G Gilletorpet skrev:
Det var ju konstigt? Men man vet aldrig vad priserna hade varit UTAN solceller! Mest handlar det väl om att driftskostnaderna är lägre med solceller, vilket kan vara positivt för många.
jag har bara sett det själv när det är i villaområden med likadana hus att det skulle vara en vis ökning av priset men inte mycket mer en själva priset på att instalera det själv

och sen om själva anlägningen är 10 år redan så är det värdeminskning redan en då på dom

andra saker höjer priset mer en själva installerings priset av solcellerna

som bergvärme. pool , och andra saker
 
  • Gilla
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Min svärfar gick bort förra veckan ganska plötsligt och dödsboet hanteras nu av min sambo som är enda barnet. En av de mest akuta sakerna att ta tag i är den beställning av solceller han hann göra innan han gick bort.

Det är en anläggning från Svea Solar bestående av:

* 22st 390W paneler (design)
* 1x Huawei växelriktare
* 22x Huawei optimerare
* 1x likströmbrytare (ingår i växelriktare)
* 1x Huawei 10kWh batteripaket

Summa 187 337 kr efter grönt avdrag på 82 556 kr.

25% av beställningspriset har redan betalats in. Anläggningen skall installeras och driftsättas nu i april/maj varefter resterande 75% ska betalas in.


Mina frågor nu:

1. Är detta ett bra pris med tanke på att beställningen lades i januari i år?
2. Huset konsumerar ca 12,000kWh/år - Anläggningen skall producera ca 8,000kWh/år enligt offert. - Är det en normal "balans"?


Vi står i valet och kvalet om att cancellera ordern. Då är frågan om vi kan begära tillbaka de 25% som redan lagts i handpenning i och med situationen som uppstått, eller om vi då helt enkelt får bita i det sura äpplet.
Vi försöker få till det så att min sambo kan behålla huset och då är det prio att lyckas få in så mycket kapital som möjligt så en solcellsanläggning är inte prio just nu, men det kanske är ett bra pris och bra paket han beställt vilket då kanske vore dumt att kasta bort?

Huset är ett småhus på ca 90m2 med plåttak strax utanför Örebro. Ligger väldigt högt med bra med sol året runt (relativt då vi är i Sverige förstås :)).


Tacksam för all hjälp jag kan få för att vi ska kunna fatta ett beslut om att antingen cancellera ordern eller låta den gå vidare.
Gör rätt för er och låt ordern gå vidare.
 
  • Haha
  • Wow
  • Arg
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Jag tycker också att ni ska gå vidare, men skjuta upp installationen tills pappersarbetet kring dödsboet är klart. Om ni drar er ur nu och väljer att installera senare så kommer det garanterat inte att bli billigare...
Det allra billigaste är att inte installera alls.
 
  • Haha
Roger Fundin
  • Laddar…
A anjag skrev:
Gör rätt för er och låt ordern gå vidare.
Varför skulle det vara att "göra rätt för sig" ?
Den som beställt är numera avliden dvs, dödsboet har varken moralisk eller juridisk skyldighet att gå vidare om de inte vill det.
Beställningen var gjord under premissen att Svärfarn levde. Vad han skulle velat om han vetat att han skulle gå bort kan vi bara spekulera i och därför bör vi avstå detta till förmån för TS som utifrån sin nuvarande situation har en moralisk skyldighet att göra det som är bäst för TS familj.
Det är den ENDA skylldighet TS har.
Om det då blir att gå vidare eller att modifiera beställningen eller att säga stopp det är upp till TS och inte pga att nån annan tycker att "det är att göra rätt för sig"
För det är det inte.
 
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Min svärfar gick bort förra veckan ganska plötsligt och dödsboet hanteras nu av min sambo som är enda barnet. En av de mest akuta sakerna att ta tag i är den beställning av solceller han hann göra innan han gick bort.

Det är en anläggning från Svea Solar bestående av:

* 22st 390W paneler (design)
* 1x Huawei växelriktare
* 22x Huawei optimerare
* 1x likströmbrytare (ingår i växelriktare)
* 1x Huawei 10kWh batteripaket

Summa 187 337 kr efter grönt avdrag på 82 556 kr.

25% av beställningspriset har redan betalats in. Anläggningen skall installeras och driftsättas nu i april/maj varefter resterande 75% ska betalas in.


Mina frågor nu:

1. Är detta ett bra pris med tanke på att beställningen lades i januari i år?
2. Huset konsumerar ca 12,000kWh/år - Anläggningen skall producera ca 8,000kWh/år enligt offert. - Är det en normal "balans"?


Vi står i valet och kvalet om att cancellera ordern. Då är frågan om vi kan begära tillbaka de 25% som redan lagts i handpenning i och med situationen som uppstått, eller om vi då helt enkelt får bita i det sura äpplet.
Vi försöker få till det så att min sambo kan behålla huset och då är det prio att lyckas få in så mycket kapital som möjligt så en solcellsanläggning är inte prio just nu, men det kanske är ett bra pris och bra paket han beställt vilket då kanske vore dumt att kasta bort?

Huset är ett småhus på ca 90m2 med plåttak strax utanför Örebro. Ligger väldigt högt med bra med sol året runt (relativt då vi är i Sverige förstås :)).


Tacksam för all hjälp jag kan få för att vi ska kunna fatta ett beslut om att antingen cancellera ordern eller låta den gå vidare.
Beklagar!

Angående solcellerna.. så är det ju först en fråga om ni vill ha dem eller inte (eftersom ni skulle behålla huset). Sen är fråga två, finns det pengar i dödsboet (förutom värdet i huset då).. men som KAN betala solcellerna? och finns så mycket skatt inbetalt detta år.. att avdraget kan göras?

Jag har ingen aning om hur skatteverket tänker, jag funderade bara lite själv! Har precis gjort klart min pappas dödsbo (sista deklarationen, som jag väntat på sedan förra året)

Så oavsett ska ni givetvis ringa och fråga hur regelverket ligger till.. (oavsett - det finns säkert andra saker ni vill fråga om också..)

Men åter till solcellerna. Jag tänkte mest som så att det är ju din svärfar som skrivit kontraktet och det är även han som betalat den delen som gått in i förskott.. och än så länge är det ett öppet dödsbo..

Så avbokar ni det så är ju förskottet borta av förklarliga skäl och har det börjat levereras saker så kan det bli lite tjafs med företaget ifråga.

Och oavsett vad andra må säga om priset eller företaget (finns massor att läsa om bägge online..) så är det liksom redan valt för er del (eller ja, din svärfar har ju valt för sig och sitt hus). Så att välja nått annat.. känns som ett sämre alternativ oavsett.. med tanke på att hela området solceller är lite krångligt ljust nu med fördröjningar/leveranstider/väntetider osv.

Det lättaste (nu när ni vet att ni ska behålla det och vill ha solceller) skulle ju vara att allt bara fick gå sin lilla gång.. som det var tänkt.

Men försök sätta er in i vad han faktiskt har beställt.. hur de tänkt montera, vad de sagt om det befintliga taket .. googla lite på den utrustning de annonserat åt er (som ska monteras.. )

Priset är ju ingen ide att börja bråka om (min åsikt bara) eftersom svärfar redan godkänt det.. och med tanke på att en del redan är betalt.. så förlorar ni den delen oavsett.. så det gör ju "leverantörsbytet" (om ni skulle välja nån annan) ganska dyrt.. det handlar ju om några tusenlappar som han redan betalt in.

Men som sagt, ring skatteverket och kolla hur det ligger till..

Dlödsboet kommer inte vara helt färdigt förrän nästa år iaf (på det skattemässiga planet).. när han deklarerar för sista gången
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag har bara sett det själv när det är i villaområden med likadana hus att det skulle vara en vis ökning av priset men inte mycket mer en själva priset på att instalera det själv

och sen om själva anlägningen är 10 år redan så är det värdeminskning redan en då på dom

andra saker höjer priset mer en själva installerings priset av solcellerna

som bergvärme. pool , och andra saker
Enligt statistik från 2018 har husets värde ökat rätt så exakt vad installationen kostat. 137.000:-. Sedan får du även dra av installationen vid försäljning (om det nu blev vinst ) Du har haft en avsevärd lägre drift under åren du haft anläggningen. Visst med åren så kommer ju värdet avta. Men min anläggning har betalt sig på 8-9år och då är inte billigt bilägande inräknat.
M maria01 skrev:
jag har bara sett det själv när det är i villaområden med likadana hus att det skulle vara en vis ökning av priset men inte mycket mer en själva priset på att instalera det själv

och sen om själva anlägningen är 10 år redan så är det värdeminskning redan en då på dom

andra saker höjer priset mer en själva installerings priset av solcellerna

som bergvärme. pool , och andra saker
 
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Tack. Ja vi har kontakt med Fonus och har börjat följa proceduren som du bl a länkade till i länken. Men just vad gäller solcellerna så är det ju en process som är igång redan. Så vi känner att det är en av de större sakerna att få kontroll över.
den där @Patrik V!!! är de fel i huvet på dig som skrattar på alla inlägg?? även gällande dödsbo!! fan för dig säger jag!
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
guggen och 7 till
  • Laddar…
N Nike64 skrev:
Enligt statistik från 2018 har husets värde ökat rätt så exakt vad installationen kostat. 137.000:-. Sedan får du även dra av installationen vid försäljning (om det nu blev vinst ) Du har haft en avsevärd lägre drift under åren du haft anläggningen. Visst med åren så kommer ju värdet avta. Men min anläggning har betalt sig på 8-9år och då är inte billigt bilägande inräknat.
vi prata ju om köparen vad värde ökning det vart vid försäljning
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Hej
Avboka batteriet. Väldig svårt att få lönsamhet i det. Mer en rolig grej om man tycker sådant är roligt.
I övrigt hade jag monterat det. Inte minst för att uppfylla svärfars vilja.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Lite "kul" att det fortfarande skrivs i denna tråden utan några inlägg från TS på över 59st inlägg. Vi kan nog anse denna tråden överspelad utifrån TS inaktivitet i tråden.
 
M mortimer skrev:
Lite "kul" att det fortfarande skrivs i denna tråden utan några inlägg från TS på över 59st inlägg. Vi kan nog anse denna tråden överspelad utifrån TS inaktivitet i tråden.
Du tror inte TS har något anat att göra utöver denna tråd på byggahus och köp av ev solceller? :oops:
 
  • Gilla
Lennstorm och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Du tror inte TS har något anat att göra utöver denna tråd på byggahus och köp av ev solceller? :oops:
Vad tror du själv ?!
 
M mortimer skrev:
Vad tror du själv ?!
Att det är svaret på din fråga, som du kanske inte vet att du ställde :geek:

TS behöver inte alls ha stuckit från tråden bara för att TS inte skrivit på några dagar.. livet tar mer tid i anspråk ibland! Alla sitter inte alltid på forumet/internet och väntar på svar - man tittar in när man har tid!

…och ibland svarar man inte ens på något inlägg/kommentar förrän man har något att säga (eller har en följdfråga). Som du sa själv finns många inlägg här att reflektera över. (TS kanske rent av vill prata med både Skatteverket och andra innan hen svarar..)
 
  • Gilla
knightjocke och 3 till
  • Laddar…
I och med att bouppteckningen inte är klar är det dödsboet som äger huset och avtalen.
Inte varken TS eller sambon.
Först när bouppteckningen är godkänd vet man hur det ligger till på det ekonomiska planet, vem som kan ta över huset eller om det måste säljas och om solceller blir av. osv.

Ta ett snack med solcellsfirman, endast de kan ge er ett vettigt besked. Och de vill nog inte ta risken att sätta upp några solceller om de inte vet om de får betalt eller inte (förutom förskottet då), såvida TS och sambon inte kan garantera att de går in och betalar (oavsett utgången med huset).
 
K Kirev skrev:
I övrigt hade jag monterat det. Inte minst för att uppfylla svärfars vilja.
1. han är död (beklagar) och har inte längre någon vilja.

2. Troligen gjorde han bara ett rationellt val när han beställde solcellerna och skulle inte bry sej ett endaste dugg om vad de efterlevande gör med husets elförsörjning.

Det är ju liksom inte så att han har skrivit ner en sista vilja där han sååå gärna ville ha solceller på sitt gamla hus, därmed faller hela argumentet om vad han ville.
 
  • Gilla
Lennstorm och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.