Konstaterat att det är dags att klippa ner fjolårets perenner så smålökarna på väg upp ska få sol och synas.
Nästa helg kanske jag faktiskt kommer till skott och klipper också. :D
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
U
Försökt få bestyr på två 90 år gamla äppleträn.
Tyvärr dåligt skött av tidigare ägare så jobbar lite i taget varje år. Bökigt när de är så höga, och då är ändå bilden på de lägre av träden.
Ett gammalt fruktträd i en trädgård med stege, grå himmel, vinter eller tidig vår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji och 3 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Någon mer dom samlar redesmaterial och lägger ut, för att fåglarna ska ha bekvämt tillgång?

Och har ni i så fall sett att de hämtar och använder det?
Tidigare år ( :cry: ) la jag ut hundens vårsnaggade päls.. la den i en liten hink och hängde upp i närheten av fågelmaten.. de var skytteltrafik där första dagarna (y):)

Det gäller också att tajma in tiden för deras byggnationer.. (dvs det verkar vara lite väderbundet också - men det var hundens vårfrissa med..)
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Verktyg och material på gräsmark, potentiellt för rörarbete eller kabelläggning, i solljus med skuggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gått vårens slinglagarrunda, avgrävd på två ställen vid kantskärning, två ställen hade den vittrat sönder och femte stället så råkade jag dra sönder den vid jakt på avbrotten.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]

Gått vårens slinglagarrunda, avgrävd på två ställen vid kantskärning, två ställen hade den vittrat sönder och femte stället så råkade jag dra sönder den vid jakt på avbrotten.
Vad jagar du brotten med? Ska gå en sväng när den sista snön försvinner.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vad jagar du brotten med? Ska gå en sväng när den sista snön försvinner.
Multimeter, sen sticker jag en nål genom slingan och gör en halveringssökning. Använder en vanlig förlängningssladd för att nå tvärs genom trädgården.
Hade en bild men kunde inte hitta den
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vad jagar du brotten med? Ska gå en sväng när den sista snön försvinner.
Multimeter mäter strömstyrka, ansluten till jordade ledningar och en röd sond. Utomhusmätning vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Typ så, fast jag ersatt lampsladden med labbsladd, och jag mäter bara på en halva av slingan, det räcker.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
Typ så, fast jag ersatt lampsladden med labbsladd, och jag mäter bara på en halva av slingan, det räcker.
Tack
 
Skulle man kunna lägga sladden i ett rör/slang i backen tro? För att förhindra lättare bit/brott samt väderkortision..

..skulle maskinen fortfarande kunna känna av tråden? :thinking:
 
Snigla Snigla skrev:
Skulle man kunna lägga sladden i ett rör/slang i backen tro? För att förhindra lättare bit/brott samt väderkortision..

..skulle maskinen fortfarande kunna känna av tråden? :thinking:
Där gräsmattan växer bra här så ligger slingan nästan 10cm ner, där den växer dåligt så ligger den kvar på ytan :sweat:
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Där gräsmattan växer bra här så ligger slingan nästan 10cm ner, där den växer dåligt så ligger den kvar på ytan :sweat:
Tänkte mest att det är ju många som verkar ha problem med brott på slingan.. och om jag tänker på vår framtida "grasshopper" .. så har vi både sork o mullvad.. så jag funderade på om det ens gick att försöka lägga den i nått som inte är lika "lättklippt/lättbitet/lättbrutet".

Men jag har ingen aning om hur tjockt de läser av... men 10 cm ner är ju en bit iaf!

Nu har jag iof sett att det finns "slinglösa" klippare.. (har inte hunnit kolla vad det innebär, wifi?)
 
Snigla Snigla skrev:
Tänkte mest att det är ju många som verkar ha problem med brott på slingan.. och om jag tänker på vår framtida "grasshopper" .. så har vi både sork o mullvad.. så jag funderade på om det ens gick att försöka lägga den i nått som inte är lika "lättklippt/lättbitet/lättbrutet".

Men jag har ingen aning om hur tjockt de läser av... men 10 cm ner är ju en bit iaf!

Nu har jag iof sett att det finns "slinglösa" klippare.. (har inte hunnit kolla vad det innebär, wifi?)
GPS, skulle jag tro majoriteten kör med.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Tänkte mest att det är ju många som verkar ha problem med brott på slingan.. och om jag tänker på vår framtida "grasshopper" .. så har vi både sork o mullvad.. så jag funderade på om det ens gick att försöka lägga den i nått som inte är lika "lättklippt/lättbitet/lättbrutet".

Men jag har ingen aning om hur tjockt de läser av... men 10 cm ner är ju en bit iaf!

Nu har jag iof sett att det finns "slinglösa" klippare.. (har inte hunnit kolla vad det innebär, wifi?)
Jo, det borde gå, ett rejält jobb när man börjar och svårare att ändra om (vilket vi gör stup i kvarten :oops:).

Slinglösa går väl på en GPS med basstation, alternativt kameror.
Men kan nog dröja nått år innan de är vettigt prissatta.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fixat för påskbrasan imorgon. Här i österbotten har vi påskbrasa istället för majbrasa. Mest som behövde fixas var en gång så man slapp dit, tur snöslungan tar tung blöt snö utan att klaga, enda problemet är greppet.

PXXuiyQ.jpg

lUjsdQg.jpg
 
  • Gilla
Jiji och 4 till
  • Laddar…
Fällt några Almar som nu får tjänstgöra som sittplatser inför morgondagens besök. Blir lite utefika med bl.a.våffelgräddning på påskeftermiddagen. Skulle egentligen hunnit med ett bord också, men det ville inte vara med på bild av outgrundlig anledning:crysmile:. Men en linslus hängde med i alla fall. Skog med nedfallna trädstockar och en röd katt som sitter stilla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.