G
J JohanLun skrev:
Livscyklelanalys.

De som kör mkt bil, tex i arbetet, taxi, leverans osv - där gör säkert elbilar stor nytta.

Om Olga 87 år som tar bilen 3 km till kyrkan varannan söndag köper elbil är det bara negativt för planeten. Hon skulle fortsätta köra sin Opel från 1957.

Jag kör väl 2-2.500 mil med min Zoe. Nästan för lite för att motivera. Så har jag en 17 år gammal V70 kombi för det som inte går med Zoeyn. Volvon körs nån gång i månaden. Helst hade jag haft en elbil som klarar allt. Men just nu är det inte lönsamt för mig. Jag kör för lite.
Ja, det har jag skrivit ovan men det hjälper inte på kort tid då elbilarnas co2 minus kan vara flera tusen mil när/var/hur de produceras.
 
G OMathson skrev:
Ja, det har jag skrivit ovan men det hjälper inte på kort tid då elbilarnas co2 minus kan vara flera tusen mil när/var/hur de produceras.
När en bil som är tänkt att köras mycket ska bytas ut är det rimligt att byta till en så klimatneutral bil som det går sett till en antagen livscykelanalys. Ganska få "användare" både köper bilen ny och skrotar den när den är utsliten, så man får nog anta att man är del i en kedja där man antingen tar ut nya bilar och kör 2 år, köper en begagnad bil och kör 3-5 år eller köper en bättre begagnad bil och kör in i döden (för bilen).

Mitt antagande är att som köpare av en ny eller nästan ny bil så ska man välja sådan bil man tror under hela sin livstid kommer vara så lite negativ för miljön som möjligt. Det är sannolikt iallafall inte en suburban eller avalanche med V8 om man inte regelmässigt kör runt med 2 ton byggmaterial.

Även om man inte kör resten av bilens livstid kommer ju någon annan ta vid och köra bilen in i döden.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Dubbdäck är en del av problemet, men även t.ex. många fjärrvärmeverk.
Våttvätta/sopa gatorna och minska grusning skulle göra mycket för kringvirvlande partiklar. Där är fordonstypen bara en del av problemet.
I Göteborg har man ju dubbdäcksförbud enbart på ett par gator som går längs med järnvägen för att järnvägen leder till så mycket partiklar.
 
J JohanLun skrev:
Jo, jag kollade och några mindre fristående verkstäder tar som sagt mycket mindre, men byter då heller inte batteriet. De "större" verkstäderna tar mindre än "fullpris" (7.-8.000) men ungefär som priset jag får med serviceavtalet. Det jag inte fattar är varför de säljer 2 service för mindre än 1 service. Kanske lurar det någon, eller? Om man tycker det är dyrt som jag, då drar de fram att man kan få serviceavtal för ett par hundra mindre än bara 1 service, dvs nästa service är "gratis".

Med serviceavtal kostade det som sagt ca 3600 / service. Ett nytt 12V batteri med rätt spec och bra kvalitet tror jag kostade 1600. Bromsvätska kostade som sagt 700. Då många behöver byta spindelleder och vissa elmotor efter 6-7-8.000 mil så räknar jag med att nåt kommer behöva bytas på min bil, sen verkar några andra saker som spolarpump och elvärmen i säten strula så tänker jag att jag förhoppningsvis får lättare att få detta åtgärdat innan garantin går ut om jag servar på de som är aukt. mot att komma in med en "trasig" bil. Nån goodwill borde det vara att man är trogen?

När garantin gått ut så sätter jag inte min fot på Hedin igen. Jag hade saab för många år sen, som jag lämnade på Saab Akalla (samma lokal som Hedin tagit över) och det var kass redan då. De har tagit med sig detta in även med Hedin. Jättelånga väntetider. Ingenstans att parkera. Ganska ointresserade säljare. Men cred till den servicerådgivaren jag pratade med, han var faktiskt OK. Säkert kan många ur personalen vara OK, men som helhet verkar det funka uselt. Att ha 8-10 olika bilmärken tror jag inte på. Iallafall inte ur kundens synvinkel.
Jaha så batteriet i elbilen behöver bytas efter relativt kort tid precis som olyckskorparna har hävdat. Men de hade inte helt rätt i sina profetior. Det kostar inte 100 000 tals kr, det kostar endast 6000 kr! Var glad att du kommer så billigt undan. ;)
 
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
G
G Greger_08 skrev:
En elbil väger ca 15% mer av samma modell och att den lilla extra vikten skulle slita upp så mycket mer farliga partiklar från vägbanan än en vanligt bil måste vara ren bullshit.

Det som inte är bullshit är att en elbil släpper ut 0 g avgaser..
Ja, det kan nog vara åt bullshit hållet, elbilar däck släpper även fler microplaster. Oavsett kan man inte med gott klimat samvete köpa och köra elbil fast det är självklart mindre dåligt i det långa loppet än ny ice.
 
S
J JohanLun skrev:
Jag har precis bokat min första service på min Renault Zoe.

Hedin bil (som tagit över som distributör och aukt.verkstäder) tar 8.000 kr för en årsservice på en Zoe.
De byter bromsvätska och 12V batteri i den servicen. Tidigare kontrollerade de bara batteriet vad jag förstår.

Sen har de nästföljande service lagt in kylvätskebyte, kostade ungefär samma.

Sen verkar de fördelat ut nån åtgärd, typ kupefilter etc på varje service så det inte bara är kontroller.

Jag köpte nu ett "serviceavtal" hos Hedin där dessa båda servicar ska ingå för 7200. Jag tycker 3600 är dyrt för att byta ett pyttebatteri och bromsvätska, men vill behålla garantin. Billigaste mekonomen tolkade det som att batteriet bara ska kontrolleras och tog om jag minns rätt 750 spänn för att byta bromsvätska och resten av kontrollerna (som i princip är obefintliga, typ kontroll av slitage bromsbelägg och liknande). Även då säger de att man behåller garantin men jag tänker att det är lättare att visa det om man servat på auktoriserad verkstad. Det verkar inte helt ovanligt att nåt lager i elmotorn rasar vid 6-8.000 mil vilket skulle kunna hända inom min kvarvarande garantitid...

När garantin är slut så blir det nog billigaste 3eparts verkstad...

Verkstäderna vill väl tjäna även på elbilar...
Säg att du vill behålla det gamla. Då får du ju ett fungerande reservbatteri. ;)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Mycket av de skadliga i stadsluften tillskrivs ju små partiklar som rivs upp av däcken. Då elbilar är tyngre så kommer det bli mer av dessa partiklar så att säga att luften blir bättre av elbilar är inte så självklart.
Ledsen, det passerar inte snifftestet. Jag är till 100% övertygad om att luften blir bättre av elbilar.
 
  • Gilla
  • Haha
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jo, jag kollade och några mindre fristående verkstäder tar som sagt mycket mindre, men byter då heller inte batteriet.
Om 12V batteriet måste bytas efter 2 år så måste det väl vara något fel med det. I vilket fall som helst är det garanterat billigare att själv köpa ett batteri och byta det än att blanda in en verkstad.

J JohanLun skrev:
Nån goodwill borde det vara att man är trogen?
Hade det handlar om en liten verkstad så kanske det gäller, men pratar vi en märkesverkstad så tror jag inte det. Däremot kan de säkert bjuda på något ifall man påpekar något, men det dom bjuder på tar de garanterat igen med råge på allt annat så man blir lurad av dem ändå.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Om 12V batteriet måste bytas efter 2 år så måste det väl vara något fel med det. I vilket fall som helst är det garanterat billigare att själv köpa ett batteri och byta det än att blanda in en verkstad.
Om batteriet behöver bytas efter så kort tid ska det gå på garanti och inte kosta något.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om batteriet behöver bytas efter så kort tid ska det gå på garanti och inte kosta något.
Ja det kan man hoppas. Och då är ju det smartaste att låta märkesverkstaden göra enbart batteribytet gratis och sen låter man den billigare verkstan sköta servicen.
 
12V batteri byts på Zoe var fjärde år. Innan tror jag det var om det var dåligt, kontroll från och med år 3. Det är helt enkelt inskrivet i serviceplanen. Jag kan också tycka det känns onödigt. Jag misstänker det inte är nåt fel på det alls... Men, vad göra. Jag tror att iom jag har serviceavtal nu så får jag inte behålla det gamla batteriet, det är säkert värt lite i blyvärde. Eller monterar de in det i nån annan bil. Nå, jag ska säkerställa jag får ett nytt, annars får de med mig att göra!

Jag hade en saab 9000 som hade originalbatteriet kvar från 1991 -> 2003, kanske ~34.000 mil, sen dog en cell. Min pappas volvo V70 bytte jag batteri på när den stått stilla 1 år och jag tog över den (han slutade köra för 2 år sen), det var originalbatteriet (vad jag kunde sluta mig till av datumet och att han aldrig kunde påminna sig han bytt batteri) och det hade nog hållit längre om han hade fortsatt använda bilen. Men ett 12V batteri som missköts och djupurladdas kan ju gå sönder på en vecka.

Varför man valt att byta batteri på zoe vet jag inte. Jag TROR detta är standard på flera elbilar, att byta startbatteri. Tycker man borde ha mycket större chans att hålla batteriet fräscht på en elbil...
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
En elbil väger ca 15% mer av samma modell och att den lilla extra vikten skulle slita upp så mycket mer farliga partiklar från vägbanan än en vanligt bil måste vara ren bullshit.

Det som inte är bullshit är att en elbil släpper ut 0 g avgaser..
Det är lite som att försöka hitta ett sidofokus för att distrahera. Ingen bryr ju sig om att bilar blivit 500 kg tyngre senaste 30 åren och däcken gått från 180 mm breda till 240 mm breda på nästan samma tid.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
12V batteri byts på Zoe var fjärde år. Innan tror jag det var om det var dåligt, kontroll från och med år 3. Det är helt enkelt inskrivet i serviceplanen. Jag kan också tycka det känns onödigt. Jag misstänker det inte är nåt fel på det alls... Men, vad göra. Jag tror att iom jag har serviceavtal nu så får jag inte behålla det gamla batteriet, det är säkert värt lite i blyvärde. Eller monterar de in det i nån annan bil. Nå, jag ska säkerställa jag får ett nytt, annars får de med mig att göra!

Jag hade en saab 9000 som hade originalbatteriet kvar från 1991 -> 2003, kanske ~34.000 mil, sen dog en cell. Min pappas volvo V70 bytte jag batteri på när den stått stilla 1 år och jag tog över den (han slutade köra för 2 år sen), det var originalbatteriet (vad jag kunde sluta mig till av datumet och att han aldrig kunde påminna sig han bytt batteri) och det hade nog hållit längre om han hade fortsatt använda bilen. Men ett 12V batteri som missköts och djupurladdas kan ju gå sönder på en vecka.

Varför man valt att byta batteri på zoe vet jag inte. Jag TROR detta är standard på flera elbilar, att byta startbatteri. Tycker man borde ha mycket större chans att hålla batteriet fräscht på en elbil...
En nybörjarfråga: behövs verkligen startbatteri på en elbil? Är det inte endast till för att driva 12 elektronik? Alltså Inte att dra runt startmotor.
Borde inte allt kunna drivas av det stora batterier, efter omvandling till 12 V?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Bara fundersam! I många tidigare inlägg skrivs att kostnad försvinner för elbil då service inte behövs. Vår diesel är sex år och hittintills 3750 kr/år i service på märkesverkstad (obs, inga storstadspris).
Är det Tesla som inte gör någon service?
 
P Pin skrev:
En nybörjarfråga: behövs verkligen startbatteri på en elbil? Är det inte endast till för att driva 12 elektronik? Alltså Inte att dra runt startmotor.
Borde inte allt kunna drivas av det stora batterier, efter omvandling till 12 V?
12v batteriet är en buffer för larm, dator etc. Bilarna har en omvandlare från driftsbatteriet till styrelektroniken vid användning. Det är stabilare och effetivare att ha ett bufferbatteri än att spänningsomvandlaren skal ligga och vara aktiv hela tiden
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.