Citat:
De som sannolikt kommer påverkas är de kunder som har en större säkring för sin produktion än vad man har för sin elanvändning, en så kallad produktionssäkring.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
S StevieGee skrev:
Citat:
De som sannolikt kommer påverkas är de kunder som har en större säkring för sin produktion än vad man har för sin elanvändning, en så kallad produktionssäkring.
Just det missade jag, när jag skummade igenom nyheten. Då får vi se om Ei godkänner det beslutet. De har ju varit tydliga med att kostnaden ska bäras av alla producenter.
Det hade ju varit önskvärt att veta vad de beslutar för de som har produktionssäkring.
 
Men den som har ett konsumtionsabonnemang bär ju redan kostnaden.
 
D Daniel 109 skrev:
Men den som har ett konsumtionsabonnemang bär ju redan kostnaden.
Den teoretiska kostnaden ja, inte den faktiska.
Resonemanget bygger på att man måste förstärka nätet för att produktionsmönsret ser anorlunda ut än konsumtionsmönstret. Alla konsumerar inte vad säkringarna tål ett visst klockslag på dygnet.
Men nu med solceller så producerar alla med inmatningsabbonemang max effekt vad säkringarna tillåter (oftast) på en given tidpunkt på dygnet.
 
X xLnT skrev:
Den teoretiska kostnaden ja, inte den faktiska.
Resonemanget bygger på att man måste förstärka nätet för att produktionsmönsret ser anorlunda ut än konsumtionsmönstret. Alla konsumerar inte vad säkringarna tål ett visst klockslag på dygnet.
Men nu med solceller så producerar alla med inmatningsabbonemang max effekt vad säkringarna tillåter (oftast) på en given tidpunkt på dygnet.
Är det inte samma sak när det är riktigt kallt på andra hållet??
-25 grader kallt och alla hushåll har värmen på för fullt.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Är det inte samma sak när det är riktigt kallt på andra hållet??
-25 grader kallt och alla hushåll har värmen på för fullt.
Nä, inte i närheten.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
T tpsoft skrev:
Anslutningsavgifter ska täcka kostnaden för att bygga/förstärka elnätet utifrån ditt behov när du ansöker om anslutningen, de löpande abonnemangsavgifterna ska blandannat täcka kostnaderna för drift, underhåll och förnyelse av det elnätet som byggts. Om du får har och nyttjar ett elnät för 63 A men pga produktionssäkringar betalar löpande avgifter för 10 A så betalar du i teorin inte fullt ut för drift, underhåll och förnyelse av elnätet fram till dig. Det innebär att när elnätet någon gång i framtiden ska förnyas så kommer det övriga kundkollektivet genom deras nätavgifterna behöva täcka upp för den kostnad som du inte stått för genom åren vilket är just det som är poängen med förändringen. Om du nyttjar ett elnät för 63 A så ska du också betala för det vilket inte är så konstigt egentligen. Dessutom så ska man ha med sig att den generella täckningsgraden på anslutningsavgifter mycket sällan täcker den faktiska kostnaden för anslutningen.
I vårt fall så uppfattade jag, ev. felaktigt, den engångskostnad vi fick betala för produktionssäkringen just var för att stärka nätet (vilket i vårt fall i praktiken aldrig behövdes) så att vi därefter skulle kunna betala underhållskostnader baserat på vår tidigare säkringsnivå. Onekligen är detta en stor förändring då möjlighet till produktionssäkring lyfts fram som en stor fördel. Möjligen rätt att ändra för framtiden, men i min mening alltid vidrigt att ändra förutsättningar retroaktivt.
 
K
T xLnT skrev:
Den teoretiska kostnaden ja, inte den faktiska.
Resonemanget bygger på att man måste förstärka nätet för att produktionsmönsret ser anorlunda ut än konsumtionsmönstret. Alla konsumerar inte vad säkringarna tål ett visst klockslag på dygnet.
Men nu med solceller så producerar alla med inmatningsabbonemang max effekt vad säkringarna tillåter (oftast) på en given tidpunkt på dygnet.
Såg ett mailsvar från Vattenfall till en solcellsägare. Enligt dom så kommer ett ytterst litet antal av deras kunder drabbas. Så du har helt enkelt fel. (Även om det svider)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Såg ett mailsvar från Vattenfall till en solcellsägare. Enligt dom så kommer ett ytterst litet antal av deras kunder drabbas. Så du har helt enkelt fel. (Även om det svider)
Ingen vet vad som är rätt eller fel än. Nätägarna som uttalat sig har bara gjort en tolkning. Jag förklarar bara vad Ei har berättat. Ingen har sagt rakt ut exakt vilka kostnader det kommer sluta i.
Resonemanget är Ei's, inte mitt.

Vi får helt enkelt vänta och se, jag ser fram emot att få klara besked vad som gäller, så man kan förhålla sig till det. Jag har precis beställt nytt markmätarskåp med GIII för att förbereda för en större solcellsanläggning med produktionssäkring.
 
K
A Argastesnickaren skrev:
Är det inte samma sak när det är riktigt kallt på andra hållet??
-25 grader kallt och alla hushåll har värmen på för fullt.
Ja, och sen skall ett par elbilar tankas....
 
  • Gilla
Emanuel01 och 1 till
  • Laddar…
I merparten av fall så överskrider nätnyttan potentiella nätförluster med råge. Det är troligen därför elbolagen nollar detta för mikroproducenter under 63A som har samma säkring upp som ned i nätet. Ointressant helt enkelt.

Ursprungsartikeln ser jag som missledande, det man pratar om här är sannolikt inget som berör solcellsägare av det typiska snittet, villainstallationer avsedda för eget bruk.
 
  • Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
F
K Kallebo skrev:
Tvärtom så kostar det nätägarna stora pengar att uppgradera nätet för att kunna ta emot solel från de som laddar upp el på nätet. Pengar som alla med elabonnemang får betala.
Eller så SPARAR nätägarna stora pengar pga att de SLIPPER (eller minskar) en del stora utbyggnader för eldistribution till vissa områden då produktionen sker LOKALT.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
D
X xLnT skrev:
Lite klarare information än tidigare, Anna Carlén är Ei's representant.
[länk]
Ja, det här kommer aldrig att lösas på ett trovärdigt sätt, för det krävs förtroendekapital och det har inte dessa företagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.