Min svärfar gick bort förra veckan ganska plötsligt och dödsboet hanteras nu av min sambo som är enda barnet. En av de mest akuta sakerna att ta tag i är den beställning av solceller han hann göra innan han gick bort.

Det är en anläggning från Svea Solar bestående av:

* 22st 390W paneler (design)
* 1x Huawei växelriktare
* 22x Huawei optimerare
* 1x likströmbrytare (ingår i växelriktare)
* 1x Huawei 10kWh batteripaket

Summa 187 337 kr efter grönt avdrag på 82 556 kr.

25% av beställningspriset har redan betalats in. Anläggningen skall installeras och driftsättas nu i april/maj varefter resterande 75% ska betalas in.


Mina frågor nu:

1. Är detta ett bra pris med tanke på att beställningen lades i januari i år?
2. Huset konsumerar ca 12,000kWh/år - Anläggningen skall producera ca 8,000kWh/år enligt offert. - Är det en normal "balans"?


Vi står i valet och kvalet om att cancellera ordern. Då är frågan om vi kan begära tillbaka de 25% som redan lagts i handpenning i och med situationen som uppstått, eller om vi då helt enkelt får bita i det sura äpplet.
Vi försöker få till det så att min sambo kan behålla huset och då är det prio att lyckas få in så mycket kapital som möjligt så en solcellsanläggning är inte prio just nu, men det kanske är ett bra pris och bra paket han beställt vilket då kanske vore dumt att kasta bort?

Huset är ett småhus på ca 90m2 med plåttak strax utanför Örebro. Ligger väldigt högt med bra med sol året runt (relativt då vi är i Sverige förstås :)).


Tacksam för all hjälp jag kan få för att vi ska kunna fatta ett beslut om att antingen cancellera ordern eller låta den gå vidare.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
helrob och 6 till
  • Laddar…
Om vi antar att huset skall säljas, så skulle jag be en mäklare värdera hur värdet på huset påverkas av en installation.
 
  • Gilla
Putte1972 och 14 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om vi antar att huset skall säljas, så skulle jag be en mäklare värdera hur värdet på huset påverkas av en installation.
Vi har tänkt behålla huset.
 
  • Gilla
Snickarlarsson och 3 till
  • Laddar…
ang pkt 2 . Energiförbrukning på 12000 gällde en person i hushållet. Om en ung familj på 2+? flyttar in så blir förbrukningen betydligt högre och solcellbesparingen större.
 
  • Gilla
johel572 och 9 till
  • Laddar…
Personligen skulle jag behållt beställniningen, speciellt om huset ska behållas.
Värdet på huset blir ju inte lägre, så det går kanske att låna en slant om det saknas kapital att betala installationen?
 
  • Gilla
helrob och 21 till
  • Laddar…
Excel
25% riskerar att gå upp i rök, tveksamt om ni sparar den delen…
 
Redigerat:
  • Gilla
helrob och 3 till
  • Laddar…
Frågan är även gröna avdraget, vem ska skatten dras från? Dödsboet?
 
  • Gilla
helrob och 11 till
  • Laddar…
sir_daniel sir_daniel skrev:
Frågan är även gröna avdraget, vem ska skatten dras från? Dödsboet?
Det är sant. Det måste jag kolla upp men det verkar som att vi kan ta gröna avdraget på oss efter bodelningen är registrerad hos skatteverket.

Skärmklipp av text om skattereduktion i Sverige, markerad del om dödsbo och betalning efter bouppteckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Får ringa Skatteverket och kolla imorgon.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Personligen skulle jag behållt beställniningen, speciellt om huset ska behållas.
Värdet på huset blir ju inte lägre, så det går kanske att låna en slant om det saknas kapital att betala installationen?
Ja det verkar som att det blir så att vi kör vidare med installationen. Nu har jag själv inte gjort någon efterforskning så jag är bara lite osäker på Svea Solar och anläggningen. Hade gärna efterforskat själv så som jag är :)
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Vi har tänkt behålla huset.
Ni bör nog ta en sak i sänder och vid ett dödsfall så tar ju allt sin tid.
Här finns en bra lista på allt som ska göras.
https://www.efterlevandeguiden.se/att-borja-med.html
Sen den viktiga milstolpen är ju när det finns en bouppteckning så att det inte finns några överraskningar.
Ni kommer ju inte heller fritt åt några pengar tills en bouppteckning är upprättad vilket en bank kommer att kräva.
 
  • Gilla
Gabriella J och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Ni bör nog ta en sak i sänder och vid ett dödsfall så tar ju allt sin tid.
Här finns en bra lista på allt som ska göras.
[länk]
Sen den viktiga milstolpen är ju när det finns en bouppteckning så att det inte finns några överraskningar.
Ni kommer ju inte heller fritt åt några pengar tills en bouppteckning är upprättad vilket en bank kommer att kräva.
Tack. Ja vi har kontakt med Fonus och har börjat följa proceduren som du bl a länkade till i länken. Men just vad gäller solcellerna så är det ju en process som är igång redan. Så vi känner att det är en av de större sakerna att få kontroll över.
 
  • Gilla
  • Haha
Toxon och 4 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Tack. Ja vi har kontakt med Fonus och har börjat följa proceduren som du bl a länkade till i länken. Men just vad gäller solcellerna så är det ju en process som är igång redan. Så vi känner att det är en av de större sakerna att få kontroll över.
Jo men svårigheten är att den som beställt har gått bort.
Ni bör ju diskutera det här med solcellsfirman och att det då är ni som ska vara kontaktpersoner annars kan det bli alldeles konstigt.

Någon ska dä även ordna en "Fullmakt till en representant för dödsboet" som du ser i länken så vet solcellsfirman.

Sen vet bara ni själva om det kan finnas några överraskningar i bouppteckningen?
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
K
Enda dödsbodelägare? Oavsett så tar det normalt minst tre månader innan ni står som ägare. Kolla med skv om det går att ta grönt teknik på dödsbo.

Med tanke på att det är batterier så kan det vara mer än 50 000 att göra avdrag på. Då kan det vara en fördel att man är två ägare till huset, för då får man 50 vardera.

Kolla och förbered installatören på läget. Så kan fe komma med råd om hur de vill att det ska gå till.

Den ekonomiska situationen känner bara ni till, så där får ni ta ett snack med er bank om det är ett problem
 
  • Gilla
  • Haha
Harald Boye och 8 till
  • Laddar…
Det är 21,8kr/kwp vilket känns relativt högt även ned optimerare och batteri. I ert läge är det väldigt chansartat med väldigt många osäkerhetsfaktorer i nuläget.
Har ni fått installationsdatum eller har ni möjlighet att ta dialog med SveaSolar om att senarelägga installationen och skapa er mer kontroll över allt ?
 
  • Gilla
hebriana och 3 till
  • Laddar…
Det är ett mycket högt pris för installerad effekt 8,6 kWp.

Jag skulle hoppa av om jag var ni och vädja till att en mindre del av handpenningen om ens någon ska behållas.

Det är goodwill för Svea Solar att lösa detta speciellt eftersom de knappast har haft några kostnader.

Om jag varit försäljningschef på Svea skulle jag värderat utfallet på den här tråden.
 
  • Gilla
  • Haha
Harald Boye och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.