Jag minns de blå lysdioderna. Alla skulle ha dem på 80-talet. De lyste skarpt och obehagligt. Sony satte dem i sina bilstereo med effekten att de inte syntes i solljuset :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Alltså, det här var en sak som jag inte ens visste fanns och alltså inte kunnat glömma bort, och nu skulle jag gärna vilja glömma att jag sett detta.

Men jag antar att smaken är som röven...
...klöven.
Nja det blir ju lte som glass, i alla fall förr med riktig mjölk
 
F frasen_36 skrev:
Fanns LED verkligen på den tiden?
Var det inte bara reflexer?
Lysdioden uppfanns av ryssen Oleg Vladimirovitj Losev i mitten av 1920-talet. Den första kommersiella lysdioden med synligt (rött) ljusspektrum utvecklades 1962
 
Jonas Persson
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag minns de blå lysdioderna. Alla skulle ha dem på 80-talet. De lyste skarpt och obehagligt. Sony satte dem i sina bilstereo med effekten att de inte syntes i solljuset :)
Det är ganska nyligen som missbruket av blå lysdioder avtagit. Mycket lyste blått då det var exklusivt om än en obehaglig färg och inte alltid så praktisk.

Det var länge sedan jag såg någon debatt om blåljus för utryckningsfordon, blått syns sämst av alla färger i dagsljus. Samtidigt är blått ljus ovanligt i stadsbilden så man reagerar när man ser det - Pest eller kolera. Det är bättre idag då ljuset är mycket kraftigare än en 21W glödlampa (eller vad man nu använde) med blå plast runt om.
 
Under slutet av 90-talet, början 2000 var det väldigt poppis att byte dioderna till den bakgrundsbelysta displayen på mobilen till blåa.
Man köpte de på Elfa och lödde dit. Sedan hade man stans ballaste telefon.
Sedan att kontrasten på skärmen blev sämre med det blå ljuset var mindre viktigt...
 

Klart det ska vara blå dioder.
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Jonas Persson
M Myckling skrev:
[media]
Klart det ska vara blå dioder.
Minns att jag tyckte färgvalet för Blinkar blå kändes konstigt när det begav sig. Blått var lika med utryckningsfordon och sällan bra.

Men när jag under 90-talet arbetade med industrirobotar hade ljustornen färgerna rött, gult och blått. Ett direktiv förbjöd grönt som ok då det kunde förväxlas med nödutgångar. Därför blev det blått som var ok.

Vet inte vad som gäller idag då de flesta är röda, gula och gröna när man googlar. Vissa har dock blått som en fjärde färg.

Otydlig bild på en färgglad stapelsignal eller statusindikator mot en suddig bakgrund.
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
T
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Minns att jag tyckte färgvalet för Blinkar blå kändes konstigt när det begav sig. Blått var lika med utryckningsfordon och sällan bra.

Men när jag under 90-talet arbetade med industrirobotar hade ljustornen färgerna rött, gult och blått. Ett direktiv förbjöd grönt som ok då det kunde förväxlas med nödutgångar. Därför blev det blått som var ok.

Vet inte vad som gäller idag då de flesta är röda, gula och gröna när man googlar. Vissa har dock blått som en fjärde färg.

[bild]
Jag har ett industriföretag och på våra maskiner är det rött, vitt och grönt. Rött när något är fel vitt när maskinen är färdig och grönt medan maskinen går. Men på de äldre maskinerna vi hade så var det en annan färg men minns inte vilken:thinking: kanske var det blått:thinking:

Edit: rött och gult och en färg till var det som jag inte minns nu
 
F
TorpAnders TorpAnders skrev:
Lysdioden uppfanns av ryssen Oleg Vladimirovitj Losev i mitten av 1920-talet. Den första kommersiella lysdioden med synligt (rött) ljusspektrum utvecklades 1962
Helt riktigt, men det var långt kvar till de effekter som kunde användas till strålkastare.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Minns att jag tyckte färgvalet för Blinkar blå kändes konstigt när det begav sig. Blått var lika med utryckningsfordon och sällan bra.

Men när jag under 90-talet arbetade med industrirobotar hade ljustornen färgerna rött, gult och blått. Ett direktiv förbjöd grönt som ok då det kunde förväxlas med nödutgångar. Därför blev det blått som var ok.

Vet inte vad som gäller idag då de flesta är röda, gula och gröna när man googlar. Vissa har dock blått som en fjärde färg.

[bild]
Denna blå lampa är rätt poppis på lager.

https://www.linde-mh.se/se/Om-Linde/Teknik-och-innovation/Linde-BlueSpot.html
 
Det fanns små lysande blå lampor man kunde ha i vindrutan också, som små punkter. Det ryktades om att man fick böter om polisen såg det eftersom utryckningsfordon har monopol på blått i trafiken.
 
Keiller Keiller skrev:
Det är ju rätt lustigt att bolaget införde Micronitefiltren på sina cigaretter då man lyssnat på varningar om filterlösa cigaretters skadeverkningar. Men att ha asbest i filtren, helt fantastiskt.

[bild]
Fast från '56 ersattes asbesten i Kent med aktivt kol och då blev det ju nästan nyttigt att röka. Så pass nyttigt att Känt folk rökte Kent.
Det fina med just den reklambilden är ju att det då räckte med att visa händerna som ritar de då mycket kända figurerna i Ströyers dagbok för att man ska förstå att det är en kändis som röker Kent.
 
Jonas Persson
Manualer som inte liknar en bibel. Förr innehöll de oftast svenska samt de övriga stora språken i Europa. Idag är det inte ovanligt med 50-60 språk, många med egna tecken som innebär att det inte ens går att förstå vilket språk det är.

Stora syndare är tex IKEA och Bosch.

Miljövänligt, knappast. Brukar spara manualer, men måste sedan många år riva isär dem och kasta de obegripliga delarna om jag inte ska öppna ett bibliotek.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
R
Manualer som innehöll ”service manualen” med komponentförteckning på detalj nivå.

Att skicka med en utskriven manual i dagens samhälle är sån jävla waste.

Tänkte skriva att vem behåller ens dessa tills jag läste kommentaren ovan.
 
  • Gilla
samordnarnoutlook.com och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.