Integrera din effekt över dygnet bara. Finns en färdig funktion för det till och med:
Riemann sum
 
Nu kan jag inte hur P1 Meter från HomeWizard fungerar men ifall den inte har sådan själv så borde du kunna lägga till varje fas som "Individual devices" i energy dashboarden tex. Då borde den lösa det så du kan se statistik den vägen.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Integrera din effekt över dygnet bara. Finns en färdig funktion för det till och med:
Riemann sum
Yes, jag hittade det efter jag skrev inlägget :)

- platform: integration
source: sensor.p1_meter_5c2faf0877b0_active_power_l1
name: energy_spent_l1
unit_prefix: k
round: 2

- platform: integration
source: sensor.p1_meter_5c2faf0877b0_active_power_l2
name: energy_spent_l2
unit_prefix: k
round: 2

- platform: integration
source: sensor.p1_meter_5c2faf0877b0_active_power_l3
name: energy_spent_l3
unit_prefix: k
round: 2
La in i Home Asisstants Energi-kontrollpanel. Blev ju snyggt.

Energiförbrukningsdiagram och distribution, veckovis data, tre energikällor, totalförbrukning 2,76 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas jag får korrekta värden nu då....... :)
 
V viriol skrev:
Yes, jag hittade det efter jag skrev inlägget :)
La in i Home Asisstants Energi-kontrollpanel. Blev ju snyggt.

[bild]

Hoppas jag får korrekta värden nu då....... :)
Jo du kan ju först lägga till alla värden du får i integrationen i dashboarden. (jag har både en mätare för fjv och elmätaren) Vissa värden kan vara dolda och måste aktiveras.
Sen klickar du på någon mätning så får du en kurva plus att man kan kombinera mätare på en ny diagramsida.


Svart bakgrund, vit text. Övervakning energiförbrukning, fjärrvärme, ström. Grafiska symboler för data, hemautomationssystem.
 
  • Gilla
ollo
  • Laddar…
Ja efter haft Home Wizard några månader. Hur mycket skiljer era mätningar från elbolagets? Såg nu att för Mars skiljde det mellan HW och elbolaget nästan 600 kWh!!!! Känns väldigt dåligt precision för att kunna lita på om det är så. Har följt den under hela månaden och skulle säga att kanske 50 kWh skillnad kan det vara för jag sett några ggr som det blivit raka sträck. Tappad signal men väldigt få ggr. Skall tilläggas. Har ny VP installerad i Februari samt ny Värmepumps tumlare och Tvättmaskin. Värmen sänkt i badrum (Elgolv) ändå skilde det såå mycket från 2022!!! Har ny mätare dessutom från elägaren från senare delen i fjol. Kallare Mars ja, men 600 kWh???
 
Här nere i Norrköping gjorde jag av med 160kWh mer än förra året i Mars...

Dock stämmer det Home Wizard säger med vad displayen på elmätaren säger ...
och det som displayen på elmätaren säger är samma som vad elnätsbolaget rapporterar.
Så för mig stämmer det klockrent iaf
 
M MrDizzy skrev:
Här nere i Norrköping gjorde jag av med 160kWh mer än förra året i Mars...

Dock stämmer det Home Wizard säger med vad displayen på elmätaren säger ...
och det som displayen på elmätaren säger är samma som vad elnätsbolaget rapporterar.
Så för mig stämmer det klockrent iaf
Har räknat med mer för medeltemperatur var lägre än i fjol. Men inte 600kWh. Skall vänta nån dag och se om de uppdaterar.
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Har räknat med mer för medeltemperatur var lägre än i fjol. Men inte 600kWh. Skall vänta nån dag och se om de uppdaterar.
Var läser du av elmätaren? På mätarens display, på dina sidor på nätägarens hemsida eller något annat?
Min stämmer exakt vad jag kan se så långt. Om de inte gör det är något fel.
Däremot kan det ju finnas eftersläpning med data på webben/kundportalen.

Om du förbrukar mer eller mindre, om det är varmt eller kallt eller vad som förbrukar är helt irrelevant.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Var läser du av elmätaren? På mätarens display, på dina sidor på nätägarens hemsida eller något annat?
Min stämmer exakt vad jag kan se så långt. Om de inte gör det är något fel.
Däremot kan det ju finnas eftersläpning med data på webben/kundportalen.

Om du förbrukar mer eller mindre, om det är varmt eller kallt eller vad som förbrukar är helt irrelevant.
På deras sida. Ja det kan vara några dagars eftersläpning.
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Ja efter haft Home Wizard några månader. Hur mycket skiljer era mätningar från elbolagets? Såg nu att för Mars skiljde det mellan HW och elbolaget nästan 600 kWh!!!! Känns väldigt dåligt precision för att kunna lita på om det är så. Har följt den under hela månaden och skulle säga att kanske 50 kWh skillnad kan det vara för jag sett några ggr som det blivit raka sträck. Tappad signal men väldigt få ggr. Skall tilläggas. Har ny VP installerad i Februari samt ny Värmepumps tumlare och Tvättmaskin. Värmen sänkt i badrum (Elgolv) ändå skilde det såå mycket från 2022!!! Har ny mätare dessutom från elägaren från senare delen i fjol. Kallare Mars ja, men 600 kWh???
Läser du från HAN-porten skall det inte skilja något alls, det är samma värde som redovisas till mätsystemet.
 
M MrDizzy skrev:
Här nere i Norrköping gjorde jag av med 160kWh mer än förra året i Mars...

Dock stämmer det Home Wizard säger med vad displayen på elmätaren säger ...
och det som displayen på elmätaren säger är samma som vad elnätsbolaget rapporterar.
Så för mig stämmer det klockrent iaf
Om du vill göra jämförelser mellan olika månader eller år så använder man graddags-statistiken hellre än medeltemp.

/M
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
Läser du från HAN-porten skall det inte skilja något alls, det är samma värde som redovisas till mätsystemet.
Ja det är ju märkligt..men de kanske uppdaterar den snart.
 
M Marcus-AA skrev:
Läser du från HAN-porten skall det inte skilja något alls, det är samma värde som redovisas till mätsystemet.
Ja,,kollade nätägaren då skiljde det bara 40 kWh(y):cool: men på el bolaget skiljde det 600 kWh just nu (kanske skall uppdateras eftersom den kollar historiskt). Så nu är jag mer nöjd:love:
 
F
Jag kör denna, snygg animering!

Slimme meter som finns på m.nu. Rapporterar exakt samma som fakturan från elbolaget.
 
  • Skärmupptagning av en app visar elförbrukning och prisinformation, inklusive spänning och ström för olika faser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Fideliox skrev:
Jag kör denna, snygg animering!

Slimme meter som finns på m.nu. Rapporterar exakt samma som fakturan från elbolaget.
"Slimme meter" är själva elmätaren, på holländska, inte ett interface.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.