Jedis87 Jedis87 skrev:
Den väggen som tog över 2 veckor är max 8 m :thinking:
Är det någon hemma som ser vad de gör på dagarna?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Som referens så tog en fasad på 8m i bredd och 5h upp till nock mig 4 dagar att byta. Ink målning.
Och då har jag aldrig gjort något liknande någonsin.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Är det någon hemma som ser vad de gör på dagarna?
Tyvärr. Känns som jag gnäller mer än vad mamma min och hennes sambo gör. Är på henne att gör något åt saken. Ville bara hjälpa till men är upp till dem att ta hantverkarna i nacken
 
  • Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jedis87 Jedis87 skrev:
Hej.

Skriver åt min mor och hennes sambo. Har anlitat ett gäng trevliga snickar, som är hos min mor och ska byta ut fasaden.

Visar sig att man valt för kort skruv och skruvat långt längre in är virkets yttre del. Se bilder. Min mors sambo har provat måla över för se hur det blir och tycker själv det inte ser bra ut.

Vad tycker ni?

Snickarna sa att dem märkte det och borde valt längre skruv men inte orkat åka till byggnaden för att köpa ny, utan fortsatt med det dem har.

Ser det här okej ut? Kan man begära att snickarna åtgärdar det eller göra något prisavdrag? Min mor har själv köpt virket av mig då jag själv jobbar på en bygghandel.

Tyvärr verkar dem här snickarna mest gilla att fika. På 3 veckor är enbart en vägg färdig. Har sagt till min mor att begär vad det har kostat hitintills för kan bli dyrare än vad det ska kosta annars.

Uppskattar alla svar och idéer hur man löser problemet.
vansinne, de kan ju inte ens hålla sig på samma höjd med skruvraden. Du ska nog vara glad att bara en vägg med panel är förbrukad. Betala för jobbet att såga till, om de nu lyckats med det. Släng ut dom eller kräv att det spikas ordentligt inom rimlig tid.

Vårt hus fick nytt tak och spikad panel, plåtarbeten och fönster och yttterdörr på ungefär 5-6 veckor. 3 gubbar på plats. De satte kritsnöre för att spikarna skulle hamna spikrakt.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ohchips Ohchips skrev:
Att skruva fasadpanel är ett otyg, tycker jag.
Spik går snabbare, är lättare att riva när man byter enstaka brädor vart efter.
Och nej, det där ser inte helt ok utfört ut och snickarna var medvetna om att skruvarna var för korta och fortsätter ändå. Gör om och gör rätt.
Jag förstår att spika eller skruva panel väcker känslor. Mina erfarenheter efter att ha renoverat 5 hus som amatör att för mig har två faktorer avgjort att jag använder panelskruv typ Grabber med litet huvud. 1. När man ändrar sig under renoveringen förstör man nästan ingenting när man skruvar ut brädorna och sedan skruvar tillbaka. När jag spikat förstör jag mycket mer när ändring ska ske. 2. När jag tittar på den gamla panelen som är spikad har plankorna när de torkar och blir blöta dragit ut spikarna några mm och där har rötskador startat. När jag skruvat är skruvarna orörliga och ingen fukt kommer in i skruvhålet. Men som sagt jag är inte yrkesutbildad.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
A alexanderlukas skrev:
Jag förstår att spika eller skruva panel väcker känslor. Mina erfarenheter efter att ha renoverat 5 hus som amatör att för mig har två faktorer avgjort att jag använder panelskruv typ Grabber med litet huvud. 1. När man ändrar sig under renoveringen förstör man nästan ingenting när man skruvar ut brädorna och sedan skruvar tillbaka. När jag spikat förstör jag mycket mer när ändring ska ske. 2. När jag tittar på den gamla panelen som är spikad har plankorna när de torkar och blir blöta dragit ut spikarna några mm och där har rötskador startat. När jag skruvat är skruvarna orörliga och ingen fukt kommer in i skruvhålet. Men som sagt jag är inte yrkesutbildad.
Jag tänker mest på att den dagen en bräda blir dålig, så är det med hög sannolikhet en del färg över skruvskallarna, vilket försvårar borttagningen. Om man spikar så är det bara att ta fram kobenet och bända bort.
Att spikar vandrar är ett känt faktum. Men jag anser själv att det inte är ett stort problem.
Underhåller man sin fasad som man ska, så är det bara spika in dom när det är dags för målning eller dylikt.

Men man får tycka och tänka olika. Det är helt ok. Men det är såhär jag ser på saken :)
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Ohchips Ohchips skrev:
Jag tänker mest på att den dagen en bräda blir dålig, så är det med hög sannolikhet en del färg över skruvskallarna, vilket försvårar borttagningen. Om man spikar så är det bara att ta fram kobenet och bända bort.
Att spikar vandrar är ett känt faktum. Men jag anser själv att det inte är ett stort problem.
Underhåller man sin fasad som man ska, så är det bara spika in dom när det är dags för målning eller dylikt.

Men man får tycka och tänka olika. Det är helt ok. Men det är såhär jag ser på saken :)
Inte så bara med maskinspik... Vandrar dom också, det tvivlar jag på men har egentligen ingen aning
 
S Småbrukaren skrev:
vansinne, de kan ju inte ens hålla sig på samma höjd med skruvraden. Du ska nog vara glad att bara en vägg med panel är förbrukad. Betala för jobbet att såga till, om de nu lyckats med det. Släng ut dom eller kräv att det spikas ordentligt inom rimlig tid.

Vårt hus fick nytt tak och spikad panel, plåtarbeten och fönster och yttterdörr på ungefär 5-6 veckor. 3 gubbar på plats. De satte kritsnöre för att spikarna skulle hamna spikrakt.
Bara tre väggar kvar ska bli intressant om dem ens gjort en vägg till tills påsk då jag ska dit igen. Ska iallafall bytt skruv nu
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Inte så bara med maskinspik... Vandrar dom också, det tvivlar jag på men har egentligen ingen aning
Eller om man har lockläkt med 4".
 
Här fixade vi fasadbyte på fyra hus hus på fyra veckor för ett antal år sedan, varav 8 dagar "gick till spillo" för rivning och uppsättning av byggställningen. Hyrde ställningen 4 veckor, de hade minimipris på 4 veckor. Visserligen bara två sidor på varje hus, då bara gavlarna är i trä, men det var ju ändå ca 2,5 dagar per vägg, inklusive målning.

Vad gäller monteringen är vårt hus blandat spikat och skruvat, de två snickarna uppe på byggställningen använde spikpistol och maken som gick på marken använde skruvdragare, jag använde pensel.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Ett sätt att få bort skruvskallarna är att köra med någon fog som tål utomhustemp. T.ex. Tec7 innan man målar.
Jag använder Laseal fönsterkitt .Förutom att det är enligt min mening det bästa fönsterkittet på marknaden( 10 års garanti) så går det även att använda som spackel på ytterklädsel typ lägga igen gamla spikhål mm.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ohchips Ohchips skrev:
Jag tänker mest på att den dagen en bräda blir dålig, så är det med hög sannolikhet en del färg över skruvskallarna, vilket försvårar borttagningen. Om man spikar så är det bara att ta fram kobenet och bända bort.
Att spikar vandrar är ett känt faktum. Men jag anser själv att det inte är ett stort problem.
Underhåller man sin fasad som man ska, så är det bara spika in dom när det är dags för målning eller dylikt.

Men man får tycka och tänka olika. Det är helt ok. Men det är såhär jag ser på saken :)
Det är inte så problematiskt. Man använder oftast en skruv med liten skalle, typ trallskruv. Då är det inga problem att lossa brädan med ett koben/kofot heller. Särskilt inte om brädan är lite dålig. Man drar helt enkelt skruven och skallen genom brädan. Nackdelen är ju att de flests skruvarna sitter kvar i väggen. Men det räcker ju att bara kapa av dem med vinkelslipen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.