Hej.

Skriver åt min mor och hennes sambo. Har anlitat ett gäng trevliga snickar, som är hos min mor och ska byta ut fasaden.

Visar sig att man valt för kort skruv och skruvat långt längre in är virkets yttre del. Se bilder. Min mors sambo har provat måla över för se hur det blir och tycker själv det inte ser bra ut.

Vad tycker ni?

Snickarna sa att dem märkte det och borde valt längre skruv men inte orkat åka till byggnaden för att köpa ny, utan fortsatt med det dem har.

Ser det här okej ut? Kan man begära att snickarna åtgärdar det eller göra något prisavdrag? Min mor har själv köpt virket av mig då jag själv jobbar på en bygghandel.

Tyvärr verkar dem här snickarna mest gilla att fika. På 3 veckor är enbart en vägg färdig. Har sagt till min mor att begär vad det har kostat hitintills för kan bli dyrare än vad det ska kosta annars.

Uppskattar alla svar och idéer hur man löser problemet.
 
  • Vit målad träyta med tydlig textur, några svarta prickar, och spikar eller skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit målad träyttervägg med spår av slitage och flera små hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med vertikala profiler, fönsterdel, stenfot, rör, byggmaterial på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Wow
Jwc och 4 till
  • Laddar…
nikasp
Vafan. Det där såg ju inte roligt ut.
 
  • Gilla
kjellinge och 2 till
  • Laddar…
OM skruven är så kort att den måste dras in så djupt för att få fäste är det det kanske i sig ett hållfasthetsproblem.

ELLER så är den inte för kort men slarvigt utfört.

Spik hade passat bättre.
 
  • Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
Att skruva fasadpanel är ett otyg, tycker jag.
Spik går snabbare, är lättare att riva när man byter enstaka brädor vart efter.
Och nej, det där ser inte helt ok utfört ut och snickarna var medvetna om att skruvarna var för korta och fortsätter ändå. Gör om och gör rätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
wildeside
Jedis87 Jedis87 skrev:
Hej.

Skriver åt min mor och hennes sambo. Har anlitat ett gäng trevliga snickar, som är hos min mor och ska byta ut fasaden.

Visar sig att man valt för kort skruv och skruvat långt längre in är virkets yttre del. Se bilder. Min mors sambo har provat måla över för se hur det blir och tycker själv det inte ser bra ut.

Vad tycker ni?

Snickarna sa att dem märkte det och borde valt längre skruv men inte orkat åka till byggnaden för att köpa ny, utan fortsatt med det dem har.

Ser det här okej ut? Kan man begära att snickarna åtgärdar det eller göra något prisavdrag? Min mor har själv köpt virket av mig då jag själv jobbar på en bygghandel.

Tyvärr verkar dem här snickarna mest gilla att fika. På 3 veckor är enbart en vägg färdig. Har sagt till min mor att begär vad det har kostat hitintills för kan bli dyrare än vad det ska kosta annars.

Uppskattar alla svar och idéer hur man löser problemet.
Och dom kallar sig och du för snickare.
Kan va hur trevliga som helst men jag skulle kast ut dom direkt.
 
  • Gilla
Blåsalvia19 och 3 till
  • Laddar…
Ohchips Ohchips skrev:
Att skruva fasadpanel är ett otyg, tycker jag.
Spik går snabbare, är lättare att riva när man byter enstaka brädor vart efter.
Och nej, det där ser inte helt ok utfört ut och snickarna var medvetna om att skruvarna var för korta och fortsätter ändå. Gör om och gör rätt.
Precis vad jag sa till mamma och dem hade sagt att dem ville ha det spikat men tyckte inte "snickarna" det är bättre med skruv enligt dem.
 
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jedis87 Jedis87 skrev:
Precis vad jag sa till mamma och dem hade sagt att dem ville ha det spikat men tyckte inte "snickarna" det är bättre med skruv enligt dem.
Då hade jag nog frågat för vem det är bättre? Inte för den som ska underhålla när det ska bytas en planka här och där och skruvarna inte syns för all färg iaf.
En bra snickare torde lyssnar på sin kund.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Virket med kärnsidan ut och rotändan nedåt borde en 'snickare' klara, spik eller skruv är en smaksak men kan de inte montera bräderna åt rätt håll är de inga snickare utan oengagerade montörer som inte fattat fasadens uppgift att hålla stommen torr.
 
  • Gilla
Blåsalvia19 och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Virket med kärnsidan ut och rotändan nedåt borde en 'snickare' klara, spik eller skruv är en smaksak men kan de inte montera bräderna åt rätt håll är de inga snickare utan oengagerade montörer som inte fattat fasadens uppgift att hålla stommen torr.
Det här är helt ifrån min kunskap. Jobbar på inom bygghandeln men inom kök. Syns det några fel på jobbet? Är brädorna åt fel.
 
Ohchips Ohchips skrev:
Att skruva fasadpanel är ett otyg, tycker jag.
Spik går snabbare, är lättare att riva när man byter enstaka brädor vart efter.
Och nej, det där ser inte helt ok utfört ut och snickarna var medvetna om att skruvarna var för korta och fortsätter ändå. Gör om och gör rätt.
Yes lockläkt och stengrund då kan man för bövelen inte köra rostfri skruv med torxskalle.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Yes lockläkt och stengrund då kan man för bövelen inte köra rostfri skruv med torxskalle.
Förklara gärna varför. Vill lära mig :)
 
Jedis87 Jedis87 skrev:
Hej.

Skriver åt min mor och hennes sambo. Har anlitat ett gäng trevliga snickar, som är hos min mor och ska byta ut fasaden.

Visar sig att man valt för kort skruv och skruvat långt längre in är virkets yttre del. Se bilder. Min mors sambo har provat måla över för se hur det blir och tycker själv det inte ser bra ut.

Vad tycker ni?

Snickarna sa att dem märkte det och borde valt längre skruv men inte orkat åka till byggnaden för att köpa ny, utan fortsatt med det dem har.

Ser det här okej ut? Kan man begära att snickarna åtgärdar det eller göra något prisavdrag? Min mor har själv köpt virket av mig då jag själv jobbar på en bygghandel.

Tyvärr verkar dem här snickarna mest gilla att fika. På 3 veckor är enbart en vägg färdig. Har sagt till min mor att begär vad det har kostat hitintills för kan bli dyrare än vad det ska kosta annars.

Uppskattar alla svar och idéer hur man löser problemet.
Ta in en besiktningsman. Skruv/spik ska ligga i liv med panelen, annars risk för fuktskador på sikt. Nedan är från träguiden på svenskt trä. https://www.svenskttra.se/optimized/default/siteassets/1-trafakta/2-att-valja-tra/10/spikskallar.jpg
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Man borde kanske måla fasaden en vända?
 
  • Gilla
J.Hoffa
  • Laddar…
nino nino skrev:
Man borde kanske måla fasaden en vända?
Mellanstruken på till vänster och till höger syns när man provat att måla blir ändå hål
 
  • Vit målad trätavla, grov textur, två svarta prickar synliga, en bit oskarp träkant nederst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja man får ju kanske dra efter en gång om det inte fyller upp hålet.

Jag skruvar upp fönsterfoder och knutbrädor men det är bara för att jag inte vet om dom ska byta färg senare
 
  • Gilla
Jörgen63
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.