Jag jobbade extra på lördagarna på posten i slutet av 60-talet. Perfekt extrajobb för en student. Lite svettigt att ibland gå direkt från partyt till posten (började 6.00).
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Hade inte "skvallerpressen" också flera utgåvor dag i de stora städerna förr?
Nja, det beror nog lite på när man menar med förr.

Förr var de ju kvällstidningar och kom väl runt lunch eller så. Sen tror jag att de började tävla om att komma först och nån gång på 90-talet eller så var de de facto morgontidningar. Möjligen hade de då också en eftermiddagsupplaga ett tag.

De ”riktiga” rikstäckande morgontidningarna å sin sida hade en riksupplaga och en Stockholmsupplaga. Den förra presslades nog ganska tidigt på kvällen medan man i Stockholmsupplagan kunde få med nästan hela föregående dags nyheter.

Så backar vi 40–50 år kunde man få relativt nya tidningsnyheter två gånger om dagen. Och sen tv-nyheter till det på kvällen (före 18 var väl ingen vaken på statstelevisionen) och löpande på radio.

JUST NU-journalistiken var väl ungefär lika braskande då som nu, men med fem–sex timmars fördröjning.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Att kvällstidningarna började komma tidigare och tidigare förstörde ju möjligheten att dryga sig mot kollegan som kom fem minuter sent till morgonmötet:

- jaha, fick du med dig kvällstidningen?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vart har Ärtpistolerna man köpte på tivolin tagit vägen??…går ju inte ens att googla dem numera. En större fråga är hur många paket gula ärtor som såldes mellan typ 79-82 pga pistolerna eller hur många galgar som plundrades på de räfflade rören;)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
Vart har Ärtpistolerna man köpte på tivolin tagit vägen??…går ju inte ens att googla dem numera. En större fråga är hur många paket gula ärtor som såldes mellan typ 79-82 pga pistolerna eller hur många galgar som plundrades på de räfflade rören;)
Google är inte vad den var, känns som om de inte "hittar" sidor/saker de inte tjänar pengar på ibland :(
 
  • Gilla
SnickareHobb och 2 till
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
En större fråga är hur många paket gula ärtor som såldes mellan typ 79-82 pga pistolerna eller hur många galgar som plundrades på de räfflade rören;)
Både galgar och pinnarna till ett sånt här tält användes flitigt av mig och vännerna under 80-talet.
Barnligt illustrerad sparbössa formad som ett färgglatt hus med tecknad figur vid dörren.
 
  • Haha
Roga1337
  • Laddar…
Ett sämre alternativ var ju VP-rören och Rönnbären, förutom sämre ”skottlängd”…så gav dessa en sur eftersmak i munnen
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
hsd
H Hetlund skrev:
Jag vet inte om det har varit uppe redan, men minns ni lördagsutdelning av posten?

Jag minns det inte själv, men en gång i tiden delades posten tydligen ut två gånger per dag. Det bör väl ha varit upp till början på 1960-talet. Gjorde väl inte så stor skillnad, de flesta arbetade ju dagtid och kom hem på kvällen. På lördagar var det bara en utdelning.

Jag minns däremot när de slutade med den vanliga lördagsutdelningen: För några kronor extra köpte man en klisteretikett där det stod "Lördagsutdelning". De vuxna tyckte att det var hemskt med en sådan försämring av Postens service. Kanske var detta mot slutet av 1960-talet? Nej, det var faktiskt i slutet på 1970-talet ser jag i denna trevliga historik:

[länk]
Jepp, det kom post tillsammans med morgontidning och senare på dagen kom det mera post
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
På 90-talet körde vi med en avklippt pet flaska med en ballongbit i änden. Så slapp man att stoppa ärtorna i munnen.
 
  • Gilla
Buford och 3 till
  • Laddar…
F
tensiden tensiden skrev:
Både galgar och pinnarna till ett sånt här tält användes flitigt av mig och vännerna under 80-talet.
[bild]
Litet tidigare..t.ex. på 50-talet använde vi också rönnbär men sköt dem med lämpliga sektioner av växten "hundkex". (Vet inte om det var vetenskapligt rätt namn på växten men vi kallade den så.)
 
  • Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
C Cjnilsson2 skrev:
På 90-talet körde vi med en avklippt pet flaska med en ballongbit i änden. Så slapp man att stoppa ärtorna i munnen.
För oss vars föräldrar körde glasflaskor i back fanns samma princip men med hushållspappersrullar.
 
  • Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
Hushållsrulle med ballong kunde man skjuta legobitar med så det blev blodvite...
 
  • Wow
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
engs
Körde med VP-rör och ett avklippt finger från en gummihandske.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Här var det nog aluminumrör och rönnbär som gällde på höstarna. Kommer ihåg en som gjorde en sorts pistol med alurör, kinabomber och rönnbär. Jesus...
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Kanske redan nämnd ? Tråden är rätt lång nu så man ser lite repriser då och då.

Cykeln som floppade, Itera, fulaste som gjorts.



Beige plastcykel på träaltan, innovativ design, saknar typiska cykeldetaljer, verkar robust och väderbeständig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.