När Lorenz och Ann bygger hus i Höllviken kostar bristen på fullständiga ritningar dem 15 månader. De för en känslosam kamp för att bygga klart så att pappa arkitekten fortfarande ska minnas huset och förstå att de realiserar husritningen han gav dem.

Du kan läsa artikeln här: Husdröm av pappas sista ritning i Höllviken
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Välkommen att kommentera det nionde avsnittet av Husdrömmar 2023!

Jag vill påminna om att det ligger mycket arbete, själ och hjärta bakom vart och ett av de här projekten. Diskutera sakligt, visa respekt och var konstruktiv i dina kommentarer.

Utgå också från att alla som är inblandade i programmet är medlemmar på Byggahus.se och läser vad du skriver.

Inlägg som inte följer våra diskussionsregler (särskilt § 5.7) raderas utan förvarning.
 
  • Gilla
MinimalistWannabe och 1 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
När Lorenz och Ann bygger hus i Höllviken kostar bristen på fullständiga ritningar dem 15 månader. De för en känslosam kamp för att bygga klart så att pappa arkitekten fortfarande ska minnas huset och förstå att de realiserar husritningen han gav dem.

Du kan läsa artikeln här: Husdröm av pappas sista ritning i Höllviken
Tyckte någon sa att det var ett 1 1/2-plans hus.
Kan det vara riktigt? Bygghöjden för övervägande fasaden är i min värld 2 plan.
 
Fantastiskt fint hus. Är det någon som vet vad de använder för typ av fasad, dvs vad det heter när man har den designen, och vad de har behandlat fasaden med för att få den där träkänslan?
Är det laserat? Tryckimpregnerat?
 
  • Modernt flervåningshus i skogen med träfasad och stora fönster, terrasser, omarkerad svart logotyp i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
P
Ess53 Ess53 skrev:
Tyckte någon sa att det var ett 1 1/2-plans hus.
Kan det vara riktigt? Bygghöjden för övervägande fasaden är i min värld 2 plan.
Ena långsidan är två våningar, den andra är faktiskt bara en våning:
3D-planritning av ett hus med etiketterade rum som sovrum, badrum, ateljé, tvättstuga och lekrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fint hus. Inte så mycket produkter från arbetsgivaren, det stora möbelföretaget?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Anonymiserad 358496 och 7 till
  • Laddar…
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Fantastiskt fint hus. Är det någon som vet vad de använder för typ av fasad, dvs vad det heter när man har den designen, och vad de har behandlat fasaden med för att få den där träkänslan?
Är det laserat? Tryckimpregnerat?
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Fantastiskt fint hus. Är det någon som vet vad de använder för typ av fasad, dvs vad det heter när man har den designen, och vad de har behandlat fasaden med för att få den där träkänslan?
Är det laserat? Tryckimpregnerat?
Tjärvitriol.
 
HOBBY ARCHITECT
Underbart galen inredning, speciellt kaklet i badrummet och färgerna på köksskåpen. Inspirerande! :cool:

Rätt snyggt hus, även om jag inteförstår mig på rent estetiskt vitsen med snedtak på ena sidan. Sen varför flyttar man utomlands om ens pappa håller på att bli dement och blir ledsen över det? Tycker det filmas lite väl fort och slarvigt på resultatet medans byggandet håller på i en timme.
 
  • Gilla
fiskelaget171 och 3 till
  • Laddar…
N nicsor skrev:
Tjärvitriol.
Sa de det i programmet? Lasyr eller ren tjärvitriol?
 
Var låg den nedlagda keramikfabriken?
 
P Peter787 skrev:
Ena långsidan är två våningar, den andra är faktiskt bara en våning:
[bild]
Detaljplanen i Höllviken brukar tillåta 2-våningshus men bara en byggnadshöjd(där långsidans vägg möter taket) på 3,5 meter. Därav att taket lutar mot vägen varifrån takhöjden räknas men inåt tomten kan det vara högre byggnadshöjd.
Enligt Boverkets definition av våningsantal är det ett 2-våningshus.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Maria T
Stiligt hus, snygg fasad och läckert inomhus även om en del kanske var lite väl spejsat i mitt tycke. Men hur snyggt är inte lila och orange i kombination, bara tanken på att ha den kombon i köket är underbart (y)

Hoppas de kan göra en annorlunda staketlösning i framtiden, tycker tyvärr entrén med det där staketet ser ut som när en kommer till en förskola.

Har inte sett programmet än så jag kan ha missat det, men hoppas innerligt att pappa arkitekten har fått, eller kommer få, "sitt" hus.
 
Fin gest mot sin far. Även om jag personligen inte alls gillar denna stil av hus
 
  • Gilla
Pankow
  • Laddar…
Ursviken Ursviken skrev:
Var låg den nedlagda keramikfabriken?
Jag tror det var gamla Ifö-fabriken i Bromölla.
 
  • Gilla
hannaagneta och 2 till
  • Laddar…
Jag blir mer och mer förvånad, men det kanske är så här att bygga? Jag trodde att all design och konstruktion liksom är fastslagen när byggnadslov är sökt och fått, men det verkar som att alla gör förändringar under byggenas gång.
 
  • Gilla
Etnoy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.