O orienterarn skrev:
Vi hadde samma problem för några år sedan. Då läckte toastolen det gick inte att se fick hålla fingret i skålen o då syntes det att det rann lite
Toastolen har vi kollat, och kan utesluta den.... (tyvärr)
 
GlennB GlennB skrev:
Inga problem att spola varje gång med enskilt avlopp, men då villd et ju till att man har infiltration, har man sluten tank som TS är det kanske mindre bra.

Jag antar att TS tvingas ha det pga regler ? för annars är det väl den sista avloppslösningen jag skulle välja.
Tråden handlar om en sluten tank. Mitt svar är för en sluten tank. Ts skiter som en 8persons familj.
 
B Bopåzoo skrev:
Tråden handlar om en sluten tank. Mitt svar är för en sluten tank. Ts skiter som en 8persons familj.
Vad får dig att tro det? Är det återigen ang. tömningsintervallet finner du förklaringen i inläggen ovan. Sen hur det hör till problemet ser jag inte
 
  • Gilla
orienterarn och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Om du har en vanlig toalettstol kan det vara idé att kolla in en extra snålspolande stol,
[länk]
Den går lätt att räkna hem med ett tömningsintervall på 4-6 veckor. Även en 3-kammarbrunn går säkert att räkna hem, men det är en större investering + tar längre tid att få till.
Stoppa i ett par vattenfyllda 300-500 ml PET-flaskor i vattencisternen så får man en snålspolande toastol.
 
  • Gilla
Helena_Gavle
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Ja, tydligen går det att göra sig pengar på dynga:crysmile:
Nja, kommunen ska gå plus minus noll på renhållningen. Det är sophämtningen, ÅVC och slamtömningen. De får inte gå plus. över 3-5 år så ska det vara 0.
 
Vi tog hit en som filmade avloppet och kunde inte hitta några fel, i alla fall inte ända fram till sista böjen in i tanken. Han kunde inte vinkla kameran han hade så han skulle återkomma med en sådan.

Men vi märker att nu när grundvattennivån sänkts har det bara höjts typ 5 cm på ett dygn i tanken vilket känns rätt normalt.

Då är det ju I så fall om det antingen är hål i tanken, eller i sista rörkröken.

Vad har vi för möjligheter här med tanke på dolda fel och hela den biten? Det är ju inte förrän nu vi har märkt av problemet, när det har varit så mycket vatten.

Säljaren borde väl vara skyldig att åtgärda detta?

Högt grundvatten eller ej, tanken ska inte läcka in vatten.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
[har du inte mätare på inkommande vatten?QUOTE="Beckidekk, post: 5183111, member: 179355"]Står inför ett dilemma.

Vi har 3kbm sluten tank som är för enbart WC. BDT går via slamavskiljare.

Vanligtvis har vi tömning en gång var fjärde vecka (tvåbarnsfamilj) och det har fungerat utan problem.

Denna gång när vi tömde (den 20e mars) började vårt VA-larm varna för hög nivå redan den 25e mars. Det är alltså 5 dagar senare.

Mycket riktigt, när jag kikar ner i inspektionshålet ser jag att vattennivån är nästan upp till kanten (se bild). Över brunnen sitter ett lock man tar av vid inspektion och tömning, och det sitter alltid på.

Firman som tömmer i vårt område hävdar att de är säkra på att de har tömt. Jag står fast vid att det enda som skulle förklara den snabba uppfyllnaden av tanken skulle vara att toaletten har stått och runnit. Det utesluter jag dock eftersom...

1: Hade toaletten stått och runnit hade vi hört/sett det. Min sambo är hemma hela dagarna.

2: jag plockade isär toan och undersökte cisternen och provspolade och inspekterade på alla tänkbara sätt. Allt fungerar precis som det ska. Inget läckage/strul med spolningsmekaniken.

3: ponera att det skulle läcka in vatten från snö och regn vid brunnslocket. Ja, lite kommer väl ner vid öppning/stängning. Men om tanken skulle ha fyllts på så sätt skulle det betyda att det konstant skulle behöva ligga vatten typ 30 cm upp i brunnen och sippra ner i inspektionsröret. Det känns inte jättetroligt.

Nu har vi fått beställa en akut tömning och jag sa till dem att allting pekar på att de inte har tömt.

Tanken är dessutom helt ny (ca 1.5 år gammal).

Min teori är ju att de har tagit slamavskiljaren och inte tanken. Men de verkar så säkra....

En annan teori är ju att de har varit hos nån granne och missat oss.

Tankar kring detta och har ni varit med om liknande situation?[/QUOTE]
 
Men snälla...

Du skriver om en situation som vi naturligtvis inte kan veta något om. Det kan vara fel på tanken, det kan vara fel på rören, det kan vara att du har vatten i huset som fyller tanken och det kan vara att kommunen inte tömt din tank.

Vilka råd vill du ha?

Ta reda på vad som är fel... Töm tanken och se om den fylls igen på fem dagar. Då var det inte kommunen som slarvade. Om den fylls - ta reda på varifrån vattnet kommer. Se till att det inte kommer inifrån huset (det är inte så svårt, bara att stänga av inkommande vatten.

Grundvattennivån??? Visst, om det faktiskt är hål i tanken, annars skall ju en sluten tank vara ganska oberoende av grundvattennivån...

Du kastar beskyllningar och spekulationer. Du yrar om "dolda fel", Ta reda på fakte - det kan vi inte göra åt dig - det kan du bara göra själv. Använd din internettid till att lösa problemet. När du vet - då kan du jaga den skyldige...
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Men snälla...

Du skriver om en situation som vi naturligtvis inte kan veta något om. Det kan vara fel på tanken, det kan vara fel på rören, det kan vara att du har vatten i huset som fyller tanken och det kan vara att kommunen inte tömt din tank.

Vilka råd vill du ha?

Ta reda på vad som är fel... Töm tanken och se om den fylls igen på fem dagar. Då var det inte kommunen som slarvade. Om den fylls - ta reda på varifrån vattnet kommer. Se till att det inte kommer inifrån huset (det är inte så svårt, bara att stänga av inkommande vatten.

Grundvattennivån??? Visst, om det faktiskt är hål i tanken, annars skall ju en sluten tank vara ganska oberoende av grundvattennivån...

Du kastar beskyllningar och spekulationer. Du yrar om "dolda fel", Ta reda på fakte - det kan vi inte göra åt dig - det kan du bara göra själv. Använd din internettid till att lösa problemet. När du vet - då kan du jaga den skyldige...
Jag medger att jag har låtit väldigt beskyllande och att jag har haft fel ang. tömning men tänk själv. Det har inte varit några problem fram tills nu, när det har varit så mycket snö och vatten.

Och när problemet väl uppstår ser jag inte kopplingen direkt, eftersom det har fungerat. Då är min första logiska slutsats t.ex att tömning kan ha missats. Nu kan vi med all sannolikhet utesluta det.

Men vad är det för konstigt med att det skulle kunna vara ett dolt fel som inte upptäckts förrän det varit mycket snö?

Jag frågar eftersom det finns andra på forumet som har haft liknande erfarenheter och jag har fått många bra svar.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Hur gammal är tanken? Om den är ganska ny KAN det vara dolt fel, det går ju inte att upptäcka utan att höja grundvattnet. Men har den några år på nacken kan det vara något man får förvänta sig.

Täbnk på att om vatten läcker in så kan det också läcka ut. Läckor har dessutom en förmåga att växa sig större, särskilt när det är tjällossning. Vänta inte för länge med åtgärd!
 
Anna_H Anna_H skrev:
Hur gammal är tanken? Om den är ganska ny KAN det vara dolt fel, det går ju inte att upptäcka utan att höja grundvattnet. Men har den några år på nacken kan det vara något man får förvänta sig.

Täbnk på att om vatten läcker in så kan det också läcka ut. Läckor har dessutom en förmåga att växa sig större, särskilt när det är tjällossning. Vänta inte för länge med åtgärd!
Enligt första inlägget 1,5 år, så det känns inte helt orimligt. Även om det kvarstår att få fram vad det är för fel. Det kan ju även vara en skada som uppstått efter tillträde än så länge.
 
  • Gilla
Beckidekk
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Enligt första inlägget 1,5 år, så det känns inte helt orimligt. Även om det kvarstår att få fram vad det är för fel. Det kan ju även vara en skada som uppstått efter tillträde än så länge.
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Enligt första inlägget 1,5 år, så det känns inte helt orimligt. Även om det kvarstår att få fram vad det är för fel. Det kan ju även vara en skada som uppstått efter tillträde än så länge.
Precis, så tanken och avloppet är anlagt i samband med husbygget. Hur skada kan ha uppstått efter tillträde ser jag inte hur det ska ha gått till... spolat ner en sten?:surprised:

Vi har inte grävt nånting så det kan inte vara nånting som vi har orsakat vad jag vet:thinking:
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Enligt första inlägget 1,5 år, så det känns inte helt orimligt. Även om det kvarstår att få fram vad det är för fel. Det kan ju även vara en skada som uppstått efter tillträde än så länge.
Eller du kanske inte menade att vi orsakat skadan utan bara att skadan uppkommit efter vi flyttat in. :p

Men återstår att se efter vi inspekterat ytterligare med kamera!
 
B Beckidekk skrev:
Eller du kanske inte menade att vi orsakat skadan utan bara att skadan uppkommit efter vi flyttat in. :p

Men återstår att se efter vi inspekterat ytterligare med kamera!
Precis. Inträngande rot, någon tung lastbil som kört över eller staketstolpe etc.
Inget som känns omedelbart rimligt, men innan ni sett vad felet är så är det svårt att hävda det ena eller det andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.