nino nino skrev:
Om det är möjligt att få tag på det så absolut blir det så.
Det är bara att beställa, ingen naturlag att virket måste sågas 50mm och torrklyvas.
 
  • Gilla
Benny
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Med kärnsidan ut, och rotändan ner då?
Sen glömmer du inte att man bara får spika panel under jämn vecka, före fullmåne. Efter klockan 2 på eftermiddagen fram till 9 på kvällen.
Så gjorde man alltid förr!
 
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Sen glömmer du inte att man bara får spika panel under jämn vecka, före fullmåne. Efter klockan 2 på eftermiddagen fram till 9 på kvällen.
Så gjorde man alltid förr!
Var lite seriös nu. Att det inte går utifrån att virket till panel inte kan klyvas/hyvlas så på våra sågverk i modern drift. Men samtidigt är det en fördel med kärnsidan inåt på täckbrädan då den bli konvex och tätar bättre mot panelbrädan. Så det det finns flera aspekter och att man inte alltid kan göra det optimala.
Så kärnsidan på panel hållbarhetsmässigt kontra hur den vill böja sig och skapa glipa, blir "pest eller kolera".
Jag utgår från det virke som kan köpas i bygghandel och lokala sågen, så det får bli som det blir.
Här är fördelen med lockläkt som har en profilering på baksidan som gör att den tätar bättre.
Däremot trall försöker jag alltid lägga kärnsida nedåt, vill ha det konvext för vattenavrinning och snabbare torrt tralldäck och minska alg påväxt.
Så det finns många olika teorier där flera kan fungera, kanske lika bra eller vissa bättre.;)
(hoppas jag nu inte blanda bort mig i det konvex/konkava)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A AG A skrev:
Sen glömmer du inte att man bara får spika panel under jämn vecka, före fullmåne. Efter klockan 2 på eftermiddagen fram till 9 på kvällen.
Så gjorde man alltid förr!
Jag begär inte att du eller TS ska välja vinterhugget lufttorkat virke även om jag gör det själv, men grundläggande som att vända brädan rätt tycker jag att man kan ta sig tid med även om man jobbar på accord, att fuska som i TS fall innebär ju sämre hållbarhet förutom att det är visuellt fullt i mina ögon så lär det vara svårt att få ekonomi i såna arbeten som det blir 'backjobb' på.

Att du gjort på ett visst sätt förr innebär inte att det är rätt eller bra @AG A, lär av egna och andras misstag så ska du se att du kan bygga ett bra hus åt dej själv en dag.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Tycker det ser ut som det även är felmontage på fönsterblecket, inget uppvik samt urjackat ur fodret.
 
F fribygg skrev:
Jag begär inte att du eller TS ska välja vinterhugget lufttorkat virke även om jag gör det själv, men grundläggande som att vända brädan rätt tycker jag att man kan ta sig tid med även om man jobbar på accord, att fuska som i TS fall innebär ju sämre hållbarhet förutom att det är visuellt fullt i mina ögon så lär det vara svårt att få ekonomi i såna arbeten som det blir 'backjobb' på.

Att du gjort på ett visst sätt förr innebär inte att det är rätt eller bra @AG A, lär av egna och andras misstag så ska du se att du kan bygga ett bra hus åt dej själv en dag.
Som sagt, visa mig ett enda hus där man "slarvat" och lagt typ varannanan rotsida upp/ner. Där då typ varannan bräda är dålig/sämre.
 
A AG A skrev:
Som sagt, visa mig ett enda hus där man "slarvat" och lagt typ varannanan rotsida upp/ner. Där då typ varannan bräda är dålig/sämre.
Det är inte upp till mig, kolla på TS bilder och se om du tycker det är välgjort och rättvänt.
 
F fribygg skrev:
Det är inte upp till mig, kolla på TS bilder och se om du tycker det är välgjort och rättvänt.
Det är ju du som påstår att det är fel. Då är det väl upp till dig att kunna visa en källa på ditt påstående.
Att det inte är välgjort i TS fall, är ju en helt annan sak. Frågan vad gällde rot upp, var ju intd estetisk. Utan du påstår att det är fel, för att det håller sämre.
 
A AG A skrev:
Det är ju du som påstår att det är fel. Då är det väl upp till dig att kunna visa en källa på ditt påstående.
Att det inte är välgjort i TS fall, är ju en helt annan sak. Frågan vad gällde rot upp, var ju intd estetisk. Utan du påstår att det är fel, för att det håller sämre.
Jag påstår också att kärnsidan ska vändas utåt på ytterpanel och att slamfärg oftast är tillräckligt på sågat virke, linoljefärg är bättre på hyvlatvirke utan att länka eller ange annan källa, du får självklart tycka annorlunda.
 
A AG A skrev:
[länk]
Vad duktig du är som själv hittat en länk som visar att kärnsidan ska vara utåt, guldstjärna till dig @AG A

Hur okantad panel monteras kanske är väl offtoppic i denna tråd?
 
F fribygg skrev:
Vad duktig du är som själv hittat en länk som visar att kärnsidan ska vara utåt, guldstjärna till dig @AG A

Hur okantad panel monteras kanske är väl offtoppic i denna tråd?
Idiot!
 
  • Haha
  • Arg
guggen och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Idiot!
Förr slutade man tidigare på byggen på fredagar, någon åkte sedan och handlade mot svår törst
Utifrån ditt inlägg, gör man det fortfarande ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Jedis87 Jedis87 skrev:
Hej.

Skriver åt min mor och hennes sambo. Har anlitat ett gäng trevliga snickar, som är hos min mor och ska byta ut fasaden.

Visar sig att man valt för kort skruv och skruvat långt längre in är virkets yttre del. Se bilder. Min mors sambo har provat måla över för se hur det blir och tycker själv det inte ser bra ut.

Vad tycker ni?

Snickarna sa att dem märkte det och borde valt längre skruv men inte orkat åka till byggnaden för att köpa ny, utan fortsatt med det dem har.

Ser det här okej ut? Kan man begära att snickarna åtgärdar det eller göra något prisavdrag? Min mor har själv köpt virket av mig då jag själv jobbar på en bygghandel.

Tyvärr verkar dem här snickarna mest gilla att fika. På 3 veckor är enbart en vägg färdig. Har sagt till min mor att begär vad det har kostat hitintills för kan bli dyrare än vad det ska kosta annars.

Uppskattar alla svar och idéer hur man löser problemet.
Är det svenska snickare?
Kolla prisskillnaden på 1000 skruv och 1000 bandad spik till spikpistol så kan du kolla vad materialet skiljer och sedan kan du räkna med att med spikpistol så gör 2 man minst 10 meter vägg/dag.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Är det svenska snickare?
Kolla prisskillnaden på 1000 skruv och 1000 bandad spik till spikpistol så kan du kolla vad materialet skiljer och sedan kan du räkna med att med spikpistol så gör 2 man minst 10 meter vägg/dag.
Den väggen som tog över 2 veckor är max 8 m :thinking:
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.