elektrikern hade hört även från andra kunder. Enligt elektrikern rangordnas Mail i prioritering. Har din anläggning t.ex. brunnit eller liknande så blir det prio 1 och ett snabbt svar. Kändes inte särskilt förtroendeingivande att min anläggning behöver brinna ner för att jag ska få ett svar från kundtjänst…

Jag betalade idag fakturan för anläggningen och hoppas på att Svea Solar finns kvar även när min besiktning är klar och ev anmärkningar behöver åtgärdas.
 
  • Gilla
Jättefranskan
  • Laddar…
tummenmittihanden79,

Vad har du för växelriktare, fabrikat, som skulle vara så svårt att få att gå?

Har du lagringsbatteri också?

Vad är anledningen till att du valde effektoptimerare? Är det en effektoptimerar på varje panel?
Har du mycket som skuggar panelfältet, eftersom du har effektoptimerare?
 
A Arnodt skrev:
tummenmittihanden79,

Vad har du för växelriktare, fabrikat, som skulle vara så svårt att få att gå?

Har du lagringsbatteri också?

Vad är anledningen till att du valde effektoptimerare? Är det en effektoptimerar på varje panel?
Har du mycket som skuggar panelfältet, eftersom du har effektoptimerare?
Jag har Huawei sun2000. Inget batteri.

Optimerare på varje panel då jag har takkupa, skorsten och grannens björkar som skymmer i olika omgångar…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.