L Linda_71 skrev:
Eftersom alla hus är olika höga så funkar det inte, samt att det skall vara fast monterad stege om det är mer än en viss höjd upp till takfoten ( vet inte om det är 3 eller 5 meter).
Att sen lyfta ner en stege från biltaket ( får ju inte plats inne i bilarna ) 16-18ggr/dag är nog inte bra för sotarens arbetsmiljö heller. Sliter nog på kroppen/axlar.
en plåtslagare och byggare gör det varje dag varför ska sotaren inte klara av det
 
  • Gilla
  • Arg
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
en plåtslagare och byggare gör det varje dag varför ska sotaren inte klara av det
Men det handlar inte om att inte klara...
Dom får inte enligt lag.
Bara för att taxibilar får köra 100 på 100 väg betyder det inte att lastbilar får göra det.
LAGEN bestämmer och vill du ändra den får du engagera dig politiskt.
Sen har alla seriösa byggare/plåtslagare jag känner byggnadsställningar.
Sen finns ju de företag som struntar i arbetsmiljölagen, inte har kollektivavtal, inte betalar ut rätt lön m.m.
Men dessa företag är ju inget att sträva efter att efterlikna.
 
  • Gilla
  • Älska
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
L Linda_71 skrev:
Men det handlar inte om att inte klara...
Dom får inte enligt lag.
Bara för att taxibilar får köra 100 på 100 väg betyder det inte att lastbilar får göra det.
LAGEN bestämmer och vill du ändra den får du engagera dig politiskt.
Sen har alla seriösa byggare/plåtslagare jag känner byggnadsställningar.
Sen finns ju de företag som struntar i arbetsmiljölagen, inte har kollektivavtal, inte betalar ut rätt lön m.m.
Men dessa företag är ju inget att sträva efter att efterlikna.
det är är ju exakt vad du sa att dom inte klara flytta en stege

jag hade samma stege till huset som jag hade i jobbet inget fel på den men sotar jäveln skulle klaga på den med
 
M maria01 skrev:
det är är ju exakt vad du sa att dom inte klara flytta en stege

jag hade samma stege till huset som jag hade i jobbet inget fel på den men sotar jäveln skulle klaga på den med
Men är du på 16-18 ställen varje dag?
Lyfter ner stegen på alla ställen?
Sen att du/din arbetsgivare väljer att inte följa lagen det är ju upp till er.
Jag har lagt tillräckligt med tid för att försöka förklara för dig att sotning o BSK är lagstadgat. Vi måste följa ett avtal och en taxa som en kommun satt.

Du får ha din tro/dina idéer/fantasier.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
L Linda_71 skrev:
Men är du på 16-18 ställen varje dag?
Lyfter ner stegen på alla ställen?
Sen att du/din arbetsgivare väljer att inte följa lagen det är ju upp till er.
Jag har lagt tillräckligt med tid för att försöka förklara för dig att sotning o BSK är lagstadgat. Vi måste följa ett avtal och en taxa som en kommun satt.

Du får ha din tro/dina idéer/fantasier.
ett avtal som man själv har tat fram

många hus ägare har egen stege så ofta behöver sotaren inte ens ta med sin egen

sen är det där med monopolet som är borta idag ingen konkurrens har satt sina spår att sotorna ska vara borskämda med annant idag

varför ska sotorna vara bättre en alla andra som jobbar på hög höjd
 
  • Arg
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
Nej, jag bor inte i Västerport.
Vad gäller resten så kan du kanske orka hitta rätt målvakt. Ledtråd: Det är inte jag som startat tråden.


L Linda_71 skrev:
Som jag förstår bor du i Västerport? Fluetec med Petri Tuomela som sotarmästare har definitivt koll på läget. En av Sveriges få kommuner som enbart sotar med stavteknik.
Vad gäller nyttjandeförbudet är det väl ganska självklart, lika väl som man inte besiktigar bilen och får körförbud så blir det nyttjandeförbud på eldstaden om den inte brandskyddskontrolleras förkortas BSK.
 
D Djurmo skrev:
Jag kan hålla med om att sotningsyrket verkar vara kalas vad gäller villkor. Jag blev så less på det här. Jag lär vara hemma när det ska skötas, här sötad det alltid i januari, så jag måste skotta en gång runt huset och sedan skotta taket. Bara för att sotaren ska komma upp, dra sin viska en! Enda gång ner och upp, klättra ner och fakturera, sist var det bara typ 400, gången innan typ 600. Så jag går sotarkursen i sommar. Visst, det lönar sig inte ekonomiskt kanske, men jag kommer slippa skotta...
Här meddelade de att sotaren skulle komma i januari också men jag ringde och avbeställde och då får jag beställa en tid senare när snön är borta. Inget problem alls
 
L Linda_71 skrev:
När det gäller vår bransch är det för det uppmärksammats mer fallolyckor. Är faktiskt lite curling åt båda håll, förr såg man till att ha riktiga stegar och säkra uppstigningar för sotaren. Idag struntar man i det och säger "hur skulle jag kunna veta att han skulle upp på taket?"
Många gånger finns det inte ens en stege framställd utan sotaren får gå och ta fram själv hos yngre. Men tant Olga på 92 år har kasat fram den och ber om ursäkt för hon inte orkat resa upp den.
Man brydde sig mer om varandra och att underlätta för varandra förr. Idag skiter man i vilket och tänker bara på sig själv.
Ja jag har en lång utdragbar stege med stegfot och glidskydd som står där jämt och sedan rejäl stege på taket som är ordentligt fastsatt och det är ju en självklar sak. De som tycker att det är så mycket regler är väl såna som inte tycker det är så noga med arbetarskydd överhuvud taget och då kan de gå kurs och sota själva för om de då faller och skadar sig ev. slår ihjäl sig har de bara sig själva att skylla
 
  • Gilla
Linda_71
  • Laddar…
M maria01 skrev:
ett avtal som man själv har tat fram

många hus ägare har egen stege så ofta behöver sotaren inte ens ta med sin egen

sen är det där med monopolet som är borta idag ingen konkurrens har satt sina spår att sotorna ska vara borskämda med annant idag

varför ska sotorna vara bättre en alla andra som jobbar på hög höjd
Det finns regler för alla även plåtslagare och byggare och seriösa arbetsgivare följer dem så är det bara men man har ju konstaterat stora brister i arbetsmiljö hos många företag. Det är helt enkelt inte tillåtet att riskera att ens anställda skadas i arbetet. Hur svårt kan det vara att fatta det
 
  • Gilla
  • Arg
plåtrickard och 2 till
  • Laddar…
J Jamtstårsa skrev:
Det finns regler för alla även plåtslagare och byggare och seriösa arbetsgivare följer dem så är det bara men man har ju konstaterat stora brister i arbetsmiljö hos många företag. Det är helt enkelt inte tillåtet att riskera att ens anställda skadas i arbetet. Hur svårt kan det vara att fatta det
hur ska man monter bryggor på på taket först innan plåten kommer på och fasta stegar ? så klart finns det regler för oss andra med
 
M maria01 skrev:
hur ska man monter bryggor på på taket först innan plåten kommer på och fasta stegar ? så klart finns det regler för oss andra med
Jag brukar använda skylift eller ställning...
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jag brukar använda skylift eller ställning...
men inga bryggor väll ? och kunden betalar skylift för små jobb på taket?
 
M maria01 skrev:
men inga bryggor väll ? och kunden betalar skylift för små jobb på taket?
Ja jag är inte så säker på att kunden har råd att jag ramlar ner....
Så dom får betala för det jag behöver..
Även på kyrktaken....
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Ja jag är inte så säker på att kunden har råd att jag ramlar ner....
Så dom får betala för det jag behöver..
Även på kyrktaken....
visa en bild på en medeltida kyrka med brygga och fasta stegar snälla
 
och en skylift kommer defentivt inte in på många villa tomter så du menar du aldrig lämnar korgen helt omöjligt för en jobba så

Vindskiveplåten har jag aldrig satt upp med skylift eller andra mindre jobb som skorstens huvar

du står inte på nån skylift på dina bilder ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.