H hempularen skrev:
Skulle jag iofs. inte bli förvånad över. Men problemet är ju att OM det går ström genom reläet, när det finns ett jordfel, så blir ju ex. bilen strömförande. Om sedan Easee applikationen upptäcker att det är så spelar ju ingen roll om de inte kan bryta strömmen.

Ett relä kan svetsa utan att det är en kortslutning. Kontakterna slits vid varje brytning, och när de slitits så blir det övergångsresistans, värme och de svetsar ihop
I just mitt fall kommer centralens JFB att bryta i ett sådant läge om inte dvärgen hinner före och jag upptäcker det genom att belysningen i gillestugan inte funkar. Det är kanske det jag rekommenderar att ha en JFB typ A före boxen. Typ B tycker jag är att ta i.
 
  • Gilla
robhol
  • Laddar…
Det där Panasonicreläet ser ut att lira i ungefär samma liga men är ett bättre val, speciellt pga att det är fyrpolig.
Det verkar framtaget specifikt för DC-skyddet. Jag ser inte att det kan ersätta en JFB typ A för personskydd.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Detta är en störning som orsakas av laddstationen. Det vi pratade om tidigare i tråden handlade om att laddstationen blev störd. Men den kan ju även störa. Vi har faktiskt en tråd om att just Easee stör ett elpiano: [länk]

Men vi ser ingenting i laddstationen som kan orsaka detta, den innehåller bara ett relä. Utan elbilen är mer misstänkt. Det är den som förbrukar ström och som bestämmer hur, dvs på vilket sätt den belastar elnätet. Den behöver ju konvertera 3 x 230 till DC vilket görs med kraftelektronik som jobbar med höga frekvenser, typ 100 kHz.

Sedan är det allmänt en hög belastning som orsakar spänningsfall. Om dessa downlights styrs av en traditionell dimmer med den gamla tekniken så är de kända för att orsaka blink och flimmer enbart pga att spänningen höjds eller sänks. Blir det någon skillnad om man skruvar upp till max ljusstyrka på dessa downlights? Blir det någon skillnad ifall ni sänker laddströmmen?
100% ljus så ser man knappt fenomenet, värst vid 20-30%
Har både en 2022 id5
BMW i3 2018
Båda skapar disco
Så en zaptec skapar samma problem?
Är det trafon till varje ledspot som är känsliga för strömmar då eller
 
  • Dimbar LED-drivare från HEP Group, Tyskland, kabelanslutningar synliga, tekniska specifikationer, inomhusbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en instruktionsmanual för ETLED 360, justerbara LED-downlights, med tekniska specifikationer och symbolförklaringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tror att detta är det relä som används, 2.3 mm-varianten.
[länk]

Har man verkligen provat brytförmåga och kortslutningsegenskaper enligt 61008?
Där kan man nog anta att det ligger i samma härad runt 1000 A för att föra kortslutningsström som många andra liknande med övriga data jämförbara av andra fabrikat. Det taffliga i fallet Easee kan man tycka är att de tex inte valt reläer mer avsedda för laddning mode 2 och från samma tillverkare Zettler. Då faller ju direkt en del formalia bättre på plats och med rätt utnyttjad signalkontakt på utförandet form B samt ev redundant uppbyggnad hade de relativt enkelt kunnat räkna sig långt förbi konventionell JFB rent tekniskt sett. Kostnadsmässigt vid de volymerna borde det inte avskräckt så kanske får man som antytts i trådarna ana en viss brist rent el(kraft)tekniskt hos dem. Det vore ju mumma att bättre svara upp i första ledet mot typiska stötestenar vid lite nya synsätt och när de i övrigt säkert har bra ideer.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Det relä sitter i min berry, 7st
Zettler AZSR131-1AE-12DGW(200)
 
  • Närbild på elektronisk komponent med text och skruvar synliga på texturerad metallyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Panor82 och 6 till
  • Laddar…
Har du öppnat den så ta lite fler bilder på både helheten och detaljer som varit på tal tidigare tex anslutning för CP och PP.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det där Panasonicreläet ser ut att lira i ungefär samma liga men är ett bättre val, speciellt pga att det är fyrpolig.
Det verkar framtaget specifikt för DC-skyddet. Jag ser inte att det kan ersätta en JFB typ A för personskydd.
Nej, inte om man ska ha en mekanisk spak för till- och frånslag.
 
Här är lite mer bilder. Avståndet mellan de tunnare ledarna och den tjockare i mitten är ca 1,3mm precis innan de böjer ner.

Det är tätat med oring mellan stift och skal, förutom runt stiftet tilllåsbygeln där fanns ingen tätning.
 
  • Grönt kretskort med elektroniska komponenter och kondensatorer på en spånskivebakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön kretskort med elektroniska komponenter på en spånskiva, ingen synlig anslutning eller display.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En kretskort ligger på spånor, med elektroniska komponenter, integrerade kretsar och anslutningar, märkt "Chargeberry COM r4.1".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kretskort med reläer, kondensatorer och genomskinligt kåpa på spånskivebakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kretskort med komponenter och elektroniska kretsar på träspånunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kretskort med solid state reläer och elektroniska komponenter på spånskivunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kretskort med komponenter och säkringar på spånskivebakgrund. Elektronisk enhet, troligtvis för laddning, märkt "easee".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kretskort med elektroniska komponenter och kontakter på spånbaserat underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Panor82 och 8 till
  • Laddar…
H Hhallden skrev:
100% ljus så ser man knappt fenomenet, värst vid 20-30%
Typiskt dessa dimmers. Synd att ni blivit blåsta på detta. Typ 99.9% av alla LED-installationer med konstantström använder ett drivdon med inbyggd dimmer som styrs utifrån via 1-10V-vred eller tryckknapp. Den gamla dimmertekniken använder man inte till LED om inte tillverkaren kan garantera att det fungerar.

Nä, jag tror inte att byte av laddstation hjälper.
 
  • Gilla
Hhallden
  • Laddar…
J Jakpou skrev:
Här är lite mer bilder. Avståndet mellan de tunnare ledarna och den tjockare i mitten är ca 1,3mm precis innan de böjer ner.

Det är tätat med oring mellan stift och skal, förutom runt stiftet tilllåsbygeln där fanns ingen tätning.
Sitter det en summaströmsensor under den där genomskinliga konsolen för uttagets kontaktstift? Alltså en svart ring runt fyra av ledarna från kontaktelementen till kretskortet?
 
H H.M.K. skrev:
Sitter det en summaströmsensor under den där genomskinliga konsolen för uttagets kontaktstift? Alltså en svart ring runt fyra av ledarna från kontaktelementen till kretskortet?
Ja det verkar så
 
  • Dator-kretskort med komponenter och QR-kod. Närgräns, grön bakgrund, kondensatorer, silverfärgade anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H H.M.K. skrev:
Datablad:
[länk] - Drawings/Current Sensors/4641-X905.pdf
Jag måste ändå ventilera min fundering kring att det finns ett tyskt företag som tillverkar en allströmskänslig (DC+AC) differentialströmsensor för "felströmsövervakning av laddstationer och tillhörande laddkablar", när det ändå är "förbjudet" enligt "standarderna"..
Måste vara ett riktigt lurendrejar och fuskarföretag. De fick dessutom Bayerska statens utmärkelse för elektromobilitet år 2015 för just den komponenten, så Bayerska staten måste också vara korrupt..
Vem har köpt den där komponenten och använt den för jordfelsskydd i sina produkter sen 2015? Det måste ju finnas ett veritabelt arbete för ESV att jaga alla dem i så fall.
Det luktar död råtta nånstans.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Dom lär ha 100000 laddboxar i Sverige och kanske 1 milj totalt (?) Hur många bränder eller tillbud har rapporterats? Nej, precis, 0 st.
 
N Närkemannen skrev:
Dom lär ha 100000 laddboxar i Sverige och kanske 1 milj totalt (?) Hur många bränder eller tillbud har rapporterats? Nej, precis, 0 st.
Jag såg en siffra nyligen, typ slutet av februari eller början av mars, att det totalt var lite över 700000 laddboxar av de här typerna sålda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.