1 467 666 läst · 24 285 svar
1468k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Ja, det är verkligen dålig luft där och det bör vidtas lite åtgärder. Steg ett är väl att skärma av banområdet från bostadsområdet för att förbättra luften. Det är så lite biltrafik där så jag tror det är försumbart. Buss och spårvagn släpper också ut en delpacman42 skrev:
Det stämmer. De rekommenderar bromsservice men det är inte ett villkor för att garantin ska gälla.A AndersS skrev:
Jag kan Tesla bäst men det borde vara samma på övriga märken. Allt utom motorerna går på 12 V. Ett starkt skäl är att nog det finns kontaktorer som bryter högspänningen när bilen går ner i viloläge. Tesla går för övrigt över till 48 V i alla framtida modeller. Sen så är det nog inte ett konventionellt startbatteri heller utan någon annan sort gissar jag. På nyare Teslor är det ett litiumbatteri istället för bly.P Pin skrev:
Av vad jag läst så verkar 12 V-batteriet (blyvarianten) på Tesla hålla i runda slängar 4 år innan man får en varning om att det måste bytas.
Vet du vad som triggar varningen och varifrån den kommer?W witten skrev:Jag kan Tesla bäst men det borde vara samma på övriga märken. Allt utom motorerna går på 12 V. Ett starkt skäl är att nog det finns kontaktorer som bryter högspänningen när bilen går ner i viloläge. Tesla går för övrigt över till 48 V i alla framtida modeller. Sen så är det nog inte ett konventionellt startbatteri heller utan någon annan sort gissar jag. På nyare Teslor är det ett litiumbatteri istället för bly.
Av vad jag läst så verkar 12 V-batteriet (blyvarianten) på Tesla hålla i runda slängar 4 år innan man får en varning om att det måste bytas.
Det är bilens dator som övervakar batteriet och hur det ger och tar emot ström. Det verkar funka bra men inte perfekt för jag har läst om vissa som fått ett tvärdött batteri. En tröst är att deras mobila service kommer hem till dig och byter.tttomten skrev:
Det är nog tesla som inte har några verkstäder som gjort en grej av detta.A AndersS skrev:
På min Zoe så är det service var 6000 mil eller varje år. Allt utom att smörja motorluckans lås (vartannat år) är bara kontroller.
Tilläggsarbeten är: byte kupefilter (tror det görs varje år?), bromsvätska (var 4e?), 12V batteri (var 4e), kylvätska (var 5e?), kontroll av kylmedium (vet inte om det är ACn, vet inte intervall). Enl uppgift ingår alla tilläggsarbeten som rekommenderas i priset för serviceavtalet. Det har jag fått skriftligt på.
Jag kan tänka mig att batterigarantin (på huvudbatteriet) kanske inte gäller, om man skiter i att byta 12V batteri eller kylvätska. Som många andra misstänker jag att om bilen står mycket så kommer larm, telematik etc att dra ur det pyttelilla 12V batteriet så att det blir dåligt.
Bromsvätska försökte jag få verkstan att byta när jag körde SAAB. Alla gånger jag bad om det så hade de bara kontrollerat och fyllt den. Inte bytt. Men de tog inte betalt för det heller. Trots att jag bad de skulle göra det... Jag bad även de skulle byta brytrullar på remkretsen på en bil. De gjorde det inte och efter ett par månader började en av dem låta, så då fick de byta den "gratis" (fast jag hade ju redan betalt en gång).
Jag misstänker de kommer skita i att byta bromsvätska på min Zoe. Undrar hur man kollar att de verkligen gör det. Tror det fuskas mycket. Tror även att kupefilter fuskas med. Ofta ska man ju rensa bort gegga under en massa plast under vindrutan. På Zoe är det tydligen ett vanligt fel att det sätter igen så att regnvatten sen kommer in i kupen...
Nu tycker ju jag att det är toppen att de gjort en grej av det. Men visst är det trist för de som har långt till ett service center (om inte mobil service kan fixa problemet).J JohanLun skrev:Det är nog tesla som inte har några verkstäder som gjort en grej av detta.
På min Zoe så är det service var 6000 mil eller varje år. Allt utom att smörja motorluckans lås (vartannat år) är bara kontroller.
Tilläggsarbeten är: byte kupefilter (tror det görs varje år?), bromsvätska (var 4e?), 12V batteri (var 4e), kylvätska (var 5e?), kontroll av kylmedium (vet inte om det är ACn, vet inte intervall). Enl uppgift ingår alla tilläggsarbeten som rekommenderas i priset för serviceavtalet. Det har jag fått skriftligt på.
Jag kan tänka mig att batterigarantin (på huvudbatteriet) kanske inte gäller, om man skiter i att byta 12V batteri eller kylvätska. Som många andra misstänker jag att om bilen står mycket så kommer larm, telematik etc att dra ur det pyttelilla 12V batteriet så att det blir dåligt.
Bromsvätska försökte jag få verkstan att byta när jag körde SAAB. Alla gånger jag bad om det så hade de bara kontrollerat och fyllt den. Inte bytt. Men de tog inte betalt för det heller. Trots att jag bad de skulle göra det... Jag bad även de skulle byta brytrullar på remkretsen på en bil. De gjorde det inte och efter ett par månader började en av dem låta, så då fick de byta den "gratis" (fast jag hade ju redan betalt en gång).
Jag misstänker de kommer skita i att byta bromsvätska på min Zoe. Undrar hur man kollar att de verkligen gör det. Tror det fuskas mycket. Tror även att kupefilter fuskas med. Ofta ska man ju rensa bort gegga under en massa plast under vindrutan. På Zoe är det tydligen ett vanligt fel att det sätter igen så att regnvatten sen kommer in i kupen...
Har faktiskt själv varit med om det med att de bara kontrollerar bromsvätskan (på Tesla). Lite irriterande för vem vet om den bara har 6 månader kvar (eller gör verkstäderna en så pass genomtänkt analys att de ser att den klarar sig länge till?)
Bromsvätska tar ju till sig vatten och byts oberoende av drivmedel, samma med kupefilter och ingår i servicekostnad.. Så lite förvånad att Tesla plötsligt anser att det inte behövs.J JohanLun skrev:Det är nog tesla som inte har några verkstäder som gjort en grej av detta.
På min Zoe så är det service var 6000 mil eller varje år. Allt utom att smörja motorluckans lås (vartannat år) är bara kontroller.
Tilläggsarbeten är: byte kupefilter (tror det görs varje år?), bromsvätska (var 4e?), 12V batteri (var 4e), kylvätska (var 5e?), kontroll av kylmedium (vet inte om det är ACn, vet inte intervall). Enl uppgift ingår alla tilläggsarbeten som rekommenderas i priset för serviceavtalet. Det har jag fått skriftligt på.
Jag kan tänka mig att batterigarantin (på huvudbatteriet) kanske inte gäller, om man skiter i att byta 12V batteri eller kylvätska. Som många andra misstänker jag att om bilen står mycket så kommer larm, telematik etc att dra ur det pyttelilla 12V batteriet så att det blir dåligt.
Bromsvätska försökte jag få verkstan att byta när jag körde SAAB. Alla gånger jag bad om det så hade de bara kontrollerat och fyllt den. Inte bytt. Men de tog inte betalt för det heller. Trots att jag bad de skulle göra det... Jag bad även de skulle byta brytrullar på remkretsen på en bil. De gjorde det inte och efter ett par månader började en av dem låta, så då fick de byta den "gratis" (fast jag hade ju redan betalt en gång).
Jag misstänker de kommer skita i att byta bromsvätska på min Zoe. Undrar hur man kollar att de verkligen gör det. Tror det fuskas mycket. Tror även att kupefilter fuskas med. Ofta ska man ju rensa bort gegga under en massa plast under vindrutan. På Zoe är det tydligen ett vanligt fel att det sätter igen så att regnvatten sen kommer in i kupen...
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Det är så lite vatten det tar åt sig i ett slutet system, speciellt som används såpas lite som i en Tesla så det behöver troligtvis aldrig bytasA AndersS skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Lägg lite rostskydds massa runt-på nyckelgreppet på någon-all nipplar på oken. Jag lämnade in en bil på service en gång och hade fått ett pris, när jag hämtade kostade det mer (ovanligt? ) frågade varför, "bromsvätska bytt", kollade mina nipplar som jag rostskyddat veckan innan då jag själv bytt vätskan, ingen hade rört nipplarna, jag arg, tjafs men jag betalade inte.J JohanLun skrev:Det är nog tesla som inte har några verkstäder som gjort en grej av detta.
På min Zoe så är det service var 6000 mil eller varje år. Allt utom att smörja motorluckans lås (vartannat år) är bara kontroller.
Tilläggsarbeten är: byte kupefilter (tror det görs varje år?), bromsvätska (var 4e?), 12V batteri (var 4e), kylvätska (var 5e?), kontroll av kylmedium (vet inte om det är ACn, vet inte intervall). Enl uppgift ingår alla tilläggsarbeten som rekommenderas i priset för serviceavtalet. Det har jag fått skriftligt på.
Jag kan tänka mig att batterigarantin (på huvudbatteriet) kanske inte gäller, om man skiter i att byta 12V batteri eller kylvätska. Som många andra misstänker jag att om bilen står mycket så kommer larm, telematik etc att dra ur det pyttelilla 12V batteriet så att det blir dåligt.
Bromsvätska försökte jag få verkstan att byta när jag körde SAAB. Alla gånger jag bad om det så hade de bara kontrollerat och fyllt den. Inte bytt. Men de tog inte betalt för det heller. Trots att jag bad de skulle göra det... Jag bad även de skulle byta brytrullar på remkretsen på en bil. De gjorde det inte och efter ett par månader började en av dem låta, så då fick de byta den "gratis" (fast jag hade ju redan betalt en gång).
Jag misstänker de kommer skita i att byta bromsvätska på min Zoe. Undrar hur man kollar att de verkligen gör det. Tror det fuskas mycket. Tror även att kupefilter fuskas med. Ofta ska man ju rensa bort gegga under en massa plast under vindrutan. På Zoe är det tydligen ett vanligt fel att det sätter igen så att regnvatten sen kommer in i kupen...
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Dom flesta som aldrig provat en elhoj brukar svänga sig med diverse floskler. Jag köpte en och det är en helt annan upplevelse som jag inte ångrat. Å andra sidan har jag vuxit ifrån att det måste låta för att andra ska titta på migJ Jonasdzm skrev:
Liksom ångmaskiner och tändkulemotorer kommer fashinera även kommande generationer så kommer dagens förbränningsmotorer också ha sin skara romantiker i framtiden. Jag har en gammal boxer vw jag tror jag inte kommer sluta gilla. Men för körupplevelsen till vardags finns inget som håller en kvar vid gammal teknik. Även om jag älskar de som kör en gammal duett till vardags, eller har en träsnipa med tändkulemotor...M Markarbetaren skrev: